• Viktiga funktioner på GPS med kartstöd

Av:
    Klavikel
    Vilka funktioner tycker ni är viktiga och vad tror ni kommer vara efterfrågat framöver när det gäller själv kartfunktionen i en cykel-GPS?

Om man bortser ifrån själva GPS-enheten i övrigt som sensorer och batteritid storlek vikt etc.
    Alltså bara funktionalitet på kartan och implementering i displayen så som att ex.vis kunna se cykelkompisars position, liveuppdateringar etc.

Vad finns redan nu och vad är på g och vad tror ni kommer komma i framtiden så att säga.

Någon som har några tankar eller tips kring detta?

Klavikel A.K.A Martin
    Jobbigt uppför? - Härligt utför!
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-04-17 00:46 av Klavikel.

• Re: Funktioner och egenskaper på en färg-GPS

Av:
    Sambal Oelek
    Att det ska vara lika smidigt att kolla kartan som på telefonen. Nu har jag en Edge 1000 med diverse olika kartor, men man drar ändå upp telefonen om man vill kolla kartan någonstans där man inte är för stunden. Det är så mycket smidigare på telefonen liksom.

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers

Av:
    Klavikel
    Good thinking..
    Då bör det kanske vara touch screen också?

Håller helt med.
    Ska vara lätt att hitta om kartstöd ska ha någon funktion på en GPS

Klavikel A.K.A Martin

Av:
    AX3L
    Där är väl 1030 en klar förbättring jämfört med 1000? Nästan, nästan i klass med telefonen?

Av:
    Pfaff
    MIO cyclo 505 är också ett förslag.
    Nackdelen är möjligen en usel kundtjänst samt att man INTE skall försöka uppdatera grunkan i Windows 10!
    ( Om någon i Malmö har en Windows 7-dator hojta gärna till....☹️)

-------------------------------------------------------------
    Långsam på korta sträckor!

Av:
    HåkanC
    AX3L skrev:
    Där är väl 1030 en klar förbättring jämfört med 1000? Nästan, nästan i klass med telefonen?
    Jag har bytt från Edge 1000 => 1030 och även om skärmen är en hel del bättre är den fortf inte som skärmen hos en telefon.

Hammerhead Karoo ska väl ha en ännu bättre skärm?
    53.28 x 71.04 mm och med en upplösning på 640 x 480 enl https://www.hammerhead.io
    Men tyvärr saknar den tydligen alla(?) andra funktioner för navigering,
    vi får väl se vad resultatet blir i slutänden. Eller konkurs?

/Håkan

Av:
    Jensen
    Det är ju fortfarande klart sämre upplösning än i en mobil, till o med en billig sådan eller en som är nära 10 år gammal. Det anmärkningsvärda som jag ser det är ju att priserna stiger och snart är man ju där en högpresterande mobil är. Visst är där specefik hårdvara och det måste vara robust. Men blir löjligt när det kostar 6000kr men har hårdvara som är sämre än en 1500kr mobil. Hur mycket betalar man för robusthet osv.

===I Speed kills, but you get there faster I===

Av:
    d_anders
    Hög upplösning så att man kan ha kartan lite mer utzoomad i turn-by-turnläge alt inzoomad med en liten översiktskarta samtidigt. En annan funktion som skulle underlätta är att via ett klick från tbt-läge zooma ut lite lagom och sen med ett klick kunna återvända igen.

Av:
    me.I.am
    Är sugen på en Garmin 1030, hade man kunnat köra google maps på den hade jag inte tvekat. Tycker google maps funkar perfekt vid touring.

just a stranger on the bike trying to make my way home

Av:
    geologen
    Jag använder bara kartfunktionen när jag står still och misslyckats med att memorera en sväng, eller för att grovt uppskatta sträckan till nästa korsning eller nästa samhälle om jag är på okända vägar. Har därför inga höga krav. Jag har högst krav på kartmaterialet och visningen. Så länge jag kan läsa av det, och få rätt information i rätt skala, så har den allt jag begär.

