• Cykling och artros!

Av:
    wideglide96
    Undrar om det är någon här på forumet som har erfarenhet av detta?
    Har själv början till artros i v knä enligt läkarn. Har en del värk av detta som har tilltagit senaste halvåret. Läste och såg att en hel del har positiva erfarenheter av cykla för att träna upp knät och slippa värken. I och med detta så slog jag till och köpte min första MTB!
    Är det någon här på forumet som har erfarenheter av detta?
  • Re: Cykling och artros!

Av:
    L-G
    Hej, min erfarenhet är att träna hjälper bra. Om jag inte cyklar eller springer på 2-3 veckor kommer det onda tillbaka. Tränar ca 3-4 ggr (0.5-3h per gång) i veckan och det håller reumatismen i schack sedan mer än 20 år. :-)
    Hoppas MTBn hjälper dig!

Av:
    Adhocalias
    Enligt säkra källor, min läkare på Artro Clinic/Sophiahemmet (efter min fjärde knäoperation), är ALL träning postitiv för att minska besvären med artros.

Spring, cykla och håll igång så mycket du klarar av. Artrosen blir inte värre eller utvecklas snabbare av det (även om du såklart kan framkalla tillfällig smärta av träning). Det ska tydligen finnas seriösa studier som visar detta.

Av:
    Åke
    Se bara till att hålla knäna varma, jag blir mycket kallare om knäna vid cykling jämfört med löpning även om resten av kroppen är varm. Cyklar nästan alltid med byxor som går ner över knäna.

Av:
    Jeppe_E
    Japp! Jag har fått mycket mindre besvär med mitt knä sen efter jag började cykla.

Det var bara den där gången......när jag kanske borde ha brutit 600k brevet. ;)

11043527_815979971811608_1472340329223656545_n.jpg

Man kan inte använda sig av media om man vill förstå världen. - Hans Rosling

Av:
    Fjärdebrunn
    Jepp, mitt ramponerade och lagade knä återkommer som artros varje vinter. Det bara smäller till när jag sätter dubbdäck på pendlaren. Får ofta vila på helgerna då mina 18-20 pendlarmil i veckan stressar upp knäet. Har tidigare testat att pressa på t ex Ötzin men fått betala med bakercysta och ett par månaders vila. Brukar försvinna på våren så nu hoppas jag intensivt.

Fått tips om AtroX och borde nog styrke/rehabträna.

Känns som jag inte har allt får många år kvar av hårdträning på cykel.

Av:
    Bengt-re
    Fjärdebrunn skrev:
    Jepp, mitt ramponerade och lagade knä återkommer som artros varje vinter. Det bara smäller till när jag sätter dubbdäck på pendlaren. Får ofta vila på helgerna då mina 18-20 pendlarmil i veckan stressar upp knäet. Har tidigare testat att pressa på t ex Ötzin men fått betala med bakercysta och ett par månaders vila. Brukar försvinna på våren så nu hoppas jag intensivt.

Fått tips om AtroX och borde nog styrke/rehabträna.

Känns som jag inte har allt får många år kvar av hårdträning på cykel.

Kör gurkmeja och D vitamin. Det fungerar på hästar och personligen tror jag att det gör nytta (vilket givetvis kan vara själva orsaken till att det förefaller göra nytta)

Värme. Kalla leder är dåligt, men det vet du såklart sedan länge.

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    mfo
    Djupt känd personlig och yrkesmässig erfarenhet: träning är skitbra och cykling bäst. Men: en kass knäled som värker ger en smärthämning och försvagning av lårmuskulaturen, en klen quadriceps ger sämre stabilitet och högre belastning i knäleden. Den långsiktigt bästa medicinen för knäet är styrketräning för låret. Kombinera och du cyklar längre, snabbare och längre upp i livet. Hur: gå till en bra sjukgymnast, skaffa en rutin o nöt på. Jämt. Lika kul o nyttigt som grönsaker. Så...

