• Re: Har du besökt Portes du soleil?

Av:
    jofahjalm
    Haha, jag tror inte du ska oroa dig för att Pila skulle vara för platt.

Av:
    skier
    Jag åkte en dag i liftsystemet i Livigno i somras, upplevde det som väldigt välskött och mycket maskinbyggda leder som var enkla och fina att cykla. Ett annat system som har enklare leder är Sauze 'oulx, det är dock ganska litet och har lite märkliga öppettider, å andra sidan finns det en hel del trail/enduro-cykling i det området om man kan tänka sig att trampa uppför själv.

Av:
    Trekjan
    Jag hör vad du säger 😊

jofahjalm skrev:
    Haha, jag tror inte du ska oroa dig för att Pila skulle vara för platt.

Av:
    Westman
    Trekjan skrev:
    Vore bra om det fanns både flow och stök.
    Kikat lite youtube klipp.
    Röda på Alp d Heuz såg rolig ut/varierande.
    Tycker även Livigno såg fint ut.
    Pila verkar lite platt tyckte jag.

Så typ ngt m Alp d Heuz, lite Livigno och lite stök vore kul att hitta. Inte sönderbromsat.

Pila är inte platt! Däremot awesome.

Du behöver mog inte fler alt än Huez, Livigno och Pila, välj en eller ta bil och gör alla tre. Har själv valt att återvända till alla tre, dom är bra.

Sauze är skitkul men nästan inget byggt med hopp, mer snabb mix av rötter/flow/småstök. Väldigt lekfullt ställe med AM-hoj men skulle inte ta mig dit med DH.

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-01-16 17:16 av Westman.

Av:
    Raggamuffin
    Fantastiskt svårt det här, siktar på Alperna i sommar och hade spanat in Portes de Soleil som högt på listan.
    Har runt 5 dagar att lägga någonstans för att sen ta oss till Zermatt som är spikat så det ligger ju nära och bra.

Men funkar det för en hyfsad nybörjare? Tjejen ska med och tycker Shimano i Åre är lagom läskigt. Getrappet/månskogen mm fungerar bra så blandat byggt och naturligt är inga problem men gap och dropp är inte bäst recept.
    Hade tänkt bo i Champery men bättre att sikta på Morzine?

// Muffin

Av:
    jofahjalm
    Det jag har sett av Champery har varit rätt dött, Morzine är roligare.

Av:
    Kung Stalle
    Morzine är utan tvivel det sämsta stället jag varit och cyklat på. Det är gärvt, grävt och grävt om man åker efter de pistkartor som finns. (Sen finns det en och annan avstickare men de är svåra att hitta och definitivt inget som står med på några pistkartor). Så är Lilla Blå, Flinbanan och Shimano era favoriter så åk till Morzine. Är ni som jag som gillar Bräckebäcksleden och Tjärnis... åk INTE till Morzine.

En dag i Morzine: brejkbumps, brejkbumps, brejkbumps, böööööörm, hopp, brejkbumps, brejkbumps, brejkbumps, böööööörm, hopp,brejkbumps, brejkbumps, brejkbumps, böööööörm, hopp,brejkbumps, brejkbumps, brejkbumps, böööööörm, hopp,brejkbumps, brejkbumps, brejkbumps, böööööörm, hopp,brejkbumps, brejkbumps, brejkbumps, böööööörm, hopp,brejkbumps, brejkbumps, brejkbumps, böööööörm, hopp,brejkbumps, brejkbumps, brejkbumps, böööööörm, hopp,brejkbumps, brejkbumps, brejkbumps, böööööörm, hopp,brejkbumps, brejkbumps, brejkbumps, böööööörm, hopp,brejkbumps, brejkbumps, brejkbumps, böööööörm, hopp,brejkbumps, brejkbumps, brejkbumps, böööööörm, hopp,brejkbumps, brejkbumps, brejkbumps, böööööörm, hopp,brejkbumps, brejkbumps, brejkbumps, böööööörm, hopp,brejkbumps, brejkbumps, brejkbumps, böööööörm, hopp. Bärs.

Sen är det ju alltid trevligt att cykla.

Stalle

Av:
    Fransson
    Instämmer på ovanstående. Efter första åker i Morzine tänkte jag: Vad är det här för skit? Ska det vara så här eller är det jag som inte förstå??
    Jag hade roligt på den svarta leden. Resten var kassa.

