• Re: Ibis Ripmo, godspeed

Av:
    såkket
    Raggamuffin skrev:
    såkket skrev:
    Någon som vet fall leveranstiderna är lika skakiga på hjulen som på cyklarna?
    Lyckades beställa ett par i helgen medans de fortfarande var billiga, är det något man kan räkna med att rulla på i vår?

Blandat, beror på vilken modell. De verkar ha "vanliga" i lager och i9 ligger längre bort.

De lyckades slarva bort mina två ordrar vars en gång och den ena tog de bort av misstag igen..men till slut lyckades de så där ligger en med utleverans imorgon, är försiktigt skeptisk :)

Alla stod som beställningsvara och 20-45 arbetsdagars levtid så inget jag direkt förväntar mig skall dyka upp inom en vecka :)
    Var mer om man ens skall våga hoppas på att se dem innan påsk som deras autogenererade leveransbesked gav.

Är uppgradering så jag står ju inte hjullös till snösmältningen och har erfarenhet av ck's leveransproblem även av andra märken men till det priset så är jag inte ledsen om det tar en 1.5 månad men det kan ju bli drygt om de drar ut på tiden likt vissas cyklar i denna tråden så de dyker upp till hösten :)

Av:
    sealmp
    Jag beställde en NX i oktober, mycket bra pris ;-) med leverans i början på dec. Kollade läget i dec med ck av en slump och då var min order borttagen, utan att meddela mig. La en ny order direkt och min cykel står nu hos PostNord i väntan på att jag skall komma hem från semestern.

Vad ska jag förvänta mig finnas med vid leverans? Någon har skrivit iscg och huck norris har jag för mig.

Av:
    Klavikel
    Efter lite sporadisk läsning i denna tråden så framstår ju CK ungefär lika kul att ha att göra med som PN...

Klavikel A.K.A Martin
    Jobbigt uppför? - Härligt utför!
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-02-27 06:15 av Klavikel.

Av:
    glitch
    sealmp skrev:
    Jag beställde en NX i oktober, mycket bra pris ;-) med leverans i början på dec. Kollade läget i dec med ck av en slump och då var min order borttagen, utan att meddela mig. La en ny order direkt och min cykel står nu hos PostNord i väntan på att jag skall komma hem från semestern.

Vad ska jag förvänta mig finnas med vid leverans? Någon har skrivit iscg och huck norris har jag för mig.

Huck Norris fick väl bara första gänget pga. Förseningarna?
    Du bör få med iscg fästet samt att jag hade bett om att få det monterat. Tidigare följde inte rätt spacer till vevarna med så drygt om du ska försöka göra det själv och saknar delar sen.
    Sen ska du få med löst skydd för stenkrossen alternativt bör det vara monterat redan.
    Vissa har fått extra växelöra också.

-= Evoc cykelväska uthyres, PMa=-

Av:
    thomalin
    Klavikel skrev:
    Efter lite sporadisk läsning i denna tråden så framstår ju CK ungefär lika kul att ha att göra med som PN...

Med en prisstrategi som är lika konsekvent och trovärdig som Cykelringens.

Av:
    Crossmax
    thomalin skrev:
    Klavikel skrev:

Fast skillnaden är att du faktiskt kan fynda på Cykelkraft, vilket man inte kan säg om Cykelringen.

---------------------------------------------------

Av:
    Erik O
    Crossmax skrev:
    thomalin skrev:
    Klavikel skrev:

Fast skillnaden är att du faktiskt kan fynda på Cykelkraft, vilket man inte kan säg om Cykelringen.

Ja faktiskt, kändes nästan som stöld att köpa ut en Ripmo till det pris man fick förra påsken.

Av:
    Klavikel
    Håller med Crossmax och Erik.
    Det var ett vansinnigt bra erbjudande!
    Osannolikt bra med tanke på att den ett år senare fortfarande kostar så mkt mer.

Klavikel A.K.A Martin
    Jobbigt uppför? - Härligt utför!
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-02-27 11:14 av Klavikel.

Av:
    Per73
    Nu finns det bara en Ibis på hemsidan. Inte första gången i och för sig. Undrar om det är något på G?

Jag har ju som tidigare nämnt beställt en GX som jag väntar lev. på. I specen står det grip 2 dämpare i gaffeln och 160mm skivor. Undrar vad som kommer sitta på cykeln. Har för mig att Fox 36 tar 180mm som minst och det känns ju sjukt klent med 160mm på en trail/enduro..

Ni som fått leverans i närtid, vad satt på era hojar?

Av:
    Erik O
    Per73 skrev:
    Nu finns det bara en Ibis på hemsidan. Inte första gången i och för sig. Undrar om det är något på G?

Jag har ju som tidigare nämnt beställt en GX som jag väntar lev. på. I specen står det grip 2 dämpare i gaffeln och 160mm skivor. Undrar vad som kommer sitta på cykeln. Har för mig att Fox 36 tar 180mm som minst och det känns ju sjukt klent med 160mm på en trail/enduro..

