• Re: Ibis Ripmo, godspeed

Av:
    Nypåmtb
    Hur fraktar ni era ibisar? Jag köpte en proride 598 men den vill ju klämma precis vid monteringen av flaskstället vilket är väldigt osmidigt (hd4 samma som Ripmo här).
    Är Thules dragkroksställ att föredra? Eller kör ni alla med dedikerade minibussar :)

Av:
    patreg
    Jag hör med en Thule Rideon 9502 2 cyklar 7-pin. Har en XL och det fungerar finfint!

Av:
    Raggamuffin
    Har en proride 591 på taket och det är samma där, rakt i flaskhållaren, på andra sidan sitter en 565 som klart fungerar utmärkt. Förutom att man får ett skitigt framhjul att ta hand om.

Funderar på dragkroken istället men då måste man bära den in och ut ur huset var gång så frågan är om man kommer använda den.

patreg skrev:
    Jag hör med en Thule Rideon 9502 2 cyklar 7-pin. Har en XL och det fungerar finfint!

Du har inget foto?
    Funkar det med två stycken? 19cm mellan cyklarna enligt vad jag kunde hitta.

// Muffin

Av:
    SalkinL
    Nypåmtb skrev:
    Hur fraktar ni era ibisar? Jag köpte en proride 598 men den vill ju klämma precis vid monteringen av flaskstället vilket är väldigt osmidigt (hd4 samma som Ripmo här).
    Är Thules dragkroksställ att föredra? Eller kör ni alla med dedikerade minibussar :)

Berlingo! ;) Ställer man cykeln diagonalt får den plats och välter inte. Och ja, halva tanken med bilen var cykeltransport. För övrig bilåkning har vi en större kombi som har rails och cykelhållare om det skulle behövas.

Av:
    Nypåmtb
    Raggamuffin skrev:
    Har en proride 591 på taket och det är samma där, rakt i flaskhållaren, på andra sidan sitter en 565 som klart fungerar utmärkt. Förutom att man får ett skitigt framhjul att ta hand om.

Funderar på dragkroken istället men då måste man bära den in och ut ur huset var gång så frågan är om man kommer använda den.

patreg skrev:

Du har inget foto?

Rakt i flaskhållaren alltså?
    Ingen risk att man knäcker hållaren? Eller menar du mellan skruvarna utan hållare?

Jag spontanköpte en begagnad Thule 941 https://www.bilia.se för långresa i sommar. Känns på något sätt bättre än takmonterat (särskilt när det blåser rejält!).
    Nu nojar jag istället om ”klämarmarna” kommer ställa till problem då ramrören inte är runda. 😆

Av:
    Raggamuffin
    Nypåmtb skrev:
    Raggamuffin skrev:

patreg skrev:

Du har inget foto?

Ingen risk att man knäcker hållaren? Eller menar du mellan skruvarna utan hållare?

Jag spontanköpte en begagnad Thule 941 https://www.bilia.se för långresa i sommar. Känns på något sätt bättre än takmonterat (särskilt när det blåser rejält!).
    Nu nojar jag istället om ”klämarmarna” kommer ställa till problem då ramrören inte är runda. 😆

Menar att käften på armen hamnar mitt i flaskstället - så jag använder inte det stället :)
    Har gjort på någon långresa då jag orkat skruv av flaskhållaren.

// Muffin

Av:
    Nypåmtb
    Raggamuffin skrev:
    Nypåmtb skrev:
    Raggamuffin skrev:

patreg skrev:

Du har inget foto?

Menar att käften på armen hamnar mitt i flaskstället - så jag använder inte det stället :)
    Har gjort på någon långresa då jag orkat skruv av flaskhållaren.

Jag förstår :)
    Men 566 thruride kan du rekommendera alltså? Nackdelen är väl att man behöver ta hand om kladdigt hjul i fullpackad bil...

Av:
    marr
    Velospace is the shit! Oavsett cykel.

Av:
    Raggamuffin
    Nypåmtb skrev:

Jag förstår :)
    Men 565 thruride kan du rekommendera alltså? Nackdelen är väl att man behöver ta hand om kladdigt hjul i fullpackad bil...

