• Re: Alice i underlandet och spegellandet

Av:
    CosmicGirl
    Felaine skrev:
    Ang. smalbensskydd så kanske dessa kan vara något?

https://www.xxl.se

De skyddar dessvärre inte vaden, men gör ett bra jobb med att skydda smalbenet från elaka bitmärken.

Tack! Ja, det blir nog något av den kalibern =)

Av:
    marr
    Tycker dessa är najs. Som går lite längre ner.

https://www.merlincycles.com

Av:
    Seglarn
    marr skrev:

Alice goes Robocop...

Av:
    CosmicGirl
    Seglarn skrev:
    marr skrev:

Alice goes Robocop...

Hellre än Alice in pain ;)

Av:
    Lars.E
    Jag kör dessa relativt långa men ändå smidiga benskydden som får plats under långbyxorna när jag rastar DH-cykeln.
    dainese_armoform_knee_guard_lite.jpg
    På tal om Robocop

Av:
    CosmicGirl
    Lars.E skrev:
    Jag kör dessa relativt långa men ändå smidiga benskydden som får plats under långbyxorna när jag rastar DH-cykeln.

På tal om Robocop

Ja, på tal om Robocop funderar jag på använda ryggskydd under denna härliga nybörjarfas; Jag har fått värsta ont i svanken (sadeln slog mig i tisdags)...
    Kan knappt sätta mig eller ställa mig upp och har svurit på jobbet (mer än vanligt) och gått runt lite konstigt hela veckan . Att cykla går hyfsat bra av nån bisarr anledning...
    Hoppas det går över snart.

Av:
    CosmicGirl
    Varning för helt [OT] inlägg om livet som småbarnsförälder. Kan innehålla spår av något ämne som kan relateras till cykling.

Nya rutiner, nya utmaningar och många småjusteringar för att få vardagen att fungera.
    Mor & dotter dag; säng inköp, barnkalas och pimpning av barnrummet.

Dottern behöver lite extra stöd så jag brukar stanna på barnkalasen, men försöker bara "finnas" i bakgrunden och låta henne sköta det mesta. Idag blev jag lite paff när jag observerade henne under en lång period; hon håller på bli en mini- version av mig själv. En killkompis från skolan fyllde år och hon+1 var de enda tjejerna som närvarade detta "Bowlingskalas". Tjej:kill förhållandet påminde mig om många av mina möten på jobbet, eller Tisdagsrajden ;) Rekorden hittils är 3:160(ish) på en konferens för några år sen.
    Lilla Rymdis är så himla tuff och brottas med pojkarna på ett väldigt coolt och rutinerat sätt; alltså, det märks att de gör det ofta i skolan. Jag coachade dottern om att inkludera den andra tjejen i "leken" och hon svarade (med en ton laddad med både ärlighet och ångest): "Jag vet inte vad jag ska säga till henne". Tanken låter skrämmande bekant:

https://happyride.se

http://happyride.se

Fy, jag måste nog skärpa mig! Barnen gör ju inte som föräldrarna säger. Barnen gör som föräldrarna gör.

Undrar även hur mycket man påverkar sina barn med sina egna intressen trots att man vill övertyga sig själv att de är fria att välja själva...

20180616_191802.jpg

Den här är dotterns tjejgryt. Allt (förutom brorsans sopbil och typ 7% av verktygen) har hon valt helt själv. Jag måste erkänna att det ser ut som en miniatyrkopia av just precis min (än så länge) imaginära tjejgryt/cykelverkstad...

"Who in the world am I? Ah, that's the great puzzle."Lewis Carroll, Alice in Wonderland

Av:
    toysc
    Va ritar du på väggarna 😜

Av:
    CosmicGirl
    toysc skrev:
    Va ritar du på väggarna 😜

Haha, jo..

FB_IMG_1529214833402.jpg

Alternative parenting 2.0: Man ska få välja sina strider... typ, eller ge upp en vägg. "Den här är den enda väggen i hela världen du får rita på" fick dottern höra när hon var pytteliten och det här hon gjort sen dess. Då behöver man bara byta en tapet eller måla om 1 enda vägg och problemet uppstår inte när vi är hemma hos folk eller på förskolan. Lillebrorsan har aldrig haft det "behovet" men jag väntar ett par år till..