Tror kanske det beror på storlek på hojen också. Min L kom med 180+180. Det var ju dock förra sommaren.

Av:
    glitch
    Nx eagle 180/180, adapter bak, direkt på gaffeln fram.

Av:
    Raggamuffin
    Per73 skrev:

Det där händer hela tiden, bara fyra hjulpar med. Ändras dag till dag.

// Muffin

Av:
    Johge
    Raggamuffin skrev:
    Per73 skrev:

Det där händer hela tiden, bara fyra hjulpar med. Ändras dag till dag.

Har någon en teori om varför priser ändras från dag till dag? Och så även sortimentet? Ska det skapa nån sorts hype och köphysteri/noja som gör att man går in på CK’s hemsida varje dag för att se om man kan fynda nåt, sen när man ändå är inne så köper man nåt annat😂

Av:
    Spacekitty
    Johge skrev:
    Har någon en teori om varför priser ändras från dag till dag?

Jag vet inte hur cykelkraft gör, men många som skyfflar produkter som köps i utländsk valuta ändrar dagligen. Svenska kronan är en riktig skräpvaluta just nu och man måste se om sin vinst/förlust. Mina leverantörer kan ändra så ofta som en gång i timmen.

=^.^=

Av:
    Johge
    Spacekitty skrev:
    Johge skrev:

Jag vet inte hur cykelkraft gör, men många som skyfflar produkter som köps i utländsk valuta ändrar dagligen. Svenska kronan är en riktig skräpvaluta just nu och man måste se om sin vinst/förlust. Mina leverantörer kan ändra så ofta som en gång i timmen.

Valutajusteringar kan jag förstå men att ena dagen ha 44% rabatt på tex ett par fälgar för att nästa dag ha 0% rabatt för att nästa dag ha 27% rabatt...🤔

Av:
    Oskar
    Johge skrev:
    Spacekitty skrev:
    Johge skrev:

Valutajusteringar kan jag förstå men att ena dagen ha 44% rabatt på tex ett par fälgar för att nästa dag ha 0% rabatt för att nästa dag ha 27% rabatt...🤔

Det är väl inget konstigt med det? Ökar intresset för sajten...

Av:
    Snakepit
    CK har läst tråden. Nu finns bara en endaste ripmo, utan rabatt, på sidan :p

Av:
    Raggamuffin
    Snakepit skrev:
    CK har läst tråden. Nu finns bara en endaste ripmo, utan rabatt, på sidan :p

Finns en Hakka med =)

// Muffin

Av:
    såkket
    Verkar som allt som inte finns i Sverige på lager eller i butik blivit bortplockat, finns inga i9 hjul heller längre.

Av:
    SalkinL
    Det är någon på CK som roar sig på våran bekostnad ;)

Av:
    Crossmax
    SalkinL skrev:
    De får gärna roa sig på min bekostnad som de fortsätter bekosta rabatterna!

---------------------------------------------------

Av:
    SalkinL
    Crossmax skrev:
    SalkinL skrev:
    De får gärna roa sig på min bekostnad som de fortsätter bekosta rabatterna!

Ja jag klagar inte. Fick väldigt mycket cykel för pengarna. Sen blev det inte så billigt i slutändan ändå för jag råkade köpa massa skoj saker till den.

Av:
    patreg
    Lyckades norpa den sista(?) med 31% rabatt idag! Fan vad jag ser fram emot våren nu!

Av:
    Raggamuffin
    patreg skrev:
    Lyckades norpa den sista(?) med 31% rabatt idag! Fan vad jag ser fram emot våren nu!

Hösten menar du? :)

// Muffin

Av:
    Johge
    Premiärturen avklarades idag med sambon på sin Spark 950... Ser fram emot att testa den ordentligt i sommar när det bär av norrut mot Järvsö och Åre
    7BD49DC2-7809-48AC-BAAF-558B0FA871BF.jpeg

Av:
    Raggamuffin
    Cykelkraft skickade klart fel body på mina nya hjul, är det bara bodyn som skiljer? Eller behövs andra end-caps mm från HG till XD, deras egna nav "logo" eller vad de kallas.

// Muffin

Av:
    glitch
    En liten uppdatering. En "produktionsversion" av flaskställsadaptern kom kort efter vi testat prototypen.
    Nu med fint fasade kanter samt svart anodisering.
    Blev kanonbra, Tack till AJ här på forumet som snabbt och smidigt fixade en lokal lösning istället för att lägga onödigt mycket pengar på USA-import.

20190131_190327.jpg
    20190303_102041.jpg

Av:
    MickeMud
    Raggamuffin skrev:
    Cykelkraft skickade klart fel body på mina nya hjul, är det bara bodyn som skiljer? Eller behövs andra end-caps mm från HG till XD, deras egna nav "logo" eller vad de kallas.