Rekommenderar Les Gets och Avoriaz.

Av:
    Kung Stalle
    Ok... jag räknade in Les Getz och Avoriaz i samma dret. :-)

Stalle

Av:
    rix
    Kung Stalle skrev:
    Morzine är utan tvivel det sämsta stället jag varit och cyklat på. Det är gärvt, grävt och grävt om man åker efter de pistkartor som finns. (Sen finns det en och annan avstickare men de är svåra att hitta och definitivt inget som står med på några pistkartor). Så är Lilla Blå, Flinbanan och Shimano era favoriter så åk till Morzine. Är ni som jag som gillar Bräckebäcksleden och Tjärnis... åk INTE till Morzine.

En dag i Morzine: brejkbumps, brejkbumps, brejkbumps, böööööörm, hopp, brejkbumps, brejkbumps, brejkbumps, böööööörm, hopp,brejkbumps, brejkbumps, brejkbumps, böööööörm, hopp,brejkbumps, brejkbumps, brejkbumps, böööööörm, hopp,brejkbumps, brejkbumps, brejkbumps, böööööörm, hopp,brejkbumps, brejkbumps, brejkbumps, böööööörm, hopp,brejkbumps, brejkbumps, brejkbumps, böööööörm, hopp,brejkbumps, brejkbumps, brejkbumps, böööööörm, hopp,brejkbumps, brejkbumps, brejkbumps, böööööörm, hopp,brejkbumps, brejkbumps, brejkbumps, böööööörm, hopp,brejkbumps, brejkbumps, brejkbumps, böööööörm, hopp,brejkbumps, brejkbumps, brejkbumps, böööööörm, hopp,brejkbumps, brejkbumps, brejkbumps, böööööörm, hopp,brejkbumps, brejkbumps, brejkbumps, böööööörm, hopp,brejkbumps, brejkbumps, brejkbumps, böööööörm, hopp. Bärs.

Sen är det ju alltid trevligt att cykla.

Stalle

Då har du åkt på fel ställen i Morzine, finns riktigt bra spår som är mycket köttigare än Tjärnis och Bräcke. Dock är inte alla märkta på kartan som du säger. Men hittar man rätt spår så finns det väldigt bra cykling där.

Av:
    Kung Stalle
    Ja fast om jag ändå måste ut å leta... då kan jag ju åka vart som helst i hela världen.

Det jag försöker säga är att åker man i Morzine så kommer man hamna i ovan nämnda brejkbumps, böööööörm, hopp, brejkbumps, brejkbumps, brejkbumps, böööööörm, hopp,brejkbumps, brejkbumps, brejkbumps, böööööörm, hopp,brejkbumps, brejkbumps, brejkbumps, böööööörm, hopp,brejkbumps, brejkbumps, brejkbumps, böööööörm, hopp,brejkbumps, brejkbumps, brejkbumps, böööööörm, hopp,brejkbumps, brejkbu

Om man då inte har en guide eller på annat sätt hittar till de gömda godiset. Dvs det som jag tycker är godiset. Dvs lite brötigare.

Och ja, jag har åkt Piss Lizzard och vare nu heter. Samt lite annat uppsnokat på Avoriaz-sidan. Och det var ju spexigt men inget som rättfärdigar ett återbesök.

Det finns massor med fantastiska cykelresemål i vår värld. Morzine/Les Getz osv... är inte ett av dom.

Stalle

Av:
    jofahjalm
    Jag har varit i PdS ett par gånger och tycker helt klart det är värt att besöka. Jag var också på plats under Stalles besök och då tokregnade det hela tiden. Det såg också ut "sådär" när Stalle försökte åka offpiståkning i kissblött, så det kanske inte är en helt rättvis bild som målas. Det maskinbyggda i området är däremot rikt på brake bumps.

Av:
    Kung Stalle
    "sådär"... Va fan säger du? :-)
    Jag var ju kung!
    Jag minns när jag kom glidande på rygg, med huvudet neråt, nerför en lerig brant. In i en stubbe och knäckte hjälmen. Det var grejjer det! :-)

Nämen visst. Vädret gjorde ju sitt till men...

Av:
    Raggamuffin
    Kung Stalle skrev:
    Det finns massor med fantastiska cykelresemål i vår värld. Morzine/Les Getz osv... är inte ett av dom.

