• Re: Ibis Ripmo, godspeed

Av:
    bjorkkis
    Någon som hört något mer om skyddet som skulle komma till ”stenkrossen”?

Jag gjorde mig ett eget litet skydd i väntan på annat :)
    1E02B8BE-E35F-4BEF-B5E3-6898BEA135A8.jpeg

Av:
    Smoothbore
    bjorkkis skrev:
    Någon som hört något mer om skyddet som skulle komma till ”stenkrossen”?

Jag gjorde mig ett eget litet skydd i väntan på annat :)

Enligt CK försvann den första sändningen i frakten så Ibis har skickat nya som ska dyka upp inom kort. Klassiker.

Av:
    roefv
    Såg att HD5 nu kommer med förmonterat litet stenkrossarskydd!
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-25 09:52 av roefv.

Av:
    magnil
    Om det är det ursprungliga lilla tejp/gummibiten ni menar som skydd så mailade jag Ibis och tror det tog mindre än en vecka tills den låg i brevlådan.

Av:
    Smoothbore
    magnil skrev:
    Om det är det ursprungliga lilla tejp/gummibiten ni menar som skydd så mailade jag Ibis och tror det tog mindre än en vecka tills den låg i brevlådan.

Den jag tänker på ser ut så här. Bilden kommer från någon på Facebook.
    FullSizeRender.jpg

Av:
    magnil
    De verkar ha förfinat den mot den jag fick. Prova att maila Ibis direkt, tidigare skickade de ut dem utan kostnad.

Av:
    bjorkkis
    Trodde det skulle komma någon motsvarade som den jag gjort själv, har mailat iaf, får se vad dom säger :)

Av:
    fdh751
    Fick precis mail från kundsupporten på cykelkraft, skydden har kommit fram. Ser ut såhär:
    55830949-F908-496D-91B9-3DF89B9883AD.jpeg

Av:
    Smoothbore
    bjorkkis skrev:
    Trodde det skulle komma någon motsvarade som den jag gjort själv, har mailat iaf, får se vad dom säger :)

Det ser ut som att din skyddar det övre länkaget? Det här är tänkt att sitta i det nedre. Det är väl det som kallas stora stenkrossen?

Det finns ju även några olika varianter på mudguards som passar.
    332-tm_thickbox_default.jpg

Av:
    bjorkkis
    Jag gjorde såhär för den stora stenkrossen, känns som det är ganska bra skyddat.

Problemet med en mudguard av den typ du visar är att det fortfarande kan komma in en del ovanifrån, men ligger mot sadelstolpsröret och skyddar lite mer från det :)
    1CC07494-55E7-4CCE-9592-62CECD3CC781.jpeg

Av:
    Smoothbore
    Gummibiten gick bra att sätta dit utan att montera bort baktriangeln men skyddsfilmen med klister var rätt pillig. Min vek ihop sig längst ner så nu hoppas jag att det funkar som dubbelt skydd.
    089C7FF9-9466-49DA-98C7-125ECA6DED58.jpeg

Av:
    SalkinL
    Har ni beställt gummiflärpen av CK? Isåfall, hur?

Av:
    Smoothbore
    SalkinL skrev:

Yes. Snacka med kundtjänst. De ska tydligen upp på hemsidan men jag tror inte det är klart än.

Av:
    cobrarax
    SalkinL skrev:
    Mailade supporten. Hämtade en på deras kontor utan kostnad. Fanns bara 3 st i onsdags. Så troligtvis finns det ej några nu?

Av:
    bjorkkis
    Ringde och kollade med CK, slut :(

Av:
    Johge
    Dom skickade den sista till mig i onsdags..

Av:
    roefv
    bjorkkis skrev:
    Ringde och kollade med CK, slut :(

Går väl att göra en egen genom att delvis limma ihop två neoprenbitar och sedan klippa ut i lämplig form och klistra fast med dubbelhäftande tejp, tycker det där skyddet ser lite litet ut... perfekt kvällspyssel =)

Av:
    Per84
    Beställde en Ibis Ripmo i början av sep.
    Veckan efter släppte de 2020 modeller.
    Beställde NX versionen.
    Ska byta bromsar och drivlina.

Vad jag kan se är det ”bättre” bromsar på 2020. Annars ingen skilland.
    Vet nån här om det är något jag missat?

Är dämparna ”bättre” uppgraderade på nåt sätt 2020, fast de har samma namn?

Önskar lite feedback. Kan alltid avbeställa och beställa 2020.

