• Re: Ripmo storleksfundering, new school geo.

Av:
    HI-TEN
    Jag beställde GX-Build med 942-hjulen, fick mailet i måndags och inte fått leverans eller närmare besked.
    Jag har dock inte haft tid att jaga dem mer om det.

Av:
    glitch
    Fick svar nu.....om att de skulle återkomma efter de fått tag på rätt gubbe :(
    Otålig nu...

Av:
    Erik O
    Spännande det här. Beställde gx-large men har inte hört något. Tänker att storleken kan vara ganska avgörande för leveranstiden.

Av:
    SalkinL
    Jag pratade med Frederic som har hand om det när det var träning inför ESS i Ägb. Han sa att dom har ramarna bokade och det är build-kiten som drar ut på tiden.

Av:
    Stervelo
    magnil skrev:
    HI-TEN skrev:
    Fick mail om att beroende på Build kit börjar de skickas ut idag...

Vad har ni som fått mail om leverans beställt för build?
    Jag fick mail, men vem som får leverans var INTE tydligt. Om ni bytt konf så ni måste pynta extra, kolhjul, annan bakdämpare då får ni den INTE bland de första, ni skulle få separat mail där ni får länk så ni pyntar det extra som behövs via klarna.

Vi andra, som bara valt bland standardvalen, fick veta att några av oss får hoj, skulle skickas i veckan som var. Men, vilka några var vet inte jag, men det är inte alla. Jag har inte sett någon hoj.

Det du inte dör av blir du starkare av, men det du dör av blir din mamma starkare av.

Av:
    glitch
    Så här skrev cykelkraft:

Har fått svar från han som har kontakten med Ibis och Ripmo ramarna hade en liten försening men han trodde han skulle få deras besked om leveransen i början av nästa vecka först tyvärr.f

Ha en fortsatt trevlig dag! 

Så vi får nog lugna oss lite:)

Av:
    SalkinL
    Nu fick jag mail med datum. Står listat med ordernummer och leveransveckor.

Av:
    glitch
    SalkinL skrev:

Vad står det då? Har inte fått mail själv tyvärr :(

Av:
    SalkinL
    glitch skrev:
    SalkinL skrev:

Vad står det då? Har inte fått mail själv tyvärr :(

Dear customer and Ibis purchasers,

We finally got an update from Ibis about the status of all the orders we have currently with them.

Hereunder are the Order numbers as well as updated 'expected' shipping date from the Ibis EU warehouse.

Transit time to Cykelkraft warehouse is 3 to 4 working day and adding build time (we can only build 2 to 3 Ibis per day and will prioritise them by date and time of original order if a queue forms) we would expect that most of you will receive their bikes the week following the week they are shipped from Germany.

Please note that those with shipping week 25 should expect further delays due to Midsummer.

We understand how frustrating waiting for a new bike is an can only apologise for the delays but we are confident that you will all find the bikes worth the wait.

However, if anyone would want to swap their order for a bike from currently in stock in the warehouse from a different brand, please contact customer service to discuss this individually and see what conditions we can offer you on your particular choice.

Cykelkraft Order Number Shipping Week New Expected Delivery Week
    100335368 Shipped NA
    100335417 Shipped NA
    100339985 Shipped NA
    100345345
    Shipped NA
    100341985 Shipped NA
    100118182
    Shipped NA
    100118183 Shipped NA
    100118184 Shipped NA
    100118185 Shipped NA
    100118186 Shipped NA
    100118187 Shipped NA
    100118188 Shipped NA
    100118189 Shipped NA
    100334404 Shipped NA
    100345435 Shipped NA
    100011249 Shipped NA
    100117763 Shipped NA
    100117764
    Shipped NA
    100352885 Shipped NA
    100032243
    Shipped NA
    100117761 Wk21 Wk 22-23
    100117762 Wk21 Wk 22-23
    100335516 Wk21 Wk 22-23
    100335538 Wk21 Wk 22-23
    300001097 Wk21 Wk 22-23
    111844 Wk21 Wk 22-23
    100356095 Wk21 Wk 22-23
    100335574 Wk22 Wk 23-24
    100335527 Wk22 Wk 23-24
    100337439 Wk22 Wk 23-24
    100335517 Wk22 Wk 23-24
    100335582 Wk22 Wk 23-24
    100335537 Wk22 Wk 23-24
    100335445 Wk22 Wk 23-24
    100335433 Wk22 Wk 23-24
    100336822 Wk22 Wk 23-24
    100336633 Wk22 Wk 23-24
    100336072 Wk22 Wk 23-24
    100032244 WK25 Wk 26-27
    100335529 WK25 Wk 26-27
    100336597 WK25 Wk 26-27
    100336563 WK25 Wk 26-27
    100340912 WK25 Wk 26-27
    100341710 WK25 Wk 26-27
    100341711 WK25 Wk 26-27
    100345838 WK25 Wk 26-27
    300001078 WK25 Wk 26-27
    100352833 WK25 Wk 26-27
    100351360 WK25 Wk 26-27
    100351277 WK25 Wk 26-27
    100345645
    WK25 Wk 26-27
    100345646
    WK25 Wk 26-27

