• [OT] Förmånsbil eller inte?

Av:
    Addict
    Någon på detta forum som har haft möjlighet att välja förmånsbil eller inte?
    Min nuvarande bil ska bytas ut,och jag är osäker på om jag vill ta ut den bil som företaget erbjuder mig.
    I och med att lönen i princip sänks, om jag inte tar erbjudandet att fortsätta med förmånsbil. Kan jag begära högre lön istället? Hur mycket är sådant lämpligt? Förmånsvärdet är ca 3500 kr idag.
    När jag surfar runt, så får jag lite olika budskap. Finns det någon praxis, då man väljer förmånsbil eller inte (dvs högre lön istället)?
    Redigerad 3 gång(er). Senaste ändring 2018-03-08 16:52 av Addict.

• Re: [OT] Förmånsbil eller inte?

Av:
    DRQ96
    Tror inte det finns en praxis. Men där jag jobbat gäller +5000 kr i lön eller bil

Av:
    Luzen
    Om du värderar att privat ha möjlighet att köra relativt nya bilar (upp till 3 år) så kan förmånsbil vara ett bra alternativ du du slipper ligga ute med pengar/billån och behöver inte tänka på värdeminskningen.

Om du kan nöja dig med att köra en bättre begagnad bil privat är det oftast billigare.

Sen kommer frågan, har du behov av bil i tjänsten?
    Om du kör men än 3000mil/år i tjänsten nedsätts förmånsvärdet. (om det inte ändrats sedan jag hade förmånsbil och personalbil.)

Av:
    Addict
    Jag kör relativt lite privat och i tjänsten.
    Funderar på att köpa ut bilen jag har, då den ändå ska säljas.
    Vi har ändrade försämrade förmånsregler på jobbet (max 6 prisbasbelopp - som chefen i pincip vill sänka till 5-5,5 - och bil byts ut var 4e år).
    Det är de försämrade reglerna som gör att jag funderar på att köra en privat bil i tjänsten (kör max 100 mil per månad i tjänsten).
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2018-03-08 17:13 av Addict.

Av:
    AddeN
    Betalar du idag bara förmånsvärde eller har du netto-/bruttolöneavdrag?

Bara förmånsvärde så bör du kunna yrka på högre lön, annars inte.

-:Bombing for peace is like fucking for virginity:-
    Världsmästare i Bike Pulling 2010-06-06 ;)

Av:
    Addict
    Betalar (väl) enbart förmånsvärdet, dvs betalar skatt för bruttolön + förmånsvärdet, istället för skatt på bruttolönen.
    Sedan får jag de normala (?) ersättningarna för de utlägg jag har i tjänsten + sådant som behövs för att hålla bilen "rullande" (t ex milersättning, parkering, biltvätt, spolarvätska etc).

Hur mycket är lämpligt att yrka på högre lön? Förmånsvärdet för den bil jag har möjlighet att ta ut?
    Redigerad 4 gång(er). Senaste ändring 2018-03-08 17:59 av Addict.

Av:
    26er
    https://www.svtplay.se

Av:
    Jörgensen
    Jag gjorde en jämförelse på tjänstebil jämfört med samma bil mot bruttolöneavdrag (kostnadsneutralt för företaget). Jämförde en XC60, BMW 320 xdtive touring och Toyota prius + hybride active.

Jag skulle tjäna 2’-2,5’ per månad på att ha dessa som tjänstebil. Ytterligare 500:- med >3000 tjänstemil. Exklusive påverkan på pension etc för bruttolöneavdraget.

Att jämföra med begagnad bil som man köper på riktigt är ju svårare

Av:
    eketjall
    Om förmånsvärdet är X kronor för bilen så borde man väl kunna välja på X kronor eller bilen? ;-)
    Eller kan det vara så att skatteverket inte har någon som helst koll på vad marknadsvärdet för en bil är? Speciellt om den tex är 10år gammal? ;-)

Av:
    Benet
    Marknadsvärde har inget med förmånsvärde att göra. Förmånsvärde baseras på nybilspriser, se skatteverkets hemsida. Samma förmånsvärde varje månad alla 36 månader som ett leasingkontrakt löper på, trots att bilen minskar i värde med kanske 15% per år. För att jämföra om det är en bra affär jmf med att köra privat behöver du räkna ut nettoeffekterna av

a) förmånsvärde
    b) brutto- eller nettolöneavdrag
    c) bortfall av biltillägg, om detta utgår för det fall man väljer att köra privat bil

För att kunna beräkna ovan behöver du veta vilken marginalskatt du har när du lägger extra inkomst på din befintliga årsinkomst. Effekten av a) finns alltid. b) och c) beror på ditt företags bilpolicy, din tjänst och ibland också vad du lyckats förhandla dig till individuellt. Tänk på att miljöbilar beroende på typ och modell kan få kraftigt nedsatta förmånsvärden, men de är ofta dyra så leasingkostnaden påverkar b) ovan. Och läs på om bonus malus som införs 1/7 2018. Sedan kan man ju diskutera om man ska jämföra med privat, ny bil. Det kanske inte är så listigt att köpa splitter ny privat bil för säg 350.000 och betala 52 papp i värdeminskning första året. Åk till sydamerika och cykla istället. Det blir rimligare att jämföra med privat bil som köps lätt begagnad med kanske 1000 mil på mätaren.
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2018-03-09 09:52 av Benet.

