• Re: Ibis Ripmo, godspeed

Av:
    Per73
    Nu händer det grejor! Beställde en Ripmo GX large blå den 25:e dec. Igår låg den i plockkö och idag fick jag trackingnummer. 3 månaders lev. tid alltså. Skall bli så jävla spännande att se vad som ligger i lådan och om rätt grejor sitter på monterade på ett korrekt sätt.

Av:
    zinkpasta
    Grymt, grattis! (För mig tog det nio månader att få cykeln, och ytterliggare fem att få det uppgraderade styret. :-D)

På tal om montering förresten - min cykel kom med felmonterad vevlagerdistans. Eller egentligen rätt, för 73mm NX dub så ska man ha en 4.5mm distans på drivlinesidan. Det är bara det att det redan sitter ett ISCG05-fäste där, som i sin tur agerar distans på några millimeter. Detta gör att med 4.5mm-distansen också så pressas allt ihop betydligt mer än det ska!

Av:
    Per73
    zinkpasta skrev:
    Grymt, grattis! (För mig tog det nio månader att få cykeln, och ytterliggare fem att få det uppgraderade styret. :-D)

På tal om montering förresten - min cykel kom med felmonterad vevlagerdistans. Eller egentligen rätt, för 73mm NX dub så ska man ha en 4.5mm distans på drivlinesidan. Det är bara det att det redan sitter ett ISCG05-fäste där, som i sin tur agerar distans på några millimeter. Detta gör att med 4.5mm-distansen också så pressas allt ihop betydligt mer än det ska!

Tack! Har läst denna tråd ett antal gånger så jag kommer att gå igenom allt innan premiärturen. Tror och hoppas jag blir nöjd!

Av:
    EdvinJ
    skogsstjärnan skrev:
    Beställde en Ripmo den 13 jan, med beräknat leveransdstum 8 mars. Det var förra veckan. Har inte hört något alls fr CK. Vad ska man mentalt ställa in sig på? Kanske cykelbingo: Den som gissar närmast datum får guidad tur på mina ”hemliga” stigar runt Kungsängen ;-)

Ooohh! Hemliga stigar runt Kungsängen. Kan ge en ledtråd i vilka områden😁

Av:
    skogsstjärnan
    Bor vid Lillsjön, så känner alla stigar typ runt alla tre sjöarna och Lennarsnäs. Häng gärna på!

Av:
    Johge
    Per73 skrev:
    zinkpasta skrev:

Tack! Har läst denna tråd ett antal gånger så jag kommer att gå igenom allt innan premiärturen. Tror och hoppas jag blir nöjd!
    Jag lät Velodrom i Uppsala installera en oneup edc i gaffelröret/styrstammen och då visade det sig att Ibis eller ÅF glömt smörja där. Så JA kolla genom cykeln noga innan du drar ut i skogen

Av:
    theBrand
    Smörja i gaffelröret?

Av:
    SalkinL
    theBrand skrev:
    Smörja i gaffelröret?

Ja om gaffeln inte är fet från början så trycker man i fett där. Vips har man en fet gaffel.

Av:
    Johge
    SalkinL skrev:
    theBrand skrev:
    Smörja i gaffelröret?

Ja om gaffeln inte är fet från början så trycker man i fett där. Vips har man en fet gaffel.
    Kan inget om cykelmontering men det fattades smörj nånstans där det borde varit smörj enligt han i cykelbutiken...men givetvis slängde jag på ett fox40 dekalkit efter smörjningen;-)

Av:
    Per73
    Leverans idag. Beställde 25:e dec som jag nämnt tidigare. Har gått igenom allt på cykeln och den är monterad mycket bra. Bara bromsslangen fram som är liiite lång. Kom inte i en Cykelkraftlåda. Misstänker att den är monterad i Düskland då det var spår av fraktsedlar till just CK från Tyskland. Bara en gissning.