Av:
    Fjärdebrunn
    mfo skrev:
    Djupt känd personlig och yrkesmässig erfarenhet: träning är skitbra och cykling bäst. Men: en kass knäled som värker ger en smärthämning och försvagning av lårmuskulaturen, en klen quadriceps ger sämre stabilitet och högre belastning i knäleden. Den långsiktigt bästa medicinen för knäet är styrketräning för låret. Kombinera och du cyklar längre, snabbare och längre upp i livet. Hur: gå till en bra sjukgymnast, skaffa en rutin o nöt på. Jämt. Lika kul o nyttigt som grönsaker. Så...

Tror också på det. Har påtagligt märkt att vänsterbenet får ta över jobbet. Har ofta blivit helt slut i baksidan där efter hårt rundtrampsarbete när kroppaset styr över kraftansvaret dit. En lurig sak med artrosen är att den inte värker för mig men driver svullnad och bakercystan. Kroppen fattar snabbare än jag att något är fel.

Av:
    .A.
    Artros är skadat brosk i en led. Det kan ske genom trauma eller genom förslitning. Broskets funktion är att hindra benytorna att nöta mot varandra. Det bästa man kan göra för att motverka artrosproblem är att träna upp musklerna kring leden. Det säger sig självt att löpning riktigt dåligt för ett artrosknä/höft i och med stötarna. Cykling är tämligen optimal träning om den kan ske utan hämmande smärta. Om smärtan kommer från artros behöver musklerna i området stärkas. Träning är hur viktigt som helst och med tilltagande ålder ännu viktigare.

Brosk återbildas inte, är det skadat så är det skadat. Jag tänker på alla idrottare som "drar ett korsband", de har i regel artros 15 år senare.

Cykelträning FTW!

Av:
    Adhocalias
    .A. skrev:
    Artros är skadat brosk i en led. Det kan ske genom trauma eller genom förslitning. Broskets funktion är att hindra benytorna att nöta mot varandra. Det bästa man kan göra för att motverka artrosproblem är att träna upp musklerna kring leden. Det säger sig självt att löpning riktigt dåligt för ett artrosknä/höft i och med stötarna. Cykling är tämligen optimal träning om den kan ske utan hämmande smärta. Om smärtan kommer från artros behöver musklerna i området stärkas. Träning är hur viktigt som helst och med tilltagande ålder ännu viktigare.

Brosk återbildas inte, är det skadat så är det skadat. Jag tänker på alla idrottare som "drar ett korsband", de har i regel artros 15 år senare.

Cykelträning FTW!

Löpning är inte dåligt för artros. Kan göra ont, men inte dåligt.

Se t.ex. http://trailrunnermag.com

Edit: länk
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-04-05 08:17 av Adhocalias.

Av:
    .A.
    Adhocalias skrev:
    .A. skrev:

Cykelträning FTW!

Löpning är inte dåligt för artros. Kan göra ont, men inte dåligt.

Se t.ex. http://trailrunnermag.com

Edit: länk

Om man läser artikeln visar den att löpare inte har högre risk att utveckla artros. Artikeln säger egentligen inget om löpning när artrosen är ett faktum. Dessutom, första tipset för löpning med artros är:
    - minska intensiteten och mängden löpning

De viktigaste parametrarna för att motverka att artros utvecklas och för att minska problemen är som artikeln anger:
    - viktkontroll
    - muskelträning

Cykelträning FTW!

Av:
    mfo
    Cykelträning - ja, men räcker inte som enda träning vid knäledsartros och nedsatt quadricepsstyrka/funktion. Behöver kompletteras med strukturerad styrketräning för att långsiktigt behålla bästa funktion och mesta nöje av cyklingen. Det är ju emellanåt meteorologiska förhållanden här i landet som försvårar cykling...

En annan faktor som har stor betydelse är vikten. Övervikt är en riskfaktor för artros och viktnedgång förbättrar funktion och minskar besvär. Smalare midja och tjockare lår!!!

Av:
    Adhocalias
    Från länkade artikeln:

5000 runners and walkers over the age of 20 were followed over a 13-year period. No association was found between running and either the incidence of arthritis or its progression.

