• Re: Att ta bort "spärren" på en enkel controller

    Av:
    Miss Lycka
    Jag föredrar lagparagraferna.

    Via est vita!

  • Re: Att ta bort "spärren" på en enkel controller

    Av:
    GoranS
    Bortsett från randonörer begränsar nog de flesta racercyklister sitt cyklande till den ljusa delen av dygnet och då är varken ljus eller reflexer något lagligt krav.
  • Re: Att ta bort "spärren" på en enkel controller

    Av:
    Plush
    Miss Lycka skrev:
    Jag föredrar lagparagraferna.

    TSFS 2010:144 17 §

    Reflexanordningar
    17 §  Cykel ska vid färd i mörker ha reflexanordning baktill, framtill och
    på sidan som uppfyller kraven i 18 och 19 §§.
    Reflexanordning baktill ska vid färd i mörker finnas även på tillkopplad
    sidvagn och på tillkopplad cykelkärra, om baklykta saknas på kärran.
    Anordningen ska vid belysning återkasta rött ljus bakåt.
    Reflexanordning framtill, som monterats den 1 september 1985 eller
    senare, ska vid belysning återkasta vitt ljus framåt.
    Reflexanordning på sidan, som monterats den 1 september 1985 eller
    senare, ska vid belysning återkasta orangegult ljus eller vitt ljus åt sidan.
    (TSFS 2010:144)
    18 §  Reflexanordning framtill och baktill på cykel ska
    1. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 3, klass IVA, eller
    2. vara typgodkänd av Vägverket eller Trafiksäkerhetsverket enligt
    Vägverkets föreskrifter (VVFS 1993:18) om nationella typgodkännanden.
    Reflexanordning som monterats före den 1 april 1986 får vara av typ som
    godkänts enligt ECE-reglemente 3 klass I eller I A.
    Reflexanordning baktill, som monterats före den 1 april 1986, får vara av
    typ som före den 20 maj 1980 godkänts av Statens provningsanstalt.
    Reflexanordning framtill, som monterats före den 1 september 1985, får
    vara av icke godkänd typ.
    19 §  Reflexanordning på sidan på cykel ska
    1. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 3, klass IVA, eller
    2. vara typgodkänd av Vägverket eller Trafiksäkerhetsverket enligt
    Vägverkets föreskrifter (VVFS 1993:18) om nationella typgodkännanden.
    Kravet i första stycket gäller inte om minst ett av cykelns däck är av typ
    som godkänts enligt ECE-reglemente 88.
    Reflexanordning på sidan, som monterats före den 1 september 1985 får
    vara av icke godkänd typ.

    ______________________________________________________________
    There's two ways to do this: My way..and the wrong way.
    You see, madness is like gravity. All it takes is a little push.

  • Re: Att ta bort "spärren" på en enkel controller

    Av:
    ForesterGuy
    Luthman Photography skrev:
    ooms skrev:
    glitch skrev:
    Kan man inte bara skita i att svara i tråden om man tycker det är så fel att hen försöker trimma sin elcykel?
    Kan man inte bara skita i att svara i tråden om man tycker det är så fel att folk argumenterar emot olaglig trimning av elcykel?

    Så ingen kommer att bli sur om det påpekas, med våldsam frenesi och diverse otrevliga påhopp, att någons finracer (lvg-cyklar tenderar att framföras i trafik oftare än mtbs) saknar adekvat belysning, ringklocka och reflexer?

    Dessutom har de fula bockstyren!
  • Re: Att ta bort "spärren" på en enkel controller

    Av:
    ooms
    GoranS skrev:
    Bortsett från randonörer begränsar nog de flesta racercyklister sitt cyklande till den ljusa delen av dygnet och då är varken ljus eller reflexer något lagligt krav.
    +1
    Och både randonörerna och de racercyklister som ger sig ut i mörker är nog väldigt måna om att synas, något vi ser då och då i de trådar som startas.
    Men det var visst nån som blev kränkt över att folk i denna tråd påpekade det olagliga i att trimma elcykel och fick för sig att lvg-cyklister låg bakom dessa påpekanden och därför desperat försöker belägga lvg-cyklister med lagbrott...
  • Re: Att ta bort "spärren" på en enkel controller

    Av:
    Miss Lycka
    Man slutar aldrig att förvånas över medlemmar i denna församling.

    Via est vita!

  • Re: Att ta bort "spärren" på en enkel controller

    Av:
    görveln
    ooms skrev:
    Och både randonörerna och de racercyklister som ger sig ut i mörker är nog väldigt måna om att synas, något vi ser då och då i de trådar som startas.

