• Re: Ibis Ripmo, godspeed

Av:
    larsaw
    SalkinL skrev:
    SC verkar ha blivit nya Canyon.

Och vad blir då Canyon för ngt nu?

// Larsa
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-11-12 16:19 av larsaw.

Av:
    toga
    Crescent ;)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-11-12 16:24 av toga.

Av:
    fredrik168
    Min bakdämpare gav upp direkt!! Rann olja efter ramen !!

Av:
    SalkinL
    fredrik168 skrev:

Ibis, det nya Kayoba. Säljs exklusivt av Jula.
    Vänd dig till ditt närmsta Jula varuhus så löser dom det ;)

Av:
    Mini_me
    SalkinL skrev:
    fredrik168 skrev:

Aouch. 🤭

- s k i l j e l i n j e -

"Jag bara jobbar här..."

Av:
    Stervelo
    SalkinL skrev:
    fredrik168 skrev:

Nja, det är nog fox du ska jämföra med kayoba. Ibis tillverkare inte luft eller fjäder dämpare.

Men trist att höra ändå, hoppas det löser sig.

Det du inte dör av blir du starkare av, men det du dör av blir din mamma starkare av.

Av:
    glitch
    Nu hade jag tänkt apa efter Mickemud och montera en liten bakstänka, men får inte till det.
    Tog en vanlig "morshguard" typ och tryckte in den emellan, såg lovande ut fram tills jag släppte ut luften ur dämparen och komprimerade fullt då tog det i överallt.
    Micke du som ändå körde witch ride med din (har jag för mig) hur fasen gjorde du för att få det att gå fritt?

Av:
    MickeMud
    glitch skrev:
    Nu hade jag tänkt apa efter Mickemud och montera en liten bakstänka, men får inte till det.
    Tog en vanlig "morshguard" typ och tryckte in den emellan, såg lovande ut fram tills jag släppte ut luften ur dämparen och komprimerade fullt då tog det i överallt.
    Micke du som ändå körde witch ride med din (har jag för mig) hur fasen gjorde du för att få det att gå fritt?
    Wichride var inte så mycket bottning och knappt lerigt i år. Men märkligt, jag bottnar min bakdämpare rätt ofta på skojsigare cyklingar (gummiringen glider ner på fästet, måste ta mig i kragen och beställa tokens) och har inte märkt något brappande bakifrån. Efter experimenten med 29" framhjulet på Blizzard 27,5 gaffeln en vet jag precis hur det låter när däcken tar i :-) .... stänkan sitter untouched snällt på plats.
    Hur stor stänka har du satt dit ?

Av:
    glitch
    Med luft i ser det bra ut, men med tom dämpare maxkomprimerad tar det i överallt och då är det ändå bara 2.35 or nu.20181115_165334.jpg20181115_165342.jpg20181115_165324.jpg

Av:
    MickeMud
    Menar du att stänkan tar i sadelstolpen och sedan in i däcket?
    Jag har en L, kanske skiljer på storleken.

Av:
    alidhojd
    Nu stå tydligen min XL Nx oliv finnas för leverans, en månad tidigare än planerat! låter nästan för bra för att vara sant... får se vad som händer dom närmaste dagarna!?

Av:
    Johge
    alidhojd skrev:
    Nu stå tydligen min XL Nx oliv finnas för leverans, en månad tidigare än planerat! låter nästan för bra för att vara sant... får se vad som händer dom närmaste dagarna!?
    när beställde du den?

Av:
    alidhojd
    Johge skrev:
    alidhojd skrev:
    när beställde du den?

18 aug

Av:
    glitch
    MickeMud skrev:
    Menar du att stänkan tar i sadelstolpen och sedan in i däcket?
    Jag har en L, kanske skiljer på storleken.

Glöm allt =) jag gjorde om och rätt. Ser ut att bli hyggligt med plats för lera runtom.

Av:
    Raggamuffin
    "i plockkö"

Kanske rent av kommer i år :)

// Muffin

Av:
    alidhojd
    Raggamuffin skrev:
    "i plockkö"

Kanske rent av kommer i år :)

Fick pacsoft aviseringen nu, utleverans idag!? Ingen snö på backen än!! Kanske hinner plöja några mil barmark...

