• Re: Kona Honzo - The tråd

Av:
    Berk
    aki skrev:
    Hur tung? Ramen alltså (om du vet).

Har inte vägt ramen, men tror den ska vara 3,2 kg i M. Altså 1 kg mer än en alu Honzo. Men jag kan får 1 kg tillbaka om jag konverterar till single-speed.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-11-17 23:42 av Berk.

Av:
    aki
    Ok, tack! Riktigt snygg var den iallafall i grönt.

Av:
    AnteL
    InShot_20181115_140143696.jpg

Slog till på en 2018 för ett tag sen. Köpte ny gaffel då recon är inte inte så spännande och även däcken byttes. Fattas dropper och tubeless på den men det får bli till nästa säsong

Av:
    Berk
    Hur breda är dina WTB 2.4 däck? En anledning för att köpa Honzo ST var att det finns mer utrymme bakom. Jag kör Specialized Purgatory 29x2.6 som ska vara 63mm på 30mm fälg enligt Specialized, men jag mäter bara 60mm på 29mm fälg. På tisdag var dom 58mm, så jag hoppas att det fortfarande kommer några mm till.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-11-18 09:46 av Berk.

Av:
    AnteL
    Berk skrev:
    Hur breda är dina WTB 2.4 däck? En anledning för att köpa Honzo ST var att det finns mer utrymme bakom. Jag kör Specialized Purgatory 29x2.6 som ska vara 63mm på 30mm fälg enligt Specialized, men jag mäter bara 60mm på 29mm fälg. På tisdag var dom 58mm, så jag hoppas att det fortfarande kommer några mm till.

2.4or som mäter 58mm

Av:
    paxel
    Berk skrev:
    aki skrev:
    Hur tung? Ramen alltså (om du vet).

Har inte vägt ramen, men tror den ska vara 3,2 kg i M. Altså 1 kg mer än en alu Honzo. Men jag kan får 1 kg tillbaka om jag konverterar till single-speed.

Min Large väger 3,4 kg med bakaxel och styrlager. Lila 2018.

--------------------------------------------------------
    I leran är alla cyklar bruna.

NNNN

Av:
    aki
    Någon mer än jag som tycker nya Big Honzo verkar vettig? Nu med möjlighet att rulla 29" pga lite längre kedjestag än förut.

Av:
    paxel
    aki skrev:
    Någon mer än jag som tycker nya Big Honzo verkar vettig? Nu med möjlighet att rulla 29" pga lite längre kedjestag än förut.

Du menar att rulla 27,5+?

NNNN

Av:
    aki
    paxel skrev:
    aki skrev:

Nej, snarare själva cykeln. Tidigare har man väl behövt välja Honzo 29 eller Honzo 27,5+. Nu kan man få båda i samma cykel, dessutom med plats för bredare 29-tumsdäck än i den dedikare 29-tumsramen.

Av:
    Berk
    aki skrev:
    paxel skrev:
    aki skrev:

Nej, snarare själva cykeln. Tidigare har man väl behövt välja Honzo 29 eller Honzo 27,5+. Nu kan man få båda i samma cykel, dessutom med plats för bredare 29-tumsdäck än i den dedikare 29-tumsramen.

Har också övervägt att köpa en Big Honzo. Den gamla tar redan 29x2.6, men det blir lite trångt. Man far också högre vevlagret, som är bra. Men min Honzo ST tar 29x2.6 utan problem och jag kan välja korta kedjestag.

Av:
    paxel
    Berk skrev:
    aki skrev:
    paxel skrev:
    aki skrev:

Har också övervägt att köpa en Big Honzo. Den gamla tar redan 29x2.6, men det blir lite trångt. Man far också högre vevlagret, som är bra. Men min Honzo ST tar 29x2.6 utan problem och jag kan välja korta kedjestag.

Vore intressant att veta exakt hur stor skillnad det mellan modellerna i att ta breda däck.
    För Honzo ST anger väl Kona maxbredd på 2,35" men det går precis som Berk säger att stoppa in 2,6".
    Vad går då in på Big Honzo ST om Kona anger maxbredd på 2,6"?

På min Honzo ST är det 75 mm mellan kedjestagen

NNNN

Av:
    Berk
    paxel skrev:
    Berk skrev:
    aki skrev:
    paxel skrev:
    aki skrev:

Vore intressant att veta exakt hur stor skillnad det mellan modellerna i att ta breda däck.
    För Honzo ST anger väl Kona maxbredd på 2,35" men det går precis som Berk säger att stoppa in 2,6".

Honzo ST kan tar 2.8. På webben har jag sett gamla Big Honzo med 2.9x2.6 Nobby Nic. Nya Big Honzo tar 29x2.6 enligt Kona, men med mycket längre kedjestag tror jag att 29x2.8 också passar in.

