• Tyst baknav till endurohjul?

    Av:
    Du Rietz
    Hej!

    Finns det något sådant som ett nästan helt tyst baknav (när man rullar men inte trampar)? Är Project 321 (Boost Rear hub) ett sådant, ja kanske det enda, och har någon av er erfarenhet av ett sådant? Eller finns det andra alternativ som är lika bra eller bättre??

    Jag skulle nämligen gärna vilja ha just en stighoj/enduro som är så gott som tyst när man rullar nerför och inte trampar, vilket man ju gör för det mesta genom de svårare partierna.


    Tack på förhand!!


    Niklas
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-03-26 18:51 av Du Rietz.

  • Re: Tyst baknav till endurohjul?

    Av:
    Rockingman
    Onyx-naven ska vara tysta såvitt jag förstår

    https://onyxrp.com
  • Re: Tyst baknav till endurohjul?

    Av:
    BjornR
    Dt swiss 36t låter rätt lite med deras egna fett, typ efter 15km/h så låter annat mer än själva frihjulet.

    18t hör jag inte efter 10kmh på asfalt med räser.
  • Re: Tyst baknav till endurohjul?

    Av:
    Rockingman
    Kom att tänka på stealth-naven också.

    http://www.trueprecisioncomponents.com
  • Re: Tyst baknav till endurohjul?

    Av:
    Rattnalle
    BjornR skrev:
    Dt swiss 36t låter rätt lite med deras egna fett, typ efter 15km/h så låter annat mer än själva frihjulet.

    18t hör jag inte efter 10kmh på asfalt med räser.
    Både 18 och 54 låter som en svärm ilska metalliska bin för mig trots generösa mängder rätt fett. Fettet dämpar ljudet ett par mil sen låter det igen. Det stör mig inte men tyst är det inte i närheten av att vara. Om något låter 54 mindre än 18..



    Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

  • Re: Tyst baknav till endurohjul?

    Av:
    BjornR
    Om vi sätter Hope 4 pro som baseline så låter mitt 54t 1/2 av hope och 36t låter hälften av 54t och 18t låter hälften av 36t.

    DT swiss special grease på dt swiss-naven och hope 4 originalfett från fabrik. Kör du verkligen DT Swiss special grease?
  • Re: Tyst baknav till endurohjul?

    Av:
    BjornR
    På räsern har jag 240s 18t med 55mm djup kolfälg som agerar som förstärkare till frihjulet. Hör mer av hjulen mot marken än frihjulet i 10km/h. Ibland undrar jag om frihjulet slutar fungera då jag inte hör någonting alls mer än fartvinden. Känns väldigt skumt då jag kört ett klickande frihjul som låtit i alla hastigheter jag nått på landsväg.
  • Re: Tyst baknav till endurohjul?

    Av:
    Igino Cazzola
    På 80-talet var det populärt att fylla frihjulen med Campa(gnolo)s vita för att få dem tysta.

    ___________
    Merckx EMX-7
    Trek Lexa SLX
    Scapin Zeta

  • Re: Tyst baknav till endurohjul?

    Av:
    Rattnalle
    BjornR skrev:
    Om vi sätter Hope 4 pro som baseline så låter mitt 54t 1/2 av hope och 36t låter hälften av 54t och 18t låter hälften av 36t.

    DT swiss special grease på dt swiss-naven och hope 4 originalfett från fabrik. Kör du verkligen DT Swiss special grease?
    Ja det ska vara rätt fett. Står DT på burken. Rosaaktigt fett.

    Men fick flera kommentarer om att mitt nav lät onormalt högt med 18t. Vet inte varför.



    Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

  • Re: Tyst baknav till endurohjul?

    Av:
    BjornR
    Specialnav som ska låta mer är enda förklaringen :D
  • Re: Tyst baknav till endurohjul?

    Av:
    mg25
    Rockingman skrev:
    Onyx-naven ska vara tysta såvitt jag förstår

    https://onyxrp.com

    Säger som Rockingman att Onyx kommer inte de vanliga märken i närheten av.

    https://youtu.be
  • Re: Tyst baknav till endurohjul?

    Av:
    Jolinwood
    Jag kan ingenting om hjul förutom att de är runda och går sönder hela tiden:)

    Men jag köpte precis ett:
    DT Swiss E 1700 Spline hjul CL 148/12mm TA Boost 30mm SRAM XD 27 5" svart

    Och det är riktigt tyst faktiskt. Nästan så att jag kanske får titta på en ringklocka utifall att jag för omväxlings skull kommer köra om någon på ESS i år
  • Re: Tyst baknav till endurohjul?