    Haha, du är roligt du. För det finns ju inte alls exempel på att racer cyklister syklar i mörkret i mörka kläder, utan eller med svaga ljus.

    Men man ser väl det man vill. En som har en trimmad el-cykel kommer ju garanterat cykla i 45 km/h på en g/s väg utanför en skole 10 minuter före skolestart medans en racer cyklister och pendlare alltid visar hänsyn och alltid gör allt för att synas.

    edit: https://happyride.se
    det där måste ju vara fake news.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-01-21 10:06 av görveln.

  • Re: Att ta bort "spärren" på en enkel controller

    Av:
    ooms
    görveln skrev:
    ooms skrev:
    Och både randonörerna och de racercyklister som ger sig ut i mörker är nog väldigt måna om att synas, något vi ser då och då i de trådar som startas.

    Haha, du är roligt du. För det finns ju inte alls exempel på att racer cyklister syklar i mörkret i mörka kläder, utan eller med svaga ljus.

    Men man ser väl det man vill. En som har en trimmad el-cykel kommer ju garanterat cykla i 45 km/h på en g/s väg utanför en skole 10 minuter före skolestart medans en racer cyklister och pendlare alltid visar hänsyn och alltid gör allt för att synas.

    edit: https://happyride.se
    det där måste ju vara fake news.
    Är det nån här på forumet som bett om råd hur man inte ska synas? Det är det diskussionen handlar om!
  • Re: Att ta bort "spärren" på en enkel controller

    Av:
    ooms
    Miss Lycka skrev:
    Man slutar aldrig att förvånas över medlemmar i denna församling.
    +1
  • Re: Att ta bort "spärren" på en enkel controller

    Av:
    görveln
    ooms skrev:
    Är det nån här på forumet som bett om råd hur man inte ska synas? Det är det diskussionen handlar om!

    Nei, det tror jag inte men däremot har det diskuterats hur man ska göra andra lovbrudd tex angående bidrag och att sända varor som en gåva. De flesta klarar nog själva att ta bort ringklockan eller att undvika att sätta på lysen.

    Jag svarade ju också på det du skrev som självklart inte gäller. Det är alltför många cyklister utan motor som inte alls gör tillräkligt för att synas i trafiken.
  • Re: Att ta bort "spärren" på en enkel controller

    Av:
    görveln
    Hur är det föresten med det att cykla i klunga? Är inte det olagligt?
  • Re: Att ta bort "spärren" på en enkel controller

    Av:
    Bengt-re
    görveln skrev:
    Hur är det föresten med det att cykla i klunga? Är inte det olagligt?

    Nej. Det finns en allmän tolkning att

    6 kap. Bestämmelser för trafik med cykel och moped
    1 § Cyklande skall färdas efter varandra. När det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken får de dock färdas i bredd.

    Ger stöd för att cykla i klunga.

    -------------


    “Tråkmåns: en person som aldrig är oavsiktligt oförskämd.”
    – Oscar Wilde

  • Re: Att ta bort "spärren" på en enkel controller

    Av:
    Miss Lycka
    Klunga cyklar man i på tävlingar.

    Via est vita!

  • Re: Att ta bort "spärren" på en enkel controller

    Av:
    görveln
    Nja, problemet är väl att cyklister i klunga ligger alldeles för nära varandra i längsled.
  • Re: Att ta bort "spärren" på en enkel controller

    Av:
    JTF
    Men det drabbar väl oftast bara dom själva, så det är väl upp till var och en vilka risker man vill utsätta sig för med tanke på vurpor med dominoeffekt.
  • Re: Att ta bort "spärren" på en enkel controller

    Av:
    görveln
    Miss Lycka skrev:
    Man slutar aldrig att förvånas över medlemmar i denna församling.

    Jag tycker väl snarare att man rätt fort lär sig vad folk kommer skriva i diverse trådar.
  • Re: Att ta bort "spärren" på en enkel controller

    Av:
    Jensen
    Luthman Photography skrev:
    Nej, men det har kanske sin naturliga förklaring. Kan man inte plocka bort hjulreflexer kan man nog inte hantera en dator/smartphone bra nog för att skriva ett inlägg om det...

    Fast du måste ju erkänna att det ändå ligger något opi vad ooms skriver eller hur?

    Sen undrar jag ju bara hur det ena rättfärdigar det andra? :-) bara för att folk väljer att tex cykla mot rött (vilket ju oftast sätter den som cyklar mot rött i störst fara) betyder det ju inte att det blir rätt att trimma något till något det inte är tänkt stt vara. Då är det ju bättre att vederbörande från början köper en som går 45 o är reggad därefter och framförs där sådana är tillåtna. Sen kan man ju ha åsikter om lagen, men då får man ju antingen föröka få den ändrad eller finna sig i det.

