• Cykel för Street trial - Inspired Hex eller annan cykel

Av:
    Shutterstrom
    Hej alla,

Första inlägget här i hopp om att få lite mer tips på passande cykel.

Såhär är det. Jag är på jakt efter cykel för att kunna köra street trial. Är väldigt imponerad av Ali Clarkson och även om jag är långt ifrån hans nivå så gillar jag den typen av åkning och skulle gärna vilja bli bättre på det.

Tanken på en ny cykel har börjat dyka upp och då börjar jag fundera på en 26" HEX Pro, från Inspired. Dessvärre vet jag inte så mycket om dessa och återförsäljaren finns nere i Småland (bor själv i Sthlm).

Vad har folket här att säga om dessa cyklar och gärna om någon vet något om de nya 26"-arna. Är de bra eller är de överprisade?

I dagsläget kör jag en 10 år gammal Le Toy 4 från 24 Bicycles. Jag gillar verkligen den, men den är rätt så tung. Jag har den långa (?) ramen och hela cykeln väger in på 15,9 kg. HEX Pro väger omkring 11,3 kg.

Men som sagt, vad finns det för alternativ om man vill ha någon cykeln för street-trial. Jag vill kunna hoppa högt och göra manual, 180 hopp etc. Sen är jag lång, 201 cm, så därför vill jag inte ha en 24".
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-04-19 13:18 av Shutterstrom.

• Re: Cykel för Street trail - Inspired Hex eller annan cykel

Av:
    olle/frost
    Har inget att säga om cykel, mer än att Hexen ligger överst på önskelistan för lekhoj. Tror den passar om man kommer från MTB-hållet med 26 orna.

I övrigt, fan vad kul att nån vill köra streettrial. Inget jag gör själv, ety därtill är jag alltför oskiklig. Hoppas på att få se lite filmer och en början på en streettrialscen i Sverige.

Vice ordförande och sekreterare Stockholms stigcyklister
    http://www.stockholmsstigcyklister.se

Admin för Sverige på Trailforks
    http://www.trailforks.com

Av:
    Slashrulez
    Hej,

Är i samma situation. Plöjer Ali Clarksons Vlog och tycker att det verkar sjukt kul med street trial. Han har ju nyligen bytt upp sig till en Hex med 26” hjul och tycker det i princip bara har fördelar gentemot 24” han körde på innan.

Finns en Inspired FourTwo pro på blocket för 10k. Dock är det 24” men det kanske är en bra start?
    I vart fall för mig som aldrig cyklat trial.

I övrigt, om man nu köper en ny Inspired Hex lr liknande, är det något särskilt man bör titta på att uppgradera eller är standard mer än tillräckligt? Finns ju möjlighet att t.ex. uppgradera bromsarna direkt i kassan om man kollar på en cykel här https://www.tartybikes.co.uk

Lycka till med inköpet!

Av:
    Shutterstrom
    Tack för alla svar såhär långt! Va roligt att läsa om att det finns fler med liknande intresse!

Jo, jag har sett att det finns en 24" Inspired på Blocket, men jag tror den blir för liten för mig även om det vore ett bra alternativ till instegscykel.

Jag pratade lite med svenska agenten (nere i Småland) och det han sa, var att han tycker det är värt att byta ut bromsarna från SRAM till Hope. Magura var ju också ett alternativ, men han tyckte att hope bromsade bättre och eftersom de dessutom var billigare än Magura så...

Men som sagt, om någon har erfarenhet av Inspired och gärna HEX 26" (som dock är ny för 2018) så får ni mer än gärna höra av er, eller om ni har tips på andra cyklar att hålla utkik efter.

Av:
    desmo
    Jag hade en Inspired Hex 26". Riktig skitcykel. Jag blev inte alls bättre på att cykla trots bra cykel och massa youtube!

Mer ärligt så är jag för dålig cyklist för att ha en åsikt. Cykeln är såld.

Av:
    Shutterstrom
    Ok, men då tolkar jag "skitcykel" mer som att du automatiskt inte blev Ali Clarkson när du cyklade? ;-) Cykeln i sig började inte strula eller liknande hoppas jag.

Sålde du och gav upp drömmen om street trial, eller bytte du till annan cykel och kämpar vidare?

Tack för input i alla fall!
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-04-19 13:18 av Shutterstrom.