De flesta skulle nog använda mobilen till det jag beskriver, men jag har alltid mobilen inpackad i dubbla plastpåsar när jag cyklar, så det är inte så smidigt att få fram den snabbt. Därför gör jag det som regel på cykeldatorn. Kanske 5-7 ggr/år.

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Min nya blogg: http://wattperkilo.blogspot.se

Av:
    Klavikel
    Okej jag sammanfattar lite av det som kommit upp hittills.

* Hög upplösning
    * Lätta att zooma in/ut
    * Lätt att förflytta kartan för att se
    utanför aktuellt område
    * översiktskarta infälld i bild även vid
    TBT-läge
    * Lätt att växla mellan TBT/utzoomad/TBT

Hur viktigt är det med touch vs. fysiska knappar?
    För min egen del så har jag ingen erfarenhet av touch på cykel-GPS.

En sak jag tänker på är att det inte bör sitta fysiska knappar på kanten mot cyklisten. Är lätt att man kommer åt dom när man rör sig på cykeln när stigen blir teknisk alt. när man måste sätta i foten eller kliva av cykeln.

Belysta knappar kanske är bra?
    Även att displayen tål kyla. Vissa (alla?) blir ju väldigt långsamma.

Några mer bra tankat?
    Är det nåhon fördel med färg jämfört med monokrom skärmar mer än att det är snyggare?

Är turn-by-turn nåt att ha egentligen? Får för mig att det är enheter med små skärmar som har det för att kartvy blir olämpligt.

Klavikel A.K.A Martin
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-04-17 00:40 av Klavikel.

Av:
    me.I.am
    Jag tycker definitivt att färg är bättre, går liksom snabbare att "förstå" skärmen. Ju kortare tid man behöver titta på skärmen desto bättre.

just a stranger on the bike trying to make my way home

Av:
    AX3L
    En annan grej jag lurat på inför liknande inköp är möjligheten att ladda in gröna kartan på något vettigt sätt. Det kanske går på alla dock? Mig veterligen finns det ingen annan karta som är i närheten när det gäller detaljer på stigar etc, mer än möjligen orienteringskartor.
  • Re: Viktiga funktioner på GPS med kartstöd

Av:
    andrewmtb
    Sätt en samsung s8 på styret :-)
    Vattentät, stödjer ant+, bra skärm, snabb och kostar som en edge 1030.

Byt skalet av glas och aluminium mot plast och gummi så vore den perfekt.

Använd always on displayen (batterisnål) för att visa data och vanliga skärmen för att visa karta etc.

Av:
    kave
    Viktigast för mig som cyklar mycket MTB och vill utforska nya stigar på nya ställen är bra kartvisning, dvs att jag kan se stigar och annat när jag sitter och cyklar. Jag har testat ett flertal olika appar till iOS där samtliga visar stigarna alldeles för tunt för att jag ska kunna se dem på håll när jag cyklar med telefonen på styret. Här är den höga upplösningen enbart till nackdel. Garmin enheter har fördelen att det finns kartmaterial från flera olika leverantörer, ex lantmäteriet med terrängkartan/frilufskartan, som väl får anses vara oslagbar totalt sett i sverige. Dessutom kan man "typa" om den så att stigar och grusvägar blir bredare, ta bort höjdkurvor etc etc. När Openstreetmap varianter uppdaterats tillräckligt så kan dessa börja användas istället och också dem "omtypade".
    En variant är att köpa en begagnad Garmin Montana och installera Friluftskartan i den. Den kan också ansluta till Ant+ pulsband för att visa puls vid cykling.

Av:
    ForesterGuy
    På GPS för bil, båt och vandring brukar navigering vara det primära. På cykel-GPS verkar watt- och pulsvisning vara huvudsaken? Kör hellre smartphone med externt batteri.

