• Re: Ibis Ripmo, godspeed

Av:
    Raggamuffin
    Tycker ripmon går lika bra att hemmacykla med som min jeffsy gjorde men fixar lite mer nerför. Den funkar i parken men är ingen maxad cykel för det.

// Muffin

Av:
    bjorkkis
    Nästa fråga blir gällande storlek, enl. CK hemsida så ska jag ha en Lagre, alltid kört Medium innan.

Jag är 178cm, hur långa är ni och vilken storlek på era Ripmos?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-04-19 18:31 av bjorkkis.

Av:
    Raggamuffin
    Hade valt L. Framför allt om du fokuserar på nedförsbackar.

// Muffin

Av:
    jofahjalm
    Jag tror också du ska ha en L.

Av:
    sealmp
    L absolut. Jag är 179.

Av:
    SalkinL
    Är 177 inte så ståtliga cm och kör en L. Ångrar inte det. M hade nog känts väldigt kort i cockpiten.

Av:
    Chralle
    masthaa skrev:
    sealmp skrev:
    CK kör lite påskrabatt 10% extra på alla Ibis:ar https://www.cykelkraft.se
    Blir ca 33tkr för en NX-build. Bra pris måste jag säga.

Alfakrull skrev:
    Chralle skrev:
    Jag ser också att Ripmon skall komma med Grip2 dämparen under 2019. Betyder det att den kommer med "Performance Elite" gaffeln eller är det andra skillnader gentemot "Performance" gaffeln från Fox?

Jag är 190cm lång och blir ju nervös när vissa av er skriver att ni sitter trångt i XL-ramen :S.

Min skall komma när som.. Segt att den kostar 8k mindre nu än när jag beställde den.....
    Kanske värt besväret att fråga om prisgarantin gäller? https://www.cykelkraft.se

Halloj! Min första post på Happy (smyg läst ett tag) får bli ett tack för det här uppmärksammandet att Ripmon gått ner i pris + extra rabatten och deras prisgaranti. Klart värt att testa, 8k mindre att betala för mig.
    Drog iväg ett mail till dem:
    "Såg att priset gått ner samt att ni har 10% extra rea på den cykeln jag beställt.
    Kan ni lösa detta för min beställning eller behöver jag avboka och beställa igen för att få detta pris?"

bjorkkis skrev:
    Någon som hört något om leverans tider? Inte samma problem som tidigare hoppas jag 😂👍🏻
    Pratade med CK slutet förra veckan och de hade fått från IBIS att min beställning går med ett utskick 20/4, så det leverans datum jag fått (början av Maj) stämmer nog ganska bra.

Jag skickade ett likadant mejl, får se om dem svarar imorgon! Om inte så lägger jag en ny beställning under helgen till det lägre priset och makulerar den nuvarande beställningen senare nästa vecka om det inte skulle lösa sig.

Av:
    Crossmax
    +1 på L för bjorkkis

---------------------------------------------------

Av:
    Johge
    180cm och kör Large.
    Hur många av er i närheten av min längd kör med 800mm styre? Jag har Ibis kolstyre med aluinserts som då hamnar på just 800mm men tycker att det är i bredaste laget. Tar man bort alun så blir det bara 750mm vilket känns för smalt. finns det kortare inserts eller borde jag bara vänja mig?

Av:
    jofahjalm
    Går det inte att såga av det som ett normalt styre? Det känns som du borde ha ett styre som är någonstans mellan 750 och 800 mm.

Av:
    SalkinL
    Såga av aluinsertsens...

Av:
    Johge
    SalkinL skrev:
    Såga av aluinsertsens...
    Funderat på det men vill behålla möjligheten att ha 800mm styre...

Av:
    jofahjalm
    Du får du ju köra med 800 mm styre eller köpa ett styre till. S800 mm lär vara bredare än vad som är optimalt för dig.

Av:
    Johge
    jofahjalm skrev:
    Går det inte att såga av det som ett normalt styre? Det känns som du borde ha ett styre som är någonstans mellan 750 och 800 mm.
    jag har iofs ett alustyre också som är 780mm som jag kanske ska montera och köra med ett tag

Av:
    Johge
    Jag ska dra iväg ett mail till Ibis och be om att få köpa två lösa inserts så kan jag kapa dom till önskad längd

Av:
    Alfakrull
    Chralle skrev:
    masthaa skrev:
    sealmp skrev:
    CK kör lite påskrabatt 10% extra på alla Ibis:ar https://www.cykelkraft.se
    Blir ca 33tkr för en NX-build. Bra pris måste jag säga.