Inte säkert på att det är svar på din fråga men jag köpte snikmodellen och där satt det XT body och beställde då en XD body av Ibis som passade p&p inga problem så jag kunde köra med min lättare kasett jag hade liggande. Går snabbt och lätt att byta dessutom vilket jag gjort vid vissa tillfällen för att spara 200 gr.på kasettvikten.

Av:
    mikipedia_
    glitch skrev:
    En liten uppdatering. En "produktionsversion" av flaskställsadaptern kom kort efter vi testat prototypen.
    Blev kanonbra, Tack till AJ här på forumet som snabbt och smidigt fixade en lokal lösning istället för att lägga onödigt mycket pengar på USA-import.

Snyggt! Men galet lik en Wolfthoot b-rad1, men det kanske var planen från början😉

Mitt projekt
    https://happyride.se

Av:
    glitch
    mikipedia_ skrev:
    glitch skrev:

Snyggt! Men galet lik en Wolfthoot b-rad1, men det kanske var planen från början😉

Det var exakt planen. Men jag tyckte de tog i lite väl med sina priser för vad det är och gynnar hellre en lokal förmåga. Win win liksom :)

Av:
    Raggamuffin
    MickeMud skrev:
    Raggamuffin skrev:

Inte säkert på att det är svar på din fråga men jag köpte snikmodellen och där satt det XT body och beställde då en XD body av Ibis som passade p&p inga problem så jag kunde köra med min lättare kasett jag hade liggande. Går snabbt och lätt att byta dessutom vilket jag gjort vid vissa tillfällen för att spara 200 gr.på kasettvikten.

Cheers, de ska skicka en ny body. Mest så man inte står där sen och behöver en annan end-cap som på Fun Works.
    Jag flyttade över den body jag redan kört med så mecket är lugnt :)

// Muffin

Av:
    felt
    Hej,

Är det någon som kör sin ripmo med en rs lyrik 160mm med 42mm offset?
    Ibis rekomenderar ju 44mm offset funderar på om 42 funkar hyffsat ”lika bra”

/Magnus

Av:
    Raggamuffin
    Jag sätter ett krokigt bakhjul på att ingen hade märkt nån skillnad, klockan inkluderad.

// Muffin

Av:
    Johge
    skulle vilja uppgradera till 200mm bromsskiva fram men har ingen aning om vilka som passar? Jag har den GX utrustade med shimanobromsarna... hjälp någon?

Av:
    SalkinL
    Johge skrev:
    skulle vilja uppgradera till 200mm bromsskiva fram men har ingen aning om vilka som passar? Jag har den GX utrustade med shimanobromsarna... hjälp någon?

Alla som har rätt storlek passar. Köp en likadan som du har fast större och en adapter. Sitter väl Shimanos vanliga skivor på, sm-rt66? Dom är bra och billiga.

Av:
    glitch
    Satte precis på en Quaxar 203 skiva.
    Billiga och ser bra ut.
    Glöm in +23 mm pm adaptern.

Av:
    skogsstjärnan
    Beställde en Ripmo den 13 jan, med beräknat leveransdstum 8 mars. Det var förra veckan. Har inte hört något alls fr CK. Vad ska man mentalt ställa in sig på? Kanske cykelbingo: Den som gissar närmast datum får guidad tur på mina ”hemliga” stigar runt Kungsängen ;-)

Av:
    Raggamuffin
    Du borde få mail om försening normalt sätt. Är det helt tyst? Finns beställningen under mitt konto?

De har lyckats skicka bekräftelse via mail till mig men sen aldrig lagt upp någon order.

// Muffin

Av:
    Johge
    Tack för svaren..
    skogsstjärnan, jag gissar på 3april

Av:
    skogsstjärnan
    Jo, finns på mitt konto. Leverans i April kan jag stå ut med.

Av:
    Johge
    glitch skrev:
    Satte precis på en Quaxar 203 skiva.
    Billiga och ser bra ut.
    Glöm in +23 mm pm adaptern.
    Har du nån länk till adaptern? Såg att det finns flera olika... p/p p/m osv

Av:
    glitch
    https://www.bike-discount.de

Av:
    Johge
    Tackar

Av:
    Chralle
    Tror ni att köregenskaperna sätts på spel om jag monterar en gaffel med 51mm offset på Ripmon? Eller rullar jorden på som vanligt?
    Det är ju delade åsikter kring huruvida offset spelar någon större roll..

Av:
    SalkinL
    Chralle skrev:
    Tror ni att köregenskaperna sätts på spel om jag monterar en gaffel med 51mm offset på Ripmon? Eller rullar jorden på som vanligt?
    Det är ju delade åsikter kring huruvida offset spelar någon större roll..

Du lär inte dö av det. Labbade lite med offset på min förra cykel men eftersom jag gjorde det i samband med byte till slackset så vet jag inte vilken ändring som gjorde vad. -1,5gr och 51->42mm offset. Totalen var lugnare styrning utan att vara långsam. Inget problem med wheelflop. Men det var inga enorma skillnader, snarare nyanser ;)

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