• Cykelbyxor med BRA padding

Av:
    dunderhonung
    Gokväll, helt ny cyklist här som införskaffat mig en cykel för att enklare pendla till jobbet. Sitter och letar efter cykelbyxor och inser att det var svårare än jag trott. Nu ber jag er erfarna cyklister om lite köpråd, har förstått att de är värt att lägga lite extra pengar på bra byxor med bra padding men vilka är dessa??

Tackar
    Dunderhonung
  • Re: Cykelbyxor med BRA padding

Av:
    ceel
    Wiggle's DHB har bra grejer till bra priser

Av:
    HanStröm
    Rapha har sköna brallor.

Av:
    Ordbajskorv
    Dhb är prisvärt som sagt, endura och castelli ett snäpp bättre, Assos och rapha bland de bästa som går att få. Beror på vilken nivå man vill lägga sig på, men generellt sett så är dyrare bättre, sen kan det finnas individuella skillnader i anatomi som gör att man trivs bättre med vissa märken.

Av:
    Hasse#7
    Just för pendling tränar man upp ändalykten så att nästan vad som helst funkar efter ett tag. Till och med att cykla utan padding i vissa fall. Ju längre man ska desto bättre byxor krävs.

Av:
    me.I.am
    TS, hur lång är pendlingssträckan? Som Hasse#7 skriver, man vänjer sig rätt snart. Om du tänkt dig att cykla lite längre sträckor som träning så kan det ju vara bra att ha ett par bra (dyra) cykelbyxor, men för pendling över rimliga sträckor funkar det mesta. Sen är det iofs olika från person till person.

just a stranger on the bike trying to make my way home

Av:
    26er
    Det bästa som finns är utan tvekan Vermarc. Tyvärr helt omöjligt att få tag på om man inte är ett proffs i Belgien. DHBs byxor har jag aldrig lyckats trivas i. Däremot så hade de enkla billiga ej åtsittande tröjor som var dunder vilka de tyvärr har slutat med. Helt hopplös passform på allt som är formsytt dock och framför allt på byxor.

Av:
    dunderhonung
    Pendlingsaträckan är ca 30 tur och retur. Till en början kommer jag bara ta mig fram och tillbaka dit men allt eftersom kommer jag försöka cykla längre och längre som träning också.

Tack för alla bra tips!
    Dunderhonung
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-04-16 05:29 av dunderhonung.

Av:
    Rattnalle
    Ordbajskorv skrev:
    Dhb är prisvärt som sagt, endura och castelli ett snäpp bättre, Assos och rapha bland de bästa som går att få. Beror på vilken nivå man vill lägga sig på, men generellt sett så är dyrare bättre, sen kan det finnas individuella skillnader i anatomi som gör att man trivs bättre med vissa märken.
    Spot on.

Santini har jag också goda erfarenheter av.

Men passform är viktigt. En cykelbyxa ska sitta som ett andra skinn. Nästan så man behöver titta om man verkligen klätt på sig.

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    Gusthoren
    Trimtex min klubb kör med det. Deras pro buxa är jätteskön dem andra har jag inte provat så mycket men eliten är oxå ganska skön. Men trimtex pro bibshorths.

Av:
    NickPick
    Rätt storlek är viktigt. Dom ska sitta tight. Kommer såklart att töja sig lite lite vid användning.
    Alla mina blöjor har fungerat bra, om man bortser från felköpen i fel storlek.
    Favorit: rapha core, specialized body geometry.
    Dhb duger men känns inte lika bra. Trycket "sprack" efter en tvätt på 40 grader syntetprogram för övrigt.

Av:
    Raggamuffin
    Rumpor är olika. Rapha och Assos passar mig bäst, jag tycker det ska kännas som en storlek för liten och ha så tighta hängsle att det inte är bekvämt att stå rakt.

// Muffin

Av:
    Manurhin2
    Dessa är billigare lite slappade runt bålen och lite lågt skuren men riktigt bra iPad.
    Köpte 2 par själv .
    https://www.bike-discount.de

Av:
    ooms
    Manurhin2 skrev:
    Dessa är billigare lite slappade runt bålen och lite lågt skuren men riktigt bra iPad.
    Köpte 2 par själv .
    iPad i brallan kan inte vara skönt😏

Av:
    Manurhin2
    Ajdå

Av:
    lindengbg
    ooms skrev:
    Manurhin2 skrev:
    Köpte 2 par själv .
    iPad i brallan kan inte vara skönt😏
    Hehe *fniss*

//Lindén

Av:
    Benet
    Köpte nyligen ett par Endura FS260 pro från Wiggle var det väl. Sitter som en smäck, sköna, bra padding. Typ 800 spänn.