Av:
    Stervelo
    Ze hjul har kommit, flyttade över schwalbe MM och NN, fram respektive bak, till hjulen från 938orna.
    Gick inte att poppa på med vanlig pump, gått bra på de andra tubless fälgar jag haft.
    Som tur var hade cykelkraft på götgatan bontragers pump. Noll problem med den, körde inte ens halva trycket i behållaren innan jag försökte poppa upp däcken.

Att de är lite meckiga med vanlig pump kan ha att göra att ekernipplarna sticker upp i fälgdiket, så det blir lätt pys med vanlig pump.

Tyrewizen klart skön när man vill veta om det är tätt eller inte, helt i klartext, sekund till sekund.

Återkommer efter provtur, beror lite på väder och jobb.

Det du inte dör av blir du starkare av, men det du dör av blir din mamma starkare av.

Av:
    glitch
    Schwalbe är de enda däcken jag får ta till kompressor på för att sätta. Spesh, Maxxis, Wolfpack har alla gått med gammal sks rennkompressor som är mer för högt tryck än volym.

Av:
    Stervelo
    Jag var i spanien över helgen, med firman. Fick in en dag med guide i "bergen" på mallis.
    Jag arrangerade det för firmans del och fick med mig 8 kollegor till i varierande nivå.
    Fick en slash 8, alu, 29, i xl, att döma av papegojfärgen kan det ha varit årets modell.
    En yari fram.

Jag kan bara säga, vilket kap ripmo xt, var för 43. Deal of the century, minst sagt.
    Skillanden var enorm.

Den kändes "tung", centrerad massa, kan en kolfiberram göra så mycket? Märkbar skillnad.
    Yarin fram var inget att ha i hög fart, usch. Den packade ihop totalt, men nu pratar vi runt 40 km/h på stökig "bergsgrusväg" med grus i småsnöbolls klass. Kändes träig i trailen, men fungerade ok.
    Hela hojjen känns "avdomnad" trubbig i känslan, ripmon är vaken, glad, peppig. Svårt att sätta ord på. Men gör det hela så mycket roligare att cykla på.

Det lustiga är att skillnaderna mot min original mojo, från 2007 är mycket mindre. Annan geo, men samma "kvalitetskänsla".

Den där avdomnade, träiga känslan, den förstår jag inte riktigt var den kommer från, är det alu vs cf? Dämperiet? Länkaget? Lite av allt?

Det du inte dör av blir du starkare av, men det du dör av blir din mamma starkare av.

Av:
    Makten
    Stervelo skrev:
    Jag var i spanien över helgen, med firman. Fick in en dag med guide i "bergen" på mallis.
    Jag arrangerade det för firmans del och fick med mig 8 kollegor till i varierande nivå.
    Fick en slash 8, alu, 29, i xl, att döma av papegojfärgen kan det ha varit årets modell.
    En yari fram.

Jag kan bara säga, vilket kap ripmo xt, var för 43. Deal of the century, minst sagt.
    Skillanden var enorm.

Den kändes "tung", centrerad massa, kan en kolfiberram göra så mycket? Märkbar skillnad.
    Yarin fram var inget att ha i hög fart, usch. Den packade ihop totalt, men nu pratar vi runt 40 km/h på stökig "bergsgrusväg" med grus i småsnöbolls klass. Kändes träig i trailen, men fungerade ok.
    Hela hojjen känns "avdomnad" trubbig i känslan, ripmon är vaken, glad, peppig. Svårt att sätta ord på. Men gör det hela så mycket roligare att cykla på.

Det lustiga är att skillnaderna mot min original mojo, från 2007 är mycket mindre. Annan geo, men samma "kvalitetskänsla".

Den där avdomnade, träiga känslan, den förstår jag inte riktigt var den kommer från, är det alu vs cf? Dämperiet? Länkaget? Lite av allt?

För långsam rebound. Ställde du in den efter dina behov, eller körde du bara på nån random inställning som den kom?

Av:
    manneblask
    Smaken är som baken, eller kanske bara lite hederlig bias

Av:
    Stervelo
    Makten skrev:
    Stervelo skrev:
    En yari fram.

Skillanden var enorm.

För långsam rebound. Ställde du in den efter dina behov, eller körde du bara på nån random inställning som den kom?
    Den var inställd av guiden, enligt kroppsvikt och terräng. Han hade fått saggen helt spot on. Jag skruvade inget.

Av:
    Stervelo
    manneblask skrev:
    Smaken är som baken, eller kanske bara lite hederlig bias
    I det här fallet tar jag det i ett blindtest, även om jag är usel på att cykla blind.