Av:
    Coffe
    Det heter trial och inte trail.
    Ditt tänk runt hjulen är fel. Skillnaden mellan 26 och 24 är 15mm mer räckvidd men med 24 får du en kortare bak som hjälper dig med roterande tekniker och är lättare på bakhjulet vilket hjälper en nybörjare.
    Broms frågan är inte om dom duger det är hur mycket overkill du ska ha. Kolla tartybikes för hojar och delar. Trial är en konstig del av cykelvärden och hojar och delar är konstiga så det är något man få vänja sig vid och utnyttja.

Av:
    Aron
    Jag har en Hex 26". Jag vet inte om de gjort om den till i år, men modellen har funnits i sortimentet ett antal år, så den är inte ny som sådan.

Jag hade aldrig kört trial utan bytte till denna cykel från en BMX, efter att jag skräckslaget insett att jag var för gammal, fet och feg för luftakrobatik. Min tanke med 26" hjulen var att det skulle bli lättare att omsätta nya kunskaper till MTB. Till viss del är det så men inte lika enkelt som jag hoppats. Cykeln är ju ett mellanting mellan en streetbike och en traditionell trial, men fortfarande rätt långt från en heldämpad stighoj. Hex är tex rätt seg att försöka dra upp i en manual, men busenkel att bromsa upp på framhjulet, osv.

Jag tycker att jag har rätt stor glädje av min Hex. När barnen somnat kan snabbt jag dra ut på gatan och larva runt i 15 minuter och ändå känna att jag får någon form av utveckling. Även om det går framåt plågsamt långsamt. Grannarna tror antagligen att jag är förståndshandikappad, men det kan jag leva med. Det här är också den cykel jag väljer om jag ska hoja runt i grannskapet med barnen, och det tror jag inte jag gjort med en traditionell trial. När de små är upptagna med en sandlåda eller liknande så passar jag på att försöka studsa runt cykeln lite. Ikväll slog jag tex nytt personligt rekord i att cykla baklänges på 5-6 meter.

Vad gäller komponenter etc så har jag aldrig satt mig in så noga i det. Jag köpte min begagnad och den förre ägaren hade grindat bakhjulet och sånt. Jag har aldrig saknat något, så jag har bara kört på.

Har jag blivit en bättre cyklist av att fjanta runt på min Hex? Ja.
    Kan jag cykla trial? Helvete heller.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Kolla in mina cykelbilder och cykelfilmer
    --> Ny helt omarbetad och mycket fetare version av guideboken "Mountainbike kring Stockholm" finns ute nu.
    No bike does anything until someone gets on it to ride.

Av:
    desmo
    Shutterstrom skrev:
    Ok, men då tolkar jag "skitcykel" mer som att du automatiskt inte blev Ali Clarkson när du cyklade? ;-) Cykeln i sig började inte strula eller liknande hoppas jag.

Sålde du och gav upp drömmen om street trail, eller bytte du till annan cykel och kämpar vidare?

Tack för input i alla fall!

Cykeln i sig var det inget fel på!

Min tanke var likt Arons, kunna cykla i närområdet när barnen sov. Men jag kom aldrig ut utan prioriterade om. Jag sålde och gav upp drömmen..

Av:
    H.
    Jag gissar hej vilt men jag tror att en "vanlig" streethoj är roligare. För en icketrialare tror jag att hexen uppfattas som väldigt trialig i geometrin, även om en riktig trialare säkert inte håller med.

Men olika former av manuals, bunnyhops i fart och rotationsövningar lär vara betydligt svårare på en hex jämfört med en streethoj.

Av:
    Aron
    Jag kan tillägga att jag tror att H. har en poäng. (Med reservation för att jag inte har cyklat många minuter på streethojar.) Någonstans i bakhuvudet har jag en ide om att byta Hex:en mot en streethoj när barnen blir så stora att de cyklar ifrån mig på trialutväxlingen. Förhoppningsvis har jag lärt mig studsa på bakhjulet tills dess...

--> Ny helt omarbetad och mycket fetare version av guideboken "Mountainbike kring Stockholm" finns ute nu.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-04-19 09:06 av Aron.

Av:
    Shutterstrom
    a
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-04-19 20:55 av Shutterstrom.

Av:
    Shutterstrom
    Coffe skrev:
    Det heter trial och inte trail.
    Ditt tänk runt hjulen är fel. Skillnaden mellan 26 och 24 är 15mm mer räckvidd men med 24 får du en kortare bak som hjälper dig med roterande tekniker och är lättare på bakhjulet vilket hjälper en nybörjare.
    Broms frågan är inte om dom duger det är hur mycket overkill du ska ha. Kolla tartybikes för hojar och delar. Trial är en konstig del av cykelvärden och hojar och delar är konstiga så det är något man få vänja sig vid och utnyttja.

