• [Rando] Trevligaste 200k Stockholm/Uppsala?

Av:
    Peth
    Vilken 200k är trevligast nu på våren om man vill utgå från Stockholm/Uppsala?

Hade planerat Uppsala nästa helg, men vintern vägrar ju ge med sig. Då återstår Täby och Barkarby i april samt Uppsala i maj. Vad bör man välja?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-03-10 09:57 av Peth.

• Re: [Rando] Trevligaste 200k Stockholm/Uppsala?

Av:
    Bengt-re
    Uppsala har finast vägar tycker jag. Barkarby är vägmässigt den tristaste i mina ögon. Täby är helt oki runda. Barkarby är ju lite kul då det brukar vara många startande.

Södertälje har starter som går på fina vägar dessutom.

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    Peth
    Hur är möjligheterna till finfika/-lunch på Täby- respektive Barkarbyrundan? Uppsala 200k erbjuder ju fantastiska möjligheter till fika och lunch

Södertälje ligger lite väl off för min smak.

Av:
    Bengt-re
    Peth skrev:
    Hur är möjligheterna till finfika/-lunch på Täby- respektive Barkarbyrundan? Uppsala 200k erbjuder ju fantastiska möjligheter till fika och lunch

Södertälje ligger lite väl off för min smak.

Skokloster är ju finfint på barkarbyrundan. Kanske kommer det lite sent, men men.

Täby gick det också fika på. Två mackar och ett bättre ställe om jag inte blandar ihop.

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    Peth
    Sedan finns det inget som påverkar trivseln så mycket som gott sällskap; hur har du tänkt cykla i vår, Bengt?

Av:
    NLC
    Peth skrev:
    Sedan finns det inget som påverkar trivseln så mycket som gott sällskap; hur har du tänkt cykla i vår, Bengt?

Haha, härligt fiske =)

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    Bengt-re
    Peth skrev:

Har inte beslutat det än, men så snart snön är väck så vågar jag börja planera igen.

Täby, barkarby, uppsala och södertälje är ju kul på sina sätt allihopa ju!

Av:
    Havoc 5
    Är det måhända nån som har koll på föret längs vägarna i Uppsala?
    Med en portion tur blir det lika varmt nästa helg o då kanske man vågar smyga sej ut?

Av:
    Bengt-re
    Havoc 5 skrev:
    Är det måhända nån som har koll på föret längs vägarna i Uppsala?
    Med en portion tur blir det lika varmt nästa helg o då kanske man vågar smyga sej ut?

Fincykeln sitter fast i trailern, men kanske bud på att sko om pendlaren med dubbfria puckar och rulla lite försiktigt ute igen?

SmartSelect_20190210-205114_SMHI Vder.jpg

Av:
    zur_mitte
    Jag har anmält mig till min första rando nu på lördag. Hade tänkt att köra på dubbat, men det kanske är bättre att sko om ifall blidvädret fortsätter? Längs södra delen av LV290 har föret varit riktigt fint idag, vet dock inte hur det är längre norrut och på mindre vägar.

Av:
    Bengt-re
    zur_mitte skrev:
    Jag har anmält mig till min första rando nu på lördag. Hade tänkt att köra på dubbat, men det kanske är bättre att sko om ifall blidvädret fortsätter? Längs södra delen av LV290 har föret varit riktigt fint idag, vet dock inte hur det är längre norrut och på mindre vägar.

Med usel vinterkondis är det Nice att slippa dubbdjäflarna. Med prognosen ser det ju ut att kunna vara hygglig isfritt om rundan inte går på några rednexvägar som inte varit plogade på hela vintern.

Av:
    Peth
    Hade tänkt köra, men vet inte om schemat tillåter.

Av:
    Bengt-re
    Peth skrev:
    Hade tänkt köra, men vet inte om schemat tillåter.

Inte jag heller, men skall iaf göra ett försök att få ihop det hela.

Av:
    GoranS
    SMHI har någon minusgrad i sin prognos vad gäller nattetid. Tänker mig att det knappast hunnit torka upp till helgen vilket gör att det känns som det skulle kunna bli isfläckar som gör att i alla fall jag inte vågar köra då jag inte har något dubbat att tillgå.

Av:
    Bengt-re
    GoranS skrev:
    SMHI har någon minusgrad i sin prognos vad gäller nattetid. Tänker mig att det knappast hunnit torka upp till helgen vilket gör att det känns som det skulle kunna bli isfläckar som gör att i alla fall jag inte vågar köra då jag inte har något dubbat att tillgå.

Ser det samma. Tråkigt.

Av:
    Havoc 5
    Om turen går längs liknande vägar som i höstas så kan man nog utgå från ”rednexvägar” (otroligt fina).
    Kör jag så blir det med dubbar.
    Vassa dubbar då hojen inte varit ute en sekund under vintern. =)

Av:
    SvenC
    Som det ser ut nu kommer det att vara sommarvägar på lördag, men det kan ju ändras. Dubb eller inte bestämmer jag på fredag.

Av:
    SvenC
    Är det någon som har koll på stämplingspunkterna, var och hur?

Av:
    juanxxx
    Jag har aldrig cyklat ett rando men är sugen på att göra det i vår - 20 km låter rimligt. Vad är er erfarenhet, hur fort brukar det gå? Cyklar man klungcykling?

Av:
    Hasse#7
    juanxxx skrev:
    Jag har aldrig cyklat ett rando men är sugen på att göra det i vår - 20 km låter rimligt. Vad är er erfarenhet, hur fort brukar det gå? Cyklar man klungcykling?

Det blir som det blir. Rekommenderar att man kan ta sig hem själv ifall övriga är för snabba. 20km låter inte rimligt men 200km gör det. :)

Av:
    Hasse#7
    juanxxx skrev:

Självklart skall du prova det är kul och saknar allt som handlar om jippo. Det blir vad du gör det till och det är något vackert i det enkla.

Av:
    GoranS
    Kvoten mellan maxtid och mintid är väl >=2 på randolopp, så man kan väl säga att farten varierar rätt ordentligt beroende på.

Mängden klungkörning beror ju rätt mycket på antal startande och i vilken mån ens kapacitet/ambitioner matchar övrigas. Med skaplig kapacitet skulle jag dock säga att om man vill ha sällskap på breveterna i Stockholmsområdet är det sällan ett problem.

Sen ska man alltid vara förberedd på att behöva cykla själv, d.v.s. man ska se till att klara navigering och man bör ha någon form av basal utrustning för mindre fixande/justeringar - preferenserna varierar ju mellan individer och lopplängd, men mindre än att överleva en punktering och ha ett multiverktyg med sig tycker jag är att chansa i onödan.

Av:
    Hasse#7
    Jag lyckades ta mig runt 200, 300, 400 och 600km förra året. På 300km som gick lite senare på året var antalet deltagare med för hög kapacitet 99%. Hade jag varit mer förberedd på det hade jag valt egen takt. Nu försökte jag istället hänga med och härda ut. Det gjorde sista 100km ganska jobbiga. Som tur var fick jag sällskap med en herre som inte hade bråttom. Det blev överlag trevligt i all sin jobbighet. Jag har skrivit om det som RR tidigare. Vill man testa något rando-liknande utan att köra en serie är Mälaren Runt snarlikt, där finns olika fartgrupper och alla skall med hem. Har ju ingen aning om din kapacitet TS, du kanske är ett fenomen som inte behöver info om långsamhet.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in