• Re: Ibis Ripmo, godspeed

Av:
    Raggamuffin
    cobrarax skrev:

Gigantisk kartong och skrämmande stor cykel. Fick instruktionsbok och Ferrari men inget sånt där skydd till baktriangeln!? Har någon annan fått med det?

Fick inte heller skyddet, eller extra öra.

// Muffin

Av:
    NickPick
    Vilken konstig lösning med flaskstället.

Av:
    glitch
    cobrarax skrev:

Gigantisk kartong och skrämmande stor cykel. Fick instruktionsbok och Ferrari men inget sånt där skydd till baktriangeln!? Har någon annan fått med det?

Svarta lilla skavskyddet? Jo det fick jag med.

Av:
    fredrik168
    glitch skrev:
    cobrarax skrev:

Är inte det redan ditklistrat??

Av:
    glitch
    fredrik168 skrev:
    glitch skrev:
    cobrarax skrev:

Inte på min. Är ju nåt som åf ska göra vid slutmonteringen.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-11-30 19:35 av glitch.

Av:
    fredrik168
    glitch skrev:
    fredrik168 skrev:
    glitch skrev:
    cobrarax skrev:

Klistrat på min men inge ferrarri och växelöra!!

Av:
    cobrarax
    fredrik168 skrev:
    glitch skrev:
    fredrik168 skrev:
    glitch skrev:
    cobrarax skrev:

Det sitter en klisterlapp med Solid försäkring där men inget skavskydd. En skavförsäkring!

Av:
    alidhojd
    cobrarax skrev:
    fredrik168 skrev:
    glitch skrev:
    fredrik168 skrev:
    glitch skrev:
    cobrarax skrev:

Det sitter en klisterlapp med Solid försäkring där men inget skavskydd. En skavförsäkring!

Sitter på min, mailade om iscg och växelörat. Enligt papper så ska det följa med ett växelöra men cykelkraft mailade ibis och enligt cykelkraft så säger ibis att något extra öra inte ingår!?

Av:
    fredrik168
    alidhojd skrev:
    cobrarax skrev:
    fredrik168 skrev:
    glitch skrev:
    fredrik168 skrev:
    glitch skrev:
    cobrarax skrev:

Sitter på min, mailade om iscg och växelörat. Enligt papper så ska det följa med ett växelöra men cykelkraft mailade ibis och enligt cykelkraft så säger ibis att något extra öra inte ingår!?

Vad sa ibis om ferrarisarna då??😂

Av:
    Raggamuffin
    Fick skitat ner den för första gången idag.

Det är en väldigt bra allround-hoj, jag hade tänkt komplettera med något lättare med mindre slag men den är effektiv nog för "vanlig" hemmacykling och hamna under 13 kg gör man inte automatiskt bara för man nöjer sig med 120mm fjädring... Det gör däremot den här med en uppsättning lättare hjul.

Den känns inte så snabb nerför som min Transition, men det får klockan avgöra när jag fått kört in mig lite. Ej heller är den så "poppig" även om det väl är ett ord som inte är så väl definierat kanske, om det är bra eller dåligt har jag inte bestämt mig för än.
    Det som är direkt märkbart är den väldigt (jämförelsevis) branta gaffelvinkeln jag inte är så förtjust över annars passar den mig väldigt bra.

Gaffelvinkeln är lite av en dealbreaker men får ha på min shockwiz och få snurra runt på inställningarna innan jag funderar mer, bracket blir det inte förrän nåt med en lift öppnar igen.

ibis.jpg

Övrig utrustning har inte Ibis nåt med att göra men dropper-reglaget är inte alls användarvänligt - dessutom går wiren fult :)

Edit: Jag fick Ferrarisar :P

// Muffin
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-12-01 13:31 av Raggamuffin.

Av:
    tjockisgurra
    Äntligen dök den upp! Hämtade ut den från PostNords lager igår eftermiddag. Sen spenderade hele kvällen med Invisiframe och mindre justeringar. Jag gillar ju pillgöra så Invisiframe installationen var bra mycket mindre jobbigt än väntat. Dyrt kan man kanske tycka men det känns som det är väl investerade pengar.

Det saknades både ISCG adapter och växelöra i min med, men den kom med skyddstejp installerad i övre stenkrossen vilket ju är gött. Det tog ett tag för mig att uppmärksamma det, men när jag justerade grejer på styret såg jag en örn. NX Eagle sitter på istället för NX 1x11 som det står specat i min beställning. Det har jag inga problem med...