Ja 565 fungerar riktigt bra

Jag har väskor till hjul att stoppa in dem i för att inte grusa ner för mycket inne, men tyvärr får de preciiiiiiis plats i så det var inte så smidigt som jag önskat. Blir kanske att köpa någon annan modell med lite mer plats.

Har dessa
    https://www.evanscycles.com

Står two wheel bag men är two wheel bags - alltså två väskor :)

// Muffin

Av:
    patreg
    Funkar bra med två också, får droppa ner sadlarna bara.

Av:
    Nypåmtb
    marr skrev:
    Velospace is the shit! Oavsett cykel.

Den är säkert lyxigare än 941, men klämarmarna ser ut att vara lika. Eller?

Av:
    Stervelo
    jofahjalm skrev:
    Det är inte så jag gör, men till något viktigare. Kommer du på SBR 40 Stervelo?
    Nja, mitt i semestern, har inte planerna helt klara. Om jag är hemma så får jag se om någon vill sälja sin kanske.
    Mitt trackrecord för SBR är så uselt att jag inte kan vaska en till i förlust kolumnen.

Det du inte dör av blir du starkare av, men det du dör av blir din mamma starkare av.

Av:
    Stervelo
    Men, med tanke på att Ripmon, mojon, och alla ibisiar gått igenom rätt så lätt bak, vilken dämpare är optimal?

Jag menar, jag väger knappa 80 kg, kör med 13-14 mm sag, och för vanligt stigcykla behöver jag den ljusblåa token i.
    Det är max vad du kan ha i.
    Då är dämparen en säg 1-2 mm från bottnad en vanlig hellasrunda. Hur blir det i en bike park?

Är x2an rätt eller vad? Den är ju också en "stor volym" dämpare. Något annat som kan passa bättre?

Det du inte dör av blir du starkare av, men det du dör av blir din mamma starkare av.

Av:
    Raggamuffin
    Stervelo skrev:
    Men, med tanke på att Ripmon, mojon, och alla ibisiar gått igenom rätt så lätt bak, vilken dämpare är optimal?

Jag menar, jag väger knappa 80 kg, kör med 13-14 mm sag, och för vanligt stigcykla behöver jag den ljusblåa token i.
    Det är max vad du kan ha i.
    Då är dämparen en säg 1-2 mm från bottnad en vanlig hellasrunda. Hur blir det i en bike park?

Är x2an rätt eller vad? Den är ju också en "stor volym" dämpare. Något annat som kan passa bättre?

Ja det är en bra fråga, jag tänker ändå handla en reservdämpare och det är ju roligare att inte ha en likadan utan testa annat med.

Tittar främst på CaneCreek Double Barrel och Öhlins TTX som det är nu.
    Den första verkar ha stor volym och den andra ingen piggyback ens.

Överlag inte lätt att hitta nåt i 210x55.

// Muffin

Av:
    Acura
    Piggyback ger väl bara mer oljevolym, inte mer/mindre luftkammare.

I övrigt vet jag inte, men X2 är i alla fall ganska linjär enligt internet.

/anders

Av:
    Crossmax
    Acura skrev:

/anders
    +1. Och TTX har väl visst en piggyback, eller hur ser definitionen ut?

---------------------------------------------------

Av:
    Raggamuffin
    Definitionen är plats för mekanik utanför den cylindriga kroppen.

Det ger möjlighet till mer luftkammare om man flyttar oljan till annan plats. Vad tillverkaren valt att öka var väl själva frågan.

// Muffin
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-06-14 14:41 av Raggamuffin.

Av:
    SalkinL
    CC Dbair CS har en hyffsat stor luftkammare men en ganska liten negativ kammare jämfört med X2:an. Kör med en hel token i min och det är ganska lagom. Har överlag känts bättre än DPX2. Har ej provat X2 så skillnad mot den kan jag inte uttala mig om.

Av:
    Crossmax
    Raggamuffin skrev:
    Definitionen är plats för mekanik utanför den cylindriga kroppen.

Det ger möjlighet till mer luftkammare om man flyttar oljan till annan plats. Vad tillverkaren valt att öka var väl själva frågan.
    Då har väl TTX en piggyback?

---------------------------------------------------

Av:
    theBrand
    Crossmax skrev:
    Acura skrev:

/anders
    +1. Och TTX har väl visst en piggyback, eller hur ser definitionen ut?

