• Gravel - storlek och cykelråd

Av:
    EEssin
    Efter att ha läst tråden "Hur är föret i Göteborg" för att gåraskt vidare till "Gravel funderingar." för att sedan snedda in på tråden "Bikepacking" tänker jag att det nu ändå är läge att skaffe en komplimenthoj till stigcykeln. Efter tips i gravel-tråden började jag kika på Verenti Substance som verkar checka av många boxar: skivor, stål, prisvärd etc. Det mest budget (och också kanske med bikepacking-korrekta) alternativet är Verenti Substance Sora eller Tiagra vilka har stålgaffel och mekaniska bromsar.

Tiagra
    http://www.wiggle.se

Sora

Problemet med de är att de bara finns kvar i storlek 54 vilket enligt storlekstabellen är rekomenderat upp till 179 cm. Jag är 183 och klurar på om det är känsligt att köpa en "för liten" gravelcykel? Jag har ca 86 cm innerben där 54 modellen är rekommenderad till 74-82 cm.Jag har försökt hitta generella svar om storlek med sök utan att ha funnit något. Gissar att det kan vara väl litet?

Alternativet är att köpa modellen upp med hydraliska bromsar och kolfibergaffel (inte riktigt lika bickpacking-korrekt) vilken finns i storlek 56 som ska vara min storlek enligt storleksguiden. Däremot lite lättare och har genomgående axlar.

Eller köpa årets modell med Sora som ligger mitt i mellan i pris (QR-axlar):

Vad sägger happy? Finns det några andra fördelar med någon av modellerna som jag missat?
  • Re: Gravel - storlek och cykelråd

Av:
    evirob
    Rent spontant så får du större risk för tåöverlapp, beroende på skostorlek samt mindre framtriangel(?) för ramväska.

Annars är ju geon för 54 och 56 ganska lika, räkna kanske med en längre styrstam beroende på hur utsträckt du gillar att sitta. Med ditt innerbenmått så får du en ganska lång stolpe också, hur det påverkar låter jag någon kunnigare person svara på.

Av:
    Henrik_E
    Substansen i stl. 54 har alldeles för kort reach för dig.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-02-12 21:42 av Henrik_E.

Av:
    EEssin
    Tack för svar! Är det t.o.m.så att jag borde kolla på en 58? Hur värt är det med genomgående axlar istället för qr på en gravelcykel? Läst att de hydrauliska 105-reglagen är lite sådär, eller är det bara finsmakare med guldhänder som noterar det?

Av:
    fyrbåk
    58 blir för stor. Personligen hade jag valt 54, men jag gillar små ramar bättre (har ungefär samma mått som du minus 1-2 cm).
    Väljer du mellan vajer eller hydrauliska bromsar så ta de senare. Du kommer ångra dig annars. Shimanos bromsar skriker ofta, men andra belägg fixar det. Genomgående axlar är också bättre än QR.

Av:
    Henrik_E
    EEssin skrev:
    Tack för svar! Är det t.o.m.så att jag borde kolla på en 58? Hur värt är det med genomgående axlar istället för qr på en gravelcykel? Läst att de hydrauliska 105-reglagen är lite sådär, eller är det bara finsmakare med guldhänder som noterar det?
    56 blir nog lagom.

Av:
    BLEKINGE BAD ASS
    Ta även en funderare på cykelns vikt, gram-hetsen är kanske inte lika utbredd inom bikepacking men med dagens möjligheter till utmärkta cykelväskor/packsystem så är man ju inte låst till bojsänken bara för att man ska ut på lite längre turer och campa. 12,5kg är rätt mkt i mina ögon för en odämpad cykel utan några som helst tillbehör. En vanlig racer, eller gravel/cyclocross blir betydligt lättare i vikt. Skrivbromsar är såklart en bra grej att ha för den som kör lastat. Vet att tex Sean conway kör en trek madone även om han kanske klassas mer som extremsportare än bikepacker.
    Förövrigt så får jag väl erkänna att dom dära bikepacker cyklarna även tilltalar mig iaf på pappret. Den här har jag smygdreglat över mer än en gång ;

http://www.konaworld.com
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-02-13 08:17 av BLEKINGE BAD ASS.