Premiärturen idag, och första känslan är riktigt bra. I jämförelse med min Process 134, så känns den liten. Kanske lite förvånande då den både har 1cm längre reach och ett par cm längre hjulbas. Stabil utför, lekfull, poppig och klättrar otroligt bra för vad det är för typ av hoj. Sjukt bra grepp där bak, både sittande och stående. Kan inte riktigt hålla med Raggamuffin om poppigheten, men transition ska ju å andra sidan vara riktigt lekfulla.
    IMG_3301.jpg
    Nu blir det bromsbyte. Level bromsarna känns klena, även om de har bra modulering. Men jävlar vilket buggigt ställe att placera en justeringsskruv på... Måste ju plocka av bromshantagen för att justera reach... Iallafall så ska Zeebromsarna på.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-12-01 18:24 av tjockisgurra.

Av:
    Crossmax
    Raggamuffin skrev:

Det är en väldigt bra allround-hoj, jag hade tänkt komplettera med något lättare med mindre slag men den är effektiv nog för "vanlig" hemmacykling och hamna under 13 kg gör man inte automatiskt bara för man nöjer sig med 120mm fjädring... Det gör däremot den här med en uppsättning lättare hjul.

Den känns inte så snabb nerför som min Transition, men det får klockan avgöra när jag fått kört in mig lite. Ej heller är den så "poppig" även om det väl är ett ord som inte är så väl definierat kanske, om det är bra eller dåligt har jag inte bestämt mig för än.
    Det som är direkt märkbart är den väldigt (jämförelsevis) branta gaffelvinkeln jag inte är så förtjust över annars passar den mig väldigt bra.

Gaffelvinkeln är lite av en dealbreaker men får ha på min shockwiz och få snurra runt på inställningarna innan jag funderar mer, bracket blir det inte förrän nåt med en lift öppnar igen.

Övrig utrustning har inte Ibis nåt med att göra men dropper-reglaget är inte alls användarvänligt - dessutom går wiren fult :)

Du kan ju alltid dra på ett angle set och bumpa upp den till 170 fram om du tycker den är för brant.

---------------------------------------------------

Av:
    AddeN
    Raggamuffin: DWlänken är känslig för sag, så försäkra dig om det är rätt så ska den bli poppigare. :)
    Och kan du leva med att den övre skålen blir EC så kan du ju slänga in upp till 2graders angleset.

-:Bombing for peace is like fucking for virginity:-
    Världsmästare i Bike Pulling 2010-06-06 ;)

Av:
    fredrik168
    Hade oljeläck på bakdämparen men fox säger den är helt ok, men tycker inte reboundratten gör just nå skillnad ? Tystnar lite men snabb retur oavsett ? Har ni upplevt liknande?

Av:
    alidhojd
    AddeN skrev:
    Raggamuffin: DWlänken är känslig för sag, så försäkra dig om det är rätt så ska den bli poppigare. :)

Något annat än 25%?

Av:
    Raggamuffin
    alidhojd skrev:
    AddeN skrev:

Något annat än 25%?

Nu är jag berusad men 14mm står det väl i boken?

// Muffin

Av:
    Stervelo
    Raggamuffin skrev:

Kolla returen också, dra den till "noll" och lägg bara till just det du behöver, för hårt ställd retur tar bort lite pop.

Det du inte dör av blir du starkare av, men det du dör av blir din mamma starkare av.

Av:
    zinkpasta
    Plötsligt händer det! Om man med plötsligt menar åtta månader och två dagar. Jaja, nu är den här iaf, lagom till att Göteborg blivit riktigt träskigt. Kom iaf med förmonterat iscg05-fäste och stenkross-skydd, men inget extra växelöra. Rätt styre (Ibis HiFi Carbon) har fortfarande inte kommit så i nuläget är det standard (Ibis 780mm). Spännande att se hur lång extra tid det tar för det att dyka upp.

När jag inspekterade cykeln-utan-gaffel hos Cykelkraft för några veckor sedan så satt det Nobby Nic och GX-växelförare på, jag bad dem byta till rätt däck (och montera Huck Norris soim de missat), tyvärr har de även monterat rätt växel (NX 1x12) nu. Skräp-levelbromsarna är iaf utbytta till Formula Cura, i övrigt standard. Är dock sugen på att modda gaffeln med en Vorsprung Luftkappe, nån som gjort det eller liknande?