Av:
    Klavikel
    AX3L skrev:
    En annan grej jag lurat på inför liknande inköp är möjligheten att ladda in gröna kartan på något vettigt sätt. Det kanske går på alla dock? Mig veterligen finns det ingen annan karta som är i närheten när det gäller detaljer på stigar etc, mer än möjligen orienteringskartor.

Känner inte jag till heller tyvärr (har hittills aldrig ägt nån GPS med kartstöd)
    Men det borde väl gå att konvertera den gröna och få den att lira med nästan vilken enhet som helst.

Är inte OSM kartorna bra då eller saknas det mkt detaljer?
    Problemet med OSM är väl, om jag förstått det rätt, att dom bara blir så bra som användarna gör den till.
    Är det ett område som inte folk kör/vistas i så mkt så blir inte kartan uppdaterad..

Men, som sagt, borde gå att bara konvertera...?

Klavikel A.K.A Martin

Av:
    Aron
    PS. Gröna kartan heter Terrängkartan sedan ganska många år. Och IMHO finns det idag flera andra kartor som är bättre. DS

Om apparaten ska användas till stigcykling så kräver det bra kartor och där finns det en handfull alternativ som kompletterar varandra. Så frågan är hur man ska komma åt dessa dessa olika (online)tjänster i en enhet som inte är någon slags smartphone i botten?

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Följ min jakt på Sveriges bästa MTB-cykling
    --> Ny helt omarbetad och mycket fetare version av guideboken "Mountainbike kring Stockholm" finns ute nu.
    No bike does anything until someone gets on it to ride.

Av:
    Klavikel
    Ok.

* färg är enklare att läsa av (enligt me.I.am)
    Kan jag kanske tänka mig.
    Har iofs aldrig sett en högupplöst skärm som är monokrom, kanske vore den ändå ok...
    Finns det förresten några sådana enheter?

* stöd för att ladda ner gröna kartan

* måste kunna navigera sittande i sadeln när man kör, inte behöva stanna för att kolla kartan
    (Är väl oklart om högupplöst är negativt?) kanske borde gå att "tjocka till stigarna" omtypning via något menyalternativ. Bra input kave!

Foresterguy, skifta mellan navigering och att visa data/sensorer är ju inga problem eller? Kan inte detta göras ganska enkelt via 1-2 knapptryck?

Andrew vad är always-on-display för något?

Kanske bra att kunna markera POI och kanske även att kunna knyta ihop POI eller nya platser/stigkorsningar t.ex. för att enklare kunna följa stigar om vill

Bra om man enkelt kan läsa av skala eller mäta avstånd mellan två punkter på kartan?

Klavikel A.K.A Martin

Av:
    Jensen
    Alltså jag är inte helt enig i att en färgskärm går att läsa av bättre. Personligen tycker jag kontrasten är bättre i tex wahoos monokroma skärm än i någon av garmins egenheter med färg, speciellt i solljus. Säger inte att färg inte är trevligt o bra, bara att det inte är så självklart. Beror ju oxå på vad som ska visas.

===I Speed kills, but you get there faster I===

Av:
    ForesterGuy
    Klavikel skrev:

Foresterguy, skifta mellan navigering och att visa data/sensorer är ju inga problem eller? Kan inte detta göras ganska enkelt via 1-2 knapptryck?

Jag klagade i en tidigare tråd på den rätt primitiva GPS-funktionen, och fick mothugg i form av att det inte var det viktigaste, pulsmätning vart det flera som nämnde. ;-)

Av:
    IngvarW
    Klavikel skrev:
    Okej jag sammanfattar lite av det som kommit upp hittills.

* Hög upplösning
    * Lätta att zooma in/ut
    * Lätt att förflytta kartan för att se
    utanför aktuellt område
    * översiktskarta infälld i bild även vid
    TBT-läge
    * Lätt att växla mellan TBT/utzoomad/TBT

Hur viktigt är det med touch vs. fysiska knappar?
    För min egen del så har jag ingen erfarenhet av touch på cykel-GPS.