Av:
    Sixten Fors
    56 blir bra

Av:
    evirob
    Dubbelkollade måtten på min egen cykel från samma kategori och jag som är något längre har motsvarande storlek 58 på min.

56 borde alltså passa bra som sagt innan.

Angående vikten, jag antar att hjulen som sitter på är rediga blyvikter. Ett par hjul på 1500g är varken dyrt eller svårt att byta till så småningom. Förmodligen minst 500g lättare.

Av:
    EEssin
    Tack för alla svar! Då landar jag på en cykel i storlek 56. Att den dyrare cykeln nästan är 1,3 kg lättare vad förklaras det med? Känns som det inte enbart kan vara hjulen och gaffeln som kapar den vikten. Jag klurar på hur mycket pengar som skulle behöva läggas för att få ner vikten på den billigare cykeln.
    Men annars lutar det åt att köpa den dyrare cykeln och hoppas på att bromsarna inte behöver omvårdnad ute på vägarna.

Av:
    fyrbåk
    Många bäckar små antagligen. Om hjulen är lättare så är det på marginalen eftersom det är samma fälgar på dem och WTB's i23-fälgar är inga lättviktare, även om de i övrigt är OK. Notera även att ramen är av uppdaterad modell och kanske har förändrats i vikt. Annars är nog kofibergaffeln främsta förklaringen.

Av:
    EEssin
    Tänkte uppdatera tråden nu när jag fått min cykel. Blev en Substance II med 105 i storlek 56. Känns toppenbra! Utan mycket annat att jämföra med känns den väldigt bekväm med de tjocka däcken och stålramen. Samtidigt är den rolig att cykla snabbt med och de två lite längre rundor jag hunnit med har varit oväntat glädjefyllda.

Tack för hjälpen med valet och storleken!

20180317_184228.jpg

20180315_163346.jpg

Av:
    Lingon
    Snygg! 👍

Av:
    Mini_me
    Snygg! Brukar tycka att stora storlekar blir lite oestetiska men denna var Nice 😊👍

- s k i l j e l i n j e -

"Jag bara jobbar här..."

Av:
    Sixten Fors
    Hur snygg som helst. Grattis :)

Av:
    NickPick
    Mini_me skrev:
    Snygg! Brukar tycka att stora storlekar blir lite oestetiska men denna var Nice 😊👍

Det är väl liksom typ 56 som är snyggast. Små storlekar ser utom barncyklar däremot. MEN man ska ju ha en cykel som passar, och med nutidens kalkylande så skamsen minst ha en storlek för stor för att få rätt reach oavsett ;)

Ja färgen var snygg. 105 är workhorse!

Av:
    Henrik_E
    56 är ju normalstorlek för vuxna människor. TS måste dock plocka bort reflexerna från hjulen.

Av:
    Sixten Fors
    Henrik_E skrev:
    56 är ju normalstorlek för vuxna människor. TS måste dock plocka bort reflexerna från hjulen.
    Beror lite på var de vuxna människorna har vuxit upp och vilket kön de är begåvade med.
    Holland, män 185 cm / kvinnor 170 cm medellängd. Indonesien, män 160 cm / kvinnor 150 cm.
    Däremot är det samma regler för reflexer i hjulen oavsett var man bor och har för kön. De skall bort!

Vilken storlek som är snyggast? 58 såklart.

Av:
    EEssin
    Haha, misstänkte att någon skulle nämna reflexerna. Får plocka bota de innan nästa tur ;) Tack! Är också lite kär i färgen.

Av:
    BigF
    Jag fick hem samma modell men med Apex förra veckan. Sjukt nöjd. Det känns som mycket cykel för pengarna. Gillar färgen bättre på din dock.

Edit. Fick jag inte alls förresten. Jag fick hem en Vitus Substance 2 ju!
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-03-18 20:39 av BigF.

