• Re: Alice i underlandet och spegellandet

Av:
    Lars.E
    Som barn cyklade jag jättemycket. Det var det bästa jag visste.
    Men som för så många andra upphörde detta när man äntligen var gammal nog att få köra moped.
    Åren gick och krisen kom allt närmare...
    Till slut köpte jag min första MTB. Jag var 20 år.
    Sedan dess har jag cyklat mig genom 20-års kris, 30-års kris, 40-års kris och alla tänkbara livskriser jag stött på däremellan och efteråt.
    Kriserna tar lixom aldrig slut, de bara avlöser varandra :)

Av:
    CosmicGirl
    Lars.E skrev:
    Som barn cyklade jag jättemycket. Det var det bästa jag visste.
    Men som för så många andra upphörde detta när man äntligen var gammal nog att få köra moped.
    Åren gick och krisen kom allt närmare...
    Till slut köpte jag min första MTB. Jag var 20 år.
    Sedan dess har jag cyklat mig genom 20-års kris, 30-års kris, 40-års kris och alla tänkbara livskriser jag stött på däremellan och efteråt.
    Kriserna tar lixom aldrig slut, de bara avlöser varandra :)

Ja, så är det. Alltid "något".

20-årskrisen har jag tydligen hoppat över (?) Men 30-årskrisen bjöd på ett par mellanstora tatueringar ;)

Av:
    SvenC
    Jennys tråd är en klassiker
    https://happyride.se

Av:
    Der Kaiser
    220px-Supertramp_-_Crisis.jpg

Av:
    CosmicGirl
    Der Kaiser skrev:

Crisis? What Crisis? =)

Av:
    ForesterGuy
    CosmicGirl skrev:
    Der Kaiser skrev:

Crisis? What Crisis? =)

Mike_oldfield_crises_album_cover.jpg

Av:
    Paco
    Eftersom jag har varit 28 i 16år så känns 40års-krisen väldigt avlägsen;)

Av:
    CosmicGirl
    Paco skrev:
    Eftersom jag har varit 28 i 16år så känns 40års-krisen väldigt avlägsen;)

Å, va bra.

Jag slutade säga jag var "30 plus" för ett par år sen och började använda begreppet "40 minus" istället. Kanske mer korrekt från ett matematiskt perspektiv men tror inte att det hjälper psykiskt särskilt mycket ;)

Av:
    CosmicGirl
    Cykelhelg som bara det. Tre pass; ett med barnen, ett långt och en snabbis.

Dottern har verkligen hittat cykelglädje och har utvecklats enormt under senaste veckorna.

Kolla här:

(Ja, jag vet, jag ska hålla telefonen liggandes nästa gång)

Hon är en riktig kämpe trots ett gäng "extra" svårigheter hon måste handskas med i vardagen. Ja, jag är en stolt förälder till en riktig superhjälte och firar varenda pyttelilla framgång.

Å, just det, och hur har det gått för morsan då?

"Bra" kan man säga. Fortsätter öva på det hon har lärt sig och försöker bli av med dåliga vanor...

20180707_181416.jpg

Går vilse ganska ofta... och hittar grymma ställen av slump. Detta område hade jag blivit tipsat om men aldrig lyckats hitta...

20180707_184256.jpg

Att cykla helt ensam i en sån pärla mitt i ingenstans är häftigt.... och kommer med en prislapp.

20180708_181303.jpg

Återigen: Hur gör ni med myggorna? Behöver både förebyggande och lindrande som fungerar. Håller på dö här....

Skäms, jag är född i djungeln -typ- borde behärska sånt. (Överdriver lite, så klart..)

20180708_182335.jpg

Trackstand och bunny hop är bra att träna på när man är ute med barnen.

20180708_110436.jpg

Hittils har jag lyckats hålla balans i hela 0.00067 sekunder och lyfta på framhjulet. Dottern kallade det för "Funny hop".

