• Cykelvagn för övernattning

Av:
    Cykelsemester
    Hej!

Vi är två cykelintresserade studenter som tänker ta fram en cykelvagn som man kan övernatta i på en cykelsemester. Vi gör det här som ett projektarbete och är intresserade av vad som behövs för en lyckad semester i sadeln.

Har någon här på forumet tips på vad som är viktigt att tänka på när man ska på cykelsemester och övernatta i naturen?
  • Re: Cykelvagn för övernattning

Av:
    desmo
    Något liknande: https://happyride.se ?

Diskutterades här: https://happyride.se

Av:
    Jeppe_E
    https://www.livinginashoebox.com

Jag säger som såhär, bra idé på pappret, men det är inte många cyklister som kan tänka sig att bogsera 45kg släpvagn.

Tält, sovsäck och liggunderlag väger 5-7 kg

Man kan inte använda sig av media om man vill förstå världen. - Hans Rosling

Av:
    evirob
    Jeppe_E skrev:
    https://www.livinginashoebox.com

Jag säger som såhär, bra idé på pappret, men det är inte många cyklister som kan tänka sig att bogsera 45kg släpvagn.

Tält, sovsäck och liggunderlag väger 5-7 kg

+1

Men det är klart, väger den mindre än 8kg, går att sova i och kostar under 2000kr så är jag nästan intresserad.

Av:
    Snuten
    Håller med Jeppe_E.
    Vissa grejer måste man bara släppa, kill your darlings, detta är en ovanligt attraktiv och samtidigt ovanligt dum idé.

-------------------------------------------------
    Internet är, liksom mountainbikes, en fluga.

Av:
    Max_max
    Vikt, stabilitet, dämpning i terräng, markfrigång, vindmotstånd, vattentät väska, hållbarhet på snabbfästen, tillgång på reservdelar.
    Är hjulet av en vanlig storlek så man kan köpa slang och däck i Afrika?

Edit: jag läste fel, såg inte att man ska övernatta i den.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-01-30 12:07 av Max_max.

Av:
    jomper
    Skulle i så fall försöka göra en med låg profil som med uppfällbart tält för att minimera luftmotståndet. Googla på pop up tent trailer så finns det många exempel, fast för bil.

Men jag är inte övertygad om att det är en god ide.. inte ens bakom bil.

Uthyres: Evoc Bike Travel Bag för MTB/LVG, 500 kr / resa. Hämtas av dig i Stockholm. Har två.

Av:
    me.I.am
    Måste tyvärr sälla mig till de som är lite negativa till idén.
    Det finns lätta och smidiga vagnar till cyklar redan idag, men det verkar vara väldigt få som tourar/semestercyklar som använder sådana. Hellre överlasta cykeln verkar vara mottot. Att en vagn skulle kunna fungera som tält tror jag inte skulle göra varken till eller från. Tror inte de som tourar tycker det är något problem med att resa tält. Dessutom antar jag att en övernattningsvagn skulle bli en del klumpigare/tyngre än de lättaste "vagnar" (eller vad de kallas) som finns idag, och som alltså inte används så mycket.

just a stranger on the bike trying to make my way home

Av:
    plumse
    Hellre en lätt vagn med ett lätt tält nerpackat än en tung vagn med ett lätt tält inbyggt.

Av:
    Konkret
    Hur många långfärdare kör egentligen med vagn likt bobyak osv?
    Jag har mött två och sett två på nätet inkl Kropp.

Av:
    Jeppe_E
    Konkret skrev:

Jodå, jag mötte en holländsk (Ja, ok... Nederländsk) familj i somras. Pappa körde med vagn, Mamma körde med ett barn på en såndär koppla-på cykel och ytterliagre ett barn på egen hoj. Sedan har jag mött/cyklat i kapp 2 st långfärdscyklister med vagn. Så jag har mött fler med vagn än utan. Empirisk bevisning! ;)

Man kan inte använda sig av media om man vill förstå världen. - Hans Rosling

Av:
    Konkret
    Jeppe_E skrev:
    Konkret skrev:

Jodå, jag mötte en holländsk (Ja, ok... Nederländsk) familj i somras. Pappa körde med vagn, Mamma körde med ett barn på en såndär koppla-på cykel och ytterliagre ett barn på egen hoj. Sedan har jag mött/cyklat i kapp 2 st långfärdscyklister med vagn. Så jag har mött fler med vagn än utan. Empirisk bevisning! ;)

Jo holländare gillar vagnarna. men det beror också mycket på barn och var man cyklar.

Kollar man alla svenska långfärdare som verklen promotar och säljer sig själva kör (körde)alla uteslutande utan vagn förutom kropp. Dock krävde hans upplägg vagn.
    Sett cyklister med 40-50 kg packning på pakehållare och i väskor.

Av:
    Cykelsemester
    Tack för era åsikter!

Det är många faktorer att räkna in som ni säger så som vikt, luftmotstånd och markfrigång - och om det ens är en bra idé eller ej.

"The Wide Path Camper" som ett exempel verkar bekväm i utfällt läge men ser stor och otymplig ut att ha efter sig på cykeln.

Jag ser att ni skriver om långfärdare, är det äventyrare ute på månadslånga turer ni tänker på då?

Och ni som normalt tältar på era resor - vad tycker ni är det bästa / sämsta med att tälta jämfört med att övernatta på vandrarhem?

Av:
    Konkret
    Cykelsemester skrev:
    Tack för era åsikter!

Det är många faktorer att räkna in som ni säger så som vikt, luftmotstånd och markfrigång - och om det ens är en bra idé eller ej.

"The Wide Path Camper" som ett exempel verkar bekväm i utfällt läge men ser stor och otymplig ut att ha efter sig på cykeln.