Av:
    eketjall
    Benet skrev:
    Marknadsvärde har inget med förmånsvärde att göra.
    Nä, vilket är helt rubbat. Vilket var vad jag försökte få fram med lite känslouttryckande teckenkombinationer ;-)

Av:
    Benet
    eketjall skrev:
    Benet skrev:
    Marknadsvärde har inget med förmånsvärde att göra.
    Nä, vilket är helt rubbat. Vilket var vad jag försökte få fram med lite känslouttryckande teckenkombinationer ;-)
    Sant, systemfel

Av:
    Jörgensen
    Nån som har förmånsbil och koll på vad ”praxis” är på milersättning för tjänstemil?
    Den skattefria delen räcker ju inte långt med dagens drivmedelspriser

Av:
    marr
    Vi har fria tjänstemil med drivmedelskort till bilen. Förmånsskattas för privata mil istället.

Av:
    Vernersson
    Jörgensen skrev:
    Nån som har förmånsbil och koll på vad ”praxis” är på milersättning för tjänstemil?
    Den skattefria delen räcker ju inte långt med dagens drivmedelspriser

Praxis skiljer nog mellan olika företag.
    Hos oss får man ett förmånsvärde att skatta för på de privata mil man har kört under en månad.
    formeln ser ut såhär om jag inte missminner mig:
    snittförbrukning * antal mil * 120% av drivmedellspriset

¯\_(ツ)_/¯
    Rumors are carried by haters, spread by fools, and accepted by idiots.

Av:
    Addict
    Borde man kanske ha koll på.
    Men vi har ersättning för körda mil, och för diesel (om jag inte minns fel) 0,65 kr/km skattefritt, och 0,50 kr/km skattat.
    Bensin, hybrid etc har jag inte koll på.
    Men tanken är att detta/ersättningen ska justeras/anpassas efter förbrukning och drivmedel, men vi har inte så ännu.
    Om det är praxis vet jag inte :)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-03-14 19:07 av Addict.

Av:
    BackT
    Generellt är det förmånligare med tjänstebil än privat bilägande om man jämför samma bil, period och körsträcka. Vissa företag erbjuder ”cash allowance” som alternativ till tjänstebil. T.ex 5000kr/mån i extra ersättning för att täcka nyttjande av privat bil i tjänst. (Obs ersättning är beskattningspliktig dvs i ovan exempel blir nettoersättningen 2500kr/månad vid 50% marginal skatt).
    Sen kan de finnas begränsningar vi val av tjänstebil , märke, modell max inköpspris/ co2 utsläpp, krav på utrustning etc som gör det mindre eller mer attraktivt för den anställde. Rörande drivmedel förekommer nedan olika alternativ. Skattefriersättning drivmedel privatbil tjänstekörning 18,50kr/mil. Skattefriersättning drivmedel tjänstebil diesel 6,50kr/mil och bensin 9,50kr/mil. Drivmedelsförmån är ett alternativ vid tjänstebil då beräknas drivmedelsförmånen för privatkörning enligt formeln = drivmedelskostnad x 1,2 T.ex månadsrapportering totalt 200 mil, tjänst 100 mil och privat 100 mil. Drivmedelskostnad 1600kr inkl moms. Uträkning 1600 x (100/200) = 800 x 1,2 = 960kr i beskattningsbar förmån dvs 480kr i nettokostnad vid 50% marginalskatt. Här framgår att även om drivmedelskostnaden har en uppräkningsfaktor om 1,2 är nettokostnaden lägre än om den anställde betalar bränsle för privatkörning. Om vi använder samma värden som ovan hade nettokostnaden blivit 800kr för den anställde om denna själv betalar bränslet. Andra faktorer att beakta vid val av tjänstebil eller privat: Tvätt, däckskifte, däckförvaring, nya däck sommar/vinter (slitage), försäkring och självrisk (t.ex stenskott byte vindruta), ersättningsbil vid service/reparation samt skador, vägtullar, fordonsskatt. Här avgör så klart vilken bilpolicy företaget har både när det gäller val av tjänstebil,men också vad som gäller för ovan kostnader och hur dessa hanteras. Beroende på inkomst och tjänstepension bör man även beakta påverkan på pensionsgrundande inkomst vid alla typer av förmåner.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