Av:
    aki
    Berk skrev:
    paxel skrev:
    Berk skrev:
    aki skrev:
    paxel skrev:
    aki skrev:

Honzo ST kan tar 2.8. På webben har jag sett gamla Big Honzo med 2.9x2.6 Nobby Nic. Nya Big Honzo tar 29x2.6 enligt Kona, men med mycket längre kedjestag tror jag att 29x2.8 också passar in.

Ok, det var matnyttig info. Tackar!

Av:
    Berk
    aki skrev:
    Berk skrev:

Ok, det var matnyttig info. Tackar!

Observera att det är utan lera. Om du kör leriga stig behöver du 0.2 extra marginal. Honzo 29 har redan problem på leriga stigar med standard 2.3 däck.

Av:
    SGS
    Lite sugen på en Honzo, alternativt Unit så har plöjt igenom en del trådar/recensioner.

Hur står det till med kvalitén egentligen? Läst om diverse problem. Alltifrån tveksam montering från fabrik till spruckna ramar där ägaren ej ersatts, trots vad som skulle vara en "livstidsgaranti".

Läser man tillräckligt mycket hittar man självklart liknande om andra märken. Men ändå.

Av:
    Berk
    Jag var också liten sugen. Har redan en heldämpad mtb, men hittade en bra deal på min Honzo ST. Är jätteroligt och snabbt, om det inte finns för många sten och rötter.

Jag hittade den här tråden efter jag köpte min Honzo, så jag visste inte om kvalitetsproblem. Tror/trodde att Kona har en ryktet om stabila ramar och cyklar.

Av:
    glitch
    SGS skrev:
    Lite sugen på en Honzo, alternativt Unit så har plöjt igenom en del trådar/recensioner.

Hur står det till med kvalitén egentligen? Läst om diverse problem. Alltifrån tveksam montering från fabrik till spruckna ramar där ägaren ej ersatts, trots vad som skulle vara en "livstidsgaranti".

Läser man tillräckligt mycket hittar man självklart liknande om andra märken. Men ändå.

Tveksam montering är väl nästan standard på cyklar som inte byggts från grunden ab lbs. Jag köper förvisso sällan kompletta cyklar men när det sker får man ändå riva och bygga upp igen :)

-= Evoc cykelväska uthyres, PMa=-

Av:
    EchoDelta
    Ang. kavalitet/garantier
    Jag postade bilden på spruckna svetsar i tråden den 5 november.
    Stämplar ut tidigt idag och hämtar ut ny ram , ST denna gång, med mina gamla komponenter monterade av lbs.
    Tog en vecka från inskickad bild på sprickor till besked om ny ram. Ytterligare en vecka för leverans och montering.

Klart godkänt tycker jag!

Av:
    SGS
    EchoDelta skrev:
    Ang. kavalitet/garantier
    Stämplar ut tidigt idag och hämtar ut ny ram , ST denna gång, med mina gamla komponenter monterade av lbs.
    Tog en vecka från inskickad bild på sprickor till besked om ny ram. Ytterligare en vecka för leverans och montering.

Det lät klart positivt!

Vanskligt att bedöma ett visst märkes ev. kvalitetsbrister baserat på enskilda händelser, självklart.

Vi kan iallafall konstatera att du verkar fått ditt garantiärende exemplariskt behandlat. Köpt och servat cykeln hos LBS?

Av:
    EchoDelta
    SGS skrev:
    EchoDelta skrev:
    Ang. kavalitet/garantier

Det lät klart positivt!

Vanskligt att bedöma ett visst märkes ev. kvalitetsbrister baserat på enskilda händelser, självklart.

Vi kan iallafall konstatera att du verkar fått ditt garantiärende exemplariskt behandlat. Köpt och servat cykeln hos LBS?

Köpt hos sportspec.

Av:
    Fjeppa
    Hur känns stålramen jämfört med alun?

Av:
    Fjeppa
    Jag är 180cm lång, det är väl medium som gäller på en ST då?

Av:
    Berk
    Jag är 179 med lång överkropp och kör ST i M med 50mm Stam. Standard är 35 eller 40mm stam som ska passa bra till 180cm med normal överkropp.

Av:
    paxel
    Så blev den klar till slut. Efter ett par års velande innan köp och ett par månader i byggtid.

IMG_20190120_144013.jpg

Honzo ST 2018 i Large, riktigt rolig:-)

NNNN

Av:
    Berk
    Fint! Men lilla färgen är svart att ser på bilden. Tycker att gröna färgen av mina ST (bild i tråden) är ännu finare :)
    Läste just nu att du skrev att ST säljes inte i Sverige i 2018. Jag köpte mina hos Dropinbikes i 2018, men det verkat att vara en 2019 modell. Det finns ingen ST alls på Konas 2018 webbsidan.

