• Cannondale 1,5” styrstam?

Av:
    MarcusEngqvist
    Har en Scalpel 3:a med 1,5” styrrör och letar efter en lättare styrstam än original.

Men har problem att hitta någon.

Någon som har tips? Och kanske vet vad original stammen väger?

Har lättat cykeln ner till 10,1kg inkl pedaler, hade varit roligt att komma under 10kg med pedaler.
  • Re: Cannondale 1,5” styrstam?

Av:
    Örjan Lax
    MarcusEngqvist skrev:
    Har en Scalpel 3:a med 1,5” styrrör och letar efter en lättare styrstam än original.

Har lättat cykeln ner till 10,1kg inkl pedaler, hade varit roligt att komma under 10kg med pedaler.
    Om det är den här stammen du har https://www.bike24.com så väger den ca 185 gram. Inte så lätt att hitta någon nämnvärt lättare för 1,5"-rör tror jag. https://www.bike24.com

Av:
    Örjan Lax
    Örjan Lax skrev:
    MarcusEngqvist skrev:

Om det är den här stammen du har https://www.bike24.com så väger den ca 185 gram. Inte så lätt att hitta någon nämnvärt lättare för 1,5"-rör tror jag. https://www.bike24.com
    Finns t.ex. en Thomson-stam här https://www.bike24.com men den är bara några ytterst få gram lättare. Någon annan som kan tipsa om fler alternativ kanske.

Av:
    MarcusEngqvist
    Ja det är inte lätt att hitta någon, man skulle hittat någon runt 100g

Av:
    Örjan Lax
    Finns det inget annat kvar du kan lätta då? För att komma under den där 10:an... Pedaler? Sadelstolpe? Skrapa lack? :)

Av:
    MarcusEngqvist
    Örjan Lax skrev:
    Finns det inget annat kvar du kan lätta då? För att komma under den där 10:an... Pedaler? Sadelstolpe? Skrapa lack? :)
    Har gjort det mesta som är ekonomiskt försvarbart:)

Av:
    Jensen
    Original väger runt 180g. Har vägt min själv. Tyvärr tror jag du får svårt att finns nå nämnvärt lättare som är 1,5” då de flesta sådana är för lite kralligare hojar. utan lättast är att göra som jag och byta rör med, kostar dock. Eller man kan köpa leonardi adapterrör. De är ju inte apdyra. Men å andra sidan 30g tyngre än orginal. Så de 30g äter ju av det man tjänar på stammen. Nästa steg är ju rör runt 2000kr, då ä man nere under orginalröret i vikt.

===I Speed kills, but you get there faster I===
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-04-16 19:43 av Jensen.

Av:
    emmer
    (Sorry Är ju större än OD)

—————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-04-16 19:50 av emmer.

Av:
    Jensen
    Säkert visat förut

584B7898-8EAC-4D05-8015-2419BC8BADCB.jpeg
    660611D1-C64C-411B-9BA5-CB5B71BAABCB.jpeg

Av:
    AlfaAlfa
    Du kan ju alltid titta upp cannondales xc3 styrstam med integrerat styrrör?

Här är min....IMG_1502.JPG

Xc3 gjorde en kort visit hos cannondale när man gick från opi systemet till dagens system med styrstam som monteras på styrröret.

Jag har leonardi styrrör med leonardi styrstam också, men det är mycket tyngre...

Har en scalpel 2016, där försvann 150 gram när jag skrapade bort lack samt bytte alla skruvar(som går att byta) vid fästelement och sving mot titan och alu. Om du vill spara lite vikt alltså!:)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-04-16 20:26 av AlfaAlfa.

Av:
    skier
    Truvativ AKA satte jag på min cannondale, men den var inte så mkt lättare , finns dock i många längder och kan trimmas med titanskruvar.

Av:
    Jensen
    AlfaAlfa skrev:
    Du kan ju alltid titta upp cannondales xc3 styrstam med integrerat styrrör?

Här är min....

Xc3 gjorde en kort visit hos cannondale när man gick från opi systemet till dagens system med styrstam som monteras på styrröret.

Jag har leonardi styrrör med leonardi styrstam också, men det är mycket tyngre...

