• Re: Ripmo storleksfundering, new school geo.

Av:
    SalkinL
    stefanolsen skrev:
    Hur är det med storlek på ripmo? Jag är 176 cm så jag är mittimellan medium och large. Hhur ska jag tänka? Ska jag gå på en large eller en medium. Har försökt kolla igenom tråden men inte hittat något bra svar.

177 och har L. Ångrar mig inte.
  • Re: Ripmo storleksfundering, new school geo.

Av:
    skogsstjärnan
    Jag var nyss i samma situation, mittemellan L och XL (188 cm). Jag frågade många, läste mycket och jämförde geometrin grundligt. Jag landade på att cockpit på Ripmo är åt det trånga hållet, så jag bestälde en XL. Min slutsats är att Reach inte är det bästa måttet i sammanhanget då det inte tar hänsyn till sadelns placering utan är avståndet mellan vevhuset (vertikalt ovanför) och styrstolpen. Toptube är mer relevant, då det är mellan sadelstolpen och styrstolpen. Sadeln på Ripmo sitter väldigt långt fram både pga sadelrörers branta vinkel och att röret mynnar rätt långt framför vevpartiet.
  • Re: Ibis Ripmo, godspeed

Av:
    Crossmax
    +1 på large.

---------------------------------------------------

Av:
    stefanolsen
    Tack för inputs. Då känns det som en large är det givna alternativet.

Av:
    Stervelo
    Kolla din benlängd jämfört med längden på seattuben, så du får plats med lång stolpe, om du vill ha det.
    Det är nog det närmaste du kommer för stor hoj.

Man sitter inte kops på den här geon, så jämförelser med hojjar med runt 73 grader sadelrörsvinkel blir lite knepig.

Jag har totalt ovetenskapligt kommit fram till att du får ge upp en 2-3 cm i reachmåttet, för mig med 89,5 innerben, på nya geon för att jämföra, sen tillkommer kanske även kortare styrstam.

För mig som är aningens lång är det tokvälkommet, med gamla geon som satt jag långt bak över bakhjulet och inte mycket tryck på framhjulet.

På ripmon måste du sitta med tryck på framhjulet, annars plogar den.

Det du inte dör av blir du starkare av, men det du dör av blir din mamma starkare av.

Av:
    Stervelo
    Det är kanske gamla nyheter, men nu finns Magic mary i 29 2.6, soft addix, framdäck då. Det fanns ju redan HD samma format speedgrip addix bak.

Jag har bara kört maxxis de sista fem åren efter att ha ruttnat på sidodubbar som trillar av hur fort som helst, nu kanske man kan prova det till vårkanten.

Det du inte dör av blir du starkare av, men det du dör av blir din mamma starkare av.

Av:
    alidhojd
    Nu verkar cykelkraft ha skakat fram min xd body!? Ett paket är på väg... tog bara 4månader. cykelkraft skyllde på någon flytt av ibis runt jul men jag tycker inte det håller när jag väntat på delarna sen oktober.
    Fortfarande inget spår av iscg adaptern som det lovades inom 2v, det var 2mån sen. Men den som väntar på något gott.

Av:
    alidhojd
    kan alla i den här tråden gå och klämma på sitt vänstra(ej drivsidan) ripmo kedjestag ca 3-4cm bakom där bromsslangen går in, eller kläm med tumme och pekfinger hela vägen... hur känns det? stumt och stabilt?

Av:
    Raggamuffin
    Stumt och stabilt med samma känsla hela vägen.

// Muffin

Av:
    Klavikel
    Har ibis bakat ditt kedjestag för kort tid i ugnen?

Klavikel A.K.A Martin
    Jobbigt uppför? - Härligt utför!

Av:
    Johge
    alidhojd skrev:
    kan alla i den här tråden gå och klämma på sitt vänstra(ej drivsidan) ripmo kedjestag ca 3-4cm bakom där bromsslangen går in, eller kläm med tumme och pekfinger hela vägen... hur känns det? stumt och stabilt?
    Stumt å stabilt...hur känns det på din?