Och på tal om min tjejgryt; så fort jag får mitt eget garage/rum så tänker jag be en graffitikonstnär att "måla på väggarna".
    =)

Av:
    ForesterGuy
    CosmicGirl skrev:

Och på tal om min tjejgryt; så fort jag får mitt eget garage/rum så tänker jag be en graffitikonstnär att "måla på väggarna".
    =)

IMG_20180612_191645.jpg

Av:
    CosmicGirl
    ForesterGuy skrev:
    CosmicGirl skrev:

=)

Ja, sådant fast på insidan..

Av:
    Bengt-re
    Jag tycker att det börjar bli läge att skaffa en lvg cykel att cykla på när benen behöver läka. Och då kan du köra med SPD pjucken med tillhörande pedaler på den!

Boka in 2018-09-16 – 08:00 och kör din första 20-milare. Vi hamnar alla förr eller senare där så lika bra att bejaka viljan att cykla med andra muppar och äta mackkorvar.

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    ForesterGuy
    Bengt-re skrev:
    Jag tycker att det börjar bli läge att skaffa en lvg cykel att cykla på när benen behöver läka. Och då kan du köra med SPD pjucken med tillhörande pedaler på den!

Boka in 2018-09-16 – 08:00 och kör din första 20-milare. Vi hamnar alla förr eller senare där så lika bra att bejaka viljan att cykla med andra muppar och äta mackkorvar.

Nu ska du inte förstöra tråden med en massa bockstyretrams...

Av:
    WSMC
    Bengt-re skrev:
    äta mackkorvar.
    Korvmackor??

Uppför. Gärna brant uppför...

Av:
    Bengt-re
    ForesterGuy skrev:
    Bengt-re skrev:

Sorry. Det är dock bra omväxling!

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    Lars.E
    WSMC skrev:
    Bengt-re skrev:
    äta mackkorvar.
    Korvmackor??
    Korv på bensinmack?

Av:
    ForesterGuy
    Bengt-re skrev:
    ForesterGuy skrev:
    Bengt-re skrev:

Sorry. Det är dock bra omväxling!

Utväxling förnöjer.

Av:
    CosmicGirl
    Bengt-re skrev:

=)

Svanken är tyvärr mitt största bekymmer i dagsläget. Lvg cykeln hade jag inte tänkt på särskilt mycket ... men jag tror att det kommer att komma som ett projekt till 2019/2020. Typ.

Av:
    H.
    Bengt-re skrev:

Om nåt så tror jag att TS ska skaffa BMX och börja slå sig på riktigt.

Av:
    Bengt-re
    CosmicGirl skrev:
    Bengt-re skrev:

=)

Svanken är tyvärr mitt största bekymmer i dagsläget. Lvg cykeln hade jag inte tänkt på särskilt mycket ... men jag tror att det kommer att komma som ett projekt till 2019/2020. Typ.

Gäller att se framåt! 😀

Av:
    CosmicGirl
    H. skrev:
    Bengt-re skrev:

Mmmm.... Låter kul som fan om jag var 20år yngre men TS har inte råd med att börja slå sig på riktigt så här dags ;)

Av:
    Bengt-re
    H. skrev:
    Bengt-re skrev:

Dirt bike är lite mindre brutalt annars.

Av:
    ForesterGuy
    CosmicGirl skrev:
    H. skrev:
    Bengt-re skrev:

Mmmm.... Låter kul som fan om jag var 20år yngre men TS har inte råd med att börja slå sig på riktigt så här dags ;)

Du får börja posta röntgenbilder istället... ;-D

Av:
    Mini_me
    Hur går projekt "Stå upp och cykla över prylar"? :)

- s k i l j e l i n j e -

"Jag bara jobbar här..."

Av:
    CosmicGirl
    Mini_me skrev:

Vänta :) Jag skulle berätta men sen började jag läsa om korvmackor och mackkorvar. För roligt... Nu ska jag fokusera på att leverera ett inlägg om dagens tur.

