• förvaring av cykel???

Av:
    centauri
    jag undrar hur ni förvarar era cyklar som bor i lägenhet som mig. Min hoj står just nu mitt i hallen till sambons stora förtjusning. Tyvärr så kan man ju inte ha hojen i cykelkällaren även om man låser!! dessutom så blir det ju lidrigt skitigt på golvet i hallen.....
  • Re: förvaring av cykel???

Av:
    *micke*
    Mina står fastlåsta i järnräcket i trapphuset.
    Jag kanske ska tillägga att jag bor högst upp, i en BRF (= få skummisar i trapphuset och grannar som bryr sig), och porten är låst dygnet runt...

Åker jag däremot bort några dar ställer jag in dem i lgh:n, bara för säkerhets skull :-)

Av:
    cykelbud
    hadde min i garderoben när jag bodde i uppsala. tog bort framhjulet och ställde den på högkant. problemet var att en garderob försvann för tillika nämnda sambo.

numera har jag den i mitt förråd, även nu med framhjulet av och upphängd med rem i taket. försäkringsbolaget påstår att de ersätter cykeln bara förrådet är låst. (men vad gör det om man bara får ut 65% av värdet för en cykel om den är 1 år gammal, så det är en chanstagning helt klart)

Av:
    telisnisse
    Jag har turen att ha en egen skrubb i källaren med riktiga väggar och dörr och alltså är omöjlig att se in i. Har ändå låst ihop cyklarna för att försvåra om nån ändå bryter sig in på vinst och förlust.

/Johan

Av:
    anki
    Har ett rum extra där 6 cyklar, mekställ, verktyg od förvaras - kanonbra!

Ett litet tips!!!
    Förvara aldrig cyklar eller andra mer värdefulla prylar i vinds- eller källarutrymmen! Du får aldrig ut vad de är värda om det skulle hända nåt eftersom samtliga försäkringsbolag har maxbelopp på vad de betalar ut för det som finns på vind och källare om du bor i lägenhet. Dessa belopp brukar ligga mellan 25 och 35 papp - inte mycket att hurra för... Vet av egen erfarenhet sen vindsbranden förra våren...

Av:
    *micke*
    I min försäkring likställs stöld ur lägenheten med stöld ur "låst biutrymme till lägenhet" vilket borde vara förråd, källare och liknande.

Max ersättning är då 30kkr jämfört med 20kkr vid stöld annanstans ifrån.

Nu räknas inte trapphuset till "låst biutrymme till lägenhet" iofs...

Jag ser nu att jag blandar apelsiner och bananer, vad som gäller vid brand har jag inte en susning om...

Post Edited (03-10-08 16:06)

Av:
    Fisken
    Jag är sambo med en mtb och en racer på 40 kvm.
    Det är Tråååångt eftersom jag inte har några förvaringsutrymmen.
    Mtb:n stoppar alla som försöker komma in genom ytterdörren (fastnar i kläderna och åker med så fort man ska in eller ut...) och racern tar allt utrymme framför tv:n (glöm det där med soffbord – det är bara att peta ner cykelflaskan i stället och lägga mackan på sadeln).

Hade förut lyxen med garage och saknar det enormt mycket!!!
    Har även testat cykelbuds variant med att parkera i garderoben, vilket gick alldeles utmärkt.

Av:
    *micke*
    Lol!

"bara att peta ner cykelflaskan i stället och lägga mackan på sadeln"

Världsklass :-D

Av:
    Zeb
    Fisken: Jag trodde att storlekar på racer anges i cm för c-c eller c-t? Men jag kanske är ute och cyklar. Det är tydligen kvm som gäller? Trots detta undrar jag om inte 40 kvm är lite stort för en racer...

Centauri: Skaffa krokar på väggen och förklara för din sambo att det är cooolt, lite inredning "manhattan style" eftersom Seinfeld har det s¨å.

/Zeb - har cykeln i lghten trots bra förråd.

Av:
    jonas@happymtb.org
    Jag har lyckats ockupera det mellanstora rummet i trean till cykel- och datarum. Där bor tre cyklar och tre (som är igång..) datorer - inklusive happys webserver.

Känns faktiskt lite trångt ibland, men det är iofs möblerat med både stort skrivbord, soffa och en byrå full med cykelprylar, förutom hojarna själva då. Jobbar på att göra med av med två av cyklarna. :-)

Mitt försäkringsbolag (LF) hävdar att cyklar inte räknas som lösöre ens om de står i lägenheten och försvinner vid inbrott eller brinner upp vid brand, så mina skönheter är oförsäkrade, hugadudanemej.

Uthyres: Evoc Bike Travel Bag för MTB/LVG, 500 kr / resa. Hämtas av dig i Stockholm. Har två.

Av:
    Fisken
    Jag borde ha spelat in samtalet då Trygg Hansa försäkrade (haha...) att jag får ersättning om någon snor cykeln ur bilen! Ingen kommer att säga det ifall det händer!
    Eller?