    Väntar fortfarande på en tråd där någon frågar hur man bäst cyklar mot rött eller liknande 😂

    ===I Speed kills, but you get there faster I===

  • Re: Att ta bort "spärren" på en enkel controller

    Av:
    Bengt-re
    görveln skrev:
    Nja, problemet är väl att cyklister i klunga ligger alldeles för nära varandra i längsled.

    Eftersom trafikpoliser på direkt fråga vågar uttala sig skriftligt att det är ok ger ett bra stöd för att det är acceptabelt i lagens mening.

    Sen att vissa individer i sitt djupa hat och uttalade förakt för sådant de själva ogillar eller inte förstår väljer att för driva ett korståg emot landsvägscykling är någonting annat vilket lämpligen tillägnas epitet föga lämpade i en civiliserad diskution.

    -------------


    “Tråkmåns: en person som aldrig är oavsiktligt oförskämd.”
    – Oscar Wilde

  • Re: Att ta bort "spärren" på en enkel controller

    Av:
    görveln
    Bengt-re skrev:
    Eftersom trafikpoliser på direkt fråga vågar uttala sig skriftligt att det är ok ger ett bra stöd för att det är acceptabelt i lagens mening.
    skrev:

    Det visste jag inte. Tvivlar på att det är juridiskt bindande men något är det ju.

    skrev:
    Sen att vissa individer i sitt djupa hat och uttalade förakt för sådant de själva ogillar eller inte förstår väljer att för driva ett korståg emot landsvägscykling är någonting annat vilket lämpligen tillägnas epitet föga lämpade i en civiliserad diskution.

    Det där var väl lite väl ironiskt eftersom det i väldigt många diskussioner om el-cyklar, både lagliga och olagliga, så kommer det fram en del personer som verkar driva ett korstog mot el-cyklar.

    Jag är imot att folk trimmar el-cyklar och jag förstår om de inte får bra svar på forumet men jag tycker också att många svar är överdrivna och lite väl polariserade. Lagen blir väldigt viktigt när det handlar om el-cyklar trots att den inte alls är lika viktig i andra diskussioner. Vanliga cyklister framställs som änglar som aldrig gör fel medans de som cyklar på en trimmad el-cykel framställs som totalt oansvarliga som kommer köra i 45 km/h på helt fel ställen.

  • Re: Att ta bort "spärren" på en enkel controller

    Av:
    Hasse#7
    Jag antar att elcyklar i allmänhet ligger på gränsen att vara ok här på forumet förutom för pendling eller annat special. Därför är allt bortom lagliga elcyklar direkt utanför gränsen. Gissar att många inte tycker att det tillför något gott till cyklism i allmänhet.
  • Re: Att ta bort "spärren" på en enkel controller

    Av:
    Fältprästen
    Miss Lycka skrev:
    Man slutar aldrig att förvånas över medlemmar i denna församling.
    Det är ju lite av tjusningen.
    Om man visste exakt vad folk tyckte och tänkte och kommer att skriva, så kan man ju lika väl sluta att delta här.

    -------------------------------------------------------------------------------------
    "Det enda som stör min inlärning är min utbild­ning." - A. Einstein

  • Re: Att ta bort "spärren" på en enkel controller

    Av:
    Skogling
    Somliga borde verkligen inte ha elmopeder.
  • Re: Att ta bort "spärren" på en enkel controller

    Av:
    Makten
    Stumpy skrev:
    Jag har inte ringklocka på landsvägscykeln eftersom jag ändå aldrig behöver använda den. Om TS ändå inte tänker använda sin trimning, så tycker jag att den är helt OK. (På pendlarcrossen har jag ringklocka, även om den bara kommer till användning varannan månad.)

    Med andra ord bryter du medvetet mot lagen eftersom du anser att lagen inte är rimlig. Då borde du tillämpa samma logik på elcyklister. Varför ska de följa lagen om du inte anser dig behöva göra det?
  • Re: Att ta bort "spärren" på en enkel controller

    Av:
    NickPick
    Makten skrev:
    Stumpy skrev:
    Jag har inte ringklocka på landsvägscykeln eftersom jag ändå aldrig behöver använda den. Om TS ändå inte tänker använda sin trimning, så tycker jag att den är helt OK. (På pendlarcrossen har jag ringklocka, även om den bara kommer till användning varannan månad.)

