• Passar 28 mm på 23 mm fälgar?

Av:
    MichaelOberg
    Hej!

Måste skaffa nya däck inför säsongen och har kollat på mängder av videos och läst om däck, tryck, storlekar, gummi osv.

Har bestämt mig för Specialized Turbo Cotton 28 mm som är som andra tillverkares 27 mm (om de hade funnits).

Passar den bredden på mina fälgar som är dessa.
    ICAN Carbon Clincher Wheelset for Road Bike 38mm Deep Basalt Surface 23mm Wide

https://m.ebay.com

Annars får jag välja 26 mm som är lika breda som andra tillverkares 25 mm. Sitter 25 mm Continental på nu som behöver bytas.

Tack på förhand 😉
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-04-02 08:07 av MichaelOberg.

• Re: Passar 28 mm på 23 mm fälgar?

Av:
    Sixten Fors
    Skithjul. Undvik. Fälgen är omodern. U-formad inuti, passar inte med moderna däck och funkar inte slanglöst. Bredden 23 mm är utvändigt och inte invändigt, den är 16 mm invändigt vilket är helt fel till 28 mm däck. Köp riktiga hjul designade på 2000-talet som funkar slanglöst och minst 19 mm inre bredd.
    fulhjul.png
    AB2.jpg

Av:
    Lejon
    Men hjulen ju TS redan, det var däcken det handlade om. Inte en önskan om att få hjulen recenserade/sågade.
    Ang frågan så säger jag att det kommer få utmärkt. Det går givetvis att argumentera för att däck och fälg ska ha RÄTT bredd (dvs jättebrett enl dagens uppfattning) men 28 mm däck på 23 mm (yttre) breda fälgar kommer givetvis i verkligheten fungera bra.

Av:
    Sixten Fors
    Aha, hjulen är alltså gamla hjul och skall återanvändas på 2000-talet ;)

Av:
    Lingon
    Skall du touringcykla på dåliga vägar, eller varför vill du ha så breda däck? Vill du cykla fort är det bättre med 23 fram och 25 bak.

Av:
    Hasse#7
    Sixten Fors skrev:
    Aha, hjulen är alltså gamla hjul och skall återanvändas på 2000-talet ;)

Onödig ton kan jag tycka. Det är viktigare att cykla på det man har än att inte cykla alls. Jag skulle vara mer uppmärksam på om däcken får plats i ramen än om de sitter kvar på fälgarna.

Av:
    Sixten Fors
    Lingon skrev:
    Skall du touringcykla på dåliga vägar, eller varför vill du ha så breda däck? Vill du cykla fort är det bättre med 23 fram och 25 bak.
    För att bredare däck är bättre på allt. Snabbare, rullar lättare, bättre komfort, färre punka, bättre på allt. 23 mm däck har bara en plats, i historieböckerna.

Av:
    Pfaff
    Tabell på det?

-------------------------------------------------------------
    Långsam på korta sträckor!

Av:
    MichaelOberg
    Fälgarna återanvänder jag några år till 😉👍🏻

Tack, chansar på 28 mm och i värsta fall får jag väl köpa nya fälgar...

Ska köra på asfalt men tänker att de flesta recensioner av däck är gjorda på bättre vägar än svenska vilket för mig talar ännu mer för bredare däck.

Vet ju hur stor skillnad det är när man kör bil i Sverige och sen kommer in på tyska vägar.

Av:
    MichaelOberg
    Sixten Fors skrev:
    Skithjul. Undvik. Fälgen är omodern. U-formad inuti, passar inte med moderna däck och funkar inte slanglöst. Bredden 23 mm är utvändigt och inte invändigt, den är 16 mm invändigt vilket är helt fel till 28 mm däck. Köp riktiga hjul designade på 2000-talet som funkar slanglöst och minst 19 mm inre bredd.

Har du något tips på bra fälgar?

Av:
    MichaelOberg
    Pfaff skrev:
    Tabell på det?

Här finns lite information.

http://road.cc

http://www.velonews.com
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-04-02 09:00 av MichaelOberg.

Av:
    emmer
    MichaelOberg skrev:
    Har du något tips på bra fälgar?
    Lyssna inte på honom. Han har inte en susning om vad han dillar om.
    Och det är det lätt att göra en tabell på...

