• Garmin 820 mot Wahoo, vilken gäller 2018?

Av:
    Jim.E
    Har googlat som en idiot för att få reda på för och nackdelar på mina alternativ för GPS dator till säsongen. Står mellan Elemnt Bolt och garmin 820
    Funktionerna har jag koll på.

Det jag har fått fram som respektive enhets stora baksidor är Wahoos otillförlitliga GPS noggranhet i skogen och Edge 820s dåliga touchskärm

Cyklar Enbart MTB och cyklar i långfingrade crosshandskar sommartid.

Hur ser dessa två tidigare identifierade problem ut i dagsläget med senaste mjukvaruuppdateringarna osv

Tacksam för tips
  • Re: Garmin 820 mot Wahoo, vilken gäller 2018?

Av:
    Toxy
    Garmin kommer säkert med en ny som heter 530/830. Vänta på den 👌

// Kalle

Av:
    Bengt-re
    Skall du inte navigera så fungerar ju 520. Den har bara knappar på gott och ont.

-------------

“Tråkmåns: en person som aldrig är oavsiktligt oförskämd.”
    – Oscar Wilde

Av:
    boiance
    jag kör med bolten i skogen, jag upplever inga problem. Wahoo bolt har ingen turn by turn utan lägger man in ett spår och följer det (man kan få turn by turn om man använder ride with gps)

Jag gillar att man ställer in den med telefonen.

Av:
    Jim.E
    Wahoon tilltalar mest helt klart. Men den ska ju logga turen exakt, verkar vara vissa som har problem andra inga problem alls

Av:
    Jensen
    boiance skrev:
    jag kör med bolten i skogen, jag upplever inga problem. Wahoo bolt har ingen turn by turn utan lägger man in ett spår och följer det (man kan få turn by turn om man använder ride with gps)

+1.

O skulle ja köpa en av de mindre garmin skulle ja alla gånger köpa 520 över 820

===I Speed kills, but you get there faster I===

Av:
    marr
    Jensen skrev:
    boiance skrev:

+1.

Rätt stor nackdel är väl att 520 inte tar minneskort?

Av:
    Jensen
    marr skrev:
    Jensen skrev:
    boiance skrev:

+1.

Så är det men hört för myclet klagande på att 820 krånglar o att touchen är sådär. O dessutom, touch på en sådan liten skärm, plus en som är sådär exakt oxh som du kommer använda med handskar. Njaaa säger jag som kommer från 510 till Wahoo

Av:
    NickPick
    marr skrev:
    Jensen skrev:
    boiance skrev:

+1.

Vad behöver man minneskort till då? Knappar känns bättre än touch...

Av:
    skier
    Jensen skrev:
    marr skrev:
    Jensen skrev:
    boiance skrev:

+1.

Så är det men hört för myclet klagande på att 820 krånglar o att touchen är sådär. O dessutom, touch på en sådan liten skärm, plus en som är sådär exakt oxh som du kommer använda med handskar. Njaaa säger jag som kommer från 510 till Wahoo

Jag får faktiskt säga precis tvärt om, har för en månad sedan bytt från en 520 till en 820, tröttnade på att 520:n hängde sig tid och otid och var allmänt väldigt långsam att navigera runt i (provade återställa utan effekt). Tycker 820 är mkt lättare att bläddra runt i och processorn känns snabbare (eller om det bara är mer minne). Hade före dess en Garmin 800 i en massa år så hade vant mig vid den pekskärmen.

Enda nackdelen med 820 hittills för mig är att den fortfarande har start/lap-knapparna i nederkant, svårt att komma åt dem när datorn sitter monterad ovanpå en 80 mm styrstam (krockar med styrröret).

Av:
    landen
    Har haft Garmin 500, Garmin 820 och nu senast Whaoo Bolt. Bytte bort 820 omgående, att kalla den skärmen touch-skärm är ett hån, reagerade typ var tredje gång jag försökte göra något. Även efter uppgraderad mjukvara som skulle lösa problemet, samt testat alla inställningar för känslighet. Upplevde även skärmen som väldigt mörk.

Whaoo har ju knappar så inget problem med touchen och skärmen är verkligen supertydlig, gillar verkligen funktionen där man kan med ett par tryck förstora endast det fältet man vill se. Använder inte inlagda rutter, men tittar ofta på kartvyn i skogen för att se vart en stig leder eller om den tar slut. Tycker den är väldigt detaljerad där även små stigar är med, tror det är något öppet arkiv med kartor de använder. Ser ut såhär, basic men fungar grymt bra.

283910_12080_L.jpg
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-01-05 14:07 av landen.

Av:
    Bengt-re
    NickPick skrev:
    marr skrev:
    Jensen skrev:
    boiance skrev:

+1.

Vad behöver man minneskort till då? Knappar känns bättre än touch...