Stalle

Vilka andra finns? Finale går bort i år, ska hälsa på familjen hemma i Schweiz så det får vara i "närheten".
    Jag åker gärna med vilken guide som helst men ser ju helst inte att tjejen tar tåget hem efter jag dragit ut henne i nåt bröt och humöret dyker fortare än en gammal pike.

Byggt på bikepark är ju lika med brakebumps oavsett berg. Men det har sin förtjänst i enkelheten med park.

För mig är det lite bucketlist med.

// Muffin

Av:
    Örjan Lax
    Raggamuffin skrev:
    Finale går bort i år, ska hälsa på familjen hemma i Schweiz så det får vara i "närheten".

Sehr schön.
    Ja, jag ser sjön.

Av:
    Kung Stalle
    Jag har dålig koll i alperna, jag har bara varit i Chamonix i alperna förutom Morzine (vart runt på andra ställen i europa och det är dom jag jämför med). Men Jofa vet säkert på råd. Han har ju vart runt en del i Alperna (vilket ju åxå gör mig lite förvånad att han håller Morzine så varmt om hjärtat när han tex varit i La Thuile som jag hört massor med bra om).

Jag kanske inte är rätt man att svara. Eftersom jag tycker att Morzine inte är så bra så kan jag ju säga vad som helst :-) Allt är ju bättre.

Skulle jag själv fritt få välja så skulle jag välja La Thuile eller Les Arcs, men det är utifrån hörsägen (jag skall ju iofs till Les Arcs i sommar kom jag just på).

Stalle

Av:
    jonte987
    Örjan Lax skrev:
    Raggamuffin skrev:
    Finale går bort i år, ska hälsa på familjen hemma i Schweiz så det får vara i "närheten".

Sehr schön.
    Ja, jag ser sjön.

Jag är mera hemma på andra sidan av rösti grave. Även där är det mycket snack om vue du lac.

Happy kända La Thuile är väl i slagläge och chamoinix är trevligt på sommaren.

Av:
    Raggamuffin
    Les Arc är för lång omväg och verkar ändå vara för tufft. Jag tror La Thuile passar mig perfekt men blir för tufft för oss än så länge.

// Muffin

Av:
    stenmark
    Chamonix är cykelförbud på mycket av stigarna på sommaren, bara så du vet.
    Titta på Verbier och 4 dalarna inkl Bruson.
    Les Arcs och La Plagne
    Zermatt, men kan vara mycket vandrare på högsäsong. Men finns även en hel del bra längre ner i dalen runt Visp.
    Aosta med PIla bike park, kombinera med La Thuille.

Alperna är fullt av grymma stigar.
    Själv gillar jag vandringslederna och undviker gärna Bike parks i alperna.

Av:
    stenmark
    Någonstans här på interwebz finns väl en RR från H. när han och sin bättre hälft körde på stigar runt Visp.

Av:
    Raggamuffin
    stenmark skrev:
    Någonstans här på interwebz finns väl en RR från H. när han och sin bättre hälft körde på stigar runt Visp.

Den är läst :)
    Zermatt är som jag nämnt längre upp redan spikad. Där är tanken att vi får vår dos lugnare men vackrare cykling.

// Muffin

Av:
    jofahjalm
    La Thuile har inget lättåkt, även om jag tycker det är asgrymt. Vill man ha maskinbyggt och lättåkt så finns det massor i PdS, samtidigt som Morzine är rätt trevligt även för dom som inte bara är intresserade av cykel. Bikeparkgrejerna i Les Arcs är i ännu sämre skick än det i PdS.

Av:
    Raggamuffin
    jofahjalm skrev:
    La Thuile har inget lättåkt, även om jag tycker det är asgrymt. Vill man ha maskinbyggt och lättåkt så finns det massor i PdS, samtidigt som Morzine är rätt trevligt även för dom som inte bara är intresserade av cykel. Bikeparkgrejerna i Les Arcs är i ännu sämre skick än det i PdS.

Topp, Morzine kommer passa oss bra, hälften av oss vill nog inte hoppa på cykeln varje morgon. Tackars

// Muffin

Av:
    rix
    Kung Stalle skrev:
    Ja fast om jag ändå måste ut å leta... då kan jag ju åka vart som helst i hela världen.

