• [Byggtråd] Fairlight Faran

Av:
    mao
    ur ståltråden:

Re: Stål!

Av:
    aki
    4 december, 2017

mao skrev:
    Vinterprojektet har landat.

Gärna några byggbilder på den, tack!

Så, på begäran alltså, här kommer de.
    Långsam utveckling utlovas för jag tänker inte montera dubbdäcken på den under den här vintern och vissa av delarna kommer att återanvändas från nuvarande pendlarcykel, den här:

uncle john.JPG

Ledsen för taskig kvalitet på mobilbilden och det något knasigt vinklade styret. Provade olika styrstammar vid tillfället och slarvade lite med justeringen. Nåja. Hjulen behålls tills vidare, DT RR465 men med skivbromskompatibla nav så de får hänga med.
    Fram sitter en SP-dynamo och bak beprövade DT 350.
    Styret också, "Ritchey Evo Max", eller något sådant. Gillar verkligen den raka delen i bocken, det svagt bakåtsvängda partiet där böjen börjar högst upp och så är det precis lagom mycket utåtvinklat (flare).
    Sadeln är också en favorit, den lite fula Selle Thoork.

Ramen då?
    En Fairlight Faran i storlek 58. Uncle John är en 57:a. Den nya är något längre och med lite lägre stack. I övrigt är de rätt lika i måtten.
    Den dök upp strax före jul.

_1060060.jpg

Sedan blev den liggande ett tag så att jag sakta kunde överge idén om att flytta över allt från den gamla cykeln.

Vevpartiet blir ett Praxis Works Alba. Det gamla FSA har isis-standarden och dessa lager har inte hållit så bra för mig.
    Inköpt "begagnat" fast nytt, avplockat från en Specialized fick jag höra. Det fina med det är att det är 48/32 på vanlig 110 mm BCD som åstadkommits genom något slags trolleri med klingbultarna och bearbetning av själva vevpartiet. Har inte satt mig in in det i detalj men det möjliggör alltså aningen lägre utväxling än vanliga kompaktvevar. Enligt säkra källor håller dessutom Praxis vevlager en hög kvalitet så det känns som ett bra val.

_1060340.jpg

Bromsarna köpte jag på en rea redan tidigt i höstas Avid BB7, inte fancy på något vis men jag vet att de funkar.

_1060343.jpg

Hope styrlager kräver Hope-spacers förstås. Deda-stammen är 90 mm och sitter där bara tillfälligt. Om någon vill byta mot en 100 mm i liknande prisnivå så är jag öppen för förslag.

_1060344.jpg

Mer är inte monterat i nuläget men växelgrupp blir en 10-delad Rival, delvis för att jag redan har hälften av den men också för att jag har Sram på racern också och gillar reglagen.

_1060352.jpg

Såhär då ungefär (naturligtvis ska inte alla de där distanserna sitta under stammen men innan röret är kapat och starnuten på plats så sitter de tryggast där):

_1060348.jpg

Återstår några frågetecken. Sadelstolpe exempelvis. Jag har funderat i banor av flexibla stolpar som Thudbuster (klumpig) eller Ergon (ganska snygg) men inte riktigt bestämt mig ännu.

Fortsättning följer men garanterat inte de närmaste veckorna.
  • Re: [Byggtråd] Fairlight Faran

Av:
    larsaw
    Spännande och det ser ut att bli ett riktigt genomtänkt bygge. Gillart!
    Men hur ser du ut iom den där högen med spacers under styrstammen? Borde du inte ha en större storlek, eller är du en ”långben” precis som jag?

// Larsa

Av:
    JojjeM
    Trevligt bygge på snygg ram.
    Larsa, du får läsa lite noggrannare (mellan de två sista bilderna) ;)

/Johan

Ironi funkar bäst på nätet

Av:
    patten
    Fin ram! Ska bli roligt att se när den blir färdig. Var nära att jag beställde en sådan istället för en Mason.

Av:
    larsaw
    JojjeM skrev:
    Trevligt bygge på snygg ram.
    Larsa, du får läsa lite noggrannare (mellan de två sista bilderna) ;)

/Johan

Ah, ja just ja' Tröttmössan...
    Snyggt bygge det kommer bli. Steel is real! 💪

// Larsa

Av:
    Sambal Oelek
    ojoj!! nu snackar vi! Har spanat in den ramen många ggr, ska bli intressant att följa och läsa sedan när du kört in dig på den lite också

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers

Av:
    desmo
    Nu förstår jag inte. Varför skulle du vilja byta bort något så perfekt?

0005AC23-0553-4509-90DB-BF716FC5D0D7.jpeg

Skämt å sido. Jag suktar också efter att byta upp mig. Slippa canti, få en roligare ram. Men jag kan inte förmå mig att byta så länge den är hel. Och det känns ovärt att uppgradera också.
    Men Faran finns också på min önskelista!