Av:
    Raggamuffin
    glitch skrev:
    Jag skrev tidigare om att jag hade problem med att flaskan inte gick hela vägen ned i mitt flaskställ då det tog emot sadelröret.
    AJ var bussig och snidade till en flaskställsplatteprotoyp till mig som jag fick testa på min Ripmo samt min andra hoj som det är svårt att få till ett flaskställ på.
    Funkade kanon! Dock är nederröret på Ripmon lite svängt så man måste skapa en distans mellan ramen och plattan. I detta fallet blev det helt enkelt pumpfästet till EDC pumpen. Skulle gissa att problemet är detsamma med Wolftooths B Rad platta.
    I överkant är det fortfarande lätt att få ut flaskan då det är side load på den.

Vilken storlek på pump?

// Muffin

Av:
    glitch
    [/quote]

Vilken storlek på pump?[/quote]

100 cc pumpen (edc alltså).

-= Evoc cykelväska uthyres, PMa=-

Av:
    Raggamuffin
    glitch skrev:

Vilken storlek på pump?

100 cc pumpen (edc alltså).[/quote]

Provade drivsidan nu, där gick den ju i :) Tog i vevarmen på andra sidan. Men måste ha nytt flaskställ... *mumble*

// Muffin

Av:
    glitch
    Raggamuffin skrev:
    glitch skrev:

Vilken storlek på pump?

100 cc pumpen (edc alltså).

Provade drivsidan nu, där gick den ju i :) Tog i vevarmen på andra sidan. Men måste ha nytt flaskställ... *mumble*[/quote]

Min går fri på icke drivsidan men det beror väl på vevar också. Har Sram NX vevarna som satt på.

-= Evoc cykelväska uthyres, PMa=-

Av:
    Raggamuffin
    Har xtr m9000 och det är lite trångt överlag..

// Muffin

Av:
    happymtb.fr
    Vad händer med Ripmon?

Grabbarna i Ibis teamet verkar inte köra med den...
    Lew Buchanan kör mojon:
    https://m.vitalmtb.com

Och Robin också, för att han har redan en massa 27.5 spikdäck, enligt honom...
    https://www.redbull.com

Tillfällighet eller konspiration???

#===#==#=#=================================================
    Mina annonser:
    - SAR enduro light fjäder 350 och 550 lbs/in
    - Rockshox Yari Moco

Av:
    SalkinL
    happymtb.fr skrev:
    Vad händer med Ripmon?

Lew Buchanan kör mojon:

Wallner verkar köra Ripmo i NZ, den kanske inte tål snö? Hoppas min inte exploderar efter jag har använt den i snö.

Av:
    Crossmax
    happymtb.fr skrev:
    Vad händer med Ripmon?

Lew Buchanan kör mojon:

Wallner kör Ripmo i EWS.

Av:
    larsaw
    SalkinL skrev:
    Wallner verkar köra Ripmo i NZ, den kanske inte tål snö? Hoppas min inte exploderar efter jag har använt den i snö.

+1 eller rättare sagt, dom vill väll inte slita på materialet (dvs dom är för lata för att byta lager...)

// Larsa

Av:
    Crossmax
    larsaw skrev:
    SalkinL skrev:

+1 eller rättare sagt, dom vill väll inte slita på materialet (dvs dom är för lata för att byta lager...)
    Jag tror det är enklare än så. Han kör HD4an när han kör utför i snötäckta Åre, men Ripmo när han kör enduro.

Av:
    KiwiQ
    Någon som kan gå i god för ibis garantier och kundservice? Löser de saker utan krångel?

Av:
    Oskar
    KiwiQ skrev:
    Någon som kan gå i god för ibis garantier och kundservice? Löser de saker utan krångel?

Självfallet gör dom det, Ibis är ju värsta premiummärket.

Av:
    Crossmax
    KiwiQ skrev:
    Ja, utmärkta att ha att göra med.

Av:
    zinkpasta
    Jag gillar det faktum* att det är Chuck Ibis himself (Scot Nicol) som svarar när jag ställer dumma frågor via askchuck@ibiscycles.com.

* Kanske inte ett faktum ändå?

Av:
    alidhojd
    KiwiQ skrev:

Det mesta verkar lösa sig snabbt och smidigt.

Av:
    Klavikel
    Jag har haft två garantiärenden med ibis.
    Båda två har skötts helt exemplariskt båda gångerna.
    Jag är nog lite biased bara för att jag älskar deras cyklar men, det är ett för jävla bra företag ärligt talat.

Klavikel A.K.A Martin

Av:
    Raggamuffin
    https://www.cykelkraft.se

CK är igång igen. Passa på..