Alfakrull skrev:
    Chralle skrev:
    Jag ser också att Ripmon skall komma med Grip2 dämparen under 2019. Betyder det att den kommer med "Performance Elite" gaffeln eller är det andra skillnader gentemot "Performance" gaffeln från Fox?

Jag är 190cm lång och blir ju nervös när vissa av er skriver att ni sitter trångt i XL-ramen :S.

Min skall komma när som.. Segt att den kostar 8k mindre nu än när jag beställde den.....
    Kanske värt besväret att fråga om prisgarantin gäller? https://www.cykelkraft.se

Halloj! Min första post på Happy (smyg läst ett tag) får bli ett tack för det här uppmärksammandet att Ripmon gått ner i pris + extra rabatten och deras prisgaranti. Klart värt att testa, 8k mindre att betala för mig.
    Drog iväg ett mail till dem:
    "Såg att priset gått ner samt att ni har 10% extra rea på den cykeln jag beställt.
    Kan ni lösa detta för min beställning eller behöver jag avboka och beställa igen för att få detta pris?"

bjorkkis skrev:
    Någon som hört något om leverans tider? Inte samma problem som tidigare hoppas jag 😂👍🏻
    Pratade med CK slutet förra veckan och de hade fått från IBIS att min beställning går med ett utskick 20/4, så det leverans datum jag fått (början av Maj) stämmer nog ganska bra.

Jag skickade ett likadant mejl, får se om dem svarar imorgon! Om inte så lägger jag en ny beställning under helgen till det lägre priset och makulerar den nuvarande beställningen senare nästa vecka om det inte skulle lösa sig.
    Ni kan ju tacka mig genom bra pris på ripmon sen när ni ska byta upp er 😉

10kr rabatt/mån hos vimla för både dig och mig: https://vimla.se

Av:
    zinkpasta
    Johge skrev:
    Jag ska dra iväg ett mail till Ibis och be om att få köpa två lösa inserts så kan jag kapa dom till önskad längd

De vill ha $25 för dem, känns lite saftigt.. Vill minnas att det stod $15 i nån artikel.

Av:
    bjorkkis
    100% majoritet på L, vågar nog inte gå på något annat 🙈

Tack för snabba bra svar!

Av:
    Johge
    zinkpasta skrev:
    Johge skrev:

De vill ha $25 för dem, känns lite saftigt.. Vill minnas att det stod $15 i nån artikel.
    Det var lite väl saftigt..kanske går att pruta ner😂

Av:
    fredrik168
    2000
    DSC_2833.JPG

-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
    jag cyklar noga, inte fort men noga.
    -—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—

Av:
    Johge
    Ripmons föregångare?? Ingen vacker skapelse direkt

https://www.blocket.se

Av:
    Johge
    Ibis Szazbo
    6798B152-B4FC-473F-8549-4641DA611D28.png

Av:
    Crossmax
    fullsizeoutput_2c13.jpeg
    Dagsfärsk bild på Ripmon. Nu med sommardäck.

fullsizeoutput_2c0f.jpeg

Av:
    filbur
    Har fingrat på köpknappen på en NX build hela påsken men inte kommit längre än så, jag velar lite kring om det är för mycket cykel för mig eller inte.

Kör idag på en lätt camber från -13 så steget till en Ripmo tänker jag mig är rätt stort och det är väl det som sätter grillor i huvudet på mig. Bor i Sthlm och cyklar där med omnejd, dvs mest plattstig men skulle gärna ha en hoj som inte skämmer bort sig allt för mycket i bikepark heller.

Har inte haft möjlighet att testcykla något annat så köper mer eller mindre i blindo.
    Skulle jag ha roligare på en hoj med typ 120-140 slag istället? NX build med påskrea hamnar på 33,6tkr vilket känns som ett rätt OK pris. Vill inte gärna gå högre än så.

Av:
    Johge
    filbur skrev:
    Har fingrat på köpknappen på en NX build hela påsken men inte kommit längre än så, jag velar lite kring om det är för mycket cykel för mig eller inte.

Kör idag på en lätt camber från -13 så steget till en Ripmo tänker jag mig är rätt stort och det är väl det som sätter grillor i huvudet på mig. Bor i Sthlm och cyklar där med omnejd, dvs mest plattstig men skulle gärna ha en hoj som inte skämmer bort sig allt för mycket i bikepark heller.