Av:
    Sambal Oelek
    desmo skrev:
    Men jag kan inte förmå mig att byta så länge den är hel. Och det känns ovärt att uppgradera också.
    det där är ju ett dilemma :) jag kände likadant med några däck jag bytte för ett tag sedan. Använder inte den cykeln så mycket så att vänta tills befintliga däck slits ut hade liksom inte funkat :) så jag sålde dem billigt. Då var det någon annan som kunde ge dem bättre kärlek som tog över dem. Så fick jag köpa nya bättre däck och en ny upplevelse så plötsligt använder jag cykeln lite mer. Win-win :)

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers

Av:
    mao
    Kikade på Mason också, främst Bokeh men kände att jag saknade en stålram. Och så var de väl dyra för min budget.

Och desmo, skämt eller inte så har du en poäng. Den gamla farbrorn är på många sätt perfekt trots att det var en av de billigare aluminiumramarna man kunde köpa då. Sävligheten betyder ju att den är stabil i både terräng och snömodd även om man inte vinner några spurtpriser med den.
    Min har hållit grymt bra i åtta år, inga sprickbildningar någonstans och till och med färgen sitter kvar bra.
    Byter främst av skälet att slippa justera cantibromsar i tid och otid och trots detta oftast ha dålig bromsverkan i blöta förhållanden. Tänkte ett tag byta gaffel för att kunna köra med skivor men avsaknaden av riktiga fästen för bromsvajer i kombination med skivor kändes som en halvlösning. Och så stör jag mig lite på att ramen saknar kedjestagsbrygga så att även skärmmontering blir en kompromisslösning (som visserligen funkar).

Ramen kommer att få leva vidare i någon form och någon annans ägo, detaljerna kring detta är ännu oklara.

Perfekt Uncle John terräng (suddig mobilbild, sorry) Mitt i sommarnatten på norrbottnisk tallhed:
    UncleJohnTerräng.jpg

Av:
    mao
    Det fina vårvädret gör att det börjar bli bråttom så jag har fått ägna projektet lite ytterligare tid.
    Återanvänding utan större kompromisser och begagnatköp har varit en strävan så häromdagen rengjorde jag en 11-28-kassett som blivit över.

_1060373.jpg

Men några nya delar har ändå krävts och i samma veva dök ny bakväxel och kedja upp.
    Rival 22 stället för 10-delat. Smart med Exact Actuation för framåt- och bakåtkompatiblitet. 1051-kedjan verkade rimlig i sammanhanget.

_1060374.jpg

_1060375.jpg

Measure twice, cut once heter det väl?
    Men eftersom jag är lite feg så tänker jag kapa två gånger. Förresten behöver jag fortfarande en 100 mm styrstam om någon har något passande över. Köper gärna men kan också byta mot den här Deda 90 mm.

_1060377.jpg

_1060383.jpg

Wirekitet är ett "köp&Sälj" fynd och jag är lite tveksam till färgvalet. Inget ont om guld generellt sett men tillsammans med orange...
    Det får sitta kvar i alla fall.

_1060385.jpg

Så här då, bara justering kvar. Och ny styrstam alltså. Och sadelstolpe. Och styrlinda.

_1060386.jpg

Av:
    Aron
    Nice! Jag tror att du kommer bli riktigt nöjd.

Om du någon gång känner att du vill lätta den så finns det ett par kg att hämta i gaffeln. Men det blir å andra sidan inte lika snyggt.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Följ min jakt på Sveriges bästa MTB-cykling
    --> Ny helt omarbetad och mycket fetare version av guideboken "Mountainbike kring Stockholm" finns ute nu.
    No bike does anything until someone gets on it to ride.

Av:
    NickPick
    Ser trevlig ut.
    Vad kostade ramen?

Av:
    aki
    Tjusigt, tack för buggtåden. Challenge Strada Bianca va? Jag kör också såna. Prisvärda och trevliga tycker jag. Väldigt mycket bredare än specat, samma för dig?

Av:
    mao
    Nåja, gaffeln väger 1,2 kg ungefär. Och en lätt gaffel kanske 400 g (?) Så visst kan man kapa lite där men ett par kg blir det nog inte.
    Jag gillar också att den är stabil nog för last ifall man ska tura på riktigt.

_1060067.jpg

£ 599 gav jag för ram, gaffel och styrlager. Minns inte vad det blev i SEK men hyfsat prisvärt tyckte jag det var i jämförelse med andra ramar jag kollade på. Den går nog inte att få tag på just nu men kommer vad jag hört i en version 2 inom kort.

Och det är Strada Bianca, fina däck!
    De mäter 32 mm på mina omodernt smala fälgar.
    Pendlade faktiskt på dem en period i höstas och jag tycker de verkar hålla bra.

Av:
    Aron
    Oj, jag ville minnas att min var svintung. Får kontrollväga vid tillfälle. Eller så minns jag bara helt tokigt.

