• Re: Gravel - storlek och cykelråd

Av:
    Pfaff
    HåkanC skrev:
    Mejten skrev:
    jag förstår nu ingenting lite "grekiska" för mig. Ni får gärna utveckla detta närmare.

Stack och reach beskriver var ovansidan av styrhuvudet är i förhållande till vevlagerhuset.

Det är det bästa sättet att jämföra sittställningen mellan olika cyklar. Läs mer här
    https://www.slowtwitch.com

Och om ett enkelt sätt att själv mäta stack och reach http://velonews.competitor.com

1-2cm kan man justera mha distanser under styrtappen, eller längden på den.
    Men man bör undvika större justeringar.
    En styrtapps längd bör, för bästa kontroll och "styrbalans", vara proportionerlig i längd till hur högt den sitter,
    se bilden

/Håkan

Nu skiter jag väl i det blå skåpet men för mig är det här med ”reach” lika obegripligt som för TS.
    Sadelrörsvinkeln har alltså inte alls med saken att göra?
    Och mina egna erfarenheter av styrstamslängd stämmer inte överens med teorin. För egen del funkar korta styrstammar mycket väl, även 50 mm kortare än standardleveransen 110 för min vanliga ramstorlek.
    Inga jämförelser med LVG i övrigt men vissa mtb ( som jag fö inte har någon erfarenhet av eller längtan att testa) har s.a.s ingen styrstamslängd alls.
    Är det illa?

-------------------------------------------------------------
    Långsam på korta sträckor!

Av:
    Sixten Fors
    Det jag menar är att vinkel på sadelröret ändrar längden på överröret. Bara 1 grad skillnad gör typ 1 cm skillnad i överrörets längd. På cyklar med exakt samma stack och reach. Rimligt är att cyklisten skjuter sadeln fram/bak som kompensation för att sitta lika. Överrörets längd har då ingen effekt på hur stor cykeln är.
    Stack_o_reach_trek - kopia.gif

Av:
    Sixten Fors
    emmer skrev:
    Sixten Fors skrev:
    Alltså. TT längd är inte helt relevant som mått. Reach och hjulbas är mindre dåliga mått för att avgöra storlek.
    Hjulbas har väl inget med storleken att göra (på den cykeltypen...)
    Hjulbas är viktigt för cykeltypen: "cykeln ska fungera som allt-i-allo, lite grusväg/enklare skog"

En cykel med kort hjulbas är sämre i på icke asfalt. Struttig, dålig kontroll, OTB-varning, etc. Stl 54 har 8,5 mm längre hjulbas än stl 52. Längre cykel med kortare stam = bättre cykel.

Eftersom stl. 52 är för liten, 54 är lagom och 56 har för långt sadelrör blir 54 vinnaren. I min bok.

Av:
    Sixten Fors
    Pfaff skrev:
    Och mina egna erfarenheter av styrstamslängd stämmer inte överens med teorin. För egen del funkar korta styrstammar mycket väl, även 50 mm kortare än standardleveransen 110 för min vanliga ramstorlek.
    Inga jämförelser med LVG i övrigt men vissa mtb ( som jag fö inte har någon erfarenhet av eller längtan att testa) har s.a.s ingen styrstamslängd alls.
    Är det illa?
    Nej. Teorin med att cyklar i vuxenstorlek skall ha skitlånga stammar är förlegad. Det tar lite tid bara innan lvg gänget hunnit kopiera även den landvinningen från mtb-kollektivet.

Av:
    Sixten Fors
    HåkanC skrev:
    En styrtapps längd bör, för bästa kontroll och "styrbalans", vara proportionerlig i längd till hur högt den sitter, se bilden.
    Stem_length_frame_size.jpg
    /Håkan

Texten och bilden ovan har vi alla sett förut. Ingen kritik mot Håkans text och bild, men det är lätt att man tolkar informationen fel och automatiskt tror att en racer i större storlek måste ha en svinlång stam. Det gäller att tänka ett varv till.

Problemet med vissa (många) lvgcyklar är att samtidigt som styrhuvudet förlängs så får de även brantare gaffelvinkel. Exempel nedan med Trek Émonda SLR. Styrhuvudet är 100 mm högre, men det horisontella avståndet från styrstammens top cap till navcentrum blir knappt 10 mm längre då gaffelvinkeln är brantare. Sätter man då dit en styrstam som är 30-40 mm längre blir det skit bakom styret. Cykeln är fail i större storlekar.
    Emonda1.png
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2018-05-17 12:43 av Sixten Fors.