Av:
    DRQ96
    Jag är lite av en bibs-samlare.

Har nu (bland annat) :
    Assos 6 par olika
    Rapha 2 olika
    2XU
    Gore ×2
    Castelli
    Piu Muglia
    Endura ×2
    Craft × 2
    Astral
    Dhb
    Rose
    Bioracer
    Trimtex
    POC

Ovan gäller korta bibs. Sen har jag 8 par som bara används till spinning o liknande.
    Vad gäller långa bibs så är listan något kortare;

ASSOS ×4
    Rapha ×2
    Castelli ×2
    2XU
    PiuMuglia
    Gore
    Samt 2 som jag klippt bort etiketten på...unknown :)

Till pendling enstaka mil funkar allt. Men till långlopp väljer jag nästan alltid Assos och ibland Rapha. 2XU har jag också gjort Vättern med utan problem.

Till långlopp använder jag oxå Assos Chamois Creme. Kanonbra!

Det viktigaste är att de passar bra. Assos mfl skall kännas osköna när man provar dem stående, då är det perfekt :)

Av:
    Asle
    Slår ett slag för vilken Castelli-variant som helst som har deras "Progetto X2 Air"-pad. Vilken modell beror sedan mer på passform, benlängd, i vilken temperatur den skall användas, grad av vattenmotstånd etc. Har själv 6-7 olika Castelli-bibs (långa, korta, tjocka, tunna) med denna padding och alla är lika sköna (för de olika ändamål de är skapade). Paddingen är ju exakt densamma på alla och håller dessutom bra över tid.

Av:
    Rockingman
    +1 på assos, dyra men riktigt jäkla bra.

Av:
    JockeS
    Måste säga att 8848s padding är riktigt sköna också.
    Kör med en för smal sadel på min FS men med 8848 byxan så känner jag knappt av det.

Av:
    Pfaff
    Återigen, om blöjan är bra eller inte är en fråga om personliga preferenser, sadel och rövform.
    Svårt att ge täckande råd.

-------------------------------------------------------------
    Långsam på korta sträckor!

Av:
    HåkanC
    Ordbajskorv skrev:
    Dhb är prisvärt som sagt, endura och castelli ett snäpp bättre, Assos och rapha bland de bästa som går att få.
    För mig och min bak passar både Castelli och (dyra) Craft-byxor bättre än både Assos och Rapha.

/Håkan

Av:
    team_hink_racing
    Ingen annan som kör Giordana?
    Jag har GIORDANA FR-C som än så länge är dom jag gillar bäst.
    Har egentligen bara Rapha som finare shorts att jämföra med.

////////////////////////////////////////////////////////

Av:
    Benet
    DRQ96 skrev:
    Jag är lite av en bibs-samlare.

Har nu (bland annat) :
    Assos 6 par olika
    Rapha 2 olika
    2XU
    Gore ×2
    Castelli
    Piu Muglia
    Endura ×2
    Craft × 2
    Astral
    Dhb
    Rose
    Bioracer
    Trimtex
    POC

Ovan gäller korta bibs. Sen har jag 8 par som bara används till spinning o liknande.
    Vad gäller långa bibs så är listan något kortare;

ASSOS ×4
    Rapha ×2
    Castelli ×2
    2XU
    PiuMuglia
    Gore
    Samt 2 som jag klippt bort etiketten på...unknown :)

Till pendling enstaka mil funkar allt. Men till långlopp väljer jag nästan alltid Assos och ibland Rapha. 2XU har jag också gjort Vättern med utan problem.

Till långlopp använder jag oxå Assos Chamois Creme. Kanonbra!

Det viktigaste är att de passar bra. Assos mfl skall kännas osköna när man provar dem stående, då är det perfekt :)
    ~36 bibs, järnspik, jag har 2. Bianchi och Endura. Får spotta upp mig.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