• Re: Ibis Ripmo, godspeed

Av:
    Erik O
    theBrand skrev:
    Raggamuffin skrev:
    theBrand skrev:
    Hamnar det många Ripmos på köp och sälj nu?

https://www.instagram.com

För att de lanserat en annan sorts cykel?

För att det verkar vara många som köpt en Ripmo som kanske från början var ute efter en cykel som var lite mer stig/XC tänkte jag.

Raggamuffin skrev:
    Låt det rinna ner i en burk eller liknande så kladdar det inte.
    ?

Lite så var det kanske. Var själv på jakt efter en lite mer kortslagig sak från början. Nu efter att ha kört ripmon ett tag tycker jag den är klockren. För lite plattare cykling kan jag tänka mig att nya ripleyn är helt grym.

Av:
    crallan
    Så där ja, Ripmo beställd i Januari.
    Leverans 31 Mars, ett antal turer senare...
    Ny leveransdatum:
    Tidigast 27/6...
    Avresa för min cykelsemester ttill Wales 17/6.
    Ibis v.s. Crallan 1-0

Av:
    Smoothbore
    crallan skrev:
    Så där ja, Ripmo beställd i Januari.
    Leverans 31 Mars, ett antal turer senare...
    Ny leveransdatum:
    Tidigast 27/6...
    Avresa för min cykelsemester ttill Wales 17/6.
    Ibis v.s. Crallan 1-0

Ajdå, det var riktigt surt. Hoppas att det löser sig.

Var har du beställt den ifrån? Tidigare i tråden hade någon talat med Cykelkraft som räknade med leveranser i maj.

Av:
    error
    Jag beställde 4:e maj.
    Då kanske man ska förvänta sig leverans till jul då?
    Vilken typ av turer pratar vi om? Ändring av beställningen, eller hade Cykelkraft slarvat bort din beställning?

Av:
    såkket
    Jag skulle inte räkna med att få någon produkt från Ibis som inte CK har i lager på mindre än 2-3 månader samtidigt som upp till 6 månader inte verkar som någon större ovanlighet.

Speciellt Ripmo/Ripley skulle jag se som ett rejält vågspel att cykla på denna säsongen om man beställer nu och man ser på deras trackrecord.

Av:
    skogsstjärnan
    Jag beställde 13 jan. CK säger nu den skickades fr Ibis lager till CK den 26/4, så den bör snart vara klar för leverans, men vem vet?!

Av:
    jonteald
    såkket skrev:
    Jag skulle inte räkna med att få någon produkt från Ibis som inte CK har i lager på mindre än 2-3 månader samtidigt som upp till 6 månader inte verkar som någon större ovanlighet.

Speciellt Ripmo/Ripley skulle jag se som ett rejält vågspel att cykla på denna säsongen om man beställer nu och man ser på deras trackrecord.

Jag beställde nya Ripley innan Valborg och enligt CK så är allt on track för leverans i början av Juni (de fick bekräftelse av Ibis, dock kan ju detta självklart ändras ändå).
    Känns konstigt att Ripmo fortfarande tar så lång tid, den har ju ändå funnits ett tag nu.

Av:
    bjorkkis
    Jag beställde min Ripmo 19 april och har fått leveransdag 23/5, men efter jag läst detta blir man ju lite lätt orolig, tur att jag inte sålde min nuvarande cykel förra veckan 🙈

Av:
    Chralle
    Ni som beställde i januari och förväntar leverans först i juni, beställde ni "ck edition"? Det är ju tänkt att det ska gå fortare med ck's förspeccade hojar.

Jag pratade med ck nyss och det verkar inte som om någon vet någonting just nu.

Av:
    Erik O
    Trist att förra årets leveransproblem upprepar sig. Att leveranstiderna är långa kan man ju leva med bara man får tydliga besked om hur det ligger till före och efter beställning. Cykeln är iaf grym när ni väl får den :)

Av:
    Stervelo
    En liten not om längd på styrstam.
    Jag ville ha 50 mm när jag beställde, men fanns inte, så tog 40.
    Hojjen har känts gnuttan kort, och jag har inte kunnat använda hela slaglängden i hellas, trots helt öppet med både hög och lågfarts comp. Sista 30 mm har inte använts.
    Bytte till 50 mm. Bottnade gaffeln på första rundan.
    Ändrade känslan i hojjen markant. Hade aldrig för en sekund förväntat mig den här skillnaden av 10 mm.
    En dålig sak, nu finns en minimal gnutta av OTB känsla ibland. Den har helt frånvarande förut. Inget problem, bara annan känsla så att säga.
    Det är lättare att cykla rakt när det går sakta, bättre vid teknisk klättring, mindre vinglig och mer högfartsstabil i styrningen.
    Klart bättre kurvtagning i hög fart, på löst ovanpå hårt. För lite vikt på framhjulet förut.
    När jag satt upprätt förut, då vill framhjulet "ploga" på löst underlag, det är också borta.

