• Rädda en Kona?

Av:
    lindengbg
    Hej!

I det gemensamma cykelförrådet står det en ”övergiven” klenod. En gammal Kona Firemountain ifrån 90-talet.

För ett par par år sedan krävde föreningen att man märkte upp cyklarna med husnr men tyvärr så har lappen på just denna cykel blivit oläslig men med tanke på lappen å dammet har den stått orörd länge.

Är det värt å rädda denna till eftervärlden? Vet ju att det var Konas instegsmodell..
    Har XT V-bromsar liggandes å hade varit coolt å komplettera med en P2 gaffel å skinwalls.

Någon som kan hjälpa mig att uppskatta ramstorleken?

//Lindén

4FDFEBC0-DDCB-448D-9B5B-F21BE8C0A410.jpeg
    F9D9C32E-D58A-4799-B367-41346F9767E8.jpeg
    0DB2AE95-2264-457B-8263-CBD90A8C697C.jpeg
  • Re: Rädda en Kona?

Av:
    lindengbg
    Tillägg. Om jag skulle besluta mig för att restaurera den så får jag börja med detektivarbetet å hitta ägaren. Typ sätta upp lappar i området :)

Skäligt pris? 500 kr?

//Lindén
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-02-10 10:40 av lindengbg.

Av:
    Konkret
    lindengbg skrev:
    Tillägg. Om jag skulle besluta mig för att restaurera den så får jag börja med detektivarbetet å hitta ägaren. Typ sätta upp lappar i området :)

Skäligt pris? 500 kr?

Du får den säkert gratis om du hittar ägaren. Kanske ett gott vin eller några härliga weizen i byte lättar upp stämningen.

Av:
    oxr
    18 tum?

* Man ska aldrig kasta saker - de kan vara bra att ha *

Av:
    Kristoffer R
    Man skall alltid rädda en Kona, anser jag. :)

Av:
    tmalm
    Hade en hahanna (tror jag de hette) som pendlare för några år sedan som jag tror har samma ram som denna. En helt fantastisk cykel som är väl värd att rädda!

/T

Av:
    Snuten
    Tog hand om en liknande (dock ej Kona) hoj förra året. Blev en bra pendlare/ardagshoj. Hade dock tur då den hade stel gaffel. Dock cantibromsar. Skall sätta på V i sommar. Fint med gamla stål-mtb. Släta feta däck och gubbastyre på så har man ngt som slår alla svenssonhojar med hästlängder då det gäller körkänsla och trampeffektivitet.

-------------------------------------------------
    Internet är, liksom mountainbikes, en fluga.

Av:
    lindengbg
    Snuten skrev:
    Tog hand om en liknande (dock ej Kona) hoj förra året. Blev en bra pendlare/ardagshoj. Hade dock tur då den hade stel gaffel. Dock cantibromsar. Skall sätta på V i sommar. Fint med gamla stål-mtb. Släta feta däck och gubbastyre på så har man ngt som slår alla svenssonhojar med hästlängder då det gäller körkänsla och trampeffektivitet.

Har ett par Schwalbe Kojak 26” liggandes som passar in på den beskrivningen men hade nog tänkt skogsdäck med skinwall.

Gubbastyre? :)

//Lindén

Av:
    Konkret
    Snuten skrev:

Skrytsamt sa bill

Av:
    Snuten
    Tja som pendlare tycker jag gubbastyre är rätt ok. Beror på hur långt och snabbt man skall köra. Har redan testat konceptet en lite längre tid på en annan gammal stål-mtb, trivsamt. Ger bra uppsikt över trafiken.

Skrytsamt?!

-------------------------------------------------
    Internet är, liksom mountainbikes, en fluga.

Av:
    kimlill
    Perfect! Dessa vill man ju att dom överlever väl värd att renovera om du får den billigt /gratis. Rekomenderar att du börjar med att byta kolla så du får loss sadelstolpen och vevlagret det brukar vara det som kan fastna och ställa till problem.
    Lycka till och gör en fin byggtråd av detta :D

Av:
    Skogsgubben
    Ja! Byggtråd, byggtråd, byggtråd, byggtråd!

Av:
    lindengbg
    Sadelrör på 53cm, borde funka för mina 181cm över havet med ev en lite längre sadelstolpe tycker jag. Minns att det på 90-talet var ”Happy korrekt” med lite mindre ram när polarna körde Kona å Rocky Mountain stål-HT.

Vad tycker ni hojjen (om den blir min) bör ha för prylar?

Tänker följande:

* Shimano XT V-bromsar (Har liggandes)

* Syncros Svart Styrstam med vit text, någon som har liggandes?

* Svarta däck med beiga sidor.

* Sadel, Selle flight? Eller vad hade man för å va fräckast i skogen på 90-talet?

Singlespeed eller tidsenlig 7x3/8x3 av XT/motsv?

//Lindén

Av:
    lindengbg
    Svängde förbi föreningens cykelförråd häromdagen och den står kvar, om än ännu dammigare bara.

När jag är klar med mitt nuvarande cykelprojekt så kanske man borde försöka bli ägare till den.

Å istället för original så kanske man skulle bygga en monstercross? För det har jag ingen :)

Inspirationsbild från Steel Is Reals ca/graven-sida:
    FA70D479-192F-4384-98CB-CBA661A0AB9A.jpeg

//Lindén

Av:
    Hasse#7
    18 tum.

20160911_140028.jpg

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