• Val av broms samt koppling för cykelvagn

Av:
    ewjobe
    Har i min ägo en av Televerkets gamla cykelvagnar som antingen gått bakom moped/motorcykel eller framförts av Fåglum-bröderna. Det är ett riktigt as sett till storlek och vikt. Och för mig är det toppen för jag ska bygga en smoker på vagnen och dra den med en 3-hjulig elcykel.

Men bromsverkan kommer bli ett problem, måste nog få dit fälgbromsar på vagnen. Jag kommer svetsa ihop en mekanisk kopplingspunkt, jag kommer ha en elektrisk 12-voltshandske mellan vagn och cykel samt sannolikt också någon typ av koppling för broms...

Ska man gå på hydraulisk broms och naivt tro att det finns snabbkopplingar så som det finns mellan traktor och tippvagn? Ska man köra vajerbroms och få ihop det på något sätt?

Tacksam för all visdom forumet kan ge mig och eventuella länkar+tillmälen i det fallet ovan redan avhandlats i någon tråd och jag har googlat dåligt.
  • Re: Val av broms samt koppling för cykelvagn

Av:
    jomper
    Vad tror du att du landar på i vikt totalt?

En normal cykelvagn för 2 barn väger ca 15 kg och brukar få lastas med max 40-45 kg. Till det behövs inga bromsar på vagnen, men bra (dvs skivbroms) på cykeln rekommenderas.

Uthyres: Evoc Bike Travel Bag för MTB/LVG, 500 kr / resa. Hämtas av dig i Stockholm. Har två.

Av:
    jonpon
    jomper skrev:
    Vad tror du att du landar på i vikt totalt?

En normal cykelvagn för 2 barn väger ca 15 kg och brukar få lastas med max 40-45 kg. Till det behövs inga bromsar på vagnen, men bra (dvs skivbroms) på cykeln rekommenderas.

+1
    Jag funderar allvarligt på att gå från 180mm skivbromsar fram till 203mm just för två barn i vagnen puttar på bra...

Cheers
    Jon

Av:
    ewjobe
    Helt strippad väger vagnen nog 30Kg. Jag landar nog på 120-150 Kg när jag är klar. Tågvikt på hela ekipaget kommer ju vara mer än det dubbla.

Av:
    Gurra
    Påskjutsbroms. Som på bilsläp.
    Koppla broms från cykel till släp låter ju helt galet.
    09A04BF5-2293-4666-8208-BD8E2F7192C8.jpeg

Av:
    ewjobe
    Ja jag tänkte påskjutsbroms i första läget men fick lite huvudvärk när jag började tänka på fjäder för att fjädra tillbaka och dragstången som behövde teleskopa med fjädern inuti. Är också väldigt trött på påskjutsbromsarna från de släpvagnar jag haft till bilen som alltid verkar krångla. Du kan ha rätt i att jag borde följt den tanken längre men jag ser än så länge inte hur det kan göras tillräckligt enkelt för att det ska vara genomförbart (med mitt tålamod).

Här är en tråd där de gett sig på den lösningen (hittade den för en kvart sedan) och kanske är det vägen att gå.
    https://bicycles.stackexchange.com

Av:
    ewjobe
    Den butt brake som finns längst ner i tråden ovan

https://www.youtube.com

är ju helt fantastisk. Ingen bromskoppling behövs mellan cykel och vagn samt man bromsar med en kroppsdel som inte redan är upptagen med att bromsa (vilket höger och vänster hand kommer att vara.

Om forumet inte har några snillrika förslag som trumfar detta så är jag benägen att börja rita på en butt brake. :)

Av:
    jonpon
    Ja den där butt brake verkar ju väldans smidig...
    Men den bygger ju på att vagnen är kopplad till sadelstolpen, det blir en ganska hög tyngdpunkt till något som är så pass tungt som upp till 150 kg... Känns som om vagnen kan göra lite vad den vill med cykeln. Jag tycker min två barns vagn är lite bökig att hantera och då sitter den ju på bakaxeln, men jag vet inte. Svårt att säga hur den kommer att bete sig.

Cheers
    Jon

Av:
    jomper
    Fast det hade varit intressant att se stoppsträcka med skivbromsad cykel med lite fetare däck. Tror det hade varit ännu kortare.

Uthyres: Evoc Bike Travel Bag för MTB/LVG, 500 kr / resa. Hämtas av dig i Stockholm. Har två.

Av:
    ewjobe
    Jag viłl tro att det faktum att cykeln har 2 hjul fram och ett bak agerar förlåtande när den tryckande kraften från vagnen kommer uppe vid sadelstolpehöjd. Kultrycket kommer jag begränsa till 10-15 kg.

Cykeln jag tänker köpa har skivbromsar på 24tums hjul fram och fälgbroms 26 tums bak.

Av:
    h.g.j
    Att ha någon form av koppling för att koppla in dig på befintliga bromssystem känns som att be om problem. Det finns ju lite olika lösningar på påskjutsbroms, vilka som är bra låter jag vara osagt...

Några från internätet:
    big-trailer-detail_std.jpg
    http://moz.geek.nz

05.jpg
    http://fahrradzukunft.de

IMG_1670.JPG
    http://werkstatt-lastenrad.de

Av:
    h.g.j
    kom på, annars kan du ju kanske kolla med http://www.movebybike.se , dom borde ju ha erfarenhet av att dra tugnt med cykel och hur ekipagen beter sig...

Av:
    jomper
    Att fästa släpet så högt upp känns riskabelt, om man bromsar för hårt med cykeln så har ju släpet goda möjligheter att lyfta cykelns bakhjul. Kommer inte ske alls lika enkelt med navinfästning.

Av:
    Gurra
    Alltså. Jag skulle nog satsa på typen fyrkantsrör i fyrkantsrör. Man kan ju ha hufsad slaglängd och därmed utväxling.
    Man kan ju även ha broms av typen ”pinne mot slityta på däck” som gamla pistongbromsar (spoon brake) som gick genom sturröret på gaffeln. Så slipper man pill med att justera fälgbromsar. Frågan är hur bromsverkan blir när det är blött.
    Bild från wiki
    BCA17876-F253-4EB9-9319-F47E9F2BC2FE.jpeg

Av:
    ewjobe
    Om jag kan rita ihop en påskjutsbroms med vajer som jag verkligen tror på så kommer jag göra det och dela med forumet. Om inte så blir det en butt brake. Den kontroll över mängden bromsverkan man får med en butt brake tilltalar mig mycket så fan vet om jag kommer att vara nöjd men någon påskjutsbromsdesign jag får ihop.

Av:
    Gurra
    Butt braken vinner ju över påskjutsbromsen när man ska backa med släpet. (Låter fånigt, men vi backar ganska mycket med barnkärran. )

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in