Av:
    LarsMiguel
    Hej.
    Såg denna tråd om Gravelbike och Verenti. Är i köptanke av en Verenti Substance Tiagra 2017, bra pris på 6.000 SEK, och tänkte ha den som cykel på vintern för träning samt på sommaren på sämre asfaltsvägar eller grusvägar.
    Kan ej så mycket om cyklar ännu, men min fundering är om jag, som är 55 år gammal, är 172 cm och med benlängd på ca 77-78 cm, kan köpa en Verenti med Storlek 52 (eftersom det ej finns någon i större storlek). På Wiggle säger man att stl 52 till för personer på 163-170 cm med benlängd 70-74 cm.
    Så frågan är - blir den för liten? Och vad innebär en för liten cykel på någon cm i detta fall? Eller om man tex byter sadelstolpe (?) eller annat, kan den då göras "större" för en billig peng...?

Verenti Tiagra.png

Av:
    Pfaff
    LarsMiguel skrev:
    Hej.
    Såg denna tråd om Gravelbike och Verenti. Är i köptanke av en Verenti Substance Tiagra 2017, bra pris på 6.000 SEK, och tänkte ha den som cykel på vintern för träning samt på sommaren på sämre asfaltsvägar eller grusvägar.
    Kan ej så mycket om cyklar ännu, men min fundering är om jag, som är 55 år gammal, är 172 cm och med benlängd på ca 77-78 cm, kan köpa en Verenti med Storlek 52 (eftersom det ej finns någon i större storlek). På Wiggle säger man att stl 52 till för personer på 163-170 cm med benlängd 70-74 cm.
    Så frågan är - blir den för liten? Och vad innebär en för liten cykel på någon cm i detta fall? Eller om man tex byter sadelstolpe (?) eller annat, kan den då göras "större" för en billig peng...?

Eftersom vi alla är olika byggda är generella rekommendationer enligt min ringa erfarenhet mest att ta som en utgångspunkt.
    Jag behöver i regel att laborera rätt mycket med styrstagets(eller -stam, om du vill) längd åt det kortare hållet för att få en god sittställning. Långa ben och kort överkropp.
    Setback och längd på sadelstolpen är också en möjlighet men fel kan straffa sig hårt i form av rygg- och inte minst knäbesvär.
    Vid 55 är man i regel inte så vig längre. 😁

-------------------------------------------------------------
    Långsam på korta sträckor!

Av:
    Crocko
    LarsMiguel skrev:
    Hej.

Hej Lars

Du är nog som jag en typisk mitt emellan person, 171cm själv, har vi tur så hittar man några tillverkare som har 53cm i sortimentet men oftast inte. Jag har resonerat så här, då jag är reslig nog att grensla en 54 ram och har armar som räcker till så brukar jag välja detta alternativ när storleken inte är absolut viktigast, detta för att en större ram-triangel oftast innebär en stadigare ram och för att det inte är någon direkt nackdel med att ha lite extra utrymme i ramen för flaskor eller väskor.

När det gäller en ren racer, där viktbesparing kan vara intressant och jag förmodligen kommer anpassa min ställning med annan styrstam och där jag uppskattar en mer slammad ställning så brukar jag välja den mindre storleken.

Men för att känna din säker innan du beställer så kan du ju stoppa in bägge alternativen i någon kalkylator och kika på skillnaderna, de brukar vara mindre är man först tror när det handlar om 52 vs 54 är min erfarenhet.
    https://www.bicyclecalculator.co.uk

Och det korta svaret är, ja jag tror att 52 funkar för dig även om du kanske vill ha en länge styrstam.

Av:
    LarsMiguel
    Tack för svar! Ja är inte lätt när man är kort, gammal och ovig :-)
    Inser väl att stl 54 hade varit bättre, men samtidigt så har jag mer tänkt använda cykeln som vintercykel och på dåliga vägar med bla grus (har redan en Scott kolfiber racer) och kände väl att prismässigt får man vädligt mycket för pengarna (drygt 6.000 SEK), även om någon cm större cykel då kanske hade varit att föredra. Så kanske man skall lägga på +4.000 SEK och istället köpa en Verenti Substance II med Shimano 105 och hydraulisk skivbroms, och få den i rätt storlek. Över några år - så är det ju ej så mycket extra pengar för att få en cykeln man bör kunna ha rätt länge. :-)

Av:
    EEssin
    BigF skrev:
    Jag fick hem samma modell men med Apex förra veckan. Sjukt nöjd. Det känns som mycket cykel för pengarna. Gillar färgen bättre på din dock.