—————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

Av:
    fyrbåk
    Däcken kommer funka alldeles utmärkt på hjulen, inga problem där. Vad du behöver kontrollera är om de får plats i ramen. Vissa ramar är väldigt tajta och fixar inte mer än 25mm medan andra klarar mycket mer.

Av:
    MichaelOberg
    Ok. Ska kolla ramen också, men så tajt att det inte skulle gå få in 2-3 mm känns de inte som att de är. Men har väl inte kollat så noga heller 👍🏻😉

Av:
    Stumpy
    Kolla att det finns plats på höjden mot bromsen och även på bredden bakom vevpartiet. Funkar det, så kommer det bli bra med 28or.

Av:
    andrewmtb
    Michael: Lite OT Är du nöjd med fälgarna i övrigt? Är nämligen själv spekulant på liknande fast 50mm :)

Har dock läst recensioner ifrån personer med samma fälg som du fast på Amazon.com, och de har kört 28mm utan problem.

Av:
    MichaelOberg
    Jag kan varken säga ja eller nej. Köpte en cykel med de fälgarna på. Har inget annat att jämföra med 😉

Av:
    HåkanC
    fyrbåk skrev:
    Däcken kommer funka alldeles utmärkt på hjulen, inga problem där.
    +1

fyrbåk skrev:
    Vad du behöver kontrollera är om de får plats i ramen.
    och i gaffeln!

Ofta är det så att den sämre aerodynamiken med 28mm däck (jmf med 23) mer än uppvägs av det lägre rullmotståndet.
    Så här skrev en av Zipps egna ingenjörer för några år sedan
    "Crr (coefficient of rolling resistance) is a big deal, and there are many tire choices where the less aero tire with lower Crr is still the better choice
    — Josh Poertner
    Zipp Lead Engineer
    "
    Från: http://velonews.competitor.com

När inlägget ovan skrevs sålde inte Zipp däck bredare än 23mm!

/Håkan

Av:
    JTF
    Lingon skrev:
    Varför? Har du källhänvisning på att 23 mm resp. 25 mm är bättre (snabbare) än 28 mm?

Av:
    Dr_Rydell
    Pfaff skrev:
    Tabell på det?
    Det dimper nog ner en GCN-video snart ska du se (som inte riktigt handlar om det som efterfrågas).

Av:
    Pfaff
    MichaelOberg skrev:
    Fälgarna återanvänder jag några år till 😉👍🏻

Tack, chansar på 28 mm och i värsta fall får jag väl köpa nya fälgar...

Ska köra på asfalt men tänker att de flesta recensioner av däck är gjorda på bättre vägar än svenska vilket för mig talar ännu mer för bredare däck.

Vet ju hur stor skillnad det är när man kör bil i Sverige och sen kommer in på tyska vägar.

Självklart gör du det.
    Men, som nån skrev ovan, kolla att däcken får plats - före köp. De trånga ställen är bakom vevpartiet och under frambromsen.
    (Jag fick dremella lite på en bromsarm för att få plats med ett 25 mm däck.... )

-------------------------------------------------------------
    Långsam på korta sträckor!

Av:
    Hasse#7
    Det finns också en risk att ett däck som serut att passa sväller lite till när det får stå pumpat. Sen vill man ha lite varginal för medföljande grus. Testade Conti GP4000-2 28 mm på min Trek Madone 4.7. Fick plats nästan utan marginal vid montaget. Dagen efter tog de i. Men även 25mm är mycket trevligare än 23mm för oss som helst bara cyklar för att det är bland det bästa som finns.

