• Cykelsemester - tips?

Av:
    galxen
    Hej!

Jag planerar på att cykla genom Europa i sommar. Planen är att börja i Köpenhamn och avsluta i Kroatien. Sträckan är på runt 1424 km.

Min fråga är om någon erfaren vet ungefär hur långt kan jag räkna med och ta mig om jag är medeltränad samt i ett tempo som inte är pain in the ass. Är 10mil/dag rimligt eller helt uppåt väggarna?

Hade tänkt att köpa cykeln i slutet av mars och börja träna fram till början av juli inför resan. Har ni några förslag på cykel jag bör införskaffa mig? Budget runt 10k. Tänkte mig något liknande denna: https://www.xxl.se

Tips på utrustning jag bör tänka på att ha med mig eller andra generella tips jag kan ta med mig mottages mer än gärna! :)
  • Re: Cykelsemester - tips?

Av:
    desmo
    Hur mycket packning ska du ha med dig?
    Det sätter lite spelreglerna för hur långt du hinner, och vilken cykel du lämpligen använder.

Cykeln du länkar är en racer som fungerar om du tänker bo på hotell och bara ha med ett lätt ombyte.

Personligen överskattade jag min egen förmåga gravt första gången jag cyklade med packväskor. Jag brukar landa på 8-12 mil per dag beroende på hur kuperat det är och vart jag vill ha nattstopp.

Av:
    Faema
    En cykel som man kan ha pakethållare på vore bra, om du nu inte åker enbart med plastkortet, välfyllt med pengar.
    Max 10 mil per dag skulle jag säja.
    Något åt detta hållet är bra
    http://www.genesisbikes.co.uk
    Lycka till

Av:
    GoranS
    Jag tror också att mkt beror på upplägg. Dessutom inverkar det rimligen rätt mkt hur du tänker dig en typisk dag. Är den enligt formatet upp tidigt, frukost, iväg, cykla fram till kvällen med stopp för lunch + ett par kortare fikapauser, middag, sängdags och du kör "kreditkorttouringupplägg" så är 10 mil per dag inte mkt även om du inte är supertränad och därmed håller modest fart. Om du tänker dig lite mer avslappnat upplägg med kortare cykeldagar, kanske lite turistande på vägen och touringcykling med full utrustning inkl. tält är 10 mil garanterat betydligt jobbigare.

En variant för att få lite känsla för det hela vore ju att ta en helg (eller någon långhelg, t.ex. i samband med någon röd dag) under våren och göra en testrunda hemifrån med 1-3 övernattningar och att du gör detta med precis det upplägg du tänkt dig under långresan. Du borde då dels få en skaplig uppfattning om vad som är rimliga dagsetappslängder och dels få ett test på hur upplägget totalt funkar och om det kanske är något du vill justera inför den riktiga resan.

Av:
    nisseson
    GoranS skrev:
    En variant för att få lite känsla för det hela vore ju att ta en helg (eller någon långhelg, t.ex. i samband med någon röd dag) under våren och göra en testrunda hemifrån med 1-3 övernattningar och att du gör detta med precis det upplägg du tänkt dig under långresan. Du borde då dels få en skaplig uppfattning om vad som är rimliga dagsetappslängder och dels få ett test på hur upplägget totalt funkar och om det kanske är något du vill justera inför den riktiga resan.

Inspirerad av diverse touringturer här på happy gjorde jag ett litet test bara på skoj förra sommaren för att se vad jag skulle tycka om det. Införskaffade en styrväska, tog pendelcykeln till jobbet (Stockholm) på fredagsmorgonen och började trampa söderut i stället för hem när klockan blev fem. Till Nynäshamn, kvällsfärjan till Gotland och sen tre dagar och nätter med cykla, bo på vandrarhem/enkla hotell och slappa lite. Tillbaka hemma måndag kväll, knappa 60 mil senare.

Fin tur, lärde mig en hel del om packning/hastighet/etc. (men mest av allt: fick en massa fin sommarcykling gjord). Kan rekommenderas som ett steg på vägen om man funderar på större stordåd.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