    Med andra ord bryter du medvetet mot lagen eftersom du anser att lagen inte är rimlig. Då borde du tillämpa samma logik på elcyklister. Varför ska de följa lagen om du inte anser dig behöva göra det?
    Ditt sätt att resonera är ganska sjukt.
  • Re: Att ta bort "spärren" på en enkel controller

    Av:
    ooms
    görveln skrev:
    Det där var väl lite väl ironiskt eftersom det i väldigt många diskussioner om el-cyklar, både lagliga och olagliga, så kommer det fram en del personer som verkar driva ett korstog mot el-cyklar.
    Jag har sett ganska få trådar som handlar om laglig elcykel/elcykling, dvs cyklar som assisterar upp till 25 km/h och används på väg. Och om det ändå förekommit tror jag inte det varit mycket hets i dem. Det är väl jättebra att folk som annars inte skulle cykla till t.ex. jobbet ges möjlighet att göra det.
    Däremot har jag sett massvis av trådar som antingen handlar om hur man kan trimma sin elcykel att assistera över 25 km/h (solklart lagbrott, kan drabba tredje man, osv), eller el-mtb, dvs köra elcykel i skogen (vilket Naturvårdsverket, den enda myndighet som uttalat sig och som normalt är den myndighet som uttalar sig om och tolkar allemansrätten, sagt inte är tillåtet), eller en kombination av de båda. Tacka fan för att folk reagerar när vissa mindre nogräknade individer inte verkar dra sig för att be om råd hur de bäst bryter mot de lagar och regler som finns.
  • Re: Att ta bort "spärren" på en enkel controller

    Av:
    sdx
    ooms skrev:
    görveln skrev:
    Det där var väl lite väl ironiskt eftersom det i väldigt många diskussioner om el-cyklar, både lagliga och olagliga, så kommer det fram en del personer som verkar driva ett korstog mot el-cyklar.
    Jag har sett ganska få trådar som handlar om laglig elcykel/elcykling, dvs cyklar som assisterar upp till 25 km/h och används på väg. Och om det ändå förekommit tror jag inte det varit mycket hets i dem. Det är väl jättebra att folk som annars inte skulle cykla till t.ex. jobbet ges möjlighet att göra det.
    Däremot har jag sett massvis av trådar som antingen handlar om hur man kan trimma sin elcykel att assistera över 25 km/h (solklart lagbrott, kan drabba tredje man, osv), eller el-mtb, dvs köra elcykel i skogen (vilket Naturvårdsverket, den enda myndighet som uttalat sig och som normalt är den myndighet som uttalar sig om och tolkar allemansrätten, sagt inte är tillåtet), eller en kombination av de båda. Tacka fan för att folk reagerar när vissa mindre nogräknade individer inte verkar dra sig för att be om råd hur de bäst bryter mot de lagar och regler som finns.
    Det är lika förbudet i ett naturreservat att bryta grenar göra åverkan på mark vilket man har sett i vissa trådar .
  • Re: Att ta bort "spärren" på en enkel controller

    Av:
    Makten
    NickPick skrev:
    Ditt sätt att resonera är ganska sjukt.

    Din brist på argumentation är ganska patetisk.
  • Re: Att ta bort "spärren" på en enkel controller

    Av:
    Stumpy
    Makten skrev:
    Stumpy skrev:
    Jag har inte ringklocka på landsvägscykeln eftersom jag ändå aldrig behöver använda den. Om TS ändå inte tänker använda sin trimning, så tycker jag att den är helt OK. (På pendlarcrossen har jag ringklocka, även om den bara kommer till användning varannan månad.)

    Med andra ord bryter du medvetet mot lagen eftersom du anser att lagen inte är rimlig. Då borde du tillämpa samma logik på elcyklister. Varför ska de följa lagen om du inte anser dig behöva göra det?

    Det var ju det jag skrev. TS får gärna ha sin trimning om hen inte kommer använda den. Samma logik alltså.
  • Re: Att ta bort "spärren" på en enkel controller

    Av:
    Makten
    Stumpy skrev:
    Det var ju det jag skrev. TS får gärna ha sin trimning om hen inte kommer använda den. Samma logik alltså.

    Nej, det är inte samma logik. Du bryter mot lagen så fort du cyklar med en cykel utan ringklocka. Det spelar ingen roll om du behöver använda den eller inte.
    Logiken är att om du anser dig ha rätt att bryta mot lagen så bör du inte gnälla på andra som gör samma sak.
  • Re: Att ta bort "spärren" på en enkel controller

    Av:
    me.I.am
    görveln skrev:
    Vanliga cyklister framställs som änglar som aldrig gör fel medans de som cyklar på en trimmad el-cykel framställs som totalt oansvarliga som kommer köra i 45 km/h på helt fel ställen.