Bifogar en bild, någon med GT-fetisch vars namn jag utelämnar efterfrågade just denna kombination och jag är en man som gärna uppfyller önskemål:
    1-IMG_20181203_151327.jpg

Av:
    cobrarax
    Syskonträff😀 Ripmon är mkt högre fram. Intressant är att ETT är lika eller ngt kortare på Ripmon.
    DSC_2120.JPG

Av:
    SalkinL
    zinkpasta skrev:
    Plötsligt händer det! Om man med plötsligt menar åtta månader och två dagar. Jaja, nu är den här iaf, lagom till att Göteborg blivit riktigt träskigt. Kom iaf med förmonterat iscg05-fäste och stenkross-skydd, men inget extra växelöra. Rätt styre (Ibis HiFi Carbon) har fortfarande inte kommit så i nuläget är det standard (Ibis 780mm). Spännande att se hur lång extra tid det tar för det att dyka upp.

När jag inspekterade cykeln-utan-gaffel hos Cykelkraft för några veckor sedan så satt det Nobby Nic och GX-växelförare på, jag bad dem byta till rätt däck (och montera Huck Norris soim de missat), tyvärr har de även monterat rätt växel (NX 1x12) nu. Skräp-levelbromsarna är iaf utbytta till Formula Cura, i övrigt standard. Är dock sugen på att modda gaffeln med en Vorsprung Luftkappe, nån som gjort det eller liknande?

Bifogar en bild, någon med GT-fetisch vars namn jag utelämnar efterfrågade just denna kombination och jag är en man som gärna uppfyller önskemål:

Har tryckt i en Luftkappe, samtidigt som jag bytte dämparen till en CRConception öppet bad dämpare. Tycker helt klart gaffeln blev mycket känsligare, lite svårt att veta vad dämparen gjorde och vad Luftkappen gjorde bara. Men jag inbillar mig att det där första lilla är mycket pga Luftkappen, tyckte den var lite okänslig innan.

Köpte det lilla kittet för att trycka ur stiftet också, så det går att låna om man vill.

Av:
    zinkpasta
    Då är det frågan om man ska utmärka sig genom att vara den enda som inte skyddstejpar sin plasthoj. För snål för invisiframe iaf, och lat som jag är kommer jag isåfall bara tejpa där risken är störst för skador. ..Så förutom kedjestag, downtube, och ev. nedre stenkrossen, vad/var får jag inte glömma? :-)

SalkinL: Grymt, då kan man spara in några kronor iaf (för visst bodde du i Gbg-trakten) om min LBS inte har verktyget..

Nån som labbat med spacers i DPX2:an förresten? Vet att det beror på vikt et.c., men ändå intressant med feedback innan jag ev. ger mig på det själv.

Av:
    SalkinL
    zinkpasta skrev:
    SalkinL: Grymt, då kan man spara in några kronor iaf (för visst bodde du i Gbg-trakten) om min LBS inte har verktyget..

Ja, bor några mil norr om Gbg. Men nuvarande uppdrag är på ett batteriföretag som precis flyttat till Torslanda.

Av:
    alidhojd
    zinkpasta skrev:
    Då är det frågan om man ska utmärka sig genom att vara den enda som inte skyddstejpar sin plasthoj. För snål för invisiframe iaf, och lat som jag är kommer jag isåfall bara tejpa där risken är störst för skador. ..Så förutom kedjestag, downtube, och ev. nedre stenkrossen, vad/var får jag inte glömma? :-)

Nån som labbat med spacers i DPX2:an förresten? Vet att det beror på vikt et.c., men ändå intressant med feedback innan jag ev. ger mig på det själv.

Jag har provat... ny baktriangel på väg från staterna. Misär.
    Blir nog att investera i skyddsfilm.

Av:
    glitch
    alidhojd skrev:
    zinkpasta skrev:

Rambrottstråden nästa?

Av:
    SalkinL
    alidhojd skrev:

Vad har gått sönder och varför?

Av:
    Raggamuffin
    Måste vara bra skyddsfilm om det skyddar för rambrott :)

// Muffin

Av:
    alidhojd
    Sten vs kedjestag 1 - 0
    På en klättring dessutom, tippade åt vänster i slomotion. Tydligen hade jag så otur man kan ha och lyckades knäcka kedjestaget.

SANSLÖST bra bemötande och hjälp av cykelkraft(och ibis)! Efter att ha provat reklamation/reservdelsbeställningar med både knolly och commencal så måste jag säga att bemötandet från cykelklraft är rena drömmen.