Av:
    tjockisgurra
    Blir fan galen! Har fått besked om att min hoj har skickats till lagret. Jag ser ju att ni andra har era på g, så en leverans har de ju fått. Men jag får ingen respons på om cykeln har kommit eller ej. Hur svårt kan det vara att räkna antal Ripmo NX large i blått och jämföra det med var på väntlistan jag står?!

Av:
    Raggamuffin
    Har också fått avisering men ingenting har blivit skickat än. Min är också en Ripmo NX large i blått :)

De försöker väl lägga tiden på att få ut cyklarna snarare än att springa på lagret, den kommer när den kommer imho.

Beställde nytt växelöra och förvisso i samarbete med felaktig info på deras hemsida så beställde jag till en HD4. När de skulle lägga en beställning från Ibis så uppmärksammade grabben på CK att jag beställt en Ripmo sen innan och nu ett växelöra till en HD4 och mailade och frågade om det inte blivit tokigt - vilket det såklart blivit. Tyckte jag var väldigt vaket faktiskt :)

Annat med min wiggle-beställning med express som jag frågade om man kunde ändra adress på, då fimpade de ordern och bad mig lägga en ny istället, efter tiden gått ut för express...

CK växer nog lite faktiskt, att de inte får tag i Ripmos lägger jag inte skulden på dem för.

// Muffin

Av:
    Stervelo
    Raggamuffin skrev:
    Har också fått avisering men ingenting har blivit skickat än. Min är också en Ripmo NX large i blått :)

De försöker väl lägga tiden på att få ut cyklarna snarare än att springa på lagret, den kommer när den kommer imho.

Beställde nytt växelöra och förvisso i samarbete med felaktig info på deras hemsida så beställde jag till en HD4. När de skulle lägga en beställning från Ibis så uppmärksammade grabben på CK att jag beställt en Ripmo sen innan och nu ett växelöra till en HD4 och mailade och frågade om det inte blivit tokigt - vilket det såklart blivit. Tyckte jag var väldigt vaket faktiskt :)

Annat med min wiggle-beställning med express som jag frågade om man kunde ändra adress på, då fimpade de ordern och bad mig lägga en ny istället, efter tiden gått ut för express...

CK växer nog lite faktiskt, att de inte får tag i Ripmos lägger jag inte skulden på dem för.
    Hmm jag hade fått för mig att det är samma öra på hela bunten som kör boost, hd4/3 mojo3 och ripmon.
    När jag kikar på ibis sida, http://store.ibiscycles.com, så är det samma öra för alla 142 och 148 mm modeller och hakkan. Så, det hjälpte, men det hjälpte inte. :)

Det du inte dör av blir du starkare av, men det du dör av blir din mamma starkare av.

Av:
    Raggamuffin
    Stervelo skrev:
    Raggamuffin skrev:

Hmm jag hade fått för mig att det är samma öra på hela bunten som kör boost, hd4/3 mojo3 och ripmon.
    När jag kikar på ibis sida, http://store.ibiscycles.com, så är det samma öra för alla 142 och 148 mm modeller och hakkan. Så, det hjälpte, men det hjälpte inte. :)

Ja det var så det stod på hemsidan med när jag beställde. Får väl se hur rätt det är, avsikten var god.

// Muffin

Av:
    glitch
    Jag fick med extra växelöra.

Av:
    MickeMud
    glitch skrev:

Olika faller......bra pris på cykeln och resservdelar gratis, en annan betalade fullpris och fick köpa örat på ibiswebshoppen med frakt å tullavvgifter.
    Men jag slapp å vänta på cykeln iallafall, de var det värt ;-)

Av:
    Bobloblaw
    Har iaf fått min nu. Inte hunnit cykla så mycket än men första turerna har känts kanon.

Av:
    Raggamuffin
    MickeMud skrev:
    glitch skrev:

Olika faller......bra pris på cykeln och resservdelar gratis, en annan betalade fullpris och fick köpa örat på ibiswebshoppen med frakt å tullavvgifter.

+1 i vanliga fall, har ingen brist på cyklar direkt :) Men annars förstår jag inte varför man väntar för att spara några kronor när man är cykellös.