    Av:
    Rattnalle
    Jolinwood skrev:
    Jag kan ingenting om hjul förutom att de är runda och går sönder hela tiden:)

    Men jag köpte precis ett:
    DT Swiss E 1700 Spline hjul CL 148/12mm TA Boost 30mm SRAM XD 27 5" svart

    Och det är riktigt tyst faktiskt. Nästan så att jag kanske får titta på en ringklocka utifall att jag för omväxlings skull kommer köra om någon på ESS i år
    Det sitter DT350-nav på det hjulsetet om jag inte är helt ute och cyklar.



    Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

  • Re: Tyst baknav till endurohjul?

    Av:
    evirob
    DT 350 är jag helnöjd med på MTB. Låter mindre än billiga importnav iaf.
  • Re: Tyst baknav till endurohjul?

    Av:
    NickPick
    Tysta och fina.
  • Re: Tyst baknav till endurohjul?

    Av:
    Jensen
    Rockingman skrev:
    Onyx-naven ska vara tysta såvitt jag förstår

    https://onyxrp.com


    Har ett sådant. Tystare blir det inte. Sjuuukt nöjd även om det ä ett av de mer kostsamma enskilda uppgraderingen av hojen. Tror inte heller jag haft något som rullar så bra, men inte konstigt me tanke på att det inte ä nå klackar som ligger emot i frihjulet.

    Kom från industry nine, från ett av de mest högljudda till kanske ett av de tystaste. Dt naven må va tysta jämfört med i9, men bredvid onyx är de väldigt högljudda.

    Märklig känsla första gångerna när det dels ä knäpptyst o stt det greppar direkt.

    ===I Speed kills, but you get there faster I===
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-03-27 11:34 av Jensen.

  • Re: Tyst baknav till endurohjul?

    Av:
    Kung Stalle
    Shimano låter ju inte så hemskt mycket de heller. Varierar på modell men generellt set mindre. Tidigare hade de ju iaf "silent clutch" på vissa nav och de lät nästan inte alls. Nu tror jag iofs inte att SC finns kvar mer än på billigare nav men...

    Stalle

    ______________________________________________
    Jag köper dina STI-reglagen: https://happyride.se

  • Re: Tyst baknav till endurohjul?

    Av:
    Du Rietz
    Rockingman skrev:
    Onyx-naven ska vara tysta såvitt jag förstår

    https://onyxrp.com

    Tack. Ja vad jag läser så verkar det här vara det enda som är helt tyst. Project321 verkar trotts allt inte vara så tysta, även med sina "silent paws" och verkar jag ha sett uttalanden om att de läcker olja och alltså har lite "problem", gentemot att vara "underhållsfria". Stämmer det här säger ni? :)

    Onyx har sedan, vilket verkar vara allmänt känt, ett rätt tungt baknav på 473 gram (tror jag var för ett boost xd 6-bolt). Onyx är sedan rätt dyrt med ett pris av 470 USD för ett boost 6-bolt med xd freehub.

    Så i min summering är Onyx dyrare, säg upp till två hundra gram än de lättare varianterna, och dyrare, säg kanske två tusen dyrare eller kanske lite till för bara denna baknavsuppgradering. Och vad man får för det är ett helt tyst nav som har så gott som direkt "engagement". Kan detta stämma? Finns det något som konkurrerar med tystheten?
  • Re: Tyst baknav till endurohjul?

    Av:
    Crossmax
    Du Rietz skrev:
    Rockingman skrev:
    Onyx-naven ska vara tysta såvitt jag förstår

    https://onyxrp.com

    Tack. Ja vad jag läser så verkar det här vara det enda som är helt tyst. Project321 verkar trotts allt inte vara så tysta, även med sina "silent paws" och verkar jag ha sett uttalanden om att de läcker olja och alltså har lite "problem", gentemot att vara "underhållsfria". Stämmer det här säger ni? :)

    Onyx har sedan, vilket verkar vara allmänt känt, ett rätt tungt baknav på 473 gram (tror jag var för ett boost xd 6-bolt). Onyx är sedan rätt dyrt med ett pris av 470 USD för ett boost 6-bolt med xd freehub.