Av:
    Erik O
    alidhojd skrev:
    Sten vs kedjestag 1 - 0
    På en klättring dessutom, tippade åt vänster i slomotion. Tydligen hade jag så otur man kan ha och lyckades knäcka kedjestaget.

SANSLÖST bra bemötande och hjälp av cykelkraft(och ibis)! Efter att ha provat reklamation/reservdelsbeställningar med både knolly och commencal så måste jag säga att bemötandet från cykelklraft är rena drömmen.

Inte så mkt misär ändå då :).

Men som sagt, knappast något som lite skyddsfilm skyddar mot ändå.

Av:
    MickeMud
    zinkpasta skrev:

Nejdå, jag har inte tejpat min hoj. Visserligen mattsvart så lite lättare att fixa ev repor och värre saker. På tidigare hojar har jag behövt skydd på kedjestagen då mina hälar brukar slita hårt med lite grus å lera emellan, dom har jag tillverkat i kolfiber men på senaste två med boostvevar och allmänt bättre design går dom fria från hälarnas slitage.
    Har varit lite orolig förr och gjort allehanda skydd på downtuben, kedjestagen på epic s-works stradivariustunna lätta kolfiberram men efter ett gäng år visar det sig att det är sällan där det blir smällar ändå, visst kedjestagen kan få nån repa av nån elak sten/klippkant men bakväxel och vevarmar brukar ta det mesta och se ut som kriget på mina hojar efter ett tag. Skadorna på ram kan bli på helt andra slumpartade ställen högt upp på sidorna av ramen när man klotar i stenrösen och klippskrevor så det är mer eller mindre omöjligt att skydda sig mot utan att klä in hela hojen. Sen tänker jag att en plasthoj går enkelt att laga om det blir en större skada.

Av:
    Raggamuffin
    MickeMud skrev:
    zinkpasta skrev:
    Nejdå, jag har inte tejpat min hoj. Visserligen mattsvart så lite lättare att fixa ev repor och värre saker. På tidigare hojar har jag behövt skydd på kedjestagen då mina hälar brukar slita hårt med lite grus å lera emellan, dom har jag tillverkat i kolfiber men på senaste två med boostvevar och allmänt bättre design går dom fria från hälarnas slitage.
    Har varit lite orolig förr och gjort allehanda skydd på downtuben, kedjestagen på epic s-works stradivariustunna lätta kolfiberram men efter ett gäng år visar det sig att det är sällan där det blir smällar ändå, visst kedjestagen kan få nån repa av nån elak sten/klippkant men bakväxel och vevarmar brukar ta det mesta och se ut som kriget på mina hojar efter ett tag. Skadorna på ram kan bli på helt andra slumpartade ställen högt upp på sidorna av ramen när man klotar i stenrösen och klippskrevor så det är mer eller mindre omöjligt att skydda sig mot utan att klä in hela hojen. Sen tänker jag att en plasthoj går enkelt att laga om det blir en större skada.

Så? :)

Jag har inte heller tejpat.

// Muffin

Av:
    Stervelo
    cobrarax skrev:
    Syskonträff😀 Ripmon är mkt högre fram. Intressant är att ETT är lika eller ngt kortare på Ripmon.
    Det här borde varit uppenbart för dig innan du köpte hojjen, 29 tums hjul och rejält brant sadelrörsvinkel kan inte vara en överraskning? ;)

Det du inte dör av blir du starkare av, men det du dör av blir din mamma starkare av.

Av:
    cobrarax
    Stervelo skrev:
    cobrarax skrev:
    Det här borde varit uppenbart för dig innan du köpte hojjen, 29 tums hjul och rejält brant sadelrörsvinkel kan inte vara en överraskning? ;)

Det intressanta är att Ripmon egentligen har c:a 1 cm längre ETT än M3 men på min sadel höjd (korta ben) blir den faktiskt något kortare än M3. Höjden fram, (relativtvt till sadelhöjd) beror väl på gaffellängden.

Av:
    alidhojd
    Inga 4mån väntetid här inte, nu e svingen på väg från cykelkraft... Hoppas bytet går lika smidigt som leveransen. Lär ju gå relativt enkelt...

Av:
    cobrarax
    IBIS Ripmo
    Best in test. Best Trailbike of 2019
    Enduro mountainbike magazine

(lite tidigt för bäst 2019 kanske? Men kul!)

Av:
    Raggamuffin
    Det här är den bästa cykeln jag provat för svensk 3-minuters trampduro.

Kompreglaget går väldigt lätt på min gaffel, så lätt att man råkar ändra den av misstag. Är det så på era med?

// Muffin

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