Följ min jakt på Sveriges bästa MTB-cykling
    --> Ny helt omarbetad och mycket fetare version av guideboken "Mountainbike kring Stockholm" finns ute nu.
    No bike does anything until someone gets on it to ride.

Av:
    mao
    Aron skrev:
    Oj, jag ville minnas att min var svintung. Får kontrollväga vid tillfälle. Eller så minns jag bara helt tokigt.

Du har en likadan alltså?
    Vad tycker du om den?

Av:
    NickPick
    Nya Secan trodde jag skulle ersätta faran, men det verkar komma en sån också :D
    Själv slog jag till på en strael 2. Byggs till veckan!

Av:
    Oooh
    Va kul att vi är fler som har Fairlight. Skall bli kul och höra vad du tycker om din Faran.
    Jag har oxå en Strael2

Av:
    desmo
    Saknar du inte din Uncle John lite iallafall? ;)

Av:
    mao
    desmo skrev:
    Saknar du inte din Uncle John lite iallafall? ;)

Ja liiite.
    Har tänkt sammanfatta några synpunkter men inte hunnit riktigt. Dessutom har jag än så länge mest pendlat och cyklat några lvg-rundor med den.
    Så här långt kan jag väl konstatera att den påminner rätt mycket och Uncle John. Trygg och sävlig! Kanske är den aningen mer responsiv (placebo?). Mått och vinklar är ju rätt lika men 5 mm kortare kedjestag kanske märks. Kanske också något mer förlåtande mot dåligt underlag men även det kan vara inbillning.
    Möjliggör en mer aerodynamisk/framåtlutad sittställning, om jag som i mitt fall jämför 57 (L) med Fairlight 58R, vilket jag gillar.
    Tycker också den är stabilare på grusväg när det går undan. Känns tryggare att ta kurvor i högre fart.
    Skivbromsarna är nog största lyftet.

Enda nackdelen så här långt är att den ju är aningen tyngre. Min väger 11,2 kg.
    Jag får återkomma när jag avverkat fler mil och framförallt några lite längre dagar i sadeln.

Av:
    desmo
    Nu vill jag se en ny bild!
    Har vintern varit snäll mot er båda?

Av:
    lindengbg
    desmo skrev:
    Nu vill jag se en ny bild!
    Har vintern varit snäll mot er båda?

*vill med se bild/er*!

//Lindén

Av:
    mao
    Dålig på att fotografera mina cyklar får jag erkänna. Kan bidra med en mobilbild från i somras tills vidare.

DSC_0455.JPG

Vintern är snäll! Jag bor numera i Jämtland där inget salt finns så den håller sig i skick.
    Alltjämt nöjd får jag också säga. Version 2 Faran ska dyka upp framåt sommaren har säker källa berättat så alla sugna på en fin grus/tourer behöver inte vänta så länge.

Av:
    desmo
    mao skrev:
    Version 2 Faran ska dyka upp framåt sommaren har säker källa berättat så alla sugna på en fin grus/tourer behöver inte vänta så länge.

Vad vet du?
    Typ en Secan med stålgaffel?
    Jag skulle gärna ha en hoj med en kolgaffel när man inte tourar eller bikepackar, och en stålgaffel för när man är riktigt nedlastad.

Av:
    mao
    desmo skrev:
    mao skrev:
    Version 2 Faran ska dyka upp framåt sommaren har säker källa berättat så alla sugna på en fin grus/tourer behöver inte vänta så länge.

Vad vet du?
    Jag skulle gärna ha en hoj med en kolgaffel när man inte tourar eller bikepackar, och en stålgaffel för när man är riktigt nedlastad.

Secan är ju lite finare med Reynolds 853-stål och kolgaffel medan Faran har 631 och stålgaffel med fäste för lowrider. Faran har aldrig riktig utgått utan kommer i en version 2 med thru-axle och säkert några fler uppdateringar.
    Jag har mejlat med Dom som skriver "V2 is in progress and will be launching late Spring"

Av:
    desmo
    mao skrev:
    desmo skrev:
    mao skrev:

Vad vet du?

Secan är ju lite finare med Reynolds 853-stål och kolgaffel medan Faran har 631 och stålgaffel med fäste för lowrider. Faran har aldrig riktig utgått utan kommer i en version 2 med thru-axle och säkert några fler uppdateringar.
    Jag har mejlat med Dom som skriver "V2 is in progress and will be launching late Spring"

Har du nytt köp på gång?

Av:
    mao
    desmo skrev:
    mao skrev:
    desmo skrev:
    mao skrev:

Vad vet du?

Har du nytt köp på gång?

Nä, inte alls. Jag hade en annan fråga och ställde frågan mest av nyfikenhet.
    Helt nöjd med min. Qr är väl visserligen på väg bort men än går det att köpa nav och jag har aldrig upplevt något problem.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