20180708_181027.jpg

Öl och nåt starkt/krispigt efter cykling börjar bli en vana. Sitter och räknar sår och blåmärken. Sommar ben à la CosmicGirl. Hell yeah!

Och ja, jag bär strumpor... Sommartid... Inomhus :P

"If you drink much from a bottle marked 'poison' it is certain to disagree with you sooner or later." Lewis Carroll, Alice in wonderland
    Redigerad 3 gång(er). Senaste ändring 2018-07-08 22:02 av CosmicGirl.

Av:
    Börne
    CosmicGirl skrev:
    Sitter och räknar sår och blåmärken. Sommar ben à la CosmicGirl. Hell yeah!
    Det är snyggt har jag hört!!

Slog emot ena benet ordentligt vid en vurpa förra våren med riktigt riviga rivmärken, när jag var i mataffären med MTB kläderna på innan en runda så kom en av dom som jobbar där fram & sa.. Ahhh... du har ju MTB ben, snyggt!! Visade sig att hon också cyklade MTB vilket vi aldrig tidigare snackat om då vi brukade snacka lite!

Så dina ben är helt klart snygga, tycker t.o.m det skulle passa bra med några riktigt djupa sår ;)

Av:
    Jimel
    Myggor slipper man om man cyklar, som barn/ungdomstränare vet jag dock att myggmedel kan vara bra att ta på innan 😊

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-07-08 23:41 av Jimel.

Av:
    ceel
    Tvål utan parfym kan vara läge att tvätta sig med de dagar man ska cykla. Myggor gillar när man luktar gott, så undvik parfymerat tvål/shampoo.

Av:
    ForesterGuy
    ceel skrev:
    Tvål utan parfym kan vara läge att tvätta sig med de dagar man ska cykla. Myggor gillar när man luktar gott, så undvik parfymerat tvål/shampoo.

Tjärtvål, funkar det lika bra som beckolja?

Av:
    ForesterGuy
    [https://www.apotea.se/renons-mygg-och-fästing-i-sprayflaska-500-ml] verkar funka mycket bra mot myggen. Mot klådan kan Salubrinspray hjälpa, det funkade iallafall dämpande efter att jag råkade på några brännässlor senaste långturen.

Av:
    CosmicGirl
    Börne skrev:
    CosmicGirl skrev:
    Sitter och räknar sår och blåmärken. Sommar ben à la CosmicGirl. Hell yeah!
    Det är snyggt har jag hört!!

Slog emot ena benet ordentligt vid en vurpa förra våren med riktigt riviga rivmärken, när jag var i mataffären med MTB kläderna på innan en runda så kom en av dom som jobbar där fram & sa.. Ahhh... du har ju MTB ben, snyggt!! Visade sig att hon också cyklade MTB vilket vi aldrig tidigare snackat om då vi brukade snacka lite!

Så dina ben är helt klart snygga, tycker t.o.m det skulle passa bra med några riktigt djupa sår ;)

Haha... Ja, sant. Cool gemenskapskänsla!

De där såren i smalbenet har varit där såpass länge att jag misstänker they're here to stay (=ärr). Vänstra armen har fått mest stryk denna gång.

Av:
    fhloston
    Myggen löser jag på följande sätt. Cykla, håll munnen stängd och hoppas undvika punka 😄.
    (jag cyklar i fjällen ett par veckor per år, så då blir man attackerad 😆)

----------------------------------------------------------------------
    It's rainy weather, whether the wether likes it or not.

Av:
    CosmicGirl
    Jimel skrev:
    Myggor slipper man om man cyklar, som barn/ungdomstränare vet jag dock att myggmedel kan vara bra att ta på innan 😊

fhloston skrev:
    Myggen löser jag på följande sätt. Cykla, håll munnen stängd och hoppas undvika punka 😄.
    (jag cyklar i fjällen ett par veckor per år, så då blir man attackerad 😆)

Jag blev tyvärr attackerad medan jag cyklade (uppför dock). Jag kände / hörde dem och var tvungen att stanna. Och fota =)

Myggorna verkade vara väl organiserade 🤔

Av:
    Börne
    CosmicGirl skrev:

De där såren i smalbenet har varit där såpass länge att jag misstänker they're here to stay (=ärr). Vänstra armen har fått mest stryk denna gång.
    Antagligen... Dessa fick jag i April förra året om jag minns rätt! Ett långt som inte syns på vänstra sidan smalbenet.