Ja, TTX har definitivt en piggyback.

Definitionen är att expansionskammaren för oljan är placerad i en extern reservoar istället för att vara placerad i samma utrymme som kolven (d.v.s "inline").

(Sen möjliggör den konstruktionen en hel hög med extra möjligheter att kontrollera oljeflödet utöver att göra det vid kolven, om man vill)

Av:
    Raggamuffin
    Frågan kvarstår om man nyttjat möjligheten till en större luftkammare eller ej, eller om det inte är en önskvärd egenskap?

hlin.jpg

När dämpare med piggyback äntligen kom ner i pris tillräckligt så vi kunde börja köra med det på våra rallybilar så var den stora vinsten att vi fick ut 40-60 mm mer fjädringsväg ur en lika lång dämpare. Nyttjar man det till något mer än bara få upp oljevolym för den t ex inte ska gå varm?

// Muffin

Av:
    sndMrk
    Kan inte DVO Topaz vara ett alternativ?

Av:
    Raggamuffin
    sndMrk skrev:

Jo, vad skulle fördelen över dpx2 vara?

// Muffin

Av:
    theBrand
    Raggamuffin skrev:
    Frågan kvarstår om man nyttjat möjligheten till en större luftkammare eller ej, eller om det inte är en önskvärd egenskap?

När dämpare med piggyback äntligen kom ner i pris tillräckligt så vi kunde börja köra med det på våra rallybilar så var den stora vinsten att vi fick ut 40-60 mm mer fjädringsväg ur en lika lång dämpare. Nyttjar man det till något mer än bara få upp oljevolym för den t ex inte ska gå varm?

Det är inte riktigt så när det gäller dämpare till MTB. Hur mycket slag en viss längd på dämpare har är redan bestämt utifrån de befintliga storlekarna. Och Slaget är sällan mer än 1/3 am totala längden på dämparkroppen.

(Om en tillverkare vill bygga en dämpare med större luftkammare så är det relativt enkelt att göra luftburken större)

Det man däremot vinner är möjligheten till att bygga återcirkulerande dämpare där oljeflödet kan regleras utanför kolvens cylinder.

Och även om det inte är en återcirkulerande dämpare så kan man med piggyback placera en kompressionsreglering vid kanalen mellan kolvens cylinder och den externa kammaren.

(Cane Creak har förvisso en version av sin återcirkulerande dämpare som de benämner "inline". Men de har snarare krympt och gömt den externa kammaren genom att använda ett membran istället för en ifp och väldigt liten extern oljevolym)

Av:
    larsaw
    Raggamuffin skrev:
    sndMrk skrev:

Jo, vad skulle fördelen över dpx2 vara?

Större reglerbart arbetsområde iom att du kan ändra BÅDE pos/neg luftkammare samt IFP-trycket.
    Jo så klart även LSC och Rebound.
    HSC blir till att meka shimstack (det faller kanske inte alla på läppen) MEN supporten för att få bra rekommendationer från DVO finns, vilket är mer än vad du får from RS o FOX (som privatkonsument).

// Larsa

Av:
    jofahjalm
    Stervelo skrev:
    Nja, mitt i semestern, har inte planerna helt klara. Om jag är hemma så får jag se om någon vill sälja sin kanske.
    Mitt trackrecord för SBR är så uselt att jag inte kan vaska en till i förlust kolumnen.

Den välsignade mullvaden är mån om att internetcyklingen ska möta rådjursstigen, så han bjuder på startavgiften och du är anmäld. Om du vill ha sms-påminnelse för att inte missa rejset går det att anmäla detta i SBR 40-tråden:

https://happyride.se

Av:
    Stervelo
    jofahjalm skrev:
    Stervelo skrev:

Den välsignade mullvaden är mån om att internetcyklingen ska möta rådjursstigen, så han bjuder på startavgiften och du är anmäld. Om du vill ha sms-påminnelse för att inte missa rejset går det att anmäla detta i SBR 40-tråden:

https://happyride.se
    Men hur i helskotta gick det här till, jag har betalt för två, missat att dyka upp på båda och nu det här? Nästan så man blir religiös. Ha ha.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