// Muffin

Av:
    glitch
    MickeMud skrev:
    glitch skrev:

Fast frågade du? Jag är rätt övertygad över att det ska ingå, men däremot kanske inte alltid det hamnar rätt givet den röriga logistiken. Men men du fick ju en stor fin bok ;-)

Av:
    tjockisgurra
    Raggamuffin skrev:

Det är gött att höra att det finns människor med mer Zen än vad jag har. Jag lägger inte skulden på CK för att IBIS inte hinner bygga hojar efter efterfrågan. Jag blir bara irriterad på dålig kommunikation. Det hade varit helt ok för mig om de sa att de har ett antal på ingång, inte vet hur många det är och att de får se om jag får en. Men de säger ju att det e lugnt den är påväg, sedan inget...

Av:
    Raggamuffin
    tjockisgurra skrev:
    Raggamuffin skrev:

Det är gött att höra att det finns människor med mer Zen än vad jag har. Jag lägger inte skulden på CK för att IBIS inte hinner bygga hojar efter efterfrågan. Jag blir bara irriterad på dålig kommunikation. Det hade varit helt ok för mig om de sa att de har ett antal på ingång, inte vet hur många det är och att de får se om jag får en. Men de säger ju att det e lugnt den är påväg, sedan inget...

Kommunikation är inte lätt, jag har fått ett mail var tredje dag att den är försenad - jag vet, jag visste när jag beställde att det skulle vara flera månader så jag tycker snarare det är irriterande att bli påmind hela tiden :)

I ditt exempel hade jag nog mer byggt upp förväntan och sen blivit besviken igen.

// Muffin

Av:
    alidhojd
    Årets hundrade tur på strava blev ripmo premiär!
    Har flyttat över det mesta men jag saknar xd body så fruns xt kassett sitter på och mina next sl vevar har gått samma väg som resten av internets next sl vevar... släppt i limningen runt axeln och glappar sanslöst mycket.
    Nx vevarna får sitta tills lek-kontot hämtat sig,har kollat lite och descendant vevarna i carbon ser fina ut!
    Receptet blev nx ripmo med xt bromsar, xt växel o trigger samt 800styre med 38rise(sam hill). När xd bodyn och iscg plattan(som inte låg i kartongen?) kommer så åker xg-1175 kasetten och oneup styraren på.

cykeln känns stor och stabil men oväntat tramp-effektiv, förstår inte när man ska behöva låsa bakdämparen? Den gungar mycket mindre i öppet läge än vad knollyn gjorde i stängt. Gaffeln som är den enklaste grip skötte sig tusen ggr bättre än både pike och yari(med charger2). Men det är ju bara första 2h så det kan hinna ändras.

IMG_9925.JPG

ursäkta det stökiga garaget...

Av:
    Raggamuffin
    Örnen har landat!

// Muffin

Av:
    glitch
    Raggamuffin skrev:
    Örnen har landat!

Grattis!

Av:
    Raggamuffin
    glitch skrev:
    Raggamuffin skrev:
    Örnen har landat!

Grattis!

Tack! :D

IMG_3877.JPG

Vroooom vrooooom

// Muffin

Av:
    Raggamuffin
    Färdig :)

Allt gammel xtr 11-delat med Zee bromsar och än så länge original sram skivor. Får se hur jag gör med hjul, har inga runda kvar från säsongen som gått så två par får funderas fram under vintern.
    Stolpen behöver bytas, behöver höja nästan 1 cm över min-instick för att få den höjd jag behöver.
    Jag är inte så proportionell så det blir så ibland.

Väldigt tight vid drevet så min styrare passade inte heller. Kedjelinjen verkar inte superbra i mekstället men ute kanske det fungerar bra, annars får wolftooth-klingan bytas ut.
    Kör styret smalt, de gängade förlängningarna kändes sådär när man inte kör med lock on.

13,6 kg med EDC-tool, pedaler och enligt internet 980 + 1094 gram däck.

Bara cyklat runt här hemma i köket till tjejens stora förtjusning men den känns som en tramsig XC-leksak jämfört med min Transition, som förvisso totalt maxar long low slack. Premiär på lördag :)

// Muffin
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-12-01 13:06 av Raggamuffin.

Av:
    glitch
    Tror du kommer bli impad på premiären.

Av:
    Raggamuffin
    glitch skrev:
    Tror du kommer bli impad på premiären.