C526CE26-D119-4AD8-9F83-63E096DE2FAD.jpeg

Ja... jag ligger kvar i sängen, första semesterdagen idag :)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-07-09 08:03 av Börne.

Av:
    frippegubben
    Om man håller såren blödande så borde ju myggen kunna "lapa" i sig där alldeles gratis och slippa sticka en???

Av:
    CosmicGirl
    Börne skrev:
    CosmicGirl skrev:

Antagligen... Dessa fick jag i April förra året om jag minns rätt! Ett långt som inte syns på vänstra sidan smalbenet.

Ja... jag ligger kvar i sängen, första semesterdagen idag :)

Arm + bulor på väg till jobbet. 3 dagar kvar. Trivs alldeles för mycket på jobbet och har svårt med semester :)

20180709_080440.jpg

Av:
    Der Kaiser
    Du har mycket roande bilder Rymdis :)
    Men att stanna och fota myggmonstren när de attackerar kan bara leda till kommentaren: Skyll dig själv!
    Själv sparkade jag på en plattispedal när jag var barfota inne häromdan, har fortfarande ont i min uppslagna lilltå, fortsätt med strumpor du!

Av:
    Börne
    frippegubben skrev:
    Om man håller såren blödande så borde ju myggen kunna "lapa" i sig där alldeles gratis och slippa sticka en???
    Haha... Man kanske skulle ha en vass kniv med sig ut i bushen... om man nu inte slår upp ett sår med pedalerna alltså!!

Av:
    Börne
    Der Kaiser skrev:
    Håller med, man går alltid in i denna tråden med ett smile på läpparna spänd av förväntan för att se vad CosmicGirl nu har hittat på!!

Betyg på tråden... 4,5 av 5 möjliga.

Man kan alltid bli ännu bättre så bli inte ledsen för det låga betyget nu CosmicGirl ;)

Av:
    toysc
    Jag är inte helt ensam om denna typ av humor (ja i förta hand bilderna) kör hårt ;)

Av:
    Lars.E
    Om du undrar vad blåmärket på låret kommer ifrån så kan jag avslöja att jag brukar får sådana ibland.
    Inte helt ovanligt att jag måste justera så att växelreglaget kommer på rätt ställe när det blir så. Men först brukar jag behöva försöka att trassla loss mig från cykeln som då brukar ligga på min rygg och vila med styret fastkilat under mina lår medan jag ligger på mage och räknar myror.

Av:
    CosmicGirl
    ForesterGuy skrev:
    ceel skrev:

Bisarrt nog är schampo (enligt min mamma och alla från hennes generation) världens bästa myggmedel och har några härliga (not!) barndomsminnen tack vare detta ;)

Men känner nästan för att göra ett test à la Mythbusters på nästa cykeltur...

Av:
    CosmicGirl
    Börne skrev:
    frippegubben skrev:
    Haha... Man kanske skulle ha en vass kniv med sig ut i bushen... om man nu inte slår upp ett sår med pedalerna alltså!!

Bra tips killar ;) tack!

Av:
    CosmicGirl
    Der Kaiser skrev:
    Men att stanna och fota myggmonstren när de attackerar kan bara leda till kommentaren: Skyll dig själv!

Tack :)

Nä, för roligt med bilder. Men håller med. My bad..

skrev:
    Själv sparkade jag på en plattispedal när jag var barfota inne häromdan, har fortfarande ont i min uppslagna lilltå,

Krya!

skrev:
    fortsätt med strumpor du!

Ja, det känns konstigt annars. De som känner mig skulle nog säga att det finns terapi för det.