Av:
    Annors
    För er som vill grotta ner er så har de gjort en del jämförekser på denna sida.
    I grunden så rullar 28or bättre vid samma tryck än de smalare. Men ska man inte stutsa fram så ska trycken ändras mellan bredderna. 8kg på 23 7kg på 25 o nånstans 5-6 på 28or. Då är skillnaderna minimala i rullmotstånd.
    Känsla o bekvämlighet är mer däckkvalitet än bredd enligt min erfarenhet.
    Grepp är ofta bättre på breda hjul men det är inte alltid sant i fukt o lite grus på vägarna.
    Själv gillar jag den direkta känslan på 23or. 28or kna vara lite diffusa när man lägger ner i kurvor.
    Det finns inga fel o rätt! Ut o cykla bara!

https://www.bicyclerollingresistance.com

Av:
    bllx
    Annors skrev:
    I grunden så rullar 28or bättre vid samma tryck än de smalare. Men ska man inte stutsa fram så ska trycken ändras mellan bredderna. 8kg på 23 7kg på 25 o nånstans 5-6 på 28or. Då är skillnaderna minimala i rullmotstånd.
    Känsla o bekvämlighet är mer däckkvalitet än bredd enligt min erfarenhet.
    Grepp är ofta bättre på breda hjul men det är inte alltid sant i fukt o lite grus på vägarna.
    Själv gillar jag den direkta känslan på 23or. 28or kna vara lite diffusa när man lägger ner i kurvor.
    Det finns inga fel o rätt! Ut o cykla bara!

https://www.bicyclerollingresistance.com

+1

Tips på läsning:
    https://silca.cc
    http://flocycling.blogspot.se

En fördel för bredare däck är ju att man kan sänka trycket mer, för att passa till underlaget, innan risken för genomslag blir för stor.

Av:
    Sixten Fors
    Hasse#7 skrev:
    ...Sen vill man ha lite varginal vaginal för medföljande grus...
    fixade typo ;)

Av:
    bllx
    HåkanC skrev:
    fyrbåk skrev:
    Däcken kommer funka alldeles utmärkt på hjulen, inga problem där.
    +1

fyrbåk skrev:
    Vad du behöver kontrollera är om de får plats i ramen.
    och i gaffeln!

Ofta är det så att den sämre aerodynamiken med 28mm däck (jmf med 23) mer än uppvägs av det lägre rullmotståndet.
    Så här skrev en av Zipps egna ingenjörer för några år sedan
    "Crr (coefficient of rolling resistance) is a big deal, and there are many tire choices where the less aero tire with lower Crr is still the better choice
    — Josh Poertner
    Zipp Lead Engineer
    "
    Från: http://velonews.competitor.com

När inlägget ovan skrevs sålde inte Zipp däck bredare än 23mm!

/Håkan

25 mm kontra 23 mm kanske inte är så stor skillnad (kombinerad rullmotstånd och luftmotstånd), men det är nog få hjul som fungerar tillfredställande nog med kanttrådsdäck som säljs som 28 mm. Tom Anhalt har gjort rätt mycket studier i ämnet, och även om han ofta finner att ”låg crr ofta övervinner bra aero” gick 28 mm spec. turbo bett mot 24 och 26 mm när han testade på Roval Clx 64 (~30 mm ytterbredd). http://bikeblather.blogspot.se
    Och då gör han ändå jämförelsen i tämligen låg hastighet.

Av:
    Hasse#7
    Sixten Fors skrev:
    Hasse#7 skrev:
    ...Sen vill man ha lite varginal vaginal för medföljande grus...
    fixade typo ;)

Tack det var snällt. Oftast skyller jag på mobilen och sämre syn, men det här var på datorn så jag är bara slarvig. Bra att du direkt insåg att det inte var "marginal" jag skulle skriva. Det hade ju blivit lite obekvämt.

Av:
    Lingon
    Sixten Fors skrev:
    Lingon skrev:
    För att bredare däck är bättre på allt. Snabbare, rullar lättare, bättre komfort, färre punka, bättre på allt. 23 mm däck har bara en plats, i historieböckerna.
    Nej.
    Luftmotståndet är viktigare än rullmotstånd på en trumma. Det är bara internetcyklister som cyklar snabbare med ett 28 mm framdäck.

Av:
    emmer
    Nu är ju inte 38mm så högt men det kan bli lite sidvindskänsligt dessutom med däck bredare än fälgen.