Best Regards,
    Frederic de Montaigu

Brands Development Manager
    Tel: +46 (0)70 600 5455

​Our company accepts no liability for the content of this e-mail, or for the consequences of any actions taken based on the information provided unless that information is subsequently confirmed in writing. If you are not the named addressee you should not disseminate, distribute, or copy this e-mail. Please notify the sender immediately by e-mail if you have received this e-mail by mistake and delete this e-mail from your system. If you are not the intended recipient you are notified that disclosing, copying, distributing, or taking any action in reliance on the contents of this information is strictly prohibited. We will keep this e-mail and any consequent replies to it on our e-mail servers. Please notify us in writing should you require us to delete this e-mail and its contents from our system.

Av:
    Klavikel
    Gött, ett 50-tal Ripmo's som ser fram emot att rulla svenska stigar i sommar.
    Lär väl dyka upp ett antal i Gbg av dessa. Spännande!

Klavikel A.K.A Martin
    Jobbigt uppför? - Härligt utför!

Av:
    glitch
    Vecka 23-24...vafaaaaaaaan...
    Skicka mig cykelskrället så monterar jag det själv :/
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-05-16 17:49 av glitch.

Av:
    Stervelo
    Helvete, v25 shipping för mig, sen montering, jaha, det blir efter midsommar. Det stod leverans mitten av april när jag beställde, lite lätt irriterande, nästan så jag avbokar. Man får väl ge sig till tåls helt enkelt.

Det du inte dör av blir du starkare av, men det du dör av blir din mamma starkare av.

Av:
    Vizual54
    Nu är det tydligen rea på cykelkraft igen men inte på Ripmo.

Hur tolkar ni detta?
    20180516_195904.jpg

Jag tolkar det som att det borde vara rea på alla cyklar av årets modell inklusive Ripmo.
    Sjukt sugen på en och grämer mig att jag inte beställde i påskas. Tyckte då av någon anledning att jag inte behövde en ny cykel.

Av:
    kristian_j_
    Min är en ripley ls. Leverans v26-27. Surt. Varför kan de inte maila ut, så man får reda på sin leveranstid, dåligt.

Av:
    glitch
    Fick svar om man vill montera själv så går det och man vinner lite tid men man tappar garanti på allt utom ramen :(
    Bara att vänta...

Av:
    Stervelo
    glitch skrev:
    Fick svar om man vill montera själv så går det och man vinner lite tid men man tappar garanti på allt utom ramen :(
    Bara att vänta...
    Va? Om du köper ramen löst, och beställer allt annat separat, har du ingen garanti då heller? Mycket märkligt.

Av:
    jofahjalm
    Vad är det ni tänker er när ni säger att ni ska montera själva? Cykelkraft måste ju fortfarande kapa höljen, packa alla små feruler och stopp och grejer som dom har på bulk. Det plockjobbet är nog också ganska svårt att få ihop korrekt om inte mantören faktiskt har en cykel framför sig som han ser blir färdig.

Av:
    Vizual54
    Nu är det nästan nästan bestämt. Kommer bli en Ripmo för mig med.
    Sen är det ju det där med storlek.
    Jag är 176 cm (~83 I benlängd) och ligger såklart mellan M och L. Vet ju att de flesta av er förespråkar att välja den större storleken men kanske måste höra det igen för att kunna bestämma mig.
    Användningsområde på cykeln kommer framförallt att bli stigåka i Linköping med omnejd. Dvs till största delen kommer den inte köra utför tyvärr, sorglig att det är så lite lutning i denna stad. Den kommer även användas på de deltävlingar som är kvar av ESS samt en del parkåka i sommar.
    Idag kör jag på en Stumpjumper 6fattie i M fast med 29or och 160mm fjädring fram och 30mm stam. Reachen på den är 417 och stack 617. Tycker den känns ganska kort och skulle gärna ha en längre hoj, en Ripmo i L skulle bli 5.4cm längre i reach. Vad tror happy?