Hej och tack för din feedback.

Jag säger inte att Inspired HEX på 26" är den ultimata cykeln. Men den verkar väldigt intressant då jag ser vad dessa duktiga cykelkonstnärer kan göra på dessa. Självklart är det proffcyklister och de är ju reklampelare för dessa cyklar.

Min Toy4 har möjligheten att justera chain stay så att den blir kortare och med mina nuvarande 26" kan jag justera ca 15mm tror jag. Tankarna börjar ändå gå mer åt en ren, kvick och lätt street-cykel. Har du några tips där så får du gärna komma med förslag på vad som är värt att undersöka.

Såg för övrigt att du hade någon typ av slope-style cykel som såg riktigt fin ut! Jag var inne på en P-Slope tidigare, men tror jag vill ha en stel bak ändå. Men som sagt, alla förslag är av intresse.

Av:
    Shutterstrom
    Aron skrev:
    Jag har en Hex 26". Jag vet inte om de gjort om den till i år, men modellen har funnits i sortimentet ett antal år, så den är inte ny som sådan.

Jag hade aldrig kört trial utan bytte till denna cykel från en BMX, efter att jag skräckslaget insett att jag var för gammal, fet och feg för luftakrobatik. Min tanke med 26" hjulen var att det skulle bli lättare att omsätta nya kunskaper till MTB. Till viss del är det så men inte lika enkelt som jag hoppats. Cykeln är ju ett mellanting mellan en streetbike och en traditionell trial, men fortfarande rätt långt från en heldämpad stighoj. Hex är tex rätt seg att försöka dra upp i en manual, men busenkel att bromsa upp på framhjulet, osv.

Jag tycker att jag har rätt stor glädje av min Hex. När barnen somnat kan snabbt jag dra ut på gatan och larva runt i 15 minuter och ändå känna att jag får någon form av utveckling. Även om det går framåt plågsamt långsamt. Grannarna tror antagligen att jag är förståndshandikappad, men det kan jag leva med. Det här är också den cykel jag väljer om jag ska hoja runt i grannskapet med barnen, och det tror jag inte jag gjort med en traditionell trial. När de små är upptagna med en sandlåda eller liknande så passar jag på att försöka studsa runt cykeln lite. Ikväll slog jag tex nytt personligt rekord i att cykla baklänges på 5-6 meter.

Vad gäller komponenter etc så har jag aldrig satt mig in så noga i det. Jag köpte min begagnad och den förre ägaren hade grindat bakhjulet och sånt. Jag har aldrig saknat något, så jag har bara kört på.

Enligt Ali så säger han att HEX med 26" är nytt för 2018. Han har tjatat på dem och nu har de släpt en sådan. Eller ja, det finns en HEX Pro och en HEX Team, men det är samma ram till båda.

I övrigt kul att läsa ditt inlägg och det känns ändå som att det är fler än jag som försöker passa på att lära sig nya trix på cykeln när barnen har lagt sig. Och ja, jag känner igenom ig i dina tankegånger med grannar och alla som inte är cykelintresserade :-)

Jag har ingen erfarenhet av BMX, men tycker att min nuvarande Toy4 är lite av en BMX till mig som ändå är 201 cm lång. Tanken har dock slagit mig om jag istället skall titta på en ren street-cykel då jag egentligen inte är ute efter trial-biten. Mitt främsta mål för 2018 är att kunna göra 180-hopp, men i jakt på det så har jag insett att jag behöver förbättra både manual och bunny hop.

Jag vill ha en kvick, lätt och rolig cykel. Jag skall prova att justera Chain stay på cykeln till att bli ca 15 mm kortare då jag kan justera detta på min Toy4 och se hur det upplevs.
    24"-hjul gör detta möjligen lite lättare, men jag vet inte om det skulle passa mig.

Aron skrev:
    Har jag blivit en bättre cyklist av att fjanta runt på min Hex? Ja.
    Kan jag cykla trial? Helvete heller.

Fantastisk summering :-D

Av:
    Shutterstrom
    H. skrev:
    Jag gissar hej vilt men jag tror att en "vanlig" streethoj är roligare. För en icketrialare tror jag att hexen uppfattas som väldigt trialig i geometrin, även om en riktig trialare säkert inte håller med.

Men olika former av manuals, bunnyhops i fart och rotationsövningar lär vara betydligt svårare på en hex jämfört med en streethoj.

Hej H och tack för din feedback. Jag har faktiskt börjat fundera i dessa banor tack vare de olika svar som kommit in. Jag tror fortfarande HEX är en fantastisk cykel, men lite som du säger, det kanske både är enklare och roligare med en strikt street-cykel.