Minnet räcker bra om man håller ner storleken en aning på kartorna man lägger in och om man rensar gamla aktiviteter några gånger per år. Visst hade det varit gött med minneskort, men det fungerar faktist riktigt bra utan också om man anpassar sig lite.

Största gui missen i mitt tycke är att det är meckigt att zooma i kartan med knappinterfacet - sen att man inte kan panorera kartan går leva med. Är man vilse får man ta fram telefonen.

-------------

– Oscar Wilde

Av:
    marr
    Bara jag som lattjar runt med lite olika kartor och så, som uppskattar minneskort kanske.

Av:
    Bengt-re
    marr skrev:
    Bara jag som lattjar runt med lite olika kartor och så, som uppskattar minneskort kanske.

Jag gillar också minneskort! Men kan leva utan - det var så jag menade.

-------------

– Oscar Wilde

Av:
    kontorsråttan
    Visst känns den litet gammal idag kanske, men kan inte en Edge 800 / 810 vara ett svar? Skärmen funkar, plats för minneskort finns, jag tycker att det finns oerhört litet som påkallar en uppgradering idag faktiskt.

Av:
    marr
    kontorsråttan skrev:
    Visst känns den litet gammal idag kanske, men kan inte en Edge 800 / 810 vara ett svar? Skärmen funkar, plats för minneskort finns, jag tycker att det finns oerhört litet som påkallar en uppgradering idag faktiskt.

Jag kör 800, den funkar bra, enda ja saknar ibland är notifikationer från mobilen.
    Det svåra är att hitta en rimligt prisad 800 idag. Man kan inte ge tusentals pengar för en så gammal begagnas elektronikpryl som kan lägga av vilken sekund som helst.

Av:
    kontorsråttan
    marr skrev:
    kontorsråttan skrev:

Jag kör 800, den funkar bra, enda ja saknar ibland är notifikationer från mobilen.
    Det svåra är att hitta en rimligt prisad 800 idag. Man kan inte ge tusentals pengar för en så gammal begagnas elektronikpryl som kan lägga av vilken sekund som helst.

2000:- på elgiganten för en 810'a om man har tur att bo i en stad där den finns i butik. Hyggligt prisvärt...?

Av:
    marr
    kontorsråttan skrev:
    marr skrev:
    kontorsråttan skrev:

2000:- på elgiganten för en 810'a om man har tur att bo i en stad där den finns i butik. Hyggligt prisvärt...?

Vad är den, 5år gammal?
    Ja de är kanske ett bra köp iofs. Brukar inte garmin släppa i januari? 830kanske blir en hit.

Av:
    kave
    Är du nöjd med enbart Openstreetmap (Wahoo) eller vill du ha Topografiska kartor? I västra Götaland är Openstreetmap ganska kass i skogen. I områden där folk rör sig mycket finns många stigar med, men ute på landet finns knappt grusvägar med. Om man vill kan man ju hjälpa till att fylla i kartan, men det tar ju tid.

Terrängkartan är där mycket mycket bättre och till en Garmin kan du ju välja vad som.
    Ibland händer det mig, om jag är på nya ställen, att jag vill ta mig kortaste väg tillbaka. Hur gör man det om det te x saknas mobilteckning med Wahoo? Eller jag kanske vill ha tag i ett bageri eller liknande?
    Edge 1000 såldes för 2500:- kring Jul. Inga direkta problem med touchskärmen på den.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-01-05 15:20 av kave.

Av:
    Spacekitty
    kave skrev:
    Edge 1000 såldes för 2500:- kring Jul. Inga direkta problem med touchskärmen på den.

I regnväder när displayen blir blöt så Låser sig touchen. Känt problem.

cykla

Av:
    kave
    Behöver jag knappa på gpsen när den är blöt så torkar jag av den.

Av:
    landen
    kave skrev:
    Är du nöjd med enbart Openstreetmap (Wahoo) eller vill du ha Topografiska kartor? I västra Götaland är Openstreetmap ganska kass i skogen. I områden där folk rör sig mycket finns många stigar med, men ute på landet finns knappt grusvägar med. Om man vill kan man ju hjälpa till att fylla i kartan, men det tar ju tid.

Jag har bara använt kartfuntionen i Skatås (GBG) samt på Kinnekulle, har bara förutsatt att större vägar osv alltid är med då den är så detaljerad i skogen, men synd om det bara gäller "etablerade" områden.

Av:
    Jim.E
    Intressanta svar. Kan vara bra kanske å vänta på en eventuell 830

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    Jim.E skrev:
    Intressanta svar. Kan vara bra kanske å vänta på en eventuell 830
    Finns ingen som helst anledning att vänta. Cykelelektonik har ett såpass högt andrahandsvärde så du förlorar högst någon hundring om ens något ifall du får för dej att byta.