Har inte haft möjlighet att testcykla något annat så köper mer eller mindre i blindo.
    Skulle jag ha roligare på en hoj med typ 120-140 slag istället? NX build med påskrea hamnar på 33,6tkr vilket känns som ett rätt OK pris. Vill inte gärna gå högre än så.
    Om du vill prova en Large så ska jag och några till cykla i Hellas imorgon mellan typ kl14-17 imorgon..

Av:
    cobrarax
    Crossmax skrev:

Rock Razor? Hur är markfrigången?

Av:
    Schreddan
    filbur skrev:

Phreddan säger tjöp.
    :)

------------------------------------
    "Fat bikes are amazing in the air. They should be called bird bikes, they fly so well" - Ed Masters
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-04-21 17:38 av Schreddan.

Av:
    Crossmax
    cobrarax skrev:
    Crossmax skrev:

Menar du med de specifika däcken? RoRa utmärker sig inte på något speciellt sätt vad gäller höjd.

Av:
    cobrarax
    Crossmax skrev:
    cobrarax skrev:
    Crossmax skrev:

Menar du med de specifika däcken? RoRa utmärker sig inte på något speciellt sätt vad gäller höjd.
    Ja Rock Razor är väl 2.35 jmf med Agressor 2.5 eller NN 2.6 som kommer med cykeln. BB hamnar ju lite lägre.

Av:
    Crossmax
    cobrarax skrev:
    Crossmax skrev:
    cobrarax skrev:
    Crossmax skrev:

Ja Rock Razor är väl 2.35 jmf med Agressor 2.5 eller NN 2.6 som kommer med cykeln. BB hamnar ju lite lägre.
    Har kört Schwalbe 2.35 sedan första metern, så kan inte kommentera. BBt är lågt men hanterbart.

Av:
    SalkinL
    Schwalbe 2,35 vs Maxxis 2,5WT är ganska samma i bredd på en 35mm fälg. Skiljer det något så är det inte många millimeter.

Av:
    glitch
    SalkinL skrev:
    Schwalbe 2,35 vs Maxxis 2,5WT är ganska samma i bredd på en 35mm fälg. Skiljer det något så är det inte många millimeter.

Jag har aluhjulen, vad det nu är för innerbredd på dem, och 2.5 wt är uppenbart bredare än 2.35 schwalbe, däremot är den potentialla ändringen i BB verkligen inget man märker av.

-= Evoc cykelväska uthyres, PMa=-

Av:
    SalkinL
    glitch skrev:
    SalkinL skrev:

Jag har aluhjulen, vad det nu är för innerbredd på dem, och 2.5 wt är uppenbart bredare än 2.35 schwalbe, däremot är den potentialla ändringen i BB verkligen inget man märker av.

Mätte mina Schwalbe till 2,48" när dom satt på. Ser ingen skillnad på dom och Maxxis som sitter på nu. Om jag orkar och kommer ihåg kan jag mäta Maxxis imorgon innan jag ska ut. Sitter på kolfälgarna men jag tror dom har samma bredd invändigt som alufälgarna.
    Sen kan man fundera lite på tillverkningstoleranserna som verkar vara lite svajiga med däckstillverkarna. Kan vara individer även på bredden och att mina Schwalbe råkade bli lite större.
    Oavsett så är det nog helt korrekt att skillnad i BB-höjd är försumbart.

Av:
    bjorkkis
    filbur skrev:

Kör på, jag beställde en igår, NX build med XT-bromsar som tillval, kanske att jag byter dom till zee.

Magkänslan säger att det blir bra, idag har jag en Jeffsy 27. Kör mest stig runt om Göteborg. Är 177cm och tog en L efter rådfrågning här ifrån.

Av:
    glitch
    SalkinL skrev:
    glitch skrev:
    SalkinL skrev:

Mätte mina Schwalbe till 2,48" när dom satt på. Ser ingen skillnad på dom och Maxxis som sitter på nu. Om jag orkar och kommer ihåg kan jag mäta Maxxis imorgon innan jag ska ut. Sitter på kolfälgarna men jag tror dom har samma bredd invändigt som alufälgarna.
    Sen kan man fundera lite på tillverkningstoleranserna som verkar vara lite svajiga med däckstillverkarna. Kan vara individer även på bredden och att mina Schwalbe råkade bli lite större.

Jag har inte mätt, men mitt Magic Mary fram såg direkt tanigare ut än DHF, så det syntes skillnad på min uppsättning tydligt. Men som sagt det kan ju diffa en del mellan däcken också.