    Kan du hitta något inlägg där vanliga cyklister framställs som änglar?


    just a stranger on the bike trying to make my way home

  • Re: Att ta bort "spärren" på en enkel controller

    Av:
    Stumpy
    Makten skrev:
    Stumpy skrev:
    Det var ju det jag skrev. TS får gärna ha sin trimning om hen inte kommer använda den. Samma logik alltså.

    Nej, det är inte samma logik. Du bryter mot lagen så fort du cyklar med en cykel utan ringklocka. Det spelar ingen roll om du behöver använda den eller inte.
    Logiken är att om du anser dig ha rätt att bryta mot lagen så bör du inte gnälla på andra som gör samma sak.

    Exakt samma logik.
    Jag bryter mot lagen, även när jag inte använder ringklockan.
    TS bryter mot lagen, även när hen inte kör fortare än 25 km/h.
    Jag tycker båda är OK.
  • Re: Att ta bort "spärren" på en enkel controller

    Av:
    Makten
    Stumpy skrev:
    Exakt samma logik.
    Jag bryter mot lagen, även när jag inte använder ringklockan.
    TS bryter mot lagen, även när hen inte kör fortare än 25 km/h.
    Jag tycker båda är OK.

    Jo, det förstås. Grejen är ju att TS lagbrott inte direkt "förvärras" av att köra fortare än 25 km/t. Det kan man göra på vilken cykel som helst och det råder i regel samma hastighetsbegränsning på GC- eller cykelbana som på vägen bredvid. Alltså alltid fortare än 25 km/t, med ytterst få undantag.

    Skitsamma. Jag är mest trött på det ständiga hatet mot dem som vill att elcykeln ska gå lite fortare. Det verkar bättre att hata cyklister som kör som idioter, oavsett om det sker med motor eller inte. Själv bryter jag också mot lagen när jag anser att det inte medför några ökade risker. Det är alltså inte din cykels avsaknad av ringklocka som stör mig:-)

    Det bästa vore om man slopade GC-banor och behandlade cykeln som ett fordon.
  • Re: Att ta bort "spärren" på en enkel controller

    Av:
    danierik
    Såg några inlägg om olaglig trimning. Om ts ber om tips om laglig trimning är problemet löst.

    Alternativ två är att säga att han har en elcykel men tänker registrera in den som moped då 25km/h går för långsamt.
    och vill därför få upp hastigheten..

    :)
  • Re: Att ta bort "spärren" på en enkel controller

    Av:
    oxr
    Den här diskussionen var minsann inte lätt att hänga med i, men jag vill också bidra till kunskapsutvecklingen:

    Du är ju helt dum i huvudet!

    * Man ska aldrig kasta saker - de kan vara bra att ha *

  • Re: Att ta bort "spärren" på en enkel controller

    Av:
    frause
    Det är jag inte alls!
  • Re: Att ta bort "spärren" på en enkel controller

    Av:
    TBone
    danierik skrev:
    Såg några inlägg om olaglig trimning. Om ts ber om tips om laglig trimning är problemet löst.

    Alternativ två är att säga att han har en elcykel men tänker registrera in den som moped då 25km/h går för långsamt.
    och vill därför få upp hastigheten..

    :)
    Jag tror dessvärre att du har fel. Om någon skulle starta en tråd om ”trimining” av elcykel för att köra i bike-park så skulle nog precis lika mycket sand återfinnas mellan byxa och skrev hos de som vanligen lider av att elcyklar nämns. Fast jag kan ha fel...

    ----------
    Science. It works, bitches!

  • Re: Att ta bort "spärren" på en enkel controller

    Av:
    desmo
    Makten skrev:
    Stumpy skrev:
    Exakt samma logik.
    Jag bryter mot lagen, även när jag inte använder ringklockan.
    TS bryter mot lagen, även när hen inte kör fortare än 25 km/h.
    Jag tycker båda är OK.

    Jo, det förstås. Grejen är ju att TS lagbrott inte direkt "förvärras" av att köra fortare än 25 km/t. Det kan man göra på vilken cykel som helst och det råder i regel samma hastighetsbegränsning på GC- eller cykelbana som på vägen bredvid. Alltså alltid fortare än 25 km/t, med ytterst få undantag.

    Skitsamma. Jag är mest trött på det ständiga hatet mot dem som vill att elcykeln ska gå lite fortare. Det verkar bättre att hata cyklister som kör som idioter, oavsett om det sker med motor eller inte. Själv bryter jag också mot lagen när jag anser att det inte medför några ökade risker. Det är alltså inte din cykels avsaknad av ringklocka som stör mig:-)

    Det bästa vore om man slopade GC-banor och behandlade cykeln som ett fordon.