En sak jag tänker på är att det inte bör sitta fysiska knappar på kanten mot cyklisten. Är lätt att man kommer åt dom när man rör sig på cykeln när stigen blir teknisk alt. när man måste sätta i foten eller kliva av cykeln.

Belysta knappar kanske är bra?
    Även att displayen tål kyla. Vissa (alla?) blir ju väldigt långsamma.

Några mer bra tankat?
    Är det nåhon fördel med färg jämfört med monokrom skärmar mer än att det är snyggare?

Är turn-by-turn nåt att ha egentligen? Får för mig att det är enheter med små skärmar som har det för att kartvy blir olämpligt.

För de som kör Randonneurrundor med nedladdade rutter så är turn-by-turn perfekt och jag använder det ständigt på alla rundor som är nya för mig. I Garmin ser man även hur långt det är till nästa sväng/korsning, etc och det kan man ju sitta och glo på när kilometrarna skall konsumeras, dvs när man har tråkigt på en 60-milare.

Touch-skärmen tycker jag fungerar sådär i min 820 så nu har jag fått, (köpt) Ultegra-reglage med knappar i som styr Garminens bläddring mellan de olika datasidorna, helt perfekt än så länge.

Av:
    kais01
    man kanske inte vill ha sin smartphone på styret med det krångel det innebär om den pajar.

men vad tycker ni om att använda en lite äldre andratelefon som kanske inte ens har sim?

det klagas på navigeringen i garmin 1000, krånglig att använda osv. de gånger jag tänkt jag skulle köpa en läser har jag läst några omdömen och tänkt det snart kommer bättre modeller. det minsta man kan begära är att den beräknar om rutten, när man kör in på ett annat spår. klarar den det?

Av:
    Stervelo
    kais01 skrev:
    man kanske inte vill ha sin smartphone på styret med det krångel det innebär om den pajar.

men vad tycker ni om att använda en lite äldre andratelefon som kanske inte ens har sim?

det klagas på navigeringen i garmin 1000, krånglig att använda osv. de gånger jag tänkt jag skulle köpa en läser har jag läst några omdömen och tänkt det snart kommer bättre modeller. det minsta man kan begära är att den beräknar om rutten, när man kör in på ett annat spår. klarar den det?
    Om du lagt upp en rutt ät omräkning det sista du vill ha. Jag vill cykla min väg, komma fram är sekundärt. Det måste gå att slå av i allafall.

Det du inte dör av blir du starkare av, men det du dör av blir din mamma starkare av.

Av:
    kave
    kais01 skrev:

Ja, man väljer på samtliga garmin gps om man vill ha automatisk omräkning eller en fråga om det eller inte alls.
    Samtliga garminenheter fungerar ungefär likadant. Vill du ha bättre än Edge 1000 så finns ju redan Edge 1030.
    Rent allmänt känns frågan bakvänd, istället för att önska fram en gps viss funktionalitet så kolla vad som finns och köp en.

Av:
    Klavikel
    Ja själva omräkningen av rutten eller om man det alls lär ju vara en ganska så enkel setting.
    När det gäller 1000 och 1030 så är de inte lite väl stora att använda som enheter på en stigcykel med styrstam < 50mm?

Tänker en display som är under 3" borde vara smidigare.
    Men kanske är svårt att navigera med små displayer beroende på hur väl kartmaterialet är presenterat.

Klavikel A.K.A Martin

Av:
    Klavikel
    Ingvarw: coolt att kunna styra enheten med knappar på reglaget 👍

Kave: ja visst så kan tyckas. Men jag vill göra så research som möjligt innan jag ev. slår till...
    Jag sålde precis min GPS (monokrom utan kartpresentation)
    Köper jag en ny så vill jag gärna köpa en som jag vill ha långsiktigt och inte upptäcka efter några månader att "fan, detta hade varit bra att ha också"

Färgskärm är rent visuellt sett mkt snyggare men jag antar att monokrom skärm ger bättre batteritid.

Klavikel A.K.A Martin

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