Lite småskillanader hade jag förväntat mig, men det här var nästan natt och dag. Ändrade känslan i hojjen totalt. Kan vara att jag satt på någon "gräns" förut, och nu hamnade innanför en gräns eller hur det nu kan uttryckas.

Det du inte dör av blir du starkare av, men det du dör av blir din mamma starkare av.

Av:
    Smoothbore
    Chralle skrev:
    Ni som beställde i januari och förväntar leverans först i juni, beställde ni "ck edition"? Det är ju tänkt att det ska gå fortare med ck's förspeccade hojar.

När jag snackade med dem i helgen såg det bra ut med leveranser och de trodde inte det skulle vara några problem med mitt beräknade leveransdatum. Jag beställde en NX CK Edition i påskas och har beräknad leverans i mitten av juni.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-15 12:05 av Smoothbore.

Av:
    bjorkkis
    Smoothbore skrev:
    Chralle skrev:

När jag snackade med dem i helgen såg det bra ut med leveranser och de trodde inte det skulle vara några problem med mitt beräknade leveransdatum. Jag beställde en NX CK Edition i påskas och har beräknad leverans i mitten av juni.

Då har du fått typ samma besked som mig, jag beställde min i Påskas och fick mitten av Juni, sedan sa CK innan första helgen i Maj men så blev det såklart inte.

Nu fick jag besked igår att det är mitten av juni som gäller pga. att Ibis ligger efter med ”produktionen” av ramar i USA. Alla komponenter finns i Tyskland så väntar bara på att få ramen dit för att bli ihop skruvad.

Av:
    skogsstjärnan
    Beställde en GX Eagle CK Edition 13 januari och fick besked fr CK häromdagen att de har skickat den till mig! Nu väntar jag bara på att Postnord ska höra av sig.

Av:
    bjorkkis
    skogsstjärnan skrev:
    Beställde en GX Eagle CK Edition 13 januari och fick besked fr CK häromdagen att de har skickat den till mig! Nu väntar jag bara på att Postnord ska höra av sig.

Herrejälvar vilken väntan!!!

Håller tummarna för dig på att Postnord klarar av att göra sitt jobb.

Av:
    ante74
    Segt för alla som väntar på den men det är ändå värt det, grymt trevlig cykel som är den klart bästa jag haft. Tidigare hojar: Scott aspect - canyon nerve am - canfield brothers One - canyon spectral, och nu Ripmon (billigaste nx varianten), det enda jag tänker byta så småningom är bromsarna sram Level bromsarna känns klena.

Av:
    bjorkkis
    ante74 skrev:
    Segt för alla som väntar på den men det är ändå värt det, grymt trevlig cykel som är den klart bästa jag haft. Tidigare hojar: Scott aspect - canyon nerve am - canfield brothers One - canyon spectral, och nu Ripmon (billigaste nx varianten), det enda jag tänker byta så småningom är bromsarna sram Level bromsarna känns klena.

Den som väntar...
    Jag beställde NX-build med XT-bromsar samt XT-skivor 200/180mm

Av:
    ante74
    bjorkkis skrev:
    ante74 skrev:

Den som väntar...
    Jag beställde NX-build med XT-bromsar samt XT-skivor 200/180mm

Bra tänkt, det borde jag också gjort...

Av:
    sndMrk
    Vem på CK är vettig att prata med? Fick ett otroligt datum för leverans när jag slängde iväg en fråga via deras chat.

Har själv en order sen den 20:e April på en Svart Large GX.

Av:
    bjorkkis
    En som heter Fredrik W har varit den som hjälpt mig mest, dock gav han mig ett ”för bra för att vara sant datum” för leverans första gången. Det var dock för att han trodde jag skulle få en cykel som var på G in.

Men han löste (gratis) montering av XT-bromsarna och har förklarat varför det ser ut som det gör med leveranstiderna.