Av:
    Bengt-re
    CosmicGirl skrev:
    Mini_me skrev:

Vänta :) Jag skulle berätta men sen började jag läsa om korvmackor och mackkorvar. För roligt... Nu ska jag fokusera på att leverera ett inlägg om dagens tur.

Skall bli kul! 👍

Av:
    ForesterGuy
    CosmicGirl skrev:
    Mini_me skrev:

Om det är skador så blir det dagens otur.

Av:
    Vikdork
    Testa med bmx shin pads
    https://www.sourcebmx.com

Eller

Eller

https://www.rite.se

Av:
    CosmicGirl
    En glad nyhet ! Jag (mha era tips å råd) har förhoppningsvis löst plattisproblemet.

20180617_145747.jpg

Hittade ett par fotbollsbenskydd hemma från en annan tidsålder, men de fick väl duga...

20180617_145856.jpg

Sedan knäskydd..

20180617_145937.jpg

Och sist men inte minst...ja, varför inte, skidstrumpor!

20180617_150623.jpg

(+) De är hur långa som helst, täcker hela vägen upp.
    (+) Är gjorda för att transportera bort fukten
    (+) Ger bra kompression och håller allt på plats
    (+) Lagom tjocka; räddade även vaden ett par ggr.
    (-) Potentiellt varma. Men det blev ett icke problem till slut. Fötterna var torra och glada nät jag kom hem efter 2.5h i skogen.
    (-) Återigen; I looked like an idiot...

Jag hade fått några läxor från Tisdagsrajden: stå, cykla över hinder, hålla koll på var pedalerna tar vägen och "starta" med sadeln i högsta läget.

Börjar med ett förtydligande på ett inlägg jag gjorde tidigare i veckan:

20180617_213100.jpg

Så jag hade för mig att ta det lite lugnt idag och studsa inte mer än nödvändigt. Nu vet jag precis hur det gick till när jag slog mig med sadeln i tisdags. Vet ni varför? För att jag råkade återskapa händelsen och slog mig just precis på samma ställe igen när jag försökte träna på att starta i uppförsbacke utan att sänka sadeln. Bingo! =)

20180617_212305.jpg

Så det blev myyyycket ståcykling idag eftersom jag knappt kunde sitta. Hittade även nya gömda ställen att träna på cykla över hinder.

20180617_121402.jpg

(Och under hinder)

20180617_145550.jpg

...samt andra inte så gömda tekniska stigar jag hade missat förut!

20180617_122154.jpg

Det går framåt vet jag. Det blir betydlig färre fotnedsättningar. Att upptäcka hur mycket den lilla klingan kan hjälpa mig har varit en härlig karamell jag fortfarande suger på.

Efter cykling blev det öl och vinägerchips. Och f*tb*ll måste jag givetvis kommentera för en gångs skull eftersom för min del efter dagens kanonmatch går det tyvärr inte att låtsas som ingenting ;) 🇲🇽

20180617_140932.jpg
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-06-18 06:13 av CosmicGirl.

Av:
    PKJoacim
    Men varför har jag inte läst den här tråden tidigare?
    Jag och min fru började cykla för 3 år sedan och jag känner igen mycket av det du skriver. Jag känner även igen dina fina benprydnader. Vi har ofta småsår och rivmärken på benen efter närkontakt med elaka pedaler, stenar, klingor och grenar. Ett tag hade hon ett jättefint kugghjul på utsidan av ena låret. Det var efter en ganska dramatisk vurpa som dock slutade lyckligt. Vi har aldrig lyckats lista ut hur hon kunde slå låret i kassetten så hårt att det blev ett märke. Men vurpor hände ju så fort att man inte hinner registrera allt.
    Vi ska börja cykla lite landsväg nu i sommar som komplement. Till och börja med är målet att klara av en 10-milatur med fika på mitten. Om bara cyklarna ville komma någon gång!

Fortsätt att rapportera om din cykling, det är jättekul att läsa.

PKJoacim, en medelålders gubbe, nu på stigätare.
    "Wet roots are the Russian roulette of trail obstacles — you never know which direction your bike is going to go after hitting those shiny snakes of doom."