—————

Av:
    HåkanC
    Annors skrev:
    Nja, bicyclerollingresistance, liksom de allra flesta som göra "labmätningar" gör sina mätningar på onormalt slätt underlag.
    (Det finns många anledningar till det)
    Men rullmotståndet på vanliga vägar ser ofta helt annorlunda ut

Läs mer här: http://trstriathlon.com
    Ur texten: "110 is the highest pressure you want under the most perfect imaginable conditions, with asphalt that hasn’t even been driven on yet. It starts dropping quickly from that. "
    ....
    "But then they’ll actually try it at 90 or even 85 psi, and they come back and say that they are having much better results."

bllx skrev:
    25 mm kontra 23 mm kanske inte är så stor skillnad (kombinerad rullmotstånd och luftmotstånd)
    Enl vindtunneltest i Tour är endast aeroskillnaden ~1W och det i hela 45km/h

bllx skrev:
    men det är nog få hjul som fungerar tillfredställande nog med kanttrådsdäck som säljs som 28 mm. Tom Anhalt har gjort rätt mycket studier i ämnet, och även om han ofta finner att ”låg crr ofta övervinner bra aero” gick 28 mm spec. turbo bett mot 24 och 26 mm när han testade på Roval Clx 64 (~30 mm ytterbredd). http://bikeblather.blogspot.se
    Och då gör han ändå jämförelsen i tämligen låg hastighet.
    Han testar även med en låg vikt på hjulet, endast 38kg och använder även ett onormalt slätt underlag för sina tester.
    På vanligt underlag blir det ofta annorlunda, som syns ovan.

Lingon skrev:
    Luftmotståndet är viktigare än rullmotstånd på en trumma.
    Nja, det viktiga är rullmotståndet i verkligheten
    och då är "vinsten" med (något) bredare däck ännu större, även med (något) lägre tryck, se ovan.

Men man får inte glömma en viktig sak här
    Det är endast om det (något) bredare däcket är (minst) lika bra som det (onödigt) smala, som rullmotståndet blir lägre.
    Att ett däck är brett är inte samma sak som att det är bra!

/Håkan

Av:
    NickPick
    Egentligen bör man alltså kunna köra smalare fram och bredare bak? Tex gp4ks2 25mm (27mm irl) fram och gp4ks2 28mm (30-32mm irl) för att få något mer av en sweet spot, eller?
    Man har väl mest vikt på bakhjulet och det är där rullmotståndet gör mest så att säga. Rätta mig gärna om jag har fel.

Av:
    HåkanC
    NickPick skrev:
    Egentligen bör man alltså kunna köra smalare fram och bredare bak?
    Det är väl en av tankarna bakom Contis Attack & Force däck.
    Sedan skriver de även en del om skillnad i grepp o likn
    https://www.continental-tires.com

/Håkan

Av:
    Dr_Rydell
    Sixten?
    car_wheel_bike_2.jpg

Av:
    emmer
    Dr_Rydell skrev:
    Sixten?
    Medelsixten önskar en flackare gaffelvinkel i skogen vilket automagiskt innebär att det är braigast tom på ett crit

—————

Av:
    Sixten Fors
    Dr_Rydell?
    smalhjul.jpg

Av:
    Sixten Fors
    NickPick skrev:
    Egentligen bör man alltså kunna köra smalare fram och bredare bak? Tex gp4ks2 25mm (27mm irl) fram och gp4ks2 28mm (30-32mm irl) för att få något mer av en sweet spot, eller?
    Man har väl mest vikt på bakhjulet och det är där rullmotståndet gör mest så att säga. Rätta mig gärna om jag har fel.
    Du har rätt. Många kör så.

Av:
    izar
    Zipp rekommenderar 23mm fram och 25mm bak på Firecrest hjulen och senare.
    http://www.zipp.com

Hur brett däck man ska ha ska utgå från bredden på fälgen, i detta fall så är nog ett 21mm mest aerodynamiskt riktigt.

MEN tycker man att aerodynamik är oviktigt välj då vad som helst bara det passar i ramen.

Av:
    Dr_Rydell
    Sixten?

Av:
    Sixten Fors
    Dr_Rydell skrev:
    Sixten?
    Nope, inte den här gången heller. FYI så har jag inga cykeldäck bredare än 2,4". Kör normalbredd även på motorcykeln och bilen.