    Om man som cyklist är vållande i en olycka, så tror jag inte att avsaknad av ringklocka är försvårande? (eller det kanske det är?)
    Fast om man med trimmad elcykel är vållande så kan väl försäkringsbolag och polis ha en annan åsikt?

    [jag anser att elcykel är bra. jag anser att man ska hålla sig till de lagar vi har. jo, jag bryter också mot lagar ibland *skenhelig javisst*]
  • Re: Att ta bort "spärren" på en enkel controller

    Av:
    Makten
    desmo skrev:
    Om man som cyklist är vållande i en olycka, så tror jag inte att avsaknad av ringklocka är försvårande? (eller det kanske det är?)
    Fast om man med trimmad elcykel är vållande så kan väl försäkringsbolag och polis ha en annan åsikt?

    [jag anser att elcykel är bra. jag anser att man ska hålla sig till de lagar vi har. jo, jag bryter också mot lagar ibland *skenhelig javisst*]

    Så är det säkert, men om vi använder förnuftet; vad har motorn med saken att göra? Kör/cyklar nån vårdslöst så är det ju inte motorn som är boven, utan idioten bakom styret. Eller hur?

    Bara för att du har 500 hk i din bil måste du inte köra i 300 vid alla tillfällen där det är möjligt. Men du kanske råkar köra i 200 när det är tomt på motorvägen. Inte mig emot, även om det är olagligt.
    Man bör tänka på att många andra länder har en mer tillåtande lagstiftning när det gäller effekt och hastighet i trafiken. Är det splatterfestival på Autobahn till exempel? Nej, det funkar faktiskt väldigt bra. Just för att tyskarna inte har den säkerhetsgaranterande förmyndarstaten i bakhuvudet. De vet att de kan bli omkörda i 300 och måste därför titta bakåt innan de kastar sig ut i vänsterfil.
    Innan EU var mopeder betydligt effektstarkare och snabbare än i Sverige. Innebar det katastrofala dödssiffror? Vet ej, men jag betvivlar det.

    Trygghetsknarkandet i Sverige är ganska märkligt. Jag gillar det på sätt och vis, men det har också tagit bort det egna ansvaret hos individen. Precis som att en kniv inte är ett vapen förrän den används som ett sådant, är en trimmad elcykel inte farlig förrän nån använder den vårdslöst. Det är inte maxhastigheten eller effekten som är problemet, utan idioter. Och idioter kommer att vara idioter även om de inte har en motor.
  • Re: Att ta bort "spärren" på en enkel controller

    Av:
    tinkerbell
    Makten skrev:
    desmo skrev:
    Om man som cyklist är vållande i en olycka, så tror jag inte att avsaknad av ringklocka är försvårande? (eller det kanske det är?)
    Fast om man med trimmad elcykel är vållande så kan väl försäkringsbolag och polis ha en annan åsikt?

    [jag anser att elcykel är bra. jag anser att man ska hålla sig till de lagar vi har. jo, jag bryter också mot lagar ibland *skenhelig javisst*]

    Så är det säkert, men om vi använder förnuftet; vad har motorn med saken att göra? Kör/cyklar nån vårdslöst så är det ju inte motorn som är boven, utan idioten bakom styret. Eller hur?

    Bara för att du har 500 hk i din bil måste du inte köra i 300 vid alla tillfällen där det är möjligt. Men du kanske råkar köra i 200 när det är tomt på motorvägen. Inte mig emot, även om det är olagligt.
    Man bör tänka på att många andra länder har en mer tillåtande lagstiftning när det gäller effekt och hastighet i trafiken. Är det splatterfestival på Autobahn till exempel? Nej, det funkar faktiskt väldigt bra. Just för att tyskarna inte har den säkerhetsgaranterande förmyndarstaten i bakhuvudet. De vet att de kan bli omkörda i 300 och måste därför titta bakåt innan de kastar sig ut i vänsterfil.
    Innan EU var mopeder betydligt effektstarkare och snabbare än i Sverige. Innebar det katastrofala dödssiffror? Vet ej, men jag betvivlar det.

    Trygghetsknarkandet i Sverige är ganska märkligt. Jag gillar det på sätt och vis, men det har också tagit bort det egna ansvaret hos individen. Precis som att en kniv inte är ett vapen förrän den används som ett sådant, är en trimmad elcykel inte farlig förrän nån använder den vårdslöst. Det är inte maxhastigheten eller effekten som är problemet, utan idioter. Och idioter kommer att vara idioter även om de inte har en motor.
    Den stora skillnaden mellan en trimmad elcykel och en laglig moped är varken fordon eller förare. Den stora skillnaden är trafikförsäkringen som den som kör en laglig moped måste ha... I övrigt kan fordonen framföras lika vårdslöst av lika idiotiska förare, men det har stor betydelse för den som blir påkörd av idiotföraren...
  • Re: Att ta bort "spärren" på en enkel controller

    Av:
    desmo
    Makten skrev:
    desmo skrev:
    Om man som cyklist är vållande i en olycka, så tror jag inte att avsaknad av ringklocka är försvårande? (eller det kanske det är?)
    Fast om man med trimmad elcykel är vållande så kan väl försäkringsbolag och polis ha en annan åsikt?