Edit. Fick jag inte alls förresten. Jag fick hem en Vitus Substance 2 ju!

Så du rullar på 650b däck? Annars samma cykel? Hur känns det i sådant fall? Jag är fortfarande riktigt nöjd! Har beställd continental gp 4s i 32 mm nu för att ha när den rullar mer på asfalt.

Av:
    Sixten Fors
    LarsMiguel skrev:
    Så kanske man skall lägga på +4.000 SEK och istället köpa en Verenti Substance II med Shimano 105 och hydraulisk skivbroms, och få den i rätt storlek. Över några år - så är det ju ej så mycket extra pengar för att få en cykeln man bör kunna ha rätt länge. :-)
    Det tycker jag låter som en utmärkt idé.

Av:
    EEssin
    LarsMiguel skrev:
    Tack för svar! Ja är inte lätt när man är kort, gammal och ovig :-)
    Inser väl att stl 54 hade varit bättre, men samtidigt så har jag mer tänkt använda cykeln som vintercykel och på dåliga vägar med bla grus (har redan en Scott kolfiber racer) och kände väl att prismässigt får man vädligt mycket för pengarna (drygt 6.000 SEK), även om någon cm större cykel då kanske hade varit att föredra. Så kanske man skall lägga på +4.000 SEK och istället köpa en Verenti Substance II med Shimano 105 och hydraulisk skivbroms, och få den i rätt storlek. Över några år - så är det ju ej så mycket extra pengar för att få en cykeln man bör kunna ha rätt länge. :-)

Jag stod inför exakt samma val och köpte den dyrare cykeln. Är väldigt nöjd med mitt val idag.

Av:
    EEssin
    Hej igen! Har nu hunnit vara ute på ett par lite längre turer med packning och cykeln känns perfekt för det. Har bytt däcken till ett par conti 4 season i 32mm som känns väldigt bra för ändamålet. Har rullat en hel del grusväg och det fungerar de bra för.
    Jag är faktiskt så nöjd att nöjdheten har spillit över till min flickvän som kollar på instegsmodellen med Sora-växlar (för kortare pendling och långcykling). Detta har lett tillbaka till storleksfrågan där storlekstabellen inte passar så bra. Hon är ca 164 lång med ca 76-77 cm innerben. Hon ligger därför mellan storlek 50 och 52 (där innerbenslängden är helt off på både). Jag tänker långa ben borde betyda kortare överkropp och därför den mindre storleken borde vara rätt?

Hon var och testcyklade en Cresent Maxa i storlek 51 (se bifogad tabell för geo) vilken kändes ganska bra i storlek. Den ligger i sin tur mellan storlek 50 och 52 för Virtusen.

Cresent
    Tabll Cresent.PNG

Substance
    wiggle sub.PNG

Jag tänker att i både fallen borde en kortare/längre styrstam kunna kompensera en del för skillnaderna i geometri? Samt då också möjligtvis en längre sadelstolpe i fallet med den mindre cykeln. Någon som gjort ett liknande val tidigare? Hittade en tidigare tråd där geologen förespråkade en mindre cykel (har jag för mig).
    Tacksam för hjälp!

Av:
    Sixten Fors
    Jag hade valt 52 cm utan tvekan, den är dessutom närmre Cresent Maxa i storlek 51
    Verenti stl.png

Av:
    EEssin
    Sixten Fors skrev:
    Jag hade valt 52 cm utan tvekan, den är dessutom närmre Cresent Maxa i storlek 51

Tack för svar Sixten!