Av:
    Sixten Fors
    izar skrev:
    Zipp rekommenderar 23mm fram och 25mm bak på Firecrest hjulen och senare.
    http://www.zipp.com
    Hur brett däck man ska ha ska utgå från bredden på fälgen, i detta fall så är nog ett 21mm mest aerodynamiskt riktigt.
    MEN tycker man att aerodynamik är oviktigt välj då vad som helst bara det passar i ramen.

Zipp har mest smalhjul i sitt program.

"The new 202 Firecrest Tubeless Disc-brake wheels has an internal width of 21mm and are aerodynamically optimized for use with 28mm wide tires. The new designs improve Firecrest’s ability to yield low aerodynamic drag and high crosswind stability, a combination we call AeroBalance™" http://www.zipp.com

"The 303 NSW Tubeless Disc-brake... with an internal width of 21mm, the wheelset test fastest with a 28mm tire in the majority of wind angles." http://www.zipp.com

"The 404 NSW, 808 NWW and 808 Firecrest, with an internal width of 19mm, is optimized for smoother pavement and are aerodynamically optimized for 25mm tires." http://www.zipp.com och http://www.zipp.com och http://www.zipp.com

Av:
    izar
    Sixten i ditt korståg mot 23mm däck så pratar vi om någon enstaka watt i skillnad, dvs inget som någon överhuvudtaget känner någon skillnad på.

Jag känner ingen direkt skillnad på 23vs 25mm däck komfort, i ett blindtest tror inte jag att jag skulle kunna träffa rätt. Det är betydligt större skillnad på olika däck jämfört med olika bredd på samma däck.

Av:
    emmer
    NickPick skrev:
    Egentligen bör man alltså kunna köra smalare fram och bredare bak?
    Så länge man bara sitter och trampar så stämmer det.
    Men behöver man ställa sig upp och studsa uppför en slänt så blir det snarare det motsatta.
    Samma om det svänger mycket för då vill olika breda däck motstyra (även om det är på marginalen).
    Så för "plattlandscykling" så kan lite smalare däck eller lägre tryck i fram funka bra, men för en allsidig småvägshoj så är lika däck och i stort sett lika tryck en bra utgångspunkt.
    Betänk oxå att bredare däck måste gå med rejält lägre tryck om det inte ska bli hoppigt som faan - och då är det ingen vinst map rullmotstånd. Och med för lågt tryck så kan det även bli lite konstig väghållning vid utförskurvor med inbromsning.

Men det hela beror på hur/vad/när man cyklar.
    Däck är ju så pass billigt (mnja...) så det kan vara värt att prova sig fram och byta beroende på om man ska ta en snabb kvällstur, en landsvägstouring uppåt obygden eller ut och rejsa med polarna.

—————

Av:
    Igino Cazzola
    Lingon skrev:
    ...varför vill du ha så breda däck? Vill du cykla fort är det bättre med 23 fram och 25 bak.
    +1

Av:
    HåkanC
    izar skrev:
    tycker man att aerodynamik är oviktigt välj då vad som helst bara det passar i ramen.
    izar skrev:
    Sixten i ditt korståg mot 23mm däck så pratar vi om någon enstaka watt i skillnad, dvs inget som någon överhuvudtaget känner någon skillnad på.
    Hur ska du ha det egentligen? Hur meningslös tycker du egentligen att aeroskillnaden mellan 23, 25 och 28mm däck egentligen är?
    För rullmotståndsskillnaden mellan 23mm => 25mm (och ännu mer mellan 23mm => 28mm) är klart mer än "någon enstaka watt", även i hastigheter <45km/h.

emmer skrev:
    Betänk oxå att bredare däck måste gå med rejält lägre tryck om det inte ska bli hoppigt som faan - och då är det ingen vinst map rullmotstånd.
    Stämmer inte, inte ens på rollingresitance onaturligt släta rulle
    Du har ju själv länkat till det testet tidigare!

/Håkan

Av:
    emmer
    HåkanC skrev:
    emmer skrev:
    Betänk oxå att bredare däck måste gå med rejält lägre tryck om det inte ska bli hoppigt som faan - och då är det ingen vinst map rullmotstånd.
    Stämmer inte, inte ens på rollingresitance onaturligt släta rulle
    Du har ju själv länkat till det testet tidigare!
    /Håkan
    Jämför den grafen med "bertotryck" och återkom.

—————

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in