// Muffin

Av:
    patreg
    Någon som har koll på om CK (https://www.cykelkraft.se/) ändrar rabatten på Ripmon ofta på sidan? Såg att dom minskat rabatten på NX och GX-versionerna nu precis när jag bestämt mig för att slå till :(. Är det värt att avvakta lite eller vad tror ni?

Av:
    Raggamuffin
    Ja man får in och kolla lite hela tiden.
    Som hjulen som nu helt plötsligt har 44 och 43% rabatt.

Även nån modell på Ripley har nästan 50%..

// Muffin

Av:
    skogsstjärnan
    GX kostade 42 700 för en månad sedan. Priserna nu är de högsta på länge. Men vem vet vad de tänker framåt...?

Av:
    SalkinL
    Tror dom gör som Ryanair, slumpgenerator på priset inom ett visst spann. Men jag förstår inte riktigt hur dom kan ligga så mycket lägre än resten av EU.

Av:
    Oskar
    Raggamuffin skrev:
    Även nån modell på Ripley har nästan 50%..

Är det ramsetet du tänker på? https://www.cykelkraft.se

Hittar ingen annan Ripley...

Av:
    clnr
    De har väl tagit slut. De hade XX1-(eller om det var X0-) utrustade Ripley för dryga 30k i helgen. Men bara i L och XL om jag kommer ihåg rätt.

Ett forum, flera fora
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-02-25 20:07 av clnr.

Av:
    Raggamuffin
    Och nu hittar jag ingen Ripley alls.

Men det var de för ~30 jag såg.

// Muffin

Av:
    Oskar
    Tur att den inte finns kvar, för i så fall hade man väl varit tvungen att köpa...

Av:
    Johge
    Känns som en lyckträff att jag slog till vid kanske det lägsta priset någonsin?:-)
    FAD904F3-8DF5-410F-A086-9EC653A138AD.png

Av:
    Klavikel
    Jävligt bra deal jupp..
    Men runt påsk 2018 kunde man få en Ripmo för 26000 🏆👌🏻

Klavikel A.K.A Martin

Av:
    patreg
    Tack för svar! Idag är det ingen rabatt alls på nån av modellerna. Fan, hoppas jag inte precis missade tåget bara..

Av:
    AX3L
    När är cykelmässan i Göteborg? Där har du ju ett hett tips på tidpunkt för rea.

Av:
    Snakepit
    patreg skrev:
    Tack för svar! Idag är det ingen rabatt alls på nån av modellerna. Fan, hoppas jag inte precis missade tåget bara..

Konstigt, hade då 20% på instegs-ripmon tidigare idag.

Av:
    Per73
    Beställde en Blå Ripmo GX large 25:e december. Fortfarande ingen cykel. Leveransdatum har flyttats 2ggr, nu senast till mitten av mars. Fan vad surt det är att vänta men jag viste vad jag gav mig in i efter att ha läst denna tråd! Någon annan som beställt runt jul som fått sin levererad?

Av:
    Johge
    Per73 skrev:
    Beställde en Blå Ripmo GX large 25:e december. Fortfarande ingen cykel. Leveransdatum har flyttats 2ggr, nu senast till mitten av mars. Fan vad surt det är att vänta men jag viste vad jag gav mig in i efter att ha läst denna tråd! Någon annan som beställt runt jul som fått sin levererad?

Du kan antagligen förvänta dig framskjutet datum 2-3 gånger till med några dagar varje gång.

Efter missen med en saknad bult på min Ripmo som kostade Ibis en extra baksving kanske det tar nån dag extraföreställning dom att kvalitetskontrollera/checka alla ramar innan dom släpper iväg dom...

Av:
    såkket
    Någon som vet fall leveranstiderna är lika skakiga på hjulen som på cyklarna?
    Lyckades beställa ett par i helgen medans de fortfarande var billiga, är det något man kan räkna med att rulla på i vår?

Av:
    Raggamuffin
    såkket skrev:
    Någon som vet fall leveranstiderna är lika skakiga på hjulen som på cyklarna?
    Lyckades beställa ett par i helgen medans de fortfarande var billiga, är det något man kan räkna med att rulla på i vår?

Blandat, beror på vilken modell. De verkar ha "vanliga" i lager och i9 ligger längre bort.

De lyckades slarva bort mina två ordrar vars en gång och den ena tog de bort av misstag igen..men till slut lyckades de så där ligger en med utleverans imorgon, är försiktigt skeptisk :)

// Muffin

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in