• Kona Honzo - The tråd

Av:
    Oggler
    Spark, Epic, Eduro med flera har "the tråd"-trådar. Jag tycker det är dags att även Honzon får en.

Eller finns det redan en?
  • Re: Kona Honzo - The tråd

Av:
    Konkret
    Har dom inte lagt ner honzon?

Av:
    revben
    Lagt ner? Det verkar dumt isåfall. Grym cykel, hade en 2015 i stål som var helt fantastiskt bra. Sålde den i höstas för att jag ville testa något annat men jag borde nog behållit den.

Av:
    bllx
    Konkret skrev:
    Har dom inte lagt ner honzon?

Verkar inte så, finns ju en del modeller på hemsidan kvar (som skiljer sig från 2017)

http://www.konaworld.com

Av:
    Oggler
    Hur är det nu. Kan kedjestag vara FÖR korta? Vad är nackdelarna med korta kedjestag. Förutom att det verkar vara svårt att få till utan att kompromissa med utrymme för däck och större framdrev?

Av:
    desmo
    Jag vet inte om Honzon är populär nog för en egen tråd. Men här är en bild på min. Sedan bilden har den fått en dropper, ett Ardent som bakdäck, åker tubeless, och skärmar från mudhugger.

Den är i minsta laget för mig. Funderar eventuellt på att åka något långlopp i sommar och ska försöka prova med en annan styrstam, typ -15 grader och 120mm för att få annan position. Och ett par mer lättrullade däck. Men för stigåka är det en rolig cykel. Uppskattar "enkelheten" med ht i underhållssynpunkt.

IMG_0997.JPG

Av:
    Oggler
    Hur lång är du? Och vad är det för storlek och årsmodell på ramen?

Av:
    desmo
    Oggler skrev:
    Hur lång är du? Och vad är det för storlek och årsmodell på ramen?

Jag är 168cm .
    Cykeln är i storlek Small från 2016.

Av:
    Oggler
    Jag är 185-186 och funderar på vilken storlek jag bör ha? Jag kikar på årets geometri då alltså. Jag känner mig som en solklar large. Men enligt konas rekommendationer ligger jag på gränsen till XL. Det känns ju helt absurt eftersom ramarna är helt galet långa. Eller är det något med de där ramarna som gör att man bara vill ha mer reach?

Om jag ser till höjden på sadelröret så räcker väl en 400-stolpe till i storlek large. Men det är inte med några stora marginaler.

Av:
    jesperC
    Jag är 193. Kör på en large och skulle definitivt inte vilja ha en större.

//j

Av:
    bllx
    Jag är 177 cm och tycker min M passar.

Av:
    wobblie
    Jag kör på en stålis.

2017-04-25 12.59.39.jpg

Av:
    Oggler
    jesperC skrev:

//j
    Om du är så lång och kör på en large. Hur blir det med sadelstolpen då? Räcker det med en 400-stolpe?

Är det ingen som åker på en Honzo i kolfiber? Jag funderar själv på en sådan.

Av:
    larsaw
    wobblie skrev:
    Jag kör på en stålis.
    Snyggo! Hur gillar du däcken?

// Larsa

Av:
    Konkret
    Det kanske var titanmodellen som försvann?

Av:
    wobblie
    larsaw skrev:
    wobblie skrev:
    Jag kör på en stålis.
    Snyggo! Hur gillar du däcken?

Mycket nöjd, skrev till och med en recension en gång i tiden:
    https://happyride.se

Barzon har slitits ganska snabbt, men jag cyklar inte nog mycket för att det ska vara någon dealbreaker.

Av:
    jesperC
    Oggler skrev:
    jesperC skrev:

//j
    Om du är så lång och kör på en large. Hur blir det med sadelstolpen då? Räcker det med en 400-stolpe?
    ....

Sitter en RockShox Reverb på den som oftast är i bottenläget.

//j

Av:
    Oggler
    Ojdå. En hisspinne som är i bottenläge. Det skvallrar ju kanske lite om hur Honzon används. Är jag naiv om jag tror att det ska gå att få lite fart på en Honzo? Lite mera do-it-all-HT-XC, så att säga. Det är alltså kolfiberramen som hägrar för min del. Eller en stålram. Eller en aluminiumram. Jag har helt enkelt inte riktigt bestämt mig. Förmodligen inte en titanram, främst på grund av priset.