Av:
    CosmicGirl
    Börne skrev:
    Der Kaiser skrev:
    Håller med, man går alltid in i denna tråden med ett smile på läpparna spänd av förväntan för att se vad CosmicGirl nu har hittat på!!

Betyg på tråden... 4,5 av 5 möjliga.

Man kan alltid bli ännu bättre så bli inte ledsen för det låga betyget nu CosmicGirl ;)

Roligt att läsa era kommentarer! Som jag brukar säga; kul med gemenskap!

Lägg av med betyget nu :P

Av:
    CosmicGirl
    toysc skrev:
    Jag är inte helt ensam om denna typ av humor (ja i förta hand bilderna) kör hårt ;)

Yass ;)

Av:
    Der Kaiser
    CosmicGirl skrev:
    Krya!
    Der Kaiser skrev:
    fortsätt med strumpor du!

Ja, det känns konstigt annars. De som känner mig skulle nog säga att det finns terapi för det.

Tack! Själv. Hoppas på att både klättra (har redan gjort med såret, går nätt o jämnt) o cykla imorrn, kompromisslös am i vendelsö, hoppas Det går bra.

De som känner mig säger nog att det inte finns terapi för det.

Av:
    ForesterGuy
    CosmicGirl skrev:
    ForesterGuy skrev:
    ceel skrev:

Bisarrt nog är schampo (enligt min mamma och alla från hennes generation) världens bästa myggmedel och har några härliga (not!) barndomsminnen tack vare detta ;)

Lidl sålde tjärschampo för nån månad sen, när de hade finsk vecka. Finns flaskor kvar i en del butiker.

Av:
    CosmicGirl
    Lars.E skrev:
    Om du undrar vad blåmärket på låret kommer ifrån så kan jag avslöja att jag brukar får sådana ibland.
    Inte helt ovanligt att jag måste justera så att växelreglaget kommer på rätt ställe när det blir så. Men först brukar jag behöva försöka att trassla loss mig från cykeln som då brukar ligga på min rygg och vila med styret fastkilat under mina lår medan jag ligger på mage och räknar myror.

Intressant... men jag fattar ingenting. Du måste ta kort ;)

Det på låret är bara ett av många blåmärken jag inte kan förklara var de kommer ifrån...

Av:
    CosmicGirl
    ForesterGuy skrev:
    CosmicGirl skrev:
    ForesterGuy skrev:
    ceel skrev:

Lidl sålde tjärschampo för nån månad sen, när de hade finsk vecka. Finns flaskor kvar i en del butiker.

Tänkte testa med babyschampo (i första hand) på vänstra armen och benet vs. myggmedel på högersidan. Återkommer.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-07-10 06:38 av CosmicGirl.

Av:
    katten
    annars är receptfri antihistamin från apotek en bra variant, kliar mindre då när myggen redan stuckit.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-07-10 08:13 av katten.

Av:
    Djen
    Angående insektsmedel!
    Detta fungerar ganska bra, tycker jag: https://www.apotea.se. Dessutom med en rätt behaglig doft. Insekterna försvinner inte från luften ikring mig (och häst), men de går inte på huden för att bitas när jag använder detta.

Av:
    sdx
    CosmicGirl skrev:
    ForesterGuy skrev:
    CosmicGirl skrev:
    ForesterGuy skrev:
    ceel skrev:

Tänkte testa med babyschampo (i första hand) på vänstra armen och benet vs. myggmedel på högersidan. Återkommer.
    Ramslök är effektiv mot mygg.

Av:
    CosmicGirl
    sdx skrev:
    CosmicGirl skrev:
    ForesterGuy skrev:
    CosmicGirl skrev:
    ForesterGuy skrev:
    ceel skrev:

Tack! Hur gör man då?

Äta, smörja in, ha med i fickan eller röka ;)

Av:
    Bengt-re
    CosmicGirl skrev:
    sdx skrev:
    CosmicGirl skrev:
    ForesterGuy