Av:
    Johge
    Efter några månaders ägande så har jag bytt ut lite småsaker på Ripmon för att få den looken jag vill ha.. Jag är väldigt nöjd med resultatet och har bara sadeln kvar att byta ut tills den är fulländad i mina ögon😀

Utbytta komponenter är...
    olivgröna handtag från Santa Cruz
    Lite mörkare olivgröna pedaler från Bontrager
    Och ett dekalkit till dämparna från Richard Scott design som tyvärr inte hade så mycket olivgrönt i sig...
    91C9F207-4252-4B3A-ABE6-024193C3CE54.jpeg

Av:
    bjorkkis
    Johge skrev:
    Efter några månaders ägande så har jag bytt ut lite småsaker på Ripmon för att få den looken jag vill ha.. Jag är väldigt nöjd med resultatet och har bara sadeln kvar att byta ut tills den är fulländad i mina ögon😀

Utbytta komponenter är...
    olivgröna handtag från Santa Cruz
    Lite mörkare olivgröna pedaler från Bontrager
    Och ett dekalkit till dämparna från Richard Scott design som tyvärr inte hade så mycket olivgrönt i sig...

Mycket stilig 👍🏻👍🏻

Av:
    Raggamuffin
    Mitt angleset är på väg till Barbados så recension låter vänta lite.. Postnord har konkurrens :)

// Muffin

Av:
    masthaa
    Nära nu :-D

CK:
    "Cykeln kom fram idag!!
    Nu ska den bara monteras och packas så skickar vi ut ett mejl så fort den lämnar vår butik i Göteborg. Eller vill ni hellre hämta den där?"

Jag:
    Härligt!
    Hämta den i Göteborgsbutiken funkar fint!

CK:
    Toppen! Då meddelar jag dem att de kan ringa dig när cykeln är redo för utlämning!

Av:
    bjorkkis
    masthaa skrev:
    Nära nu :-D

CK:
    "Cykeln kom fram idag!!
    Nu ska den bara monteras och packas så skickar vi ut ett mejl så fort den lämnar vår butik i Göteborg. Eller vill ni hellre hämta den där?"

Jag:
    Härligt!
    Hämta den i Göteborgsbutiken funkar fint!

CK:
    Toppen! Då meddelar jag dem att de kan ringa dig när cykeln är redo för utlämning!

Kul! Riktigt kul! :)
    Jag kommer med välja att hämta i butiken i Göteborg. Inte riskera något med en onödig transport 🥳👍🏻

Av:
    skogsstjärnan
    A7B64C57-1378-4CEA-BA4E-E12949503EB8.jpeg
    Äntligen!

Av:
    Per73
    skogsstjärnan skrev:

Äntligen!

Är en storlek XL väl? De verkar segast att få fram. Grattis till en kanoncykel!

Av:
    bjorkkis
    skogsstjärnan skrev:

Äntligen!

Grattis 🎉👍🏻

Av:
    skogsstjärnan
    Japp XL och det känns perfekt för mina 188 cm. Grymt kapabel redan första provturen! Men lättare fälgar och däck står högt på önskelistan.

Av:
    sndMrk
    bjorkkis skrev:
    En som heter Fredrik W har varit den som hjälpt mig mest, dock gav han mig ett ”för bra för att vara sant datum” för leverans första gången. Det var dock för att han trodde jag skulle få en cykel som var på G in.

Då hade vi nog samma felkälla. 7:e juni är senaste beskedet, via mejl! Dock känns även det svårt att tro på när man läser att skogsstjärnan fått vänta 4 månader på sin.
    Aja, den som väntar på ngt gott...

Av:
    alidhojd
    skogsstjärnan skrev:
    Japp XL och det känns perfekt för mina 188 cm. Grymt kapabel redan första provturen! Men lättare fälgar och däck står högt på önskelistan.

vad har du tänkt dig?

Av:
    Raggamuffin
    Håll utkik på cykelkraft, rabatt rätt ofta på kolfiberhjulen.