Jag står fast vid att löpning inte förvärrar artros.

Av:
    .A.
    Adhocalias skrev:
    Från länkade artikeln:

5000 runners and walkers over the age of 20 were followed over a 13-year period. No association was found between running and either the incidence of arthritis or its progression.

Jag står fast vid att löpning inte förvärrar artros.

Det finns en icke obetydlig skillnad mellan att utveckla och att förvärra.

Av:
    Lejon
    Om man har en artros och sedan springer mycket och märker att löpningen ger försämrade symtom är det okunnigt att säga att det inte försämrar artrosen. Försämrade symtom (smärta, svullnad osv) är associerade med en inflammatorisk process som ju är det som är själva grunden för problemet. Att piska på en inflammation med försämrande belastning är således negativt. Punkt slut, amen.

Av:
    Adhocalias
    Jag tolkar ”progression” som att något utvecklas vidare, inte från noll.

Hur som, så väljer jag att lita mer på en framstående knäkirurg på Sveriges främsta idrottsskadeklinik än ett cykelforum på internet. Jag vet att det är emot happys principer, men tar en chansning här.

Av:
    Lejon
    Adhocalias skrev:
    Jag tolkar ”progression” som att något utvecklas vidare, inte från noll.

Hur som, så väljer jag att lita mer på en framstående knäkirurg på Sveriges främsta idrottsskadeklinik än ett cykelforum på internet. Jag vet att det är emot happys principer, men tar en chansning här.

Om du tolkat honom som att en konstaterad artros inte på sikt försämras av en belastning som ökar symtomen så har du missuppfattat honom.
    Edit: hoppas jag innerligt, annars har han en avvikande mening från professionen i övrigt.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-04-05 13:00 av Lejon.

Av:
    wideglide96
    Många bra och tänkvärda svar här... Tackar! Jag har idag kontaktat privat sjukgymnast och fått tid där. Kommer köra på med rehab och cykla. Var förövrigt ut på min andra korta cykelrunda igår, 9 km, på den enda snöfria vägen här. Och knät känns ok idag..alla fall inte sämre än tidigare. Kanske till och med lite bättre rörlighet faktiskt! :)

Av:
    AX3L
    En tanke och en spekulation. Knäskydd för att undvika att en olycka skadar ett redan dåligt knä känns som en no-brainer, speciellt när små knäskydd är så bekväma. En spekulation är att ett rejälare knäskydd av crosstyp (https://www.24mx.se/knaskydd-evs-web-pro-vanster-1#?p den här typen) skulle kunna stabilisera bra i början. Minska risken för att vrida det på ett dumt sätt. Eller så gör det så att träningen för knäet blir sämre. Kanske är det omöjligt att cykla med ett dylikt också, det vet jag inte.

Av:
    konstruktören
    mfo skrev:
    Cykelträning - ja, men räcker inte som enda träning vid knäledsartros och nedsatt quadricepsstyrka/funktion. Behöver kompletteras med strukturerad styrketräning för att långsiktigt behålla bästa funktion och mesta nöje av cyklingen. Det är ju emellanåt meteorologiska förhållanden här i landet som försvårar cykling...

En annan faktor som har stor betydelse är vikten. Övervikt är en riskfaktor för artros och viktnedgång förbättrar funktion och minskar besvär. Smalare midja och tjockare lår!!!

För 5-6år sedan vägde jag typ 15kg mer inte mycket kan tyckas men iallafall som att bära med sig en stridspackning. Jag hade svårt att hoppa hopprep och kunde bara springa några hundra meter. Nu springer jag utan problem 1mil och har inga som helst problem med jämfotahopp. Övervikt har stor inverkan på livskvalitén iallafall min

Av:
    Fjärdebrunn
    Plockar upp tråden. Har efter 3 mån skadefrånvaro plockat upp cyckelpendlingen och lite helgrundor. Nu på racern och i moderat tempo. Lik förbannad drar artrosen igång igen. Googlade runt igen men kan bara läsa att cykling är bra. Känns konstigt då det är skit för mig.