Av:
    Konkret
    Liver är för kort för att cykla runt på kolfiber!

Av:
    wobblie
    Torde funka alldeles utmärkt som XC-raket i aluminium eller kolfiber!

Av:
    desmo
    Oggler skrev:
    Ojdå. En hisspinne som är i bottenläge. Det skvallrar ju kanske lite om hur Honzon används. Är jag naiv om jag tror att det ska gå att få lite fart på en Honzo? Lite mera do-it-all-HT-XC, så att säga. Det är alltså kolfiberramen som hägrar för min del. Eller en stålram. Eller en aluminiumram. Jag har helt enkelt inte riktigt bestämt mig. Förmodligen inte en titanram, främst på grund av priset.

Jag ville ha en trail-ht som förhoppningsvis ska kunna dubblera som xc-ht. Men.. den väger en del mer än en ren xc maskin (kommer inte ihåg vad jag vägde min till). Dessutom så sitter jag mer för kontroll än för fart på min. Därav min fundering att testa en -12/120mm stam istället för original som är typ 0/50mm.

Ett tag var jag inne på dubbla hjulpar, men just på min är det Boost/148 bak, men icke-Boost/100 fram. Gissar att Kona fick loss billiga gafflar. Det gör det lite svårt att hitta något vettigt begagnat (iaf som komplett hjulpar).

Av:
    wobblie
    120mm styrstam på en Honzo låter bara knäppt.

Av:
    Oggler
    Vilket material ska man sikta på i en honzoram då? Kol, stål eller alu? Det är ju såklart till stor del en prisfråga. Men kanske inte enbart.

Av:
    Konkret
    Titan! Stål!

Av:
    Oggler
    Titan. Är det så jäkla bra som alla säger? Jag hade faktiskt uteslutit den från min önskelista på grund av att den faktiskt är en hel del dyrare än kolfiberramen.

Av:
    Karin_P
    Nä, inte XC. Honzo gillar berg.
    D9ADD2D1-2BE7-495E-81E3-744C961D0BB2.jpeg

Av:
    Oggler
    Problemen hopar sig. Hur är det med utrymme för drev på Honzon? På metallramarna kanske det inte är någon större issue. Men hur det är på kolfiberramarna undrar jag verkligen. Kan det vara så illa att det inte ens går att få dit en 36t?

Var är ni, kolfiberhonzoägare? Jag har ju startat en fin tråd som ni kan skriva i :-)

Av:
    wobblie
    Köp en i stål istället, då blir den så tung att du inte kommer orka trampa runt med en 36:a!

Av:
    Wirdenäs
    Jag har letat efter en Honzo i stål, testade en sådan på stökig stig en gång, den var dunder. Men nu verkar inte kona tillhandahålla stålalternativ till Honzo längre. Eller?

Av:
    Jensen
    skulle inte förvåna mig om du finner infon du söker här http://forums.mtbr.com

===I Speed kills, but you get there faster I===

Av:
    jofahjalm
    Oggler skrev:
    Problemen hopar sig. Hur är det med utrymme för drev på Honzon? På metallramarna kanske det inte är någon större issue. Men hur det är på kolfiberramarna undrar jag verkligen. Kan det vara så illa att det inte ens går att få dit en 36t?

Var är ni, kolfiberhonzoägare? Jag har ju startat en fin tråd som ni kan skriva i :-)

Jag har skruvat på vad jag tror var en 2016 aluminiumhonzo och på den lär man inte kunna få in någon stor kedjering. Det är nog stor skillnad mellan hur modellerna är utformade med avseende på det, så det gäller att kolla varje modell för sig.

Av:
    glitch
    Ring dropinbikes? De hade en kolvariant hemma förut.

-= Säljes Öhlins RXF 36 Evo 29" 160=-

Av:
    Oggler
    I hopp om att få lite mera åsikter om Honzoramarna så bumpar jag tråden.