    Så i min summering är Onyx dyrare, säg upp till två hundra gram än de lättare varianterna, och dyrare, säg kanske två tusen dyrare eller kanske lite till för bara denna baknavsuppgradering. Och vad man får för det är ett helt tyst nav som har så gott som direkt "engagement". Kan detta stämma? Finns det något som konkurrerar med tystheten?
    När som helst nu kommer Onyx med ett lättare och billigare nav (med samma konstruktion och således ljudlöst). Maila dem och fråga, kan rent av vara så att man kan beställa redan nu.

    ---------------------------------------------------

  • Re: Tyst baknav till endurohjul?

    Av:
    Du Rietz
    Crossmax skrev:
    Du Rietz skrev:
    Rockingman skrev:
    Onyx-naven ska vara tysta såvitt jag förstår

    https://onyxrp.com

    Tack. Ja vad jag läser så verkar det här vara det enda som är helt tyst. Project321 verkar trotts allt inte vara så tysta, även med sina "silent paws" och verkar jag ha sett uttalanden om att de läcker olja och alltså har lite "problem", gentemot att vara "underhållsfria". Stämmer det här säger ni? :)

    Onyx har sedan, vilket verkar vara allmänt känt, ett rätt tungt baknav på 473 gram (tror jag var för ett boost xd 6-bolt). Onyx är sedan rätt dyrt med ett pris av 470 USD för ett boost 6-bolt med xd freehub.

    Så i min summering är Onyx dyrare, säg upp till två hundra gram än de lättare varianterna, och dyrare, säg kanske två tusen dyrare eller kanske lite till för bara denna baknavsuppgradering. Och vad man får för det är ett helt tyst nav som har så gott som direkt "engagement". Kan detta stämma? Finns det något som konkurrerar med tystheten?
    När som helst nu kommer Onyx med ett lättare och billigare nav (med samma konstruktion och således ljudlöst). Maila dem och fråga, kan rent av vara så att man kan beställa redan nu.
    Tack för tipset. Jag ringde dem och fick då info att det är sex till nio månader tills de kommer ut med sitt nya ca 70 gram lättare baknav. Så, nu är det att antingen vänta tills det nya kommer ut eller att köra med det som finns. Med tanke på att jag har flera projekt som håller mig upptagen så kanske det är bäst att bara vänta tills det nya kommer ut :)
  • Re: Tyst baknav till endurohjul?

    Av:
    Jensen
    Du Rietz skrev:
    Rockingman skrev:
    Onyx-naven ska vara tysta såvitt jag förstår

    https://onyxrp.com

    Tack. Ja vad jag läser så verkar det här vara det enda som är helt tyst. Project321 verkar trotts allt inte vara så tysta, även med sina "silent paws" och verkar jag ha sett uttalanden om att de läcker olja och alltså har lite "problem", gentemot att vara "underhållsfria". Stämmer det här säger ni? :)

    Onyx har sedan, vilket verkar vara allmänt känt, ett rätt tungt baknav på 473 gram (tror jag var för ett boost xd 6-bolt). Onyx är sedan rätt dyrt med ett pris av 470 USD för ett boost 6-bolt med xd freehub.

    Så i min summering är Onyx dyrare, säg upp till två hundra gram än de lättare varianterna, och dyrare, säg kanske två tusen dyrare eller kanske lite till för bara denna baknavsuppgradering. Och vad man får för det är ett helt tyst nav som har så gott som direkt "engagement". Kan detta stämma? Finns det något som konkurrerar med tystheten?

    Onyx håller på med ett nytt nav som väntas släppas när som, som ska väga närmare 300 (315 eller nått) o kosta mindre. Med 1,5 clutch istället för 2. Så han säger 6-9 månader? Intressant när han på
    Mtbr gissat 2-3. Han svarar på rätt myclet frågor i en tråd där. Samtidigt, det är centrerad vikt vi pratar om, och endurohjul!? Hellre kralligt än att det måste vara lättast på marknaden väll?

    O ja det ä dyrt. Men det är ju lite så att man får vad man betalar för.

    Project321 verkade lovande. Men läst om de problem du nämnt. Även hört att deras tysta ä tyst i början innan den tryckt ut fettet/oljan, då blir det klart högljuddare. Det är vad jag läst från dem som testat. Tror jag såg nå youtube klipp på detta med.

    ===I Speed kills, but you get there faster I===

  • Re: Tyst baknav till endurohjul?