Letar stages vev för hollowgram och DT 3-pawl xd-hub.

Av:
    DanielS
    Kollar på att köpa mig någon sådan här grej. Har kommit en Edge 520 Plus nu, hur står den sig? Priserna verkar ligga ungefär lika för Edge 520 Plus, Edge 820 och Wahoo?

Jag vet att en dålig touchskärm skulle störa mig väldigt mycket, i så fall tar jag hellre knappar.

Jag cyklar landsväg och är sugen på att prova lite nya rundor på landsbygden runt huvudstaden då känns turn-by-turn navigation praktiskt. En lämplig app på min telefon i lämpligt skal/väska och powerbank är ju en budgetlösning. Jag kör idag med en enklare multisport-klocka (GPS och kadens) för både löpning och cykling. Den fungerar egentligen ganska bra för det jag behöver..men ny teknik är ju roligt om det fungerar bra. Några tankar?

Av:
    calleking
    Kör med Bolt för landsväg, cx, mtb och pendling. Upplever inga problem alls. Kört med den sen Juni 2017.

Av:
    mklmtb
    Kör med en Elemnt Bolt sedan ett år tillbaka drygt, bytte från en Edge 520. Kan inte säga att jag saknar någonting, den fungerar ypperligt och framförallt är gränssnittet både i enheten och tillhörande app:en en ren fröjd jämförelsevis.

Kör både LVG och MTB, oftast med autoimporten från Strava för att hitta rutter både MTB och LVG och det fungerar finemang. Kartorna som följer med är i tillräcklig upplösning och inkluderar ofta även stigar ute i skogen. Strava Live segment integrationen är kul för att jaga lite tider.

Är ansluten till pulsmätare, kadens samt för MTBn hastighet+sträcka och det fungerar fint.

Av:
    Rimfaxe62
    Kör Bolt och är enormt nöjd med den. Överlägsen batteritid och smidigt att göra allt i appen i telefonen. Bra tydlig display, har aldrig saknat att den inte har färgdisplay.

Av:
    evo
    Ni som har Bolt, stämmer det här?
    Ur prisjakt recension:
    "Trevlig enhet med smidig inställning från app i telefonen. Tyvärr har den riktigt dålig GPS-nogrannhet när man kör i skogen. Värdelös för tex Strava då den inte vet att man avslutat segmentet förrän man är långt förbi."

<`)))><

Av:
    landen
    Märken ingen skillnad på noggrannhet i skog vs lvg. Tycker dock att funktionen för segment är lika kass som den på Garmin, lite si och så vart det börjar/avslutas oftast inte där segmentet är, ju kortare segment desto sämre noggrannhet.

Av:
    Jensen
    evo skrev:
    Ur prisjakt recension:
    "Trevlig enhet med smidig inställning från app i telefonen. Tyvärr har den riktigt dålig GPS-nogrannhet när man kör i skogen. Värdelös för tex Strava då den inte vet att man avslutat segmentet förrän man är långt förbi."

Har personligen inte upplevt det. Men kör med hastighetssensor med (skulle kunna gissa att den kan validera lite mot gps:en med den). Kör inte överdrivet mycket strava heller. Men har jag kollat kartor i efterhand tycker jag allt stämt

Av:
    DanielS
    Wahoo Bolt verkar vara favoriten, och faktiskt ca 500kr billigare, känns som ett bra val..

Av:
    NLC
    Jensen skrev:
    evo skrev:
    Ur prisjakt recension:

Har personligen inte upplevt det. Men kör med hastighetssensor med (skulle kunna gissa att den kan validera lite mot gps:en med den). Kör inte överdrivet mycket strava heller. Men har jag kollat kartor i efterhand tycker jag allt stämt

Finns en tråd om det här på forumet någonstans (EDIT - https://happyride.se). Man kan väl säga att deras kundsupport verkar behöva lite utbildning.

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    Fjärdebrunn
    Ingen som kör med någon av Lezynes modeller?

Av:
    patten
    Fjärdebrunn skrev:
    Ingen som kör med någon av Lezynes modeller?

Jag kör med Lezyne Super. Funkar bra för mina lvg-turer. Ingen karta men går ändå att få vägvisning, kopplat med mobilen. Så länge jag har ordnat en rutt innan så är det bara att rulla efter den. Batteritiden är väldigt bra. Batteriet på mobilen drar knappt något när den är parkopplad med enheten. Funktionellt och enkelt tycker jag!

Ska testa den på lite mer okända vägar nästa vecka, kanske tycker lite annorlunda efter det :)

Av:
    LHelge
    evo skrev:
    Ur prisjakt recension:

Är nog uppe i ca 200 mil i skog med min Bolt och jag har aldrig upplevt precisionen som dålig. Jämför jag Stravas heatmap med den Garmin 500 jag hade före skulle jag säga att precisionen på Bolten är bättre.