Zeb: I trånga utrymmen kan små ting verka oproportionerligt stora. Liten racer blir lätt lika stor som en hel lägenhet... ;-)

Av:
    Leo@happymtb.org
    >Mitt försäkringsbolag (LF) hävdar att cyklar inte räknas som lösöre ens om >de står i lägenheten och försvinner vid inbrott eller brinner upp vid brand, >så mina skönheter är oförsäkrade, hugadudanemej.

Kunde nästan gissat det. Därför låser jag mina cyklar, även inne i lägenheten! Det är tamejfan helt puckat att betala för hemförsäkring om det nu inte ens täcker det man har i lägenheten... :-(

/Leo

Av:
    Kaijan
    Köpte obehandlade Sparringskenor.Konsollerna klädde jag med en sönderklippt transparent trädgårdsslang sen hängde jag ramen på konsollerna..Dyraste tavla jag nånsin haft=)

Av:
    Micke S
    8 st cyklar i en trea på 84 kvadrat..... och då står cyklarna bara i hallen och vardagsrummet.

Av:
    M
    Jag har gjort som cykelbud. Jag har en garderob i hallen. 60*100cm och i den har jag alla mina cykelprylar.

dvs:

2 mtb med framhjul avmonterat.
    2 hjälmar
    3 pumpar
    1 par skor
    3 uppsättningar däck

Funkar kanonbra!

M

Av:
    MacBear
    Jag har cykeln i källarförrådet (låst förråd + låst cykel). Skulle iofs ha plats att ha den i hallen, men min Sambo skulle nog inte uppskatta det och det skulle vara lite nervöst då man har en liten 1 årigt klåfinger som säkert skulle finna den mycket intressant.

Micke S: Ja, 8 cyklar på 84 kvm borde ju gå, men varför 8 cyklar? Använder du alla?

Av:
    oxr
    Vi har så liten bostadsrättsförening och hyggligt låsta dörrar så jag har min cykel låst men ej fastlåst i det allmänna utrymmet i källaren. Har planer på att svetsa en cykelhängare med möjlighet att låsa fast cykeln och ha den fastlåst på väggen där nere. Ska jag vara hemifrån några dagar eller vet att jag inte ska cykla på ett tag (typ racern över vintern) så bär jag upp cyklarna till vindsförrådet.

Av:
    danne
    Jag bjussar på lite inredningstips här då:

kan tillägga att lägenheten i fråga är generösa 32kvm och att det hänger två till nere i cykelrummet...

-------------------------------

Min blogg på kadens.se

http://www.kadens.se

Av:
    Markus F
    Kombinerat cykelrum, arbetsrum och bibliotek. En cykel sitter på mekstället och två på golvet. Bokhyllorna är konsolhyllor på väggen så att cyklarna får plats under hyllorna. Fast jag är lite orolig, en av hyllsektionerna lossnade (för klena skruvar) så att hela Nationalencyklopedin och en stor del av Pocketshops sortiment for i golvet. Jag hade lyckligtvis ingen cykel under vid tillfället. Min racer brukade hänga över sängen, men den sålde jag för en månad sen så nu är det tomt där. Hänger nog upp en ram där när jag har tvättat av den.

Av:
    saltgurkan
    Hojen står i klädkammaren, som gjord för cykelförvaring ;).

Av:
    bruse
    > Mitt försäkringsbolag (LF) hävdar att cyklar inte räknas som lösöre ens om de står i lägenheten och försvinner vid inbrott eller brinner upp vid brand, så mina skönheter är oförsäkrade, hugadudanemej.

Byt försäkringsbolag bums!

Av:
    Ofanaim
    Sitter som en smäck.
    633C1CA0-7A09-46AE-971B-659DD7D20411.jpeg

Av:
    Eld
    Skramlar det inte när du spelar på flygeln? Det kan bli vibratonsskador på cykeln.

Av:
    plumse
    Eld skrev:
    Skramlar det inte när du spelar på flygeln? Det kan bli vibratonsskador på cykeln.

Han får la ta de lite piano

Av:
    me.I.am
    Ofanaim skrev:
    Sitter som en smäck.

Hundarna ser helt förskräckta ut.

just a stranger on the bike trying to make my way home

Av:
    Ofanaim
    Varför tycker du inte synd om pianot?

Av:
    me.I.am
    Jag ser inget piano.

just a stranger on the bike trying to make my way home

Av:
    Börne
    Men frågan är varför i helvete nån har ställt en flygel i cykelrummet 😲

Av:
    RicoShredderKowalski
    AJAJAJ till och med hundarna har fått syn på plastskivan mellan kassett och ekrar, bort med den fort inge piano om den saken.

Av:
    sikkel
    Rymlig bostad om man kan ställa cykeln i "flygeln"

//Ulf

... -.- .. .-.. .--- . .-.. .. -. .. .

En snel cuklist

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