Har du några tips på cyklar att hålla utkik på? Spontant tänker jag på typ NS som har en lite sådan profil. Har sett Commencal har också några fina. Specialized och så vidare..

Prio är som sagt, kvick, lätt och rolig. Vill kunna göra långa manuals, höga bunny hop och siktar på att lära mig sätta en 180 på plan mark.

Av:
    Aron
    Shutterstrom skrev:
    Prio är som sagt, kvick, lätt och rolig. Vill kunna göra långa manuals, höga bunny hop och siktar på att lära mig sätta en 180 på plan mark.

Det låter som att en streethoj skulle vara enklare att hantera för detta. Jag skulle inte beskriva Hex som "kvick". Den är också rätt svår att dra upp på bakhjulet vilket innebär rumpan hänger långt bak när det är dags att börja lyfta bakhjulet. Det är naturligtvis en träningssak, men det höjer ribban något för en nybörjare. Värt att notera är också att manuals är rätt knepigt att lära sig på en trial. Bakbromsen är binär och har två lägen, av eller total tvärnit. Så det är svårt sänka nosen genom att försiktigt snudda bakbromsen.

Av:
    Shutterstrom
    Aron skrev:
    Det låter som att en streethoj skulle vara enklare att hantera för detta. Jag skulle inte beskriva Hex som "kvick". Den är också rätt svår att dra upp på bakhjulet vilket innebär rumpan hänger långt bak när det är dags att börja lyfta bakhjulet. Det är naturligtvis en träningssak, men det höjer ribban något för en nybörjare. Värt att notera är också att manuals är rätt knepigt att lära sig på en trial. Bakbromsen är binär och har två lägen, av eller total tvärnit. Så det är svårt sänka nosen genom att försiktigt snudda bakbromsen.

Jag har inga större problem att få upp nuvarande på manual och ja, rumpan hänger där bak. Bromsen försöker jag bara använda i nödläge om man håller på att tippa bakåt, annars försöker jag jobba med kroppsvikten för att hitta rätt läge.

Att bromsen är "binär" ser jag inte som ett problem utan mer som ett plus när man väl behöver låsa hjulen. Som sagt, sitter och googlar cyklar nu... :)

Av:
    BjornR
    Aron skrev:
    Shutterstrom skrev:

Men trial har ju också skivbromsar om man tittar på rätt cykel. Krävs inte mycket fingerkraft för att få shimano-bromsar att låsa i 0km/h och ändå kontroll för manuals. Men jag kom bara till bakhjulshoppa på min 24" trial innan jag insåg att o-slipad bakfälg gör trial sjukt äckligt, och orkar inte slipa fälg då jag haft i tanke att montera på skivbromsar.

Av:
    Aron
    Vill du:
    A: Studsa
    B: Hoppa
    C: Lite av varje

Facit (IMHO)
    A: Trial
    B: Street
    C: Inspired HEX (och liknande)

;D

Det kan nog låta som att jag dissar HEX, men så är det absolut inte. Jag tycker att den är en riktigt rolig cykel. Du är välkommen att komma förbi och provrulla min vid tillfälle, så kan du känna efter om den är rätt för dig.

Av:
    Shutterstrom
    Aron skrev:
    Vill du:
    A: Studsa
    B: Hoppa
    C: Lite av varje

Facit (IMHO)
    A: Trial
    B: Street
    C: Inspired HEX (och liknande)

;D

Det kan nog låta som att jag dissar HEX, men så är det absolut inte. Jag tycker att den är en riktigt rolig cykel. Du är välkommen att komma förbi och provrulla min vid tillfälle, så kan du känna efter om den är rätt för dig.

Tack för alla kommentarer såhär långt!
    Jag börjar fundera i andra banor och då kanske en ren street-cyckel.

Har du eller någon annan några tips på cyklar att kika på?

Och så den eviga frågan om storlek. Jag är ju lång men vill ha en vykel som är lätt att bunny hoppa med köra manual etc.
    Är det kort kjulbas som gäller? Är det rekommenderat att köra 24” hjul för detta?

Av:
    Coffe
    Så kort bakända som möjligt är alltid ett plus. Ett något högt styre är bra med din längd.

Av:
    hedstr0m
    Shutterstorm, hittade du någon cykel?
    Jag går i lindade tankar, vill ha en cykel som är kul att leka med som inte är en BMX, där jag bor är det dåligt med street för BMX så min brukar bli stående.
    Jag cyklade trial när jag var yngre och saknar det.