Det jag försöker säga är att åker man i Morzine så kommer man hamna i ovan nämnda brejkbumps, böööööörm, hopp, brejkbumps, brejkbumps, brejkbumps, böööööörm, hopp,brejkbumps, brejkbumps, brejkbumps, böööööörm, hopp,brejkbumps, brejkbumps, brejkbumps, böööööörm, hopp,brejkbumps, brejkbumps, brejkbumps, böööööörm, hopp,brejkbumps, brejkbumps, brejkbumps, böööööörm, hopp,brejkbumps, brejkbu

Om man då inte har en guide eller på annat sätt hittar till de gömda godiset. Dvs det som jag tycker är godiset. Dvs lite brötigare.

Och ja, jag har åkt Piss Lizzard och vare nu heter. Samt lite annat uppsnokat på Avoriaz-sidan. Och det var ju spexigt men inget som rättfärdigar ett återbesök.

Stalle

Har cyklat på rätt många ställen i Europa, t.ex. Andorra, Livigno, Pila, Avoriaz, Chatel, Les Gets, Morzine, Chur, Lenzerheide, Finale Ligure, Gardasjön, Comosjön, Åre, Järvsö, och i min mening så är Morzine absolut en av de bättre, iaf om man gillar köttiga DH-banor, sen är det som sagt inte mycket som är uppmärkt i Morzine. Till skillnad från Järvsö t.ex. där varenda meter cykelled är uppmärkt.

Av:
    Luthman Photography
    rix skrev:
    Kung Stalle skrev:

Stalle

Har cyklat på rätt många ställen i Europa, t.ex. Andorra, Livigno, Pila, Avoriaz, Chatel, Les Gets, Morzine, Chur, Lenzerheide, Finale Ligure, Gardasjön, Comosjön, Åre, Järvsö, och i min mening så är Morzine absolut en av de bättre, iaf om man gillar köttiga DH-banor, sen är det som sagt inte mycket som är uppmärkt i Morzine. Till skillnad från Järvsö t.ex. där varenda meter cykelled är uppmärkt.

Ska man mtäa saker med turistmått är väl kanske det en av de saker man får ta med i beräkningen. Det spelar ju ingen roll om det finns skitmycket awesome cykling om det inte går att hitta den utan specialguide som kan det hemliga handslaget med de två getterna som vaktar ingången till stigarna. Ffa inte om man åker till en bike park. Då förväntar iaf jag mig att man märker upp sånt man får cykla.

Av:
    rix
    Luthman Photography skrev:
    rix skrev:
    Kung Stalle skrev:

Stalle

Ska man mtäa saker med turistmått är väl kanske det en av de saker man får ta med i beräkningen. Det spelar ju ingen roll om det finns skitmycket awesome cykling om det inte går att hitta den utan specialguide som kan det hemliga handslaget med de två getterna som vaktar ingången till stigarna. Ffa inte om man åker till en bike park. Då förväntar iaf jag mig att man märker upp sånt man får cykla.

Ne tyvärr är det väl så på många ställen att man behöver guide, Trailforks eller liknande för att hitta bra spår, speciellt utanför Sverige. Men visst har man högre förväntningar på att det ska vara uppmärkt i en bike park. Dock så innebär det ofta att de måste underhålla spåren osv så säkert därför de inte märker upp dom. Många är inte jättesvåra att hitta, många är ju stigar/spår man ser när man åker till de uppmärkta spåren. Ungefär som liftburen offpistskidåkning. Är krångligare att hitta i t.ex. Finale, Como och Garda skulle jag säga. Men att avfärda det som det sämsta cykelstället bara för att allt inte är uppmärkt känns som att det ger en missvisande bild. Sen är ju en fördel att man slipper köra brakebumps om man håller sig borta från de grävda uppmärkta bikeparklederna.

Av:
    CHs
    Ska till Champery nu på semester, har inte lyckats hitta någon information om hur man gör för att ta sig från champery till parkerna nedan, någon med ungefärlig information hur man gör? Lift bara eller cykla + lift isf. vad pratar vi i transporttid? Eller tar man bilen?

Bike Park Champéry-Morgins ---> Châtel Mountain Bike Park

Bike Park Champéry-Morgins ---> Les Gets Bike Park:

Bike Park Champéry-Morgins ---> Morzine Bike Park

Bike Park Champéry-Morgins ---> Avoriaz Bike Park

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in