    [jag anser att elcykel är bra. jag anser att man ska hålla sig till de lagar vi har. jo, jag bryter också mot lagar ibland *skenhelig javisst*]

    Så är det säkert, men om vi använder förnuftet; vad har motorn med saken att göra? Kör/cyklar nån vårdslöst så är det ju inte motorn som är boven, utan idioten bakom styret. Eller hur?

    Bara för att du har 500 hk i din bil måste du inte köra i 300 vid alla tillfällen där det är möjligt. Men du kanske råkar köra i 200 när det är tomt på motorvägen. Inte mig emot, även om det är olagligt.
    Man bör tänka på att många andra länder har en mer tillåtande lagstiftning när det gäller effekt och hastighet i trafiken. Är det splatterfestival på Autobahn till exempel? Nej, det funkar faktiskt väldigt bra. Just för att tyskarna inte har den säkerhetsgaranterande förmyndarstaten i bakhuvudet. De vet att de kan bli omkörda i 300 och måste därför titta bakåt innan de kastar sig ut i vänsterfil.
    Innan EU var mopeder betydligt effektstarkare och snabbare än i Sverige. Innebar det katastrofala dödssiffror? Vet ej, men jag betvivlar det.

    Trygghetsknarkandet i Sverige är ganska märkligt. Jag gillar det på sätt och vis, men det har också tagit bort det egna ansvaret hos individen. Precis som att en kniv inte är ett vapen förrän den används som ett sådant, är en trimmad elcykel inte farlig förrän nån använder den vårdslöst. Det är inte maxhastigheten eller effekten som är problemet, utan idioter. Och idioter kommer att vara idioter även om de inte har en motor.

    Det är alltid individen som tar besluten. Men utan tillgång på medel så kan det ändå begränsas.
    Jag anser tex att vi inte ska göra som USA och släppa vapen fritt (trots att det är människan som dödar, inte vapnet).

    Men du tycker alltså att det är okej att framföra sin motorcykel eller bil var man vill i samhället så länge man gör det med respekt mot sina medmänniskor?

    Jag är kanske en kuvad medborgare som gör mitt bästa att hålla mig inom de lagar, regler och oskrivna regler vi har i landet.
  • Re: Att ta bort "spärren" på en enkel controller

    Av:
    Makten
    desmo skrev:
    Det är alltid individen som tar besluten. Men utan tillgång på medel så kan det ändå begränsas.
    Jag anser tex att vi inte ska göra som USA och släppa vapen fritt (trots att det är människan som dödar, inte vapnet).

    Inte jag heller, men jag anser att privatpersoner ska få ha vapen tämligen fritt (för självförsvar, till exempel) om de genom någon form av test bevisat att de inte är dumma i huvudet. Jämför gärna med knivar, som alla äger. Går alla omkring med kniv för att de äger en? Nej. Ska det vara okej att gå omkring med kniv om man vill? Ja.

    skrev:
    Men du tycker alltså att det är okej att framföra sin motorcykel eller bil var man vill i samhället så länge man gör det med respekt mot sina medmänniskor?

    Nä, det verkar onödigt. Även om jag i hjärtat är libertarian inser jag att det finns en verklighet som mår bättre om man är lite mer pragmatisk:-) Men jag tänker inte få ett utbrott om jag ser nån krypköra med sin MC på GC-banan för att slippa undan ett trafikkaos orsakat av bilar.

    skrev:
    Jag är kanske en kuvad medborgare som gör mitt bästa att hålla mig inom de lagar, regler och oskrivna regler vi har i landet.

    Du är säkert en vettig människa, vilket jag tror att nästan alla kan vara om de försöker:-) Men jag tycker att du ska fundera på om det är lagar och regler som gör att människor beter sig rimligt, eller om de skulle göra det ändå. Regelbrytare bryr sig ju uppenbarligen ändå inte om regler. Jag skulle vilja påstå att ordningen i samhället snarast beror på kultur och uppfostran.