Av:
    Mejten
    Sixten Fors skrev:
    Mejten skrev:
    Sixten Fors skrev:
    Mejten skrev:
    Jag funderar oxå på Vitus Substance Apex 1, är väldigt kluven till vilken storlek är 173 står emellan 52 och 54, lutar åt en 52a men blir lite förvirrad när jag läst i tråden. I min värld är det lättare att göra en cykel lite större än tvärtom.....var inne hos Lbs Kona, han rekomenderar mindre storleken pga TT längd, 535 mm 52an, 550 på 54an tanken är att cykeln ska fungera som allt-i-allo, lite grusväg/enklare skog, med familjencykling, till-och-från jobb ibland mm. Kom gärna med synpunkter på mitt tänk gällande detta?
    Helt riktigt att det är lättare att göra en cykel mindre :)
    Din stl är M/54cm. Varför ens fundera på en för liten cykel? Skillnaden i hjulbas är 8,6 mm och reach 4,8 mm. Längre cykel är tryggare på grusvägen och stigen. Både S & M kommer med monsterlång 90 mm styrstam, stl XS/50cm mera rimlig 75 mm. Risken att du behöver gå upp till 100 mm stam med stl S finns, vilket inte är kul. Bättre i så fall att gå ner till 80 mm stam på M, om du vill ha närmre till styret.

Tack för respons, anledningen till att jag börjat tänka i dessa banor är att jag misstänker att TT på 54an blir för lång 550 mm, provsatt en Kona Rove med det måttet vilket kändes lite för stort.....därav min fundering på en mindre storlek, till saken hör att när du skriver om reach har jag dessvärre ingen aning om vad det innebär för körställning antar att det i kombination med TT avgör känslan hur man sitter typ

Kom gärna med mer inputs
    //mejten

TT är långt ifrån hela sanningen. Vitus stl 54 har flackare vinkel på sadelrör än stl 52. Ju brantare ST desto kortare mäter TT. Och tvärt om. Men du sitter där du sitter (relativt BB) oavsett vinkel på ST då du justerar sadeln i längsled för rätt position av dig vs. BB.

Alltså. TT längd är inte helt relevant som mått. Reach och hjulbas är mindre dåliga mått för att avgöra storlek.

Vill bara tacka alla som tog sig tid att hjälpa mig att bestämma mig för storlek. Det blev till slut stl 54, så nu är det bara att hålla tummarna på att det blir bra! Blev något ändrat cykel val också, en Vitus Substance 105 istället för Apex, bättre pris då den var nedsatt 10% samt att färgen appellerar mer till mig.

http://www.chainreactioncycles.com

Ha en skön helg alla!

//mejten

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Man blir imponerad av egensnickrade teorier om geometri och cyklars beteende.

Av:
    Sixten Fors
    Miss Lycka 2.0 skrev:
    Man blir imponerad av egensnickrade teorier om geometri och cyklars beteende.
    Tack :) Så kan det gå om man inte sover sig igenom trigonometriklassen på mellanstadiet. Det är aldrig för sent att börja öva själv https://www.matteboken.se

Av:
    EEssin
    Uppdatering: Blev att vi köpte en storlek 52 som visade sig vara lite väl lång även med en 70 mm styrstam, och känns även som en 60 mm inte skulle lösa längden. Så det blev till att beställa en i storlek 50. Sagt och gjort beställdes cykeln och den vanliga väntan påbörjades. Efter en vecka var ingen cykel levererad och jag kontaktade DHL. De sa att detta inte var något konstigt och att jag skulle vänta. Nu tre veckor senare har jag ingen cykel och DHL har nyss ringt och bekräftat att de slarvat bort hojen. Wiggle svarar inte på mail.
    Problemet nu är att alla modeller under 8k är slutsålda så även om wiggle hade svarat kan de inte skicka en ersättare. Så nu med en vecka till cykelsemester står vi utan cykel. Har någon ett annat alternativ på likande cykel för ungefär samma pengar? Gärna i stål. Kolar på kaffenback 2 men då blir det rejält mycket dyrare. Fuji jari verkar schysst men finns inte på lager någonstans. Tacksam för hjälp!

Av:
    NickPick
    Din sambo provcyklade en crescent som kändes bra och var i rätt storlek. Hade hon köpt den så hade det blivit typ en månads mer cykling. Just saying.

Av:
    EEssin
    NickPick skrev:
    Din sambo provcyklade en crescent som kändes bra och var i rätt storlek. Hade hon köpt den så hade det blivit typ en månads mer cykling. Just saying.

Var ju en räser med tunna däck och inte en grusvägs-cykel. Så helt fel cykeltyp och 10k över budget. Men tack ändå :)

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