Av:
    Oggler
    Det var dåligt drag i den här tråden :-)

Min tid rinner ut. Nu måte jag vilken dag som helst bestämma mig om det ska bli en ram i alu eller kolfiber.

Det som gör mig lige skeptisk till kol-ramen är att jag tror det är väldigt tajt runt vevpartiet. Dåligt med plats för bakdäck och begränsningar i position och diameter för drev. Jag har inte sett någon kolram i verkliga livet. Ingen i alu heller för den delen. Men aluramen har ju en helt platt sektion mellan bakdäck och drev. Främre delen av kedjestaget alltså. Jag begriper inte hur de fått till det på kolfiberramen med mindre än att de naggat på utrymme för däck och drev?

Av:
    glitch
    Kolhonzon jag kikade på förut hade dåligt däcksutrymme.

-= Säljes Öhlins RXF 36 Evo 29" 160=-

Av:
    jofahjalm
    Jag tror inte al Honzo tar några monsterdäck heller...

Av:
    Oggler
    Allt är väl relativt. Ur xc-perspektiv så verkar juni alla fall aluramen ta ganska breda däck.

Av:
    Silanderjarl
    Den här snubben som säljer sin kol-honzo borde ju kunna svara på dina frågor om kedjekrans. Hör med honom

Av:
    wobblie
    Skiljer det jättemycket i vikt mellan kolfiber- och aluminium-varianten? Jag tycker att aluminium nästan alltid känns som det rationella valet.

Av:
    Oggler
    Enligt vad jag hört/läst så väger en aluram ca 40% mindre än stålramen. Om stålramen väger ca 3kg så borde ju då aluramen väga ca 1,8kg. Och jag tror att kolramen väger ca 1,4kg. Men nu kanske det inte är främst vikten som gör att man väljer kol.

Men det lutar åt alu för min del. Det känns enklast. Jag tror dessutom att den har vanligt gängat BB. Bombproof. Skulle jag fatta tycke för geometrin så kan man ju alltid slå till på en kolram nästa USA-resa.

Av:
    Makten
    wobblie skrev:
    Skiljer det jättemycket i vikt mellan kolfiber- och aluminium-varianten? Jag tycker att aluminium nästan alltid känns som det rationella valet.

Om man bortser från prisskillnad och eventuella åkegenskaper (styvhet, vibrationsdämpning) så är det kanske också en otursfilosofisk fråga: Större risk för utmattningsbrott vägt mot större risk för skrotning vid krasch:-)

Av:
    bllx
    Oggler skrev:
    Men det lutar åt alu för min del. Det känns enklast. Jag tror dessutom att den har vanligt gängat BB. Bombproof. Skulle jag fatta tycke för geometrin så kan man ju alltid slå till på en kolram nästa USA-resa.

Vevlagret är inte gängat, utan pressfit 92.

Av:
    Oggler
    jahaja, sedär. Presfitt även på aluramen. Jag måste ha blandat ihop med stål.

Utmattningsbrott på en aluhonzo måste ju vara omöjligt. Det är ju en pansarram verkar det som. Och skulle det hända så är det ju inte hela världen. Den ramen kostar helt enkelt inte många kronor.

Den enda ramen jag lyckats "utmatta" är faktiskt en kolfiberram. En Epic närmare bestämt.

Av:
    Jensen
    Oggler skrev:
    jahaja, sedär. Presfitt även på aluramen. Jag måste ha blandat ihop med stål.

Utmattningsbrott på en aluhonzo måste ju vara omöjligt. Det är ju en pansarram verkar det som. Och skulle det hända så är det ju inte hela världen. Den ramen kostar helt enkelt inte många kronor.

Den enda ramen jag lyckats "utmatta" är faktiskt en kolfiberram. En Epic närmare bestämt.

om man nu kan kalla det för utmattning när vi pratar om epicen

===I Speed kills, but you get there faster I===

Av:
    Oggler
    Inte vet jag vad man ska kalla det när vi pratar om epicen. "Dålig kvalitet" kanske är korrekt benämning. "Mindre bra kvalitet" kanske. För jag begriper inte att cykelramar håller så bra som de faktiskt gör.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