    Men nu tangerar vi politik, så det är bäst att jag kniper bullsaxen:-)
  • Re: Att ta bort "spärren" på en enkel controller

    Av:
    desmo
    Makten skrev:
    desmo skrev:

    Du är säkert en vettig människa, vilket jag tror att nästan alla kan vara om de försöker:-) Men jag tycker att du ska fundera på om det är lagar och regler som gör att människor beter sig rimligt, eller om de skulle göra det ändå. Regelbrytare bryr sig ju uppenbarligen ändå inte om regler. Jag skulle vilja påstå att ordningen i samhället snarast beror på kultur och uppfostran.

    Men nu tangerar vi politik, så det är bäst att jag kniper bullsaxen:-)

    Jag är en vettig människa. Och jag vet att du är en vettig människa också (vi har träffats). Men vi har olika syn på lagar och hur de ska efterlevas.

    Vi ska inte trampa in i politiken. Men jag vill gärna höra ditt resonemang eftersom jag vet att du är tänkande person. För jag håller med dig i att ordningen i samhället beror på hur vi beter oss mot varandra, inte vilka regler som skrivs. Idag verkar alla tro att allt löser sig med en ny lag, som sedan i realiteten inte efterlevs. Men jag upplever också att vi/mänskligheten blir elakare och elakare mot varandra, mer och mer egoistiska, och vi tar mindre och mindre ansvar för oss själva och våra beslut.
    Hur kan vi som samhälle vända den trenden? Hur ska vi som samhälle skapa något som blir bättre för "alla"?
    Det är en svår fråga som kan bli filosofisk. Jag har inget svar. Jag önskar bara att alla vore snällare mot varandra.
    [med reservation att du inte håller med mig i min analys av ett kallare samhällsklimat]
  • Re: Att ta bort "spärren" på en enkel controller

    Av:
    Makten
    desmo skrev:
    Makten skrev:
    desmo skrev:

    Du är säkert en vettig människa, vilket jag tror att nästan alla kan vara om de försöker:-) Men jag tycker att du ska fundera på om det är lagar och regler som gör att människor beter sig rimligt, eller om de skulle göra det ändå. Regelbrytare bryr sig ju uppenbarligen ändå inte om regler. Jag skulle vilja påstå att ordningen i samhället snarast beror på kultur och uppfostran.

    Men nu tangerar vi politik, så det är bäst att jag kniper bullsaxen:-)

    Jag är en vettig människa. Och jag vet att du är en vettig människa också (vi har träffats). Men vi har olika syn på lagar och hur de ska efterlevas.

    Vi ska inte trampa in i politiken. Men jag vill gärna höra ditt resonemang eftersom jag vet att du är tänkande person. För jag håller med dig i att ordningen i samhället beror på hur vi beter oss mot varandra, inte vilka regler som skrivs. Idag verkar alla tro att allt löser sig med en ny lag, som sedan i realiteten inte efterlevs. Men jag upplever också att vi/mänskligheten blir elakare och elakare mot varandra, mer och mer egoistiska, och vi tar mindre och mindre ansvar för oss själva och våra beslut.
    Hur kan vi som samhälle vända den trenden? Hur ska vi som samhälle skapa något som blir bättre för "alla"?
    Det är en svår fråga som kan bli filosofisk. Jag har inget svar. Jag önskar bara att alla vore snällare mot varandra.
    [med reservation att du inte håller med mig i min analys av ett kallare samhällsklimat]

    Jag håller faktiskt verkligen med dig! Och jag ska klura på ett bra svar, men frågan är om här är rätt ställe.
    Just nu ska jag dock sätta mig i en djup läderfåtölj och titta på dum-teve, så det blir inte ikväll:-))

    Ett mycket kortfattat svar kan ändå vara att man kan ha stränga påföljder för att bryta mot tillåtande lagar. Alltså att taket är väldigt högt, men att om du inte håller dig där inom, så kommer du att bli svårt grillad av rättsväsendet. Jag vet att det blir svårimplementerat, men tror ändå att det kan vara effektivare än hårda restriktioner som folk skiter i för att de är orimliga.

    Ta nu inte detta alltför bokstavligt. Det är tankefiguren jag vill belysa. Implementationen kan man alltid diskutera.
  • Re: Att ta bort "spärren" på en enkel controller

    Av:
    emmer
    Makten skrev:
    Med andra ord bryter du medvetet mot lagen eftersom du anser att lagen inte är rimlig. Då borde du tillämpa samma logik på elcyklister. Varför ska de följa lagen om du inte anser dig behöva göra det?
    Den dagen du börjar ge stopptecken varje gån du bromsar på din skogsrunda så kan du återkomma.
    Fram tills dess kan du knipa käft med dina infantila projiceringar.

    —————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

  • Re: Att ta bort "spärren" på en enkel controller

    Av:
    1888
    Är det lag på stopptecken vid cycling?

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in