Av:
    CosmicGirl
    Vikdork skrev:
    Testa med bmx shin pads

Eller

Eller

https://www.rite.se

Tack tack! Plan B om fotbollsbenskyddet
    inte håller måttet.
    ....eller heter det f*tb*llsbenskydd här på forumet (?) ;)

Av:
    CosmicGirl
    PKJoacim skrev:
    Men varför har jag inte läst den här tråden tidigare?
    Jag och min fru började cykla för 3 år sedan och jag känner igen mycket av det du skriver. Jag känner även igen dina fina benprydnader. Vi har ofta småsår och rivmärken på benen efter närkontakt med elaka pedaler, stenar, klingor och grenar. Ett tag hade hon ett jättefint kugghjul på utsidan av ena låret. Det var efter en ganska dramatisk vurpa som dock slutade lyckligt. Vi har aldrig lyckats lista ut hur hon kunde slå låret i kassetten så hårt att det blev ett märke. Men vurpor hände ju så fort att man inte hinner registrera allt.
    Vi ska börja cykla lite landsväg nu i sommar som komplement. Till och börja med är målet att klara av en 10-milatur med fika på mitten. Om bara cyklarna ville komma någon gång!

Fortsätt att rapportera om din cykling, det är jättekul att läsa.

Haha.. tack! kul att få höra att jag inte är ensam. Och att det finns hopp ;) Jag tycker att utöver själva cyklandet har jag fått uppleva en ny sorts gemenskap. Och det uppskattas!

Hoppas lvg cyklarna kommer snart och ni klarar målet, men framför allt har kul tillsammans.

☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
    My mom says I'm cool..

Av:
    CosmicGirl
    Glad midsommar på er, Happy-gänget!

Nu har jag återigen konstaterat att här på Happy ställer vi upp för varandra; både cykel relaterat och [OT].

Men helgens stora högpunkt är den här:

Min dotter kan äntligen cykla! Hon är en riktig kämpe och CosmicMorsan är förstås överlycklig. Och tårögd.

Lillen kämpar också på med Pukyn...

20180623_115742.jpg

Men det finns så mycket annat spännande ute i naturen.

20180623_120309.jpg

Så det gäller att ta det lugnt och njuta. Klockan får stanna hemma. En riktig oplanerad och spontan dag behövs då och då.

20180623_115640.jpg

Inte många Km eller branta backar i dagens tur. Idag fick själen träna istället. Och ryggen iofs... :)

20180623_121641.jpg

"Curiouser and curiouser!" Lewis Carroll, Alice in Wonderland
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-06-24 06:41 av CosmicGirl.

Av:
    Paco
    Ser härligt ut! Längtar till min minsta kan börja cykla.

Av:
    CosmicGirl
    Paco skrev:

Det gick alldeles utmärkt att börja med denna lära-gå-vagn/""cykel"". Å va tiden går fort =)

20180624_085323.jpg

Av:
    CosmicGirl
    Det var verkligen ett tag sen! Svansbenet är nästan återställt, malörten håller på få lite färg och mitt privatliv håller på gå åt skogen. Men detta får vi ta nån annan gång...

Idag var ingen vanlig cykeldag; idag har jag klarat av min första (officiella) MTB-kurs.

http://mountainbikeskolan.se

Förresten, det var tack vare era tips jag hittade kursen i första hand (så tack Lars och Happy!) :

Trots att det var nära att köra ihop sig så hittade jag barnvakt och fick köra en hel dag (10- 15 och lite till)

20180701_164427.jpg

Idag fick jag träna bromsteknik, välja rätt utväxling, flytta tyngdpunkten framåt och bakåt och lyfta på framhjulet :)

20180701_114508.jpg

Jag har också insett att jag inte är kass. Inte alls! Jag har faktiskt en medel-hög nybörjarnivå. Och jag klarar av "svåra" saker, fast med fel teknik. Jag har utvecklat ett gäng dåliga vanor. Ett exempel på detta är överanvändning av dropperposten.

Efter första halvleken blev det dags för lunch i Hellas Storstugan. Tjejerna väljer sallad, killarna väljer korv. Bara en observation.

20180701_164056.jpg

Sedan körde vi ett par timmar till i Hellas trakten.

