• Re: Passar 28 mm på 23 mm fälgar?

Av:
    izar
    HåkanC skrev:
    izar skrev:
    tycker man att aerodynamik är oviktigt välj då vad som helst bara det passar i ramen.
    izar skrev:
    Sixten i ditt korståg mot 23mm däck så pratar vi om någon enstaka watt i skillnad, dvs inget som någon överhuvudtaget känner någon skillnad på.
    Hur ska du ha det egentligen? Hur meningslös tycker du egentligen att aeroskillnaden mellan 23, 25 och 28mm däck egentligen är?
    För rullmotståndsskillnaden mellan 23mm => 25mm (och ännu mer mellan 23mm => 28mm) är klart mer än "någon enstaka watt", även i hastigheter <45km/h
    /Håkan

Enligt denna så skiljer det 1W

https://www.bicyclerollingresistance.com

Det är det bästa jag har att komma med, har du någon annan? Jag själv kör 23mm fram och 25mm bak, det handlar om marginal gains när man vill vara riktigt snabb!

Jag kör på det vad Zipp rekommenderar för mina 404:or, och på träningshjulen är jag inte så noga blir mest något som är relativt punkasäkert.

Av:
    Henrik_E
    Sixten Fors skrev:
    Lingon skrev:
    Skall du touringcykla på dåliga vägar, eller varför vill du ha så breda däck? Vill du cykla fort är det bättre med 23 fram och 25 bak.
    För att bredare däck är bättre på allt. Snabbare, rullar lättare, bättre komfort, färre punka, bättre på allt. 23 mm däck har bara en plats, i historieböckerna.
    Vi måste nog definiera bredare innan vi fastslår det. Ett 47mm däck är också bredare än 23mm men knappast lämpligt på racer.

Av:
    HåkanC
    emmer skrev:
    Ett fåfängt försök att "rädda ansiktet", genom ovidkommande tillägg
    Återkom med var ngnstans i ditt ursprungliga inlägg du öht har skrivit ngt om "bertotryck"?

Tom en majoritet av de konservativt tröga proffsen kör ju sedan flera år oftast på 24-26mm däck.
    Medelvikten på dem ligger på 65-75kg och hastigheten på slätan >40km/h
    Medelvikten för vuxna svenska män är >80kg (tom >84kg tror jag) och hastigheten hos majoriteten motionärer i tex VR är <35km/h,
    varför skall då de (och kanske även du?) använda långsammare, trögare och obekvämare däck än vad proffsen gör?

izar skrev:
    Enligt denna så skiljer det 1W

Det är det bästa jag har att komma med, har du någon annan?
    bicyclerollingresistance mäter rullmotståndet på en onaturligt slät rulle och vid endast 28,8km/h och 42,5kg

Som jag skrev ovan så har Tour mätt 1W skillnad mellan 23 och 25mm däck vid 45km/h.
    1W vid 45km/h => <0,3W vid 28,8km/h
    1W vid 28,8km/h => ~1,6W vid 45km/h

izar skrev:
    Jag kör på det vad Zipp rekommenderar för mina 404:or, och på träningshjulen är jag inte så noga blir mest något som är relativt punkasäkert.
    Hoppas du är nöjd med det, för som synes är det inga dramatiska skillnader

/Håkan

Av:
    Sixten Fors
    Henrik_E skrev:
    Sixten Fors skrev:
    Lingon skrev:
    MichaelOberg skrev:
    Har bestämt mig för Specialized Turbo Cotton 28 mm som är som andra tillverkares 27 mm (om de hade funnits).
    Skall du touringcykla på dåliga vägar, eller varför vill du ha så breda däck? Vill du cykla fort är det bättre med 23 fram och 25 bak.
    För att bredare däck är bättre på allt. Snabbare, rullar lättare, bättre komfort, färre punka, bättre på allt. 23 mm däck har bara en plats, i historieböckerna.
    Vi måste nog definiera bredare innan vi fastslår det. Ett 47mm däck är också bredare än 23mm men knappast lämpligt på racer.

Se hela citatkedjan ovan. TS satte definitionen i inlägg #1.

Av:
    emmer
    HåkanC skrev:
    emmer skrev:
    Ett fåfängt försök att "rädda ansiktet", genom ovidkommande tillägg
    Återkom med var ngnstans i ditt ursprungliga inlägg du öht har skrivit ngt om "bertotryck"?/Håkan
    Jag har trackat dig åtskilligt för att du hålla '15%' heligt :-)
    Men det är nog ingen som förnekar att bredare däck rullar lättare utan luftmotstånd vid samma tryck.
    Det är nog ingen som förnekar att det går mjukare med lägre tryck än med högre tryck.
    Det är nog ingen som förnekar att det är mindre risk för genomslag med breda däck vid lägre tryck.
    Men därifrån till att säga att bredare däck alltid rullar lättare och alltid är bekvämare samtidigt kräver nog inte bara bristande logik utan dessutom ett par irrglasögon med tillhörande knashatt.
    En bra "linje" att jämföra med är att sätta "bertotryck" och sedan kolla rullmotståndet vid det trycket(*).
    Inte det ideala trycket för fem öre (IMHO) men man har i vart fall eliminerat en (/två) variabel (/-ler) vilket är som att befrias från knashatten och irrglasögonen, vilket ju i sammanhanget är käckt.
    Så åter igen:
    någon, minns inte vem skrev:
    Jämför den grafen med "bertotryck" och återkom.