    Av:
    Du Rietz
    Jensen skrev:
    Du Rietz skrev:
    Rockingman skrev:
    Onyx-naven ska vara tysta såvitt jag förstår

    https://onyxrp.com

    Tack. Ja vad jag läser så verkar det här vara det enda som är helt tyst. Project321 verkar trotts allt inte vara så tysta, även med sina "silent paws" och verkar jag ha sett uttalanden om att de läcker olja och alltså har lite "problem", gentemot att vara "underhållsfria". Stämmer det här säger ni? :)

    Onyx har sedan, vilket verkar vara allmänt känt, ett rätt tungt baknav på 473 gram (tror jag var för ett boost xd 6-bolt). Onyx är sedan rätt dyrt med ett pris av 470 USD för ett boost 6-bolt med xd freehub.

    Så i min summering är Onyx dyrare, säg upp till två hundra gram än de lättare varianterna, och dyrare, säg kanske två tusen dyrare eller kanske lite till för bara denna baknavsuppgradering. Och vad man får för det är ett helt tyst nav som har så gott som direkt "engagement". Kan detta stämma? Finns det något som konkurrerar med tystheten?

    Onyx håller på med ett nytt nav som väntas släppas när som, som ska väga närmare 300 (315 eller nått) o kosta mindre. Med 1,5 clutch istället för 2. Så han säger 6-9 månader? Intressant när han på
    Mtbr gissat 2-3. Han svarar på rätt myclet frågor i en tråd där. Samtidigt, det är centrerad vikt vi pratar om, och endurohjul!? Hellre kralligt än att det måste vara lättast på marknaden väll?

    O ja det ä dyrt. Men det är ju lite så att man får vad man betalar för.

    Project321 verkade lovande. Men läst om de problem du nämnt. Även hört att deras tysta ä tyst i början innan den tryckt ut fettet/oljan, då blir det klart högljuddare. Det är vad jag läst från dem som testat. Tror jag såg nå youtube klipp på detta med.

    Tack för svar!

    Det låter ju väldigt fint med 300 eller315 gram för ett tyst baknav som också har ”instantaneous engagement”. Vad betyder 1,5 clutch i stället för 2 clutch?

    Niklas
  • Re: Tyst baknav till endurohjul?

    Av:
    roskai
    Om du vill ha ett prisvärt nav så kolla på DT 350. Då frihjulsmekanismen är lite annorlunda så är det inget problem att fylla det med fett eftersom fjäderspänningen är rätt hög. Mitt är jättetyst,nästsn för tyst eftersom folk inte hör att man cyklar i skogen och blir jätterädda när det kommer en cykel.. 😉
  • Re: Tyst baknav till endurohjul?

    Av:
    erik h
    Nya Onyx ser sjukt intressant ut. Om man bortser från priset och att det bara finns som fullbreddsbody. Vore fint med ett SS.

    Själv är jag lite tveksam kring det där "aningen progressiva" greppet som man får med deras mekanik. Vore kul att testa nån dag och se hur det beter sig. Svajet i Rohloff-mekaniken störde jag mig mycket på när jag provade, inte samma sak dock.

    --- aut Caesar aut nihil! ---

  • Re: Tyst baknav till endurohjul?

    Av:
    Johan A
    erik h skrev:
    Nya Onyx ser sjukt intressant ut. Om man bortser från priset och att det bara finns som fullbreddsbody. Vore fint med ett SS.

    Det finns. Bara att bygga om ramen till BMX-bredd i dropoutsen. 😁

    _______________________________________________
    Världens grymmaste BMX-blogg!

  • Re: Tyst baknav till endurohjul?

    Av:
    erik h
    Och köra 48-ekrad 29er?
    V-bromsad?
    Spacingen löser man ju med customram. Jag beställer nog en från Ryssland inför 2049, kanske blir bmx-spacing då.

    --- aut Caesar aut nihil! ---
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-03-28 14:26 av erik h.

  • Re: Tyst baknav till endurohjul?

    Av:
    Jensen
    Du Rietz skrev:
    Jensen skrev:
    Du Rietz skrev:
    Rockingman skrev:
    Onyx-naven ska vara tysta såvitt jag förstår

    https://onyxrp.com

    Tack. Ja vad jag läser så verkar det här vara det enda som är helt tyst. Project321 verkar trotts allt inte vara så tysta, även med sina "silent paws" och verkar jag ha sett uttalanden om att de läcker olja och alltså har lite "problem", gentemot att vara "underhållsfria". Stämmer det här säger ni? :)

    Onyx har sedan, vilket verkar vara allmänt känt, ett rätt tungt baknav på 473 gram (tror jag var för ett boost xd 6-bolt). Onyx är sedan rätt dyrt med ett pris av 470 USD för ett boost 6-bolt med xd freehub.