Av:
    paxel
    Berk skrev:
    Fint! Men lilla färgen är svart att ser på bilden. Tycker att gröna färgen av mina ST (bild i tråden) är ännu finare :)
    Läste just nu att du skrev att ST säljes inte i Sverige i 2018. Jag köpte mina hos Dropinbikes i 2018, men det verkat att vara en 2019 modell. Det finns ingen ST alls på Konas 2018 webbsidan.

Den är mörkt lila men det är svårt att få till det så att det syns, särskilt med lågt stående januarisol. Får se om jag får till ett bättre foto senare.

Jo, de hade ingen ST när jag frågade i början av förra året men sedan så hade de visst en gömd långt ner i europalagret när jag frågade nu i november. Tycker själv den lila från 2018 är snyggare än årets gröna så det blev en sån (plus det faktum att 2019 i Large har leveransdatum i april).

Tror förresten att jag har "dina" hjul. Köpte de som blev över från Dropinbikes Honzo-bygge.

NNNN

Av:
    Berk
    paxel skrev:
    Tror förresten att jag har "dina" hjul. Köpte de som blev över från Dropinbikes Honzo-bygge.

Tror att dom är egentligen inte "mina" hjul. Alla delar som kam med mina ST var identiska med dom från en 2019 Honzo CR, så jag tror att någon har köpt en CR ram utan delar. Jag bytte ut hjul, däck, kassett och stam. Är jättenöjd med 29x2.6 däck: otroligt bra grep på våta rötter och isiga stigar och lite mer dämpning på en hardtail.

Av:
    revben
    Grämer mig ibland över att jag sålde min stålhonzo 2015, en dag ska jag ha en igen! Minns inte vem som köpte den och hittar inte bland pm. Vore kul att se hur den ser ut idag.

Av:
    paxel
    Berk skrev:
    paxel skrev:

Tror att dom är egentligen inte "mina" hjul. Alla delar som kam med mina ST var identiska med dom från en 2019 Honzo CR, så jag tror att någon har köpt en CR ram utan delar. Jag bytte ut hjul, däck, kassett och stam. Är jättenöjd med 29x2.6 däck: otroligt bra grep på våta rötter och isiga stigar och lite mer dämpning på en hardtail.

Hehe, då har jag "hand-me-downs" i två steg, sweet ;-). De var billiga iaf och jag är nöjd. Tror jag vet vilken Honzo CR som däcken kom från ursprungligen då. Fick känna på den cykeln hos dropinbikes. CR-ram med extra allt i kolfiber, vägde 8 kg. Snäppet mer än min...

Du kör Specializeddäck, eller hur? Har Minion DHF 2,5" fram och Ardent 2,4" bak och det är inte greppet som har brustit på de två turer jag har varit ute på. Tänkte försöka gå så brett det går senare i vår för att se hur det blir..

Jämfört med när jag sist körde HT 2013 så är det både bekvämare och roligare med Honzon. Förvånansvärt nära min FS i känsla, trodde det skulle vara stötigare.

NNNN

Av:
    Berk
    Ja, jag vällde Specialized Gripton Butcher/Purgatory kombon efter mycket happysurfing. På min FS kör jag som höstdäck DHR II MaxTerra fram och Forekaster Dual bak. Gummiblandningen är viktigt på våta eller isiga underlag. DHR MaxTerra har klart mer grep på våta rötter än min Ardent MaxSpeed.

På hällstig i Hellas märker jag inte att jag kör HT isf FS, men på rotmattor har min FS mycket mer grep (och komfort).

Av:
    Berk
    PS I vintern kör jag (extrem?) lågt tryck i min 29x2.6: 0.8 bar fram, 0.9 bar bak. Det hjälper också att får mer grep.

Av:
    Robinioo
    Hej alla!

Har en big honzo 2018 modell. Är där något att tänka på lm jag uppgraderar gaffel? Tänkt köpa denna. Behöver jag köpa till något för att den ska passa ? Se länk 😀

https://r2-bike.com

Av:
    larsaw
    Om du har svårt att få loss ”crownrace” från orginalgaffeln kan ett nytt sånt vara värt att köpa. Alt ett helt nytt styrlager för att va på säkra sidan: https://r2-bike.com

// Larsa

Av:
    Berk
    Bra upgrade!
    Men Kona Big Honzo har en lite för brant styrvinkel och lite för lågt vevlager. Därfor skulle jag välja en 130 eller 140mm Pike istället.

Av:
    yonsson

Min Honzo från 2019. Har bytt styret mot ett Renthal Stealth i kolfiber och har bytt grepp, utöver det original. :)

Av:
    Tjabba
    Blev en begagnad CR häromdagen.B6520A68-E861-4799-81B6-D387D4567D8D.jpeg

Av:
    AnteL
    19AE3BF1-B4A5-4377-A7E7-6AD718F2425D.jpeg

Smällde på lite lättare däck och annan styrkombo. Måste dock hitta en bättre sadeln nån gång när man orkar

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in