-= Evoc cykelväska uthyres, PMa=-

Av:
    filbur
    bjorkkis skrev:
    Kör på, jag beställde en igår, NX build med XT-bromsar som tillval, kanske att jag byter dom till zee.

Magkänslan säger att det blir bra, idag har jag en Jeffsy 27. Kör mest stig runt om Göteborg. Är 177cm och tog en L efter rådfrågning här ifrån.

Blev precis med en order jag med, Large NX svart. Fick dock aldrig möjlighet att lägga till några tillval, är jag blind?
    Vad fick du ge extra för XT? Hade ju varit fint att slippa byta bromsar direkt.

Av:
    SalkinL
    glitch skrev:
    SalkinL skrev:
    glitch skrev:
    SalkinL skrev:

Jag har inte mätt, men mitt Magic Mary fram såg direkt tanigare ut än DHF, så det syntes skillnad på min uppsättning tydligt. Men som sagt det kan ju diffa en del mellan däcken också.

Mätte lite snabbt förut. Casing verkar vara i princip samma. Men mönstret är klart bredare på Maxxis.

Av:
    Chralle
    Till er som har haft koll på cykelkraft under en längre period, är det exceptionellt billiga priser på I9 942 kolhjulen just nu under påsken? Är det värt att passa på?

Av:
    Raggamuffin
    Varit nere på 12 som lägst, men bara sett en gång.

// Muffin

Av:
    Johge
    Idag fick Ripmon bekänna färg både uppför och nerför i Hellas.. Sjukt rolig cykel man köpt😀 Vilket däcktryck brukar ni andra köra på?
    652EF6D3-B218-42E2-BF87-CB994FA3D09F.jpeg

Av:
    Stervelo
    SalkinL skrev:
    glitch skrev:
    SalkinL skrev:
    glitch skrev:
    SalkinL skrev:

Mätte lite snabbt förut. Casing verkar vara i princip samma. Men mönstret är klart bredare på Maxxis.
    2.6 hd och mm blir klart mycket rundare än dhf och aggressorn som satt på, klarar nog bredare fälg än maxxisarna. inte samma locked in känsla som maxxisen i kurvor i hög fart, men de sitter minst lika bra. HDn kan köras med ett par tiondels bar lägre tryck än aggressorn, men har nog att göra med ökad volym i sulan mest, vet inte om den är mer stabil. Jag får ner den så lågt i tryck att fästet, trots "speedgrip" blandning inte är ett issue. Men, jag tycker den "pinballar" redan vid inte alls höga tryck,kanske har att göra med att dobbarna på sidan sticker ut lite mer än aggressorn. Klart grövre och glesare mönster på hd än aggressor, men upplever inte sämre rull alls. Kanske till och med bättre. Med MM 2.6 fram går det också att sänka tryck med en tiondels bar jämfört med hr2 och dhf, 2.5 WT båda två. Klart nöjd än så länge. Bara 5 rundor på dem.

Det du inte dör av blir du starkare av, men det du dör av blir din mamma starkare av.

Av:
    bjorkkis
    filbur skrev:
    bjorkkis skrev:

Blev precis med en order jag med, Large NX svart. Fick dock aldrig möjlighet att lägga till några tillval, är jag blind?
    Vad fick du ge extra för XT? Hade ju varit fint att slippa byta bromsar direkt.

Jag ser inte heller några tillval på hemsidan.

Men ca: 2k för bromsarna och 900:- för skivorna :)

Står på CK någonstans att dom monterar det man lägger till tillsammans med cykeln.

Av:
    såkket
    Dom monterar tillbehör, ytterst tveksam till att bromsar i samma order som en cykel kommer monteras utan att du specifikt ber om det.
    Är väl mer ringklocka, pakethållare od som man lär klassa som tillbehör.

Av:
    bjorkkis
    såkket skrev:
    Dom monterar tillbehör, ytterst tveksam till att bromsar i samma order som en cykel kommer monteras utan att du specifikt ber om det.
    Är väl mer ringklocka, pakethållare od som man lär klassa som tillbehör.

Jag har mailat frågan, dock inte fått svar ännu. Återkommer, men kan säkert vara så att montering av komponenter inte räknas som tillbehör.

Av:
    Raggamuffin
    Johge skrev:
    Idag fick Ripmon bekänna färg både uppför och nerför i Hellas.. Sjukt rolig cykel man köpt😀 Vilket däcktryck brukar ni andra köra på?

1.8 fram, 2.0 bak.
    Dhf 2,5 3C maxxgrip exo dh-casing
    Highroller II 2,3 maxterra DD, huck norris.

// Muffin

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in