Jag ser att ni skriver om långfärdare, är det äventyrare ute på månadslånga turer ni tänker på då?

Och ni som normalt tältar på era resor - vad tycker ni är det bästa / sämsta med att tälta jämfört med att övernatta på vandrarhem?

Tälta är överlägset om du har bra utr. Du slipper leta vandrarhem, du slipper styras av tider, vägar och platser du måste besöka bara för att sova.

Men visst en natt då och då för att torka allt om det regnar konstant i en vecka osv är ju skönt men tält är frihet. Jag vill ha frihet när jag cyklar långt.

Långfärdare som är kända just nu är Mairiwa på instagram, thebikeramble på instagram, bägge har nyss kommit hem.

Annars är Lars Bengtsson rutinerad och bloggar mer än gärna.

Var två unga killar för några årsedan, kommer inte ihåg vad dom hette, dom skulle österut.

Predan, janne corax är två Andra.

Av:
    jomper
    Vet inte vad som definieras som långfärdare, men vi har kört en veckolång tur med kärror. En med barn i, en med packning. Inget alls på cyklarna. Har kört motsvarande med minimal packning 4-6 gånger och någon gång även med tält.

För- och nackdelen med kärra är att man får med sig mycket prylar..

Uthyres: Evoc Bike Travel Bag för MTB/LVG, 500 kr / resa. Hämtas av dig i Stockholm. Har två.

Av:
    Konkret
    jomper skrev:
    Vet inte vad som definieras som långfärdare, men vi har kört en veckolång tur med kärror. En med barn i, en med packning. Inget alls på cyklarna. Har kört motsvarande med minimal packning 4-6 gånger och någon gång även med tält.

För- och nackdelen med kärra är att man får med sig mycket prylar..

Plus baktungt, värdelöst på allt annat än asfalt, krångligare att manövrera cykeln.

Barn i kärra förstår jag men resten är för mig otänkbart.

Med tanke på svenskens fabläs för att ta in engelska ord i svenskan så finns det flera ord för att cykla långt eller kort med packning.

Tycker gott några nätter gör en till långfärdare. Sen finns det ju givetvis inget max.

Det är lite annorlunda här på happy där det mäts mycket. På utsidan, irl och på fejjan är det betydligt lugnare och mer ödmjukt.

Finns ju en anledning till att det är väldigt få långfärdare här tex. Iaf som skriver och visar upp sig.

Av:
    Snuten
    Som att sätta släp efter MC, eller utrusta den med sidovagn, fast värre.

-------------------------------------------------
    Internet är, liksom mountainbikes, en fluga.

Av:
    h.g.j
    Det beror väl på lite hur man gör det också?

När jag höll på att kika lite på konceptet förut så såg det ut som att det fanns en hel del hemmabyggda lösningar, vissa dåliga och vissa sämre....några bra också givetvis. Men ingen av dom jag såg till verkade ha som mål att vara ute på någon världsomcykling.

Såg någon tillverkare av riktiga husvagnar som gjort någon prototyp också, men den kom aldrig längre än en mässa.

Jag har sett en del långcyklare irl med vagn, både typ bob jak och tvåhjuliga, men jag har även varit på cykelsemester själv med en överlastad Thule CX2...och det är inget kul när det börjar vobbla i utförsbackarna när man fått fel viktfördelning på ekipaget.

Men vill man ha combi camper lösningen i cykelformat finns det ju "tälttakboxar" man borde kunna sätta hjul och dragstång på.

Av:
    frause
    Man får ju med sig ett väldigt stort och bekvämt vanligt tält istället för den extra vikten av en speciell ”tältvagn”.

Av:
    Max_max
    Som projektarbete låter det ju roligare att bygga en husvagn. Är det viktigt att projektet kan nå till försäljning?

Av:
    Cykelsemester
    Konkret skrev:
    Långfärdare som är kända just nu är Mairiwa på instagram, thebikeramble på instagram, bägge har nyss kommit hem.

Var två unga killar för några årsedan, kommer inte ihåg vad dom hette, dom skulle österut.

Tack, då är jag med på vad långfärdare betyder!

Konkret skrev:
    Som projektarbete låter det ju roligare att bygga en husvagn. Är det viktigt att projektet kan nå till försäljning?

Att projektet når försäljning är inte det viktigaste men det vi kommer fram till ska vara användbart och tilltalande så därför är er input väldigt bra!

Min gissning är att de enhjuliga cykelvagnarna som till exempel Topeak Journey (https://www.topeak.com/global/en/products/journey-trailer-&-drybag/387-journey-trailer-and-drybag) borde vara mer bekväma att cykla långt med då du som cyklist då har kvar rätt "balans" jämfört med om man drar en tvåhjulig kärra efter sig, någon som har testat både typerna?

Av:
    Akoa
    Cykelsemester skrev:
    Konkret skrev:

Tack, då är jag med på vad långfärdare betyder!

Konkret skrev:

Att projektet når försäljning är inte det viktigaste men det vi kommer fram till ska vara användbart och tilltalande så därför är er input väldigt bra!

Min gissning är att de enhjuliga cykelvagnarna som till exempel Topeak Journey (https://www.topeak.com/global/en/products/journey-trailer-&-drybag/387-journey-trailer-and-drybag) borde vara mer bekväma att cykla långt med då du som cyklist då har kvar rätt "balans" jämfört med om man drar en tvåhjulig kärra efter sig, någon som har testat både typerna?

Ja. Enhjuling är bra när du cyklar men välter när du packar den tungt och står stilla. Cyklar bara korta sträckor med vagn så jag har bytt till tvåhjuling.

Av:
    ev. randonörd
    Vad är det för fel på en aluminiumfilt som får plats i fickan på cykeltröjan ?

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in