Gaffeln var åt fel håll i lådan så jag fick dåliga vibbar men det var nog för att cykeln skulle få plats i lådan!
    44E98B46-B0DE-40D2-9637-D68D514761C2.jpeg
    Bike Yoke Rivive dropper känns jävlig plush men samtidigt rock solid. Premiärcykling imorgon. Taggad,
    EF4DD903-CE92-4A74-B915-829B1DFF83BA.jpeg

Av:
    Raggamuffin
    Good times!

// Muffin

Av:
    Per73
    Kollade närmare på lådan den kom i. Har legat en Made Linium i den som CK också säljer. Alltså är det nog CK som satt ihop den. Beröm till CK alltså för ett fint jobb med monteringen!

Av:
    thomalin
    Per73 skrev:

Bike Yoke Rivive dropper känns jävlig plush men samtidigt rock solid. Premiärcykling imorgon. Taggad,

Apropå det. Jag fick också en Bike Yoke levererad, men det var en KS Lev Si på specen när jag köpte den. Har jag blivit blåst eller haft tur?

Av:
    Atlas
    Okej, Vad kostar en om man är mer än nöjd med en basmodell?

-------------------------------------------------------

ganska snäll

Av:
    marr
    thomalin skrev:
    Per73 skrev:

Apropå det. Jag fick också en Bike Yoke levererad, men det var en KS Lev Si på specen när jag köpte den. Har jag blivit blåst eller haft tur?

Tur!

Av:
    Johge
    Atlas skrev:
    Vilket pris efterfrågar du?

Av:
    zinkpasta
    CK har ju en slumptalsgenerator på Ripmon, men billigaste NX har varit prissatt mellan ca 35 o 50, och har gått att köpa för ca 27 med cykelmässerabatt (kanske läge att kolla efter det i år också?).. :-) Om du köper den, var beredd att iaf nya ut bromsarna, Sram Level T är inget för denna typen av cykel iaf.

Av:
    Atlas
    Johge skrev:
    Atlas skrev:

En komplett Ripmo med en "budget" konfiguration. Cykelkrafts sida är... sådär?

-------------------------------------------------------

ganska snäll

Av:
    thomalin
    marr skrev:
    thomalin skrev:
    Per73 skrev:

Tur!

Skönt!

Av:
    Crossmax
    thomalin skrev:
    Per73 skrev:

Megatur

---------------------------------------------------

Av:
    thomalin
    Crossmax skrev:
    thomalin skrev:
    Per73 skrev:

Megatur

Grymt! Tur att happy finns.. jag har verkligen noll koll ;)

Av:
    Johge
    Atlas skrev:
    Johge skrev:
    Atlas skrev:

En komplett Ripmo med en "budget" konfiguration. Cykelkrafts sida är... sådär?
    Cykelkraft är såvitt jag vet dom enda som säljer Ripmon så om du är sugen på en och till bästa pris får du kolla CKs sida en gång i timmen😂😂

Av:
    SalkinL
    Alternativt kan man handla hos https://www.ontracksverige.se men antagligen till högre pris. Inte säkert leveranstiden/säkerheten blir bättre heller för även dom får cyklarna från tyska centrallagret som styrs av apor.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-03-16 13:58 av SalkinL.

Av:
    Per73
    Premiärtur i lördags! Redan första turen klarades en del tekniska passager som jag inte klarat med gamla cykeln (Scott Spark 930 2017). Sittställningen med det branta sadelröret och längre reach gör att man hamnar mer mitt i cykeln vilket verkar att föredra när det skall brännas över rotmattor och stenpartier med bibehållen fart.

Väger ca 80kg och kör 65 PSI fram och var tvungen att gå upp till 250 PSI bak för att inte bottna ur. Fox 36 performance gaffel och DPX2 dämpare bak. Vad kör ni andra för tryck i gaffel och dämpare? Den är ju väldigt linjär i slaget bak så det käns som jag eventuellt behöver gå upp ännu mer i tryck kommande turer när vana/mod utvecklas.

Av:
    zinkpasta
    Nu minns jag inte exakt vad jag tryckte i, men enligt manualen skulle jag med matchvikt på 80-90kg ha ca 80psi i gaffeln och 230-270psi i dämparen (14mm sag). Samma prylar som dig, dvs fox36 performance + dpx2.