Av:
    Mejten
    Jag funderar oxå på Vitus Substance Apex 1, är väldigt kluven till vilken storlek är 173 står emellan 52 och 54, lutar åt en 52a men blir lite förvirrad när jag läst i tråden. I min värld är det lättare att göra en cykel lite större än tvärtom.....var inne hos Lbs Kona, han rekomenderar mindre storleken pga TT längd, 535 mm 52an, 550 på 54an tanken är att cykeln ska fungera som allt-i-allo, lite grusväg/enklare skog, med familjencykling, till-och-från jobb ibland mm. Kom gärna med synpunkter på mitt tänk gällande detta?

Tack på förhand!
    //mejten

Av:
    Sixten Fors
    Mejten skrev:
    Jag funderar oxå på Vitus Substance Apex 1, är väldigt kluven till vilken storlek är 173 står emellan 52 och 54, lutar åt en 52a men blir lite förvirrad när jag läst i tråden. I min värld är det lättare att göra en cykel lite större än tvärtom.....var inne hos Lbs Kona, han rekomenderar mindre storleken pga TT längd, 535 mm 52an, 550 på 54an tanken är att cykeln ska fungera som allt-i-allo, lite grusväg/enklare skog, med familjencykling, till-och-från jobb ibland mm. Kom gärna med synpunkter på mitt tänk gällande detta?
    Helt riktigt att det är lättare att göra en cykel mindre :)
    Din stl är M/54cm. Varför ens fundera på en för liten cykel? Skillnaden i hjulbas är 8,6 mm och reach 4,8 mm. Längre cykel är tryggare på grusvägen och stigen. Både S & M kommer med monsterlång 90 mm styrstam, stl XS/50cm mera rimlig 75 mm. Risken att du behöver gå upp till 100 mm stam med stl S finns, vilket inte är kul. Bättre i så fall att gå ner till 80 mm stam på M, om du vill ha närmre till styret.
    Subst.png

Av:
    emmer
    Mejten skrev:
    I min värld är det lättare att göra en cykel lite större än tvärtom....
    Är väl en sanning med modifikation iofs men det är i vart fall inte lika tråkigt att cykla på en cykel som är lite för liten som på en som är för stor...

—————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Jag kör med 100-120 mm:s styrstammar på mina cyklar. Det verkar fungera.

Av:
    Sixten Fors
    Jag kör 45-125 mm på mina.

Av:
    Mejten
    Sixten Fors skrev:
    Mejten skrev:
    Din stl är M/54cm. Varför ens fundera på en för liten cykel? Skillnaden i hjulbas är 8,6 mm och reach 4,8 mm. Längre cykel är tryggare på grusvägen och stigen. Både S & M kommer med monsterlång 90 mm styrstam, stl XS/50cm mera rimlig 75 mm. Risken att du behöver gå upp till 100 mm stam med stl S finns, vilket inte är kul. Bättre i så fall att gå ner till 80 mm stam på M, om du vill ha närmre till styret.

Tack för respons, anledningen till att jag börjat tänka i dessa banor är att jag misstänker att TT på 54an blir för lång 550 mm, provsatt en Kona Rove med det måttet vilket kändes lite för stort.....därav min fundering på en mindre storlek, till saken hör att när du skriver om reach har jag dessvärre ingen aning om vad det innebär för körställning antar att det i kombination med TT avgör känslan hur man sitter typ

Kom gärna med mer inputs
    //mejten

Av:
    Mejten
    Mejten skrev:
    Sixten Fors skrev:
    Mejten skrev:

Tack för respons, anledningen till att jag börjat tänka i dessa banor är att jag misstänker att TT på 54an blir för lång 550 mm, provsatt en Kona Rove med det måttet vilket kändes lite för stort.....därav min fundering på en mindre storlek, till saken hör att när du skriver om reach har jag dessvärre ingen aning om vad det innebär för körställning antar att det i kombination med TT avgör känslan hur man sitter typ

Kom gärna med mer inputs
    //mejten

Hej igen,
    Det här med storlek ger mig sjuk ångest, eftersom det inte finns ngn butik att prova cykeln....
    Har en fundering finns det ngn som kör en 52 alt 54 på denna modell i Sthlm området om det skulle finnas möjlighet isåfall att prova och känna efter?

Tack på förhand!