20180701_143837.jpg

Med många olika "moment"

20180701_144657.jpg

...och den vackraste vattenpausen jag upplevt i hela mitt liv.

20180701_143824.jpg

Kursen slutade med fika och eftersnack.

20180701_163830.jpg

Nu är jag redo för Nivå2 (dubbelkollade med min instruktör). Och kommer att köra privatlektioner och öva själv så mycket det bara går.
    Men viktigast av allt är att jag har fått tillbaka min självförtroende när det gäller MTB och har även fått en extra boost av glädje jag behövde just nu.

"Either the well was very deep, or she fell very slowly" Lewis Carroll, Alice's Adventures in Wonderland
    Redigerad 4 gång(er). Senaste ändring 2018-07-03 06:43 av CosmicGirl.

Av:
    Pand
    Instämmer i kören. Kul att läsa denna tråd och då är jag ändå LVG-cyklist.

Av:
    Bengt-re
    Pand skrev:

Det blir alla förr eller senare. 😀 (även TS om hon håller på länge nog)

Kul läsning håller även jag med om - det är nyttigt för självförtroendet och för hjärnan att lära sig saker en inte kunde innan.

Av:
    Paco
    CosmicGirl skrev:
    Paco skrev:

Det gick alldeles utmärkt att börja med denna lära-gå-vagn/""cykel"". Å va tiden går fort =)

Hon har precis fattat tycke för sin springcykel, så jag börjar se ljuset;)

78CAD8CF-D2FA-42C8-8CD5-70DF2F55265A.jpeg

Kul att det går bra med din utveckling och denna tråd är alltid lika rolig att läsa.

Keep it up, girl!👍🏻

Av:
    Mini_me
    Hurra! Va glad jag blir 😊 Bra kört🤙🤘

- s k i l j e l i n j e -

"Jag bara jobbar här..."

Av:
    CosmicGirl
    Bengt-re skrev:
    Pand skrev:

Kul läsning håller även jag med om - det är nyttigt för självförtroendet och för hjärnan att lära sig saker en inte kunde innan.

Det är även jättekul för mig att läsa era kommentarer :)

En till observation (utan att jag lägger nån värdering i det) : ca. 60-70% av kursdeltagarna var lvg-cyklister...eller f.d. lvg-cyklister ;)

Av:
    Bengt-re
    CosmicGirl skrev:
    Bengt-re skrev:
    Pand skrev:

En till observation (utan att jag lägger nån värdering i det) : ca. 60-70% av kursdeltagarna var lvg-cyklister...eller f.d. lvg-cyklister ;)

På ålderns höst brukar folk bli pragmatiska och ägna sig åt flera dicipliner... 😀

MTB vintertid är superskoj!
    Grusvägar på hösten är superskoj!
    Landsvägar sommartid är superskoj!

Av:
    CosmicGirl
    Paco skrev:
    CosmicGirl skrev:
    Paco skrev:

Hon har precis fattat tycke för sin springcykel, så jag börjar se ljuset;)

Kul att det går bra med din utveckling och denna tråd är alltid lika rolig att läsa.

Keep it up, girl!👍🏻

Tackar !

Vilken sötnos. Kul att det går bra, hon ser stolt ut :)

Av:
    CosmicGirl
    Mini_me skrev:
    Hurra! Va glad jag blir 😊 Bra kört🤙🤘

Tack!! =)

Det hjälpte mycket idag att jag redan hade övat på att ha koll på var mina pedaler tar vägen och ståcykling, enligt den feedbacken jag fick från er för några veckor sen ;)

Av:
    CosmicGirl
    Bengt-re skrev:
    CosmicGirl skrev:
    Bengt-re skrev:
    Pand skrev:

På ålderns höst brukar folk bli pragmatiska och ägna sig åt flera dicipliner... 😀

MTB vintertid är superskoj!
    Grusvägar på hösten är superskoj!
    Landsvägar sommartid är superskoj!

En observation till, apropå åldern...

En härlig sidoeffekt av gårdagens kurs var att inse att jag inte är ensam i detta med att försöka cykla ur sig 40-årskrisen. Och att det inte är något att skämmas för.

Hur många såna historier kan det finnas på Happy? Undrar hur det har gått för er...

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in