Tycker inte jag bottnar särskilt ofta, men har tänkt trycka i nån volymspacer i dpx2:an för att se vilken skillnad det blir. Sen ev. en luftkappe i gaffeln också, egentligen mest för att jag gillar Vorsprung.

Av:
    glitch
    Väger ca. 82 kg och jag kör 240 psi, men med en snäppet större spacer. Inga bottningsproblem. Med originalspacern bottnade den.
    Fram typ samma som du.

-= Evoc cykelväska uthyres, PMa=-

Av:
    Per73
    Tack för info. När vädret blir lite bättre får jag testa mer. Verkar ligga hyfsat rätt ändå.

Det satt 4-kolvs ok på cykeln och 180mm skivor fram och bak. Stod 2-kolvs och 160mm skivor i specen när jag beställde. I specen stod även att det skulle vara Ibis kolfiberstyre men det satt Ibis alustyre på. Tyckte jag såg någon annan i tråden som fått fel styre..

Av:
    Klavikel
    Haha, underbart 😁

Cykelkraft blandar och ger 😋
    Men verkar som dom flesta som fått "fel" prylar har haft tur och fått bättre än spec.

Klavikel A.K.A Martin
    Jobbigt uppför? - Härligt utför!

Av:
    ante74
    Jag fick fel styre men det skickades ett kolfiberstyre från tyskland ganska snabbt (fick behålla aluminiumstyret). Du verkar iaf haft tur med bromsarna 😄.

Av:
    Johge
    Per73 skrev:
    Tack för info. När vädret blir lite bättre får jag testa mer. Verkar ligga hyfsat rätt ändå.

Det satt 4-kolvs ok på cykeln och 180mm skivor fram och bak. Stod 2-kolvs och 160mm skivor i specen när jag beställde. I specen stod även att det skulle vara Ibis kolfiberstyre men det satt Ibis alustyre på. Tyckte jag såg någon annan i tråden som fått fel styre..
    Jag fick alustyre men hade beställt kol... det var iofs inte värre än att jag meddelade CK så ordnade dom fram ett kolstyre så nu har jag ett Alu i reserv om nåt händer med kolstyret:)

Av:
    Johge
    glitch skrev:
    Väger ca. 82 kg och jag kör 240 psi, men med en snäppet större spacer. Inga bottningsproblem. Med originalspacern bottnade den.
    Fram typ samma som du.
    Vart kan jag hitta en större spacer? Och hur byter man spacern? Frågar åt en okunnig kompis😂

Av:
    glitch
    Johge skrev:
    glitch skrev:
    Fram typ samma som du.
    Vart kan jag hitta en större spacer? Och hur byter man spacern? Frågar åt en okunnig kompis😂

Beställ från t.ex. bike24
    Släpp ut luften, lossa luftburken, clippa ut den gamla med en mejsel utan att repa nåt, clipsa dit en ny. Skruva ihop pumpa klart.

https://m.youtube.com

Av:
    Johge
    [/quote]

Beställ från t.ex. bike24
    Släpp ut luften, lossa luftburken, clippa ut den gamla med en mejsel utan att repa nåt, clipsa dit en ny. Skruva ihop pumpa klart.

https://m.youtube.com[/quote]
    Tack som fan

Av:
    zinkpasta
    Per73 skrev:

Spännande med bromsarna. Nu när man kollar ibis hemsida för Ripmon så är GX:en specad med "Deore 4 piston", och övriga modeller över är specade med XT/M8000 4 piston. Är det GX:en du beställt? ..och är det isåfall Shimano MT520-bromsar du fått? (https://www.singletracks.com/blog/mtb-gear/review-shimano-mt520-brakes-are-an-affordable-choice-for-enduro/)

Jag beställde fö kolstyre som uppgradering och fick MOR-varianten med alu-inserts så man kan välja 750-800mm. Är det samma som ni fått?

Som sagt, CK (och ibis) blandar och ger. :-D

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-03-19 09:16 av zinkpasta.