    Så i min summering är Onyx dyrare, säg upp till två hundra gram än de lättare varianterna, och dyrare, säg kanske två tusen dyrare eller kanske lite till för bara denna baknavsuppgradering. Och vad man får för det är ett helt tyst nav som har så gott som direkt "engagement". Kan detta stämma? Finns det något som konkurrerar med tystheten?

    Onyx håller på med ett nytt nav som väntas släppas när som, som ska väga närmare 300 (315 eller nått) o kosta mindre. Med 1,5 clutch istället för 2. Så han säger 6-9 månader? Intressant när han på
    Mtbr gissat 2-3. Han svarar på rätt myclet frågor i en tråd där. Samtidigt, det är centrerad vikt vi pratar om, och endurohjul!? Hellre kralligt än att det måste vara lättast på marknaden väll?

    O ja det ä dyrt. Men det är ju lite så att man får vad man betalar för.

    Project321 verkade lovande. Men läst om de problem du nämnt. Även hört att deras tysta ä tyst i början innan den tryckt ut fettet/oljan, då blir det klart högljuddare. Det är vad jag läst från dem som testat. Tror jag såg nå youtube klipp på detta med.

    Tack för svar!

    Det låter ju väldigt fint med 300 eller315 gram för ett tyst baknav som också har ”instantaneous engagement”. Vad betyder 1,5 clutch i stället för 2 clutch?

    Niklas

    317 var set tydligen för cl versionen. Några gram mer för 6 bults. 1,5 betyder en stor sprag clutch o en mindre sprag clutch. Alltså istället för två stora. Mindre kralligt men nog för xc o troligen enduro med. Men vill man ha ett som tar allt så stora.

    ===I Speed kills, but you get there faster I===

    09C0170F-8BE9-4BE4-882D-75B47C32F325.jpeg
  • Re: Tyst baknav till endurohjul?

    Av:
    erik h
    Hur gick det? Blev det Onyx SL?

    Behöver på sikt ett par hjul till och har verkligen börjat störa mig på Pro4-surret nu när cykeln i övrigt är helt tyst, naturljuden hörs bara när jag trampar, sen låter det bara BZZZ.En viss peng kan det vara värt att höra koltrasten även på frihjulscykeln.

    --- aut Caesar aut nihil! ---

  • Re: Tyst baknav till endurohjul?

    Av:
    Crossmax
    Onyx SL har inte släppts än. Men nya XTR-naven är också helt tysta, tyvärr antar jag att de bara kommer med Microspline-body. Men gissningsvis kommer teknologin även erbjudas i nav med HG-body.

    ---------------------------------------------------

  • Re: Tyst baknav till endurohjul?

    Av:
    Jensen
    Crossmax skrev:
    Onyx SL har inte släppts än. Men nya XTR-naven är också helt tysta, tyvärr antar jag att de bara kommer med Microspline-body. Men gissningsvis kommer teknologin även erbjudas i nav med HG-body.

    Frågar är hur länge det dröjer innan det trillar ner i shimanos kedja. Brukar ju vara 1-2 år innan andra grupper får något som xtr har. O man får ju inte det trevliga greppet som man får me onyx 😉. Men shimanos lösning är helt klart intressant ur tysthetsperspektiv

    ===I Speed kills, but you get there faster I===

  • Re: Tyst baknav till endurohjul?

    Av:
    erik h
    60 HELT tysta POE (eftersom mekanismen går isär vid frihjulning) och med avsändare Shimano känns ju väldigt attraktivt. Kul!

    Men det blir dyrt med XTR-alternativet, om man åker på att byta till tolvdelat microspline och XTR hela vägen. Onyxnav med klassisk body kommer kännas billigt i jämförelse - ser inte att jag orkar byta bort min klassiska 10-delade 12/34 traktorsetup. Men Scylence kan ju gott dyka upp innanför klassisk body på XT som sagt.

    Jag blir ju helt matt av all tech och nya "standarder" här alltså; https://cyclingtips.com

    --- aut Caesar aut nihil! ---

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in