Däremot upplevs precisionen som dålig för livesegment i cykeldatorn. Både segmentets start och mål kommer oftast bra mycket senare än verkligt när man cyklar i skogen, totala tiden brukar ligga nära däremot om man håller hyffsat jämn fart över start och mål. Jag gissar att det är ganska hård filtrering av positionen "linjärt" på segmentet för att visa det live i cykeldatorn. Däremot blir allt rätt när man väl laddar upp det i Strava. Jag har faktiskt aldrig varit med om att den missat ett segment, något som Garmin 500 gjorde då och då. Hade det varit problem med precisionen borde även Bolten göra detta.

Av:
    NLC
    Fast med nästan 8 års skillnad mellan Edge 500 och Elemnt Bolt vore det tragiskt om den senare inte var betydligt bättre m.a.p orecision om man betänker utvecklingen i GPS-tekniken i övrigt.

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    Stervelo
    Ni som rekommenderar en 520 med karta, har ni använt den med karta i skogen? Jag har en 520, för lvg är den väl ok, utan karta., i skogen, med en karta och rutter, är det nästan så irriterande att jag tar livet av mig. Den går verkligen bara att använda för att ha en zoomnivå och hojja på. Försöka zooma in och ut är förenat med livsfara, självmordet jag nämnde.

Knapparna är helt värdelösa, knapparna på långsidorna kräver monstertryck för att reagera medans knapparna på kortsidan är lätta som bara fan att trycka in, så att stoppa rundan medans du försöker zooma in eller ut kartan är helt möjligt.
    Jag har inte kört med ett fast fäste, utan ett såntdär på styret med liten gummitråd runt styret, så stabilt sitter den inte. I skogen vill jag inte gärna ha ett fast fäste, vurpar jag får den gärna "roll with punches" så att säga.

Sa jag att jag hatar den? Seg som fan med en karta dessutom

Så köp ingen garmin, de säljer dålig hårdvara för stora pengar.

Ska du ha karta, varför inte Sigma Rox 12? Den är rapp, har en bra skärm, ska fungera riktigt bra med karta.
    Den ligger i min "kundvagn" på bike24 den följer med nästan beställning till mig.
    Mjukvaran är inte riktigt på topp än, men för vanlig cykling med karta i skogen, är den färdig och fungerar bra.
    Läs mer på dcrainmaker om du är nyfiken.

Vilken garmin du än köper i dag så är den lite seg, sånt blir jag tokig av.

Det du inte dör av blir du starkare av, men det du dör av blir din mamma starkare av.

Av:
    julgus
    Fick min Bolt häromdagen som ersätter min Garmin 510. Mycket trevlig sak på alla sätt. Underbart att kunna zooma enkelt o led som visar olika saker. Klart nöjd med uppgraderingen. Skönt att konfigurera via telefonen också. Den känns väldigt rapp jmf med min Garmin.

Och det viktigaste av allt, den ser så jefla aerosnygg ut på min Scott Foil 10... ;-)

Av:
    matte70
    Är på väg att köpa en Wahoo Elemnt, antingen Bolt eller den som bara heter Elemnt (fitness?).

Vilken av dem är den som räknas som den bästa? Jag har fått för mig att Bolt är den med mindre funktionalitet?
    Vill inte köpa fel. Köpte en Elemnt mini, som iofs funkar bra, men har för få fält som kan visas samtidigt, samt saknar en hel del funktionalitet.

Som sagt, vilken Wahoo är toppmodellen?

Av:
    mhenry
    De har i princip samma funktionalitet. Det saknas några LED-lampor på Bolten. Jag har haft båda. Köp en Bolt om du har normal syn. Jag är nöjdare med Bolten än med den större. Något bättre batteritid på Bolten också.

---

Av:
    matte70
    Ok, men är der någon funktionalitet som saknas på Bolten? Vet inte riktigt vad alla led lampor har för funktion. Lite olika färger, GPS, meddelande osv kanske. Finns det någon temperatur sensor i dem?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-08-10 14:54 av matte70.

Av:
    mhenry
    Det enda som saknas (vad jag vet) är att man inte kan ställa in vad man vill att LED-lamporna som saknas på Bolten ska göra. De har båda temperatursensor.

---

Av:
    matte70
    Har även sett att den kan visa lutning på vägen. Finns det en intern gyroskop som mäter hur många procents lutning på stigningen?

Av:
    GustafH
    Dum fråga kanske men jag har en snart tre år gammal Polar V650. Vad är det Bolten eller 820:n har som V650:n inte har? Jag har noterat att Bolten har live tracking så frugan kan kolla läget på en om man är ute och det är jag lite sugen på (börjar bli gammal och rädd), har Garmin det också?

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