• Uppgradera skriket

Av:
    Benet
    Om mina Tektro Mira bara skrek kunde jag nog leva med det. Men inte att hela framgaffeln och framhjulet liksom självsvänger durrr-rrrr på ett obehagligt sätt vid hård bromsning. Allt justerat och draget tajt. Förslag på lämplig uppgradering i den mekaniska domänen? Spyre? Paul Klamper?
    pistrada-fuji-tread-disc-reise-2016-008.jpg
    pistrada-fuji-tread-disc-reise-2016-010.jpg
  • Re: Uppgradera skriket

Av:
    AAverdal
    Skulle tro att din bromsskiva är (bara lite) skev.

Av:
    emmer
    Kolla även styrlagret (hur dumt det än kan låta :-) )

—————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

Av:
    Benet
    AAverdal skrev:
    Skulle tro att din bromsskiva är (bara lite) skev.
    Eller så är den inte så lite skev :) Ska ta en titt på nytt i helgen. Upplever att det hela blev sämre i samband med att jag bytte till sommarmackor

Av:
    Benet
    emmer skrev:
    Kolla även styrlagret (hur dumt det än kan låta :-) )
    Ah, tävrtom ett mycket bra förslag, skulle möjligen kunna förklara durret. Känslan är ju lite att något inte sitter men jag har inte tänkt på styrlagret. Återkommer med insatsstyrkans rapport.

Av:
    kontorsråttan
    Kan vara bromsbeläggen också. Kolla på dem, slipa lite försiktigt med sandpapper om det är något skit på dem eller om ytan ser lite konstig ut. Har svårt att tro att det är bromsokens fel.

Av:
    Rattnalle
    En skiva med lite mer regelbunden design kanske inte skulle skada heller. Att ha enstaka stora hål sådär måste ju påverka hur jämnt den tar varvet runt.

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    Rattnalle
    Men ja styrlager kan ge mycket konstiga symptom vid bromsning så jag hade också börjat där. Lätt att kolla om inte annat.

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    Der Kaiser
    Annats är trp spyre ett mycket bra mekanisk ok, trycker ju in båda beläggen.

Av:
    evirob
    Hade samma problem på min Fargo med deras coolfibergaffel. Efter lite närmare undersökning så var det just crownrace (?) som inte hade satt sig ordentligt i lagerkoppen och gjorde ett hela gaffeln glappade någon millimeter. Nu är det både tyst och styvt som tusan!

Av:
    Benet
    kontorsråttan skrev:
    Kan vara bromsbeläggen också. Kolla på dem, slipa lite försiktigt med sandpapper om det är något skit på dem eller om ytan ser lite konstig ut. Har svårt att tro att det är bromsokens fel.
    Japp, ska bli. Var på väg att beställa SwissStop men de var slut på Wiggle.

Av:
    Benet
    Rattnalle skrev:
    En skiva med lite mer regelbunden design kanske inte skulle skada heller. Att ha enstaka stora hål sådär måste ju påverka hur jämnt den tar varvet runt.
    Tja, kanske det

Av:
    Benet
    evirob skrev:
    Hade samma problem på min Fargo med deras coolfibergaffel. Efter lite närmare undersökning så var det just crownrace (?) som inte hade satt sig ordentligt i lagerkoppen och gjorde ett hela gaffeln glappade någon millimeter. Nu är det både tyst och styvt som tusan!
    Intressant, tack. blir än mer ivrig att dra hemåt och kolla. Åker brumbrum bil idag.

Av:
    Benet
    Styrlagret glappade inte. Justerade ändå både lite tajtare och lösare fram och tillbaka. Ingen effekt. Det är som att framgaffeln kommer i självsvängning när man bromsar hårt. Risig känsla. Oskönt. Frågan är om bättre ok/belägg/skivor gör det bättre eller om gaffelkontruktionen är dålig? Det är en kolfibergaffel "FC-770 Cross carbon, quick-release front axle with post-mount disc tabs, Alloy steerer"

Linjerade också oken igen och justerade fasta bromsbeläggen igen. Ingen skillnad.

Hm, kanske ska prova SwissStop-belägg i alla fall... eller så får jag sluta bromsa och hålla på hela tiden.

Edit: Ändrade från FC-440 till FC-770, som det är
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-04-16 10:01 av Benet.

Av:
    emmer
    SRAMs Centerline är gjorda med tanke på jämt bromsmoment, så är skivorna slitna så kan det vara ett försök.

—————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

Av:
    Benet
    emmer skrev:
    SRAMs Centerline är gjorda med tanke på jämt bromsmoment, så är skivorna slitna så kan det vara ett försök.
    Aha, det visste jag inte, tackar. Slitna skivor, nja cykeln är ju nästan ny, har gått 60 mil i vinter bara.

Av:
    Lingon
    Rattnalle skrev:
    +1
    Låna ett framhjul med en annan skiva och provbromsa.

Av:
    Benet
    Lingon skrev:
    Rattnalle skrev:
    +1
    Låna ett framhjul med en annan skiva och provbromsa.
    Jamen det var ju en konstruktiv idé, en får tacke.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