Har en scalpel 2016, där försvann 150 gram när jag skrapade bort lack samt bytte alla skruvar(som går att byta) vid fästelement och sving mot titan och alu. Om du vill spara lite vikt alltså!:)

Det där röret fanns innan opi. Inte efter mig veterligen. Löst rör har de haft från början vid sidan om alla andra lösningar :-)

Frågan ä hur en sådant där rör passar till nya, i o med att det idag finns olika leftys för olika storlek på ram.

Av:
    AlfaAlfa
    Löst rör vet jag, är inne på min 12:e lefty gaffel:)

Menade på att jag tror inte det går att få tag i från cannondale längre, men finns i lite olika webshoppar om man önskar söka. Oki, trodde det var en alternativ fix till opi knaset som var ett tag. Insåg dock att jag haft en gammal jekyll med den styrkombon:)

Snabbtittade lite hemma bland gafflarna, har 2 st lefty xlr carbon 2.0 (110mm och 122mm klampavstånd) samt en xlr carbon 1.0 med 137mm klampavstånd.

Diametern på xc3:s styrstam passar i alla, men har ingen koll på vilken styrrörslängd du ska ha. Antar att det är 97mm? styrhuvud på på nya scalpelen.

Annars är väl wr composites lefty styrstam ett alternativ?fast 2500kr:)....

IMG_1503.JPG

Mvh
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-04-16 21:16 av AlfaAlfa.

Av:
    Jensen
    AlfaAlfa skrev:

Menade på att jag tror inte det går att få tag i från cannondale längre, men finns i lite olika webshoppar om man önskar söka. Oki, trodde det var en alternativ fix till opi knaset som var ett tag. Insåg dock att jag haft en gammal jekyll med den styrkombon:)

Snabbtittade lite hemma bland gafflarna, har 2 st lefty xlr carbon 2.0 (110mm och 122mm klampavstånd) samt en xlr carbon 1.0 med 137mm klampavstånd.

Diametern på xc3:s styrstam passar i alla, men har ingen koll på vilken styrrörslängd du ska ha. Antar att det är 97mm? styrhuvud på på nya scalpelen.

Mvh

Haha ja jag hade ett sådant där rör/stam till min scalpel av första generationen, därav att jag visste att det fanns innan opi :-). O ja diametern funkar. Är mer längden mellan klamrorna som kan ställa till det. När xc3 fanns så att säga så tror jag alla landet hade samma avstånd mellan klamrorna.

Wr composites stam hade kag missat. Samtidigt, en annan fördel me bytt rör är ju att utbudet av stammar plötsligt blir väldigt stort

Av:
    AlfaAlfa
    Jensen skrev:
    AlfaAlfa skrev:

Mvh

Haha ja jag hade ett sådant där rör/stam till min scalpel av första generationen, därav att jag visste att det fanns innan opi :-). O ja diametern funkar. Är mer längden mellan klamrorna som kan ställa till det. När xc3 fanns så att säga så tror jag alla landet hade samma avstånd mellan klamrorna.

Wr composites stam hade kag missat. Samtidigt, en annan fördel me bytt rör är ju att utbudet av stammar plötsligt blir väldigt stort

Mmm, har dregglat över den där styrstammen men det är något med priset som får mig att tveka:)

Ja, det är ju betydligt smidigare att kunna byta som man vill!

Vad kör du för styrrör, mcfk?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-04-16 22:47 av AlfaAlfa.

Av:
    Jensen
    AlfaAlfa skrev:
    Jensen skrev:
    AlfaAlfa skrev:

Mvh

Mmm, har dregglat över den där styrstammen men det är något med priset som får mig att tveka:)

Ja, det är ju betydligt smidigare att kunna byta som man vill!

Vad kör du för styrrör, mcfk?

Har Mcfk yes. Finns ju även darimo som ser liknande ut (samtidigt som R2 inte säljer Mcfk rör längre och rören inte finns på Mcfk hemsida) och även extralite har börjar göra en. Där skillnaden mellan dem är stt darimo precis som Mcfk har en fast övre distans så man måste beställa rätt rör för rätt gaffel. Medans extralite har en justerbar övre del, så samma oavsett gaffel.

Leonardis verkar vara en tvådelad lösning. 140 gram typ. Men samtidigt under 800kr om jag inte mins fel

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-04-16 23:06 av Jensen.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in