Av:
    marr
    Vizual54 skrev:
    Jag är 176 cm (~83 I benlängd) och ligger såklart mellan M och L. Vet ju att de flesta av er förespråkar att välja den större storleken men kanske måste höra det igen för att kunna bestämma mig.
    Användningsområde på cykeln kommer framförallt att bli stigåka i Linköping med omnejd. Dvs till största delen kommer den inte köra utför tyvärr, sorglig att det är så lite lutning i denna stad. Den kommer även användas på de deltävlingar som är kvar av ESS samt en del parkåka i sommar.
    Idag kör jag på en Stumpjumper 6fattie i M fast med 29or och 160mm fjädring fram och 30mm stam. Reachen på den är 417 och stack 617. Tycker den känns ganska kort och skulle gärna ha en längre hoj, en Ripmo i L skulle bli 5.4cm längre i reach. Vad tror happy?

Svårt val, har samma längd som dig. Hade nog knappt mäktat med reachen på en L.

Av:
    SalkinL
    Vizual54 skrev:

Läs på mtbr forumet. Många som varit oroliga av samma anledning. I princip samtliga har varit väldigt nöjda med den långa reachen eftersom sadelröret är så brant. Cykeln verkar upplevas mycket kortare än vad siffrorna antyder. Jag kommer gå från 435mm till 471mm. Provrullade nya Process 153 med 470mm reach, kändes helt ok.
    Glöm inte att väga in styrstamslängden också.
    Jag är 177cm, kort också alltså.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-05-17 18:02 av SalkinL.

Av:
    glitch
    jofahjalm skrev:
    Vad är det ni tänker er när ni säger att ni ska montera själva? Cykelkraft måste ju fortfarande kapa höljen, packa alla små feruler och stopp och grejer som dom har på bulk. Det plockjobbet är nog också ganska svårt att få ihop korrekt om inte mantören faktiskt har en cykel framför sig som han ser blir färdig.

Jomen "självmonteringsfrågan" beror ju på hur komplett cykeln är från Ibis när den skickas.
    Köper du en Canyon eller YT så är ju "slutmonteringen" minimal.
    Mig veterligen är det vanliga att en tillverkar får hem ett lass med ramar, och sen grupper och delar från underleverantörer och gör något slags grundmontering innan den går vidare till ÅF för finjustering.
    Men I det här fallet lät det som att man får typ en naken ram och en kasse med grejer och garantiåtagandet för Ibis bygger på att deras ÅF slutmonterar så om man vill göra det själv har de inte ansvar för "hela cykeln" längre.

Av:
    marr
    glitch skrev:
    jofahjalm skrev:

Jomen "självmonteringsfrågan" beror ju på hur komplett cykeln är från Ibis när den skickas.
    Köper du en Canyon eller YT så är ju "slutmonteringen" minimal.
    Mig veterligen är det vanliga att en tillverkar får hem ett lass med ramar, och sen grupper och delar från underleverantörer och gör något slags grundmontering innan den går vidare till ÅF för finjustering.
    Men I det här fallet lät det som att man får typ en naken ram och en kasse med grejer och garantiåtagandet för Ibis bygger på att deras ÅF slutmonterar så om man vill göra det själv har de inte ansvar för "hela cykeln" längre.

Vill man ha en cykel byggd av ck?

Garanti kanske du saknar, men reklamatiionsrätt har du.

Av:
    Erik O
    Inte fått något mail men ser ju att min order är med på listan med leverans v 23-24. Klart jag skulle vilja ha cykeln direkt men tänker nog att jag får vara nöjd om den kommer innan midsommar. Jävligt Ripmosugen nu.

Av:
    MickeMud
    Som jag förstått är de flesta fabrikat i princip ihopmonterade men med lösa hjul och vridna styren, ev. lös gaffel men allt kopplat och klart som vid en vanlig flygtransport i väska .
    Undantaget är YETI, CK har enormt mycket jobb med varje cykel som kommer bokstavligt i molekyler och varenda vajer, hölje och ledning ska dras i ramar m.m. Länkaget är även det ett pussel och det finns inte två delar som sitter ihop. Hjulen är ekrade och dom behöver dock inte gänga eller kapa bultar.

Av:
    glitch
    MickeMud skrev:
    Som jag förstått är de flesta fabrikat i princip ihopmonterade men med lösa hjul och vridna styren, ev. lös gaffel men allt kopplat och klart som vid en vanlig flygtransport i väska .
    Undantaget är YETI, CK har enormt mycket jobb med varje cykel som kommer bokstavligt i molekyler och varenda vajer, hölje och ledning ska dras i ramar m.m. Länkaget är även det ett pussel och det finns inte två delar som sitter ihop. Hjulen är ekrade och dom behöver dock inte gänga eller kapa bultar.