Någon som har koll på hur stor skillnad det är mellan ramar på hex:en och de mer rena streetcyklarna?
    Vad är de största skillnaderna, är det längden?
    Och finns det några andra bra ramar för street trial?
  • Re: Cykel för Street trial - Inspired Hex eller annan cykel

Av:
    bjrn
    Hur skiljer sig karakteristiken från de här cyklarna med sig en modern dirthoj (26 tum med framgaffel)? Alltså för att lattja runt på gatan.

Av:
    BjornR
    bjrn skrev:
    Hur skiljer sig karakteristiken från de här cyklarna med sig en modern dirthoj (26 tum med framgaffel)? Alltså för att lattja runt på gatan.

https://www.youtube.com

Kanske värdefullt att lyssna på dirtjump-proffs som köpte sig en trials för att hans dirthoj inte riktigt fungerar till trials.

Av:
    Maakus
    Kanske man kan beställa en peruansk 26" street trial? Hmm...

Av:
    Maakus
    Maakus skrev:
    Det kan man allt!

desktop_trials.PNG

Av:
    Shutterstrom
    BjornR skrev:
    bjrn skrev:

https://www.youtube.com

Kanske värdefullt att lyssna på dirtjump-proffs som köpte sig en trials för att hans dirthoj inte riktigt fungerar till trials.

Hej, jo jag har sett det klippet tidigare och följer han på Youtube. Såg nyligen att han blivit uppkittad med senaste Inspired Flow, som är den längsta 24" cykeln de har (hjulbas). Danny's "Skye" är kortast och det skiljer ett par cm mellan dessa.

Det är som alla köp, så tror jag man måste prova cykeln för att känna efter hur det känns. Att läsa sig till räcker helt enkelt inte.

En tanke är att köpa BMX och ha som lekcykel. Inte för trials, men med tanke på min längd på 201 cm, så har jag ändå dragit mig för detta. Nu finns det BMX i olika storlekar med både 20/24/26 hjul. Men en 24" kanske är motsvarig en klassisk BMX storlek för mig.

Som sagt, måste prova och känna. Men tack alla som kommer med bra input!

Av:
    Shutterstrom
    Maakus skrev:
    Maakus skrev:
    Det kan man allt!
    ??! Någon som provat? Skulle nog inte våga mig på detta ändå.. Men klart intressant att tjänsten finns.

Av:
    Skogsgubben
    Shutterstrom skrev:
    Maakus skrev:
    Maakus skrev:
    Det kan man allt!
    ??! Någon som provat? Skulle nog inte våga mig på detta ändå.. Men klart intressant att tjänsten finns.
    Inte trial riktigt men nog har det beställts från Peru allt: https://happyride.se

Av:
    hedstr0m
    Shutterstrom skrev:
    En tanke är att köpa BMX och ha som lekcykel. Inte för trials, men med tanke på min längd på 201 cm, så har jag ändå dragit mig för detta. Nu finns det BMX i olika storlekar med både 20/24/26 hjul. Men en 24" kanske är motsvarig en klassisk BMX storlek för mig.
    En lång BMX-ram för 20" borde ju också kunna funka. Men 24" verkar ju också kul!

Beror väl på vilken sorts cykling du är ute efter. Jag önskar ofta att jag har hade en trial när jag är ute cyklar på min BMX med barnen. Tycker ofta att det är svårt att hitta kul platser för BMX men ser trialhinder överallt. Att jag cyklar nära där jag bor och att BMX-åkandet har en tendens att slita rätt mycket på saker jag åker på spelar nog roll också. Bryr mig mer om vad grannarna tycker är acceptabelt slitage nu för tiden...

Med det sagt går det ju alltid att öva manuals, baklängesåkning och hopp överallt, men jag tröttnar lätt på det.

Så förra sommaren ledde det till att jag cyklade trial med min 29-tummare istället, inte helt optimalt!

Av:
    Shutterstrom
    Kan väl bara stänga denna tråd med uppdatering om vad det blev för cykel.

Det ble väl kanske någon slags mellanmjölk (deluxe) då jag varken valde en 26” Hex eller en 20” bmx, utan istället en Inspired Fourplay Pro med 24”-hjul.

Inget att cykelcykla på men känslan är som en bmx men med lite större hjul. Inget skrammel vid hopp eller så. Knäpptyst bortsätt från freewheel som tickar högt och fint :-)

Så till helgen när allt vardagsliv (läs: jobb) har lugnat ner sig och barnen lagt sig blir det ut på en ny tur igen.

Tack för all feedback och tips!

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in