Av:
    tobiasmart
    Premiärturen avklarad. Mumma!
    Bättre på alla sätt, man överraskande mest skillnad uppför. Hade en dpx2 tidigare. Med den kändes det som att jag fastnade på rötter och stenar. Storian bara glider.
    53844CD5-F8BA-4210-97BC-694C6A663B8A.jpeg

Av:
    Erik O
    Oj! Läckert.

Av:
    glitch
    Gottegris!!!! Inte så lite sugen på en EXT. Grattis!

Av:
    Rattnalle
    Mm såg en idag och det ryckte allt lite i tarmen. Den kostar ju bara som en bra gaffel liksom.

Innehåll: åsikter.
    Inlägget kan innehålla spår av fakta.

Av:
    bjorkkis
    tobiasmart skrev:
    Bättre på alla sätt, man överraskande mest skillnad uppför. Hade en dpx2 tidigare. Med den kändes det som att jag fastnade på rötter och stenar. Storian bara glider.

Snyggt!
    Slänga gärna upp någon mer bild på hela cykeln så man kan ha lite att dregla över 👌🏻😄

Av:
    Crossmax
    tobiasmart skrev:
    Snyggt! Hur funkar progressiviteten? Blev det många b0ttningar?

---------------------------------------------------

Av:
    glitch
    Nån som monterat sin fina nya flap och kan visa hur den ska sitta?
    20191008_211903.jpg

Av:
    Johge
    Det känns iaf som att den sitter rätt..
    4BB9C7C8-DDCC-4D73-8CBA-A7B86951D3BB.jpeg

Av:
    Johge
    Annan vinkel
    E10504BA-9A2A-4842-BBA0-DE27CD10E156.jpeg

Av:
    glitch
    Ja det verkar rimligt!
    Vart osäker om den skulle sitta uppe eller nere, men uppe får den ju inte riktigt plats i alla fall.

Av:
    Smoothbore
    glitch skrev:
    Ja det verkar rimligt!
    Vart osäker om den skulle sitta uppe eller nere, men uppe får den ju inte riktigt plats i alla fall.

Det stämmer att det är där nere och lite längre upp i tråden finns det ett foto på en instruktion från Ibis som är ganska bra. Jag fick även med en skyddsfilm som var lite pillig att få dit. Där är tipset att lossa det nedre länkaget för att få mer plats att klistra.

Av:
    glitch
    Såg det nu!
    Har redan skyddsfilm sen innan därnere som tur.

Av:
    bjorkkis
    Råkade ha sönder min FOX 36 Performance, kommer behöva köpa en ny. Kollat lite på Lyrik, den har 42mm offset, kommer det att påverkar något?

Av:
    Raggamuffin
    bjorkkis skrev:
    Råkade ha sönder min FOX 36 Performance, kommer behöva köpa en ny. Kollat lite på Lyrik, den har 42mm offset, kommer det att påverkar något?

Nobelpris på att känna skillnad på 2 mm offset skulle jag tro :)

Hur död är den?

// Muffin

Av:
    bjorkkis
    Raggamuffin skrev:
    bjorkkis skrev:

Nobelpris på att känna skillnad på 2 mm offset skulle jag tro :)

Hur död är den?

Är det så lär jag definitivt inte märka någon skillnad, vet man varför Rockshox har valt att gå på 42mm istället för 44mm?

Tillräckligt död för att jag ska få en ny =)
    Gaffeln tog en tung smäll mot en spetsig sten...

Av:
    Johge
    Kanske en korkad fråga men vad säger hemförsäkringen om man ringer och anmäler en sån skada? Klantar man sig med bilen och kör sönder en fälg så är det ju bara att betala självrisken..

Av:
    Jensen
    Johge skrev:
    Kanske en korkad fråga men vad säger hemförsäkringen om man ringer och anmäler en sån skada? Klantar man sig med bilen och kör sönder en fälg så är det ju bara att betala självrisken..

Har man allrisk kan jag inte se varför inte.

===I Speed kills, but you get there faster I===

Av:
    bjorkkis
    Johge skrev:

Jag har IF största hemförsäkring och den täcker stöld och skada på cykel, gäller dock inte om du har tävlat när skadan uppkom :)

Av:
    Johge
    bjorkkis skrev:
    Johge skrev:

Jag har IF största hemförsäkring och den täcker stöld och skada på cykel, gäller dock inte om du har tävlat när skadan uppkom :)
    aha..surt!

Av:
    bjorkkis
    Om jag ska köpa en ny gaffel, lutar ev åt FOX 36 ändå, vart köper man den billigast? Tyskland känns ju säkrast iom att brexit väntar runt hörnet.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in