Lite så lät det på dem att det är med Ibisarna också.

Av:
    AX3L
    glitch skrev:
    MickeMud skrev:

Lite så lät det på dem att det är med Ibisarna också.

Det är ju märkligt att man överlåter det arbetet på LBS, både IBIS och Yeti som är ansedda att vara i toppskiktet. På Santa Cruz gör man en stor grej av att allt (kanske med något undantag) monteras hos dom i just Santa Cruz, och vilken kvalitetskontroll man har där. Rimligen är den kunskapen mer varierande hos LBS, och att standardisera den processen ser jag med ett helt yrkesliv som produktionsingenjör vissa utmaningar med så att säga.

Av:
    MickeMud
    AX3L skrev:
    Det är ju märkligt att man överlåter det arbetet på LBS, både IBIS och Yeti som är ansedda att vara i toppskiktet. På Santa Cruz gör man en stor grej av att allt (kanske med något undantag) monteras hos dom i just Santa Cruz, och vilken kvalitetskontroll man har där. Rimligen är den kunskapen mer varierande hos LBS, och att standardisera den processen ser jag med ett helt yrkesliv som produktionsingenjör vissa utmaningar med så att säga.

Håller med, märkligt.
    Man får hoppas att dom åtminstone kräver en tvåveckors utbildning och certifiering på fabriken (varvat med tröttsamt mycket onödigt skojig cykling i löjligt bra förhållanden) för partnern innan dom skeppar en cykel i molekyler. Sen vet man ju hur det är i praktiken, den personen ansvarar men nån annan rookie får göra jobbet.

Av:
    HI-TEN
    Jag har köpt tre Ibiscyklar, först en Mojo SL och en Ripley från Cyclecomponents sen en Mojo 3 från Cykelkraft, inte varit problem med bygget på någon, är inte orolig för min Ripmo det minsta, men självklart går jag igenom cykeln innan jag ger mig ut på en tiomilare....

Av:
    jekyll
    Vizual54 skrev:

Nu representerar ju jag knappast hela Happy men... Jag hade tagit med Stumpjumpern till Vallåsen en helg. Cyklat nerför. Haft kul.
    Provat Ripmo i stl M och L och därefter bestämt mig. Båda storlekarna finns för test hos https://www.ontracksverige.se som håller till där.

Av:
    Vizual54
    jekyll skrev:
    Nu representerar ju jag knappast hela Happy men... Jag hade tagit med Stumpjumpern till Vallåsen en helg. Cyklat nerför. Haft kul.
    Provat Ripmo i stl M och L och därefter bestämt mig. Båda storlekarna finns för test hos https://www.ontracksverige.se som håller till där.

Jo, jag var där med Stumpjumpern förra helgen på ESS. Tyvärr hade jag lite bråttom hem efter racet och i min tankspriddhet glömde jag att kolla in Ibis cyklarna.
    Hade ju varit ett utmärkt tillfälle att prova fram rätt storlek :/
    Lite svårt att få tillstånd inom den närmaste tiden att åka ner igen tyvärr.

SalkinL skrev:
    Läs på mtbr forumet. Många som varit oroliga av samma anledning. I princip samtliga har varit väldigt nöjda med den långa reachen eftersom sadelröret är så brant. Cykeln verkar upplevas mycket kortare än vad siffrorna antyder. Jag kommer gå från 435mm till 471mm. Provrullade nya Process 153 med 470mm reach, kändes helt ok.
    Glöm inte att väga in styrstamslängden också.
    Jag är 177cm, kort också alltså.
    Läst hela långa tråden på mtbr, verkar ju som att de som är i vår längd är nöjda på L ramar. Gillar att köra med kort stam och det lär kanske inte funka på en M.
    Kollade lite på Orbea Rallon också, enl deras storlekskalkulator så ska jag ha en L. Den är ju dock något kortare än Ripmon.
    Verkar vara en grym cykel den också men tydligen svår att få innan mitten på Juli.
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2018-05-18 21:28 av Vizual54.

Av:
    Raggamuffin
    Fotboja?

// Muffin

Av:
    Vizual54
    Ja, fru och två barn.

Av:
    glitch
    Vizual54 skrev:
    Ja, fru och två barn.

Förstår läget hahaha, beroende på var du bor får du gärna prova min large men det verkar dröja innan den är här.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in