Av:
    SalkinL
    Tror mest det är Ibis centrallager i Tyskland som klantar sig. CK bygger nog bara ihop det dom får.

Vet själv att min leverans var det en del fel i, och inte från CK utan Ibis centrallager i Tyskland levererade fel till CK. Tyvärr inga uppgraderingar utan bara fel...
    CK sket i Ibis centrallager i Tyskland och löste det själva, dom insåg att lösa det med tyskarna hade tagit lång tid och strulat.

Av:
    Per73
    zinkpasta skrev:
    Per73 skrev:

Spännande med bromsarna. Nu när man kollar ibis hemsida för Ripmon så är GX:en specad med "Deore 4 piston", och övriga modeller över är specade med XT/M8000 4 piston. Är det GX:en du beställt? ..och är det isåfall Shimano MT520-bromsar du fått? (https://www.singletracks.com/blog/mtb-gear/review-shimano-mt520-brakes-are-an-affordable-choice-for-enduro/)

Jag beställde fö kolstyre som uppgradering och fick MOR-varianten med alu-inserts så man kan välja 750-800mm. Är det samma som ni fått?

Som sagt, CK (och ibis) blandar och ger. :-D

Det är GX jag beställt och fått. MT-520 ok och MT-501 reglage, det är väl de som Ibis kallar Deore. Hoppas få kolstyret med insertsen också!

Av:
    Raggamuffin
    https://www.bike24.de rätt grejer?

Jag som kör ESI-grips har inte testat med insertsen faktiskt, kändes sådär om man inte hade lock-on. Men andra har kanske provat med gott resultat?

// Muffin

Av:
    zinkpasta
    99% säker på att det där är rätt. CK säljer för 249kr fö, men då är det leveranstidslotto då de står som 'beställningsvara' (https://www.cykelkraft.se/fox-shox-float-air-spring-volume-tuning-kit-x-dpx2).

Har inte provcyklat med mitt kolstyre än, men har iofs lock-on också.

Av:
    glitch
    Raggamuffin skrev:
    https://www.bike24.de rätt grejer?

Jag som kör ESI-grips har inte testat med insertsen faktiskt, kändes sådär om man inte hade lock-on. Men andra har kanske provat med gott resultat?

Japp rätt pryttlar.

Av:
    olle/frost
    Nu kör BKXC också Ripmo https://youtu.be

Lite kul, han körde Rallon innan, som ju jag hade spanat in. Men precis innan jag tryckte på köp-knappen fick jag tips om CKs pris på Ripmon.

Ordförande Stockholms stigcyklister
    http://www.stockholmsstigcyklister.se

Administratör och stigcyklist på Cykelfrämjandet
    https://cykelframjandet.se

Ambassador för Trailforks
    http://www.trailforks.com

Av:
    Raggamuffin
    Idag kom mitt växelöra, beställde 4 november från Cykelkraft, är det någon som har en kvickare leverantör inom EU? :)

// Muffin

Av:
    Stervelo
    Fick paket igår, från TFtuned, fyra gafflar och en dämpare.
    Nu är 36an nyservad och har en luftkappe i sig. Blir spännande och se hur det blir.

Det du inte dör av blir du starkare av, men det du dör av blir din mamma starkare av.

Av:
    magnil
    Stervelo skrev:
    Fick paket igår, från TFtuned, fyra gafflar och en dämpare.
    Nu är 36an nyservad och har en luftkappe i sig. Blir spännande och se hur det blir.

Är det en 36:a med Grip? Vill gärna höra vad du tycker om Luftkappe.

Av:
    Stervelo
    Grip2, 2019 factory modell av 36an är det. 😁

Det du inte dör av blir du starkare av, men det du dör av blir din mamma starkare av.

Av:
    zinkpasta
    Steve på Vorsprung går i god för att en Luftkappe gör sig bra i en 2019 GRIP-gaffel:
    "I have indeed tried it, I run a 36 Performance Series on my own bike, it works very nicely :)"

;-)

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in