Förhoppningsvis. Den kändes lite brant när jag huckade tröskeln in till vardagsrummet ;)

// Muffin

Av:
    MickeMud
    alidhojd skrev:
    cykeln känns stor och stabil men oväntat tramp-effektiv, förstår inte när man ska behöva låsa bakdämparen? Den gungar mycket mindre i öppet läge än vad knollyn gjorde i stängt. Gaffeln som är den enklaste grip skötte sig tusen ggr bättre än både pike och yari(med charger2). Men det är ju bara första 2h så det kan hinna ändras.

Det är så med Ripmo, jag provade stänga dämperiet några ggr första veckan bara för att testa funktionen men det är i princip helt meningslöst. Nästan sämre då det kan bli däckgung ala Spark 20 på 26tumstiden om ni mins, som är värre.
    På lägsta växeln och stående kan jag känna lite gung men inte så det är värt att fumla efter reglaget. Kört fullt öppet sen dess, nu kommer jag knappt ihåg var reglaget sitter längre ;-)

Av:
    glitch
    Hur har ni andra gjort med flaskställ?
    Ville ju färgmatcha så det blev ett side cage Blackburn men flaskan går inte hela vägen ned och ligger mot ramen och skaver. Förvisso sitter den fast ändå och en bit eltejp så är skavet löst men lite irriterande är det ändå.
    20181129_152002.jpg

Av:
    MickeMud
    Min flaska skaver i botten också, men är fylld med annat. Jag har historiskt sett alltid haft alla reservdelar (slang, kedjelänk, buntband, växelöra) och verktyg (kedjebrytare, insexor pump, kolsyrepatron och munstycke )i ryggan. Men blev inspirerad att lätta på den högt placerade barlasten på ryggen i somras när det var så varmt och flytta ner den till cykeln istället av trenden med ryggsäckslösa åkare med ryggskydd(gissar jag) och ibland midjebälte.
    Numera ligger hela kitet nerpackad i en burk och pumpen i fäste vid sidan om flaskhållaren. Totalt blev det 589gram som flyttades ner en meter. Klart smidigare och trevligare rygga nu som stör mindre. Har inte brytt mig om lite skav därnere, återigen, mattsvart kulfiberram har sina fördelar även om högblank lack är elegantare ;-)
    Ripmo.jpg

Av:
    mikipedia_
    glitch skrev:
    Hur har ni andra gjort med flaskställ?
    Ville ju färgmatcha så det blev ett side cage Blackburn men flaskan går inte hela vägen ned och ligger mot ramen och skaver. Förvisso sitter den fast ändå och en bit eltejp så är skavet löst men lite irriterande är det ändå.

Woolftoth har en b-rad1 som gör att du kan justera flaskställ i längsled, även shimanos di2 fäste har jag hört ska funka.

2018
    https://happyride.se Bbq Trailparty
    https://happyride.se Trailparty feat Huckmaffian

Av:
    Raggamuffin
    Borrade andra hål i min syncros.

// Muffin

Av:
    mikipedia_
    Raggamuffin skrev:
    Borrade andra hål i min syncros.

På min Enduro räckte inte mtrl till för den manövern, där av B-rad prylen.😟

2018

Av:
    glitch
    Finns inte material på min heller för att skjuta upp den. B Rad såg ju bra ut men dyrt för vad det är.

Av:
    mikipedia_
    glitch skrev:
    Finns inte material på min heller för att skjuta upp den. B Rad såg ju bra ut men dyrt för vad det är.

Ska kolla om jag kan sälja min billigt, skickar pm imorgon isf😬

2018

Av:
    cobrarax
    _20181129_221009.JPG
    Gigantisk kartong och skrämmande stor cykel. Fick instruktionsbok och Ferrari men inget sånt där skydd till baktriangeln!? Har någon annan fått med det?

Av:
    alidhojd
    Fick du iscg plattan?

cobrarax skrev:

Gigantisk kartong och skrämmande stor cykel. Fick instruktionsbok och Ferrari men inget sånt där skydd till baktriangeln!? Har någon annan fått med det?

Av:
    cobrarax
    Yepp den va med!

quote=alidhojd]
    Fick du iscg plattan?

cobrarax skrev:

[/quote]

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in