(*) Det visar på förvånansvärt bra värden för gp4kii som rullar jämförelsevis lätt med lägre tryck jämfört med mycket annat. Vilket man oxå enkelt kan klura ut på bicyclerolling...

—————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

Av:
    Fjärdebrunn
    28or äger.
    Har kört mycket på mina gamla 21mm fälgar. Helskönt och snabbt som fan.

Av:
    MichaelOberg
    Har mätt nu och det ser ut som att det finns goda marginaler för att få plats med 28 mm.
    Bifogar bilder.

Ca 3-5 mm om vardera sida vid bromsarna både fram och bak. Ca 1 cm till godo vid vevhuset. Bör gå. Kan jag beställa 28 mm nu eller tro ni det blir dåligt? :-)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-04-03 09:43 av MichaelOberg.

IMG_20180403_093034.jpg
    IMG_20180403_093050.jpg
    IMG_20180403_093000.jpg
    IMG_20180403_092940.jpg
    IMG_20180403_092813.jpg
    IMG_20180403_092926.jpg
    IMG_20180403_092858.jpg
    IMG_20180403_092833.jpg

Av:
    Jeppe_E
    ANAL!

Man kan inte använda sig av media om man vill förstå världen. - Hans Rosling

Av:
    MichaelOberg
    Jeppe_E skrev:
    ANAL!
    ?

Av:
    JTF
    Jeppe_E skrev:
    ANAL!
    Fel forum!

Av:
    andrewmtb
    Är det en Planet X RT80 du har?
    Den ser ut som min ram på bilderna i allafall. Har inga bromsar på min för tillfället, och 28mm ser ok ut (har bara testat med skjutmått som du), men det beror väl på hur mycket fälgarna flexar också när man står o trampar?

Annars ser väl dina nuvarande däck ut att ha en hel del mil kvar om hålet på bilderna i däcket är en slitindikator.

Av:
    JTF
    JTF skrev:
    Jeppe_E skrev:
    ANAL!
    Fel forum!
    Rätt forum -> https://www.psychforums.com

Av:
    MichaelOberg
    andrewmtb skrev:
    Är det en Planet X RT80 du har?
    Den ser ut som min ram på bilderna i allafall. Har inga bromsar på min för tillfället, och 28mm ser ok ut (har bara testat med skjutmått som du), men det beror väl på hur mycket fälgarna flexar också när man står o trampar?

Annars ser väl dina nuvarande däck ut att ha en hel del mil kvar om hålet på bilderna i däcket är en slitindikator.

Planet X EC-130E.
    Står 25 mm breda däck som bredast på tillverkarens sida men sen har har andra fälgar och det ser ut att fungera med 28 mm därför jag frågar. 😉

Främre däcket är okej. Bakre är slitet.
    Behöver skaffa däck så jag är redo när det är dags för att byta. Inte läge att börja Google och leta på forum och sen beställa däck när däcken är slut. Har en del motionslopp inplanerade så behöver ha grejerna klara i god tid 😉

Av:
    Jeppe_E
    MichaelOberg skrev:
    Jeppe_E skrev:
    ANAL!
    ?

Enkel lösning på ett fiktivt problem. Beställ däcken - prova att cykla. Möjliga utfall: Ja, det gick, Nej det gick inte.

Efterföljande anal diskussion om fälgbredd, rullmotsånd, etc, blahrg... (det var mer det som jag reagerade på)

Av:
    MichaelOberg
    Främre däcket passade. Hoppas jag får svaret imorgon om det bakre däcket passar också 😉
    IMG_20180412_202244.jpg

Av:
    Jeppe_E
    MichaelOberg skrev:
    Främre däcket passade. Hoppas jag får svaret imorgon om det bakre däcket passar också 😉

Väldigt snuggt med skinnvägg.

Av:
    Bengt-re
    Jeppe_E skrev:
    MichaelOberg skrev:

Väldigt snuggt med skinnvägg.

Ja verkligen! 👍

Av:
    MichaelOberg
    Går det justera bakre bromsen så det blir lika mycket marginal på båda sidorna? Just nu är det väldigt tajt på en sida men mycket plats på andra sidan.

Bifogar en liten bild.
    Någon av skruvarna gissar jag justerar bromsens marginal mot fälgen?
    Screenshot_20180416-143936.jpg

Av:
    MichaelOberg
    Båda däcken på.
    IMG_20180416_134624.jpg

Av:
    ejma
    Lite OT, men vad tycker du om ICAN hjulen?

Av:
    MichaelOberg
    ejma skrev:
    Lite OT, men vad tycker du om ICAN hjulen?

Jag hittar inget att klaga på men jag har inte provat andra fälgar/hjul så kan varken säga om de är bra eller dåliga.

De satt på när jag köpte cykeln.

Av:
    Stumpy
    MichaelOberg skrev:
    Går det justera bakre bromsen så det blir lika mycket marginal på båda sidorna? Just nu är det väldigt tajt på en sida men mycket plats på andra sidan.

Bifogar en liten bild.
    Brukar finnas en pytteliten insexskruv på sidan av ena bromsarmen som man justerar centreringen med.

Av:
    MichaelOberg
    Stumpy skrev:
    MichaelOberg skrev:

Bifogar en liten bild.
    Brukar finnas en pytteliten insexskruv på sidan av ena bromsarmen som man justerar centreringen med.

Tack hittade den. Det blev bra som tusan. Ska nog provcykla ikväll och se om allt funkar som de ska 😉

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in