// Muffin

Av:
    KiwiQ
    Stervelo skrev:
    En liten not om längd på styrstam.
    Jag ville ha 50 mm när jag beställde, men fanns inte, så tog 40.
    Hojjen har känts gnuttan kort, och jag har inte kunnat använda hela slaglängden i hellas, trots helt öppet med både hög och lågfarts comp. Sista 30 mm har inte använts.
    Bytte till 50 mm. Bottnade gaffeln på första rundan.
    Ändrade känslan i hojjen markant. Hade aldrig för en sekund förväntat mig den här skillnaden av 10 mm.
    En dålig sak, nu finns en minimal gnutta av OTB känsla ibland. Den har helt frånvarande förut. Inget problem, bara annan känsla så att säga.
    Det är lättare att cykla rakt när det går sakta, bättre vid teknisk klättring, mindre vinglig och mer högfartsstabil i styrningen.
    Klart bättre kurvtagning i hög fart, på löst ovanpå hårt. För lite vikt på framhjulet förut.
    När jag satt upprätt förut, då vill framhjulet "ploga" på löst underlag, det är också borta.

Lite småskillanader hade jag förväntat mig, men det här var nästan natt och dag. Ändrade känslan i hojjen totalt. Kan vara att jag satt på någon "gräns" förut, och nu hamnade innanför en gräns eller hur det nu kan uttryckas.

Är inte dessa "moderna" geo hojarna så pass balanserade som de utger sig för? Dvs att de är 35mm stem som är optimalt för att du redan har så pass "center of The bike" känsla Dvs den väldigt branta seattube Anglen, med en slack offset gaffel och så känns det som att om du inte får tillräckligt med vikt på framhjulet, dessa "problem" trodde jag var omöjligt att uppnå med, jag menar.. Du borde ha haft 100mm stem på en cykel som tex sc hightower (som jag har och känns perfekt) där sadelröret är Slackare dvs helt vansinnigt "omodärnt".

Blev bara nyfiken då vissa gnäller på hur mycket de nya hojarna kräver av dig fysiskt och att händerna inte känns så sköna efter en dag med stök och bök på stigar och berg

Någon i Sthlm som har en xxl eller xl? Vore spännande att få uppleva dess fantastiska egenskaper

Av:
    Raggamuffin
    Vi pratar väl alltid bara i stående position?

// Muffin

Av:
    glitch
    Har nån fått på angle set och provat än?

-= Evoc cykelväska uthyres, PMa=-

Av:
    Raggamuffin
    Mitt ligger i Bridgestown, Barbados.. Och inget svar från Works components.

// Muffin

Av:
    glitch
    Raggamuffin skrev:
    Mitt ligger i Bridgestown, Barbados.. Och inget svar från Works components.

Så hittills funkar det inte så bra =)

-= Evoc cykelväska uthyres, PMa=-

Av:
    Nypåmtb
    glitch skrev:

Upplevs 65,9 för brant? Hur mkt flackas det ut med works angle set?

Av:
    Raggamuffin
    Nypåmtb skrev:
    glitch skrev:

Upplevs 65,9 för brant? Hur mkt flackas det ut med works angle set?

Finns olika, 1, 1,5 och 2. Jag valde 1 då jag tycker 65 blir mer lagom. Hade 64 på min förra cykel och det var betydligt tryggare men lite mycket när det gick sakta.

// Muffin

Av:
    Chralle
    Jag ska skruva ihop min hoj ikväll. Jag har ett -1 works angle set som är redo att bli monterat. Vet dock inte om jag kommer att montera det direkt då det kan vara kul att känna skillnaden mot orginal. Dock är jag övertygad om att det kommer passa mig mer med slackare HA.
    Kan skriva här när jag testat!

Av:
    crallan
    error skrev:
    Jag beställde 4:e maj.
    Då kanske man ska förvänta sig leverans till jul då?
    Vilken typ av turer pratar vi om? Ändring av beställningen, eller hade Cykelkraft slarvat bort din beställning?
    Ja, det är nog lika bra att du ställer dig in på det :)
    Egentligen inga turer att prata om, de har intern blandat ihop ordernummer, men så vitt jag förstår så har beställningen i sig tickat på i sin gilla gång, dvs inte alls. Har inte egentligen något problem med att vänta länge, men då vill man veta från början! Bristen på information är sjukt provocerande.

Av:
    Chralle
    Jag beställde den 10 mars och hämtade ut den idag. Ck edition gx build

Av:
    Erik O
    För vanligt stigåka tycker jag 65,9 känns alla tiders. För mer gravitationscykling är det säkert skön att flacka ut nån grad eller två. Är det förresten nån som vet hur Wallner och de andra i endurocirkusen kör sina Ripmos?

Av:
    Chralle
    Wallner kör/har kört angleset.

Av:
    bjorkkis
    Två trådar om angleset på Ripmo :)

https://forums.mtbr.com
    https://forums.mtbr.com

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in