Av:
    Sixten Fors
    Mejten skrev:
    Sixten Fors skrev:
    Mejten skrev:

Kom gärna med mer inputs
    //mejten

TT är långt ifrån hela sanningen. Vitus stl 54 har flackare vinkel på sadelrör än stl 52. Ju brantare ST desto kortare mäter TT. Och tvärt om. Men du sitter där du sitter (relativt BB) oavsett vinkel på ST då du justerar sadeln i längsled för rätt position av dig vs. BB.

Alltså. TT längd är inte helt relevant som mått. Reach och hjulbas är mindre dåliga mått för att avgöra storlek.

Av:
    emmer
    Sixten Fors skrev:
    Men du sitter där du sitter (relativt BB) oavsett vinkel på ST då du justerar sadeln i längsled för rätt position av dig vs. BB.
    Beror allt på HT det, även om det givetvis går trolla bort konstiga ST och STA med massa spacers och bizarra sadelstolpar.

Sixten Fors skrev:
    Alltså. TT längd är inte helt relevant som mått. Reach och hjulbas är mindre dåliga mått för att avgöra storlek.
    Hjulbas har väl inget med storleken att göra (på den cykeltypen...)
    TT ihop med R säger dock hur väl du kan placera sadeln så man sitter bra.

—————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

Av:
    Mejten
    emmer skrev:
    Sixten Fors skrev:
    Men du sitter där du sitter (relativt BB) oavsett vinkel på ST då du justerar sadeln i längsled för rätt position av dig vs. BB.
    Beror allt på HT det, även om det givetvis går trolla bort konstiga ST och STA med massa spacers och bizarra sadelstolpar.

Sixten Fors skrev:
    Hjulbas har väl inget med storleken att göra (på den cykeltypen...)
    TT ihop med R säger dock hur väl du kan placera sadeln så man sitter bra.

Mina herrar får ursäkta men jag förstår nu ingenting lite "grekiska" för mig. Ni får gärna utveckla detta närmare.
    Tack på förhand!
    //Matte

Av:
    HåkanC
    Mejten skrev:
    jag förstår nu ingenting lite "grekiska" för mig. Ni får gärna utveckla detta närmare.

Stack och reach beskriver var ovansidan av styrhuvudet är i förhållande till vevlagerhuset.
    Stack_o_reach_trek.gif
    Det är det bästa sättet att jämföra sittställningen mellan olika cyklar. Läs mer här
    https://www.slowtwitch.com

Och om ett enkelt sätt att själv mäta stack och reach http://velonews.competitor.com

1-2cm kan man justera mha distanser under styrtappen, eller längden på den.
    Men man bör undvika större justeringar.
    En styrtapps längd bör, för bästa kontroll och "styrbalans", vara proportionerlig i längd till hur högt den sitter,
    se bilden
    Stem_length_frame_size.jpg

/Håkan

Av:
    Mejten
    HåkanC skrev:
    Mejten skrev:
    jag förstår nu ingenting lite "grekiska" för mig. Ni får gärna utveckla detta närmare.

Stack och reach beskriver var ovansidan av styrhuvudet är i förhållande till vevlagerhuset.

Det är det bästa sättet att jämföra sittställningen mellan olika cyklar. Läs mer här
    https://www.slowtwitch.com

Och om ett enkelt sätt att själv mäta stack och reach http://velonews.competitor.com

1-2cm kan man justera mha distanser under styrtappen, eller längden på den.
    Men man bör undvika större justeringar.
    En styrtapps längd bör, för bästa kontroll och "styrbalans", vara proportionerlig i längd till hur högt den sitter,
    se bilden

/Håkan

Ok då förstår jag det, hur påverkar det själva cyklingen?
    //mejten

Av:
    HåkanC
    Mejten skrev:
    hur påverkar det själva cyklingen?
    "det"?

/Håkan

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Det som gäller är att du får en bra sittställning.

Av:
    Mejten
    Ok bilden börjar klarna....😀👍 Dock är jag konstruerad som en väldigt anpassningsbar människa.....🤣🤣🤣

Nä skämt åsido stort tack för era inputs tror dock att jag behöver sova lite på saken.

Hadé
    Mejten

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in