Får hoppas att de nya skorna som kom hem gör underverk.

Av:
    mtbkr
    Kirurgen som stoppade in all titan i mitt knä sa, som många skriver i tråden, att cykla var det bästa jag kunde göra för att skjuta upp större problem med artros.

Av:
    Mycketvillhamer
    Bara att ansluta till Artros-klubben, i mitt fall är det höger höft som trilskas. Trodde länge att det var något skit med höftböjaren, men det var det alltså inte.

Blev tillsagd att inte springa på hårt underlag och att cykla och simma var bra, är ju tur att cykla är det jag redan gör mest. Smärta under och upp till en dag efter var OK, det var bättre att stoppa i sig NSAID (ipren osv) än att skita i träning.

Men borde man inte kunna springa som vanligt om man kör med Hoka-skor t ex?

Av:
    mtbkr
    I mitt fall så sa kirurgen att det var ok att springa så länge det "går". Springer jag sträckor längre än 15 km så får jag ont i knät dagen efter men sen brukar det försvinna.

Av:
    Ziltoid
    Har artros i ett knä. Kan inte springa, det är skitdåligt för mig, får ont, en tjock/svullen led som värker och dummar sig.

Cykling däremot funkar jättebra, så jag cyklar endast men så ofta jag kan och det har gjort skillnad för mig. Jag känner av överbelastning en aning ibland som ett molande dagen efter även när jag cyklar, men det blir aldrig alls lika illa som med löpning och det är bara när jag verkligen försöker ta i mer än jag kan.

Styrketräning brukar göra ont både under och efter träning. I stort sett alla övningar man kan göra som stärker låret värker/knäpper/gör ont. (Här är jag öppen för tips och råd)

Men som sagt, cykling drabbar mig inte alls, alltså är det vad jag kommer göra resten av livet som det set ut nu :-)

Av:
    Gano
    Fick artros i vänster knä för ca 3 år sedan. Boven i dramat var övervikt och löpning. Försökte gå, lika illa efter ett tag. Man vill ju hålla igång på vintern också, problemet är att det är fruset i backen och stenhårt. Det fixade INTE jag.

Började cykla och efter ca 2 månader försvann smärtorna helt och hållet. Kör jag riktigt hårt i motlut och står upp och trampar så kan jag fortfarande känna av det även idag, men det hindrar mig inte.

Löpning för mig är nog bara möjligt om jag går ner rejält i vikt. Vissa klarar av att löpträna ner sig i vikt och ta sig förbi problemet, men för mig är det omöjligt. Det fina med cykling är att man slipper stötarna och bygger muskler som hjälper till att stabilisera knät. Jo, en sak till. Håll upp kadensen också.

Av:
    toysc
    Simma borde gå bra om man tål klor,men en del bassänger är lite kalla

Av:
    Pfaff
    Ziltoid skrev:
    Har artros i ett knä. Kan inte springa, det är skitdåligt för mig, får ont, en tjock/svullen led som värker och dummar sig.

Cykling däremot funkar jättebra, så jag cyklar endast men så ofta jag kan och det har gjort skillnad för mig. Jag känner av överbelastning en aning ibland som ett molande dagen efter även när jag cyklar, men det blir aldrig alls lika illa som med löpning och det är bara när jag verkligen försöker ta i mer än jag kan.

Styrketräning brukar göra ont både under och efter träning. I stort sett alla övningar man kan göra som stärker låret värker/knäpper/gör ont. (Här är jag öppen för tips och råd)

Men som sagt, cykling drabbar mig inte alls, alltså är det vad jag kommer göra resten av livet som det set ut nu :-)

+1

Men att springa är inte att tänka på. Inte heller att strosa i butiker, tack och lov. Går dock mycket förutom cyklingen. Lär vara bra att simma. Det får andra göra.
    Som snakeoil klämmer jag i mig en matsked nyponpulver om dan, är ett tips från en bendoktor på SUS.
    Det har åtminstone inte blivit sämre med åren.

-------------------------------------------------------------
    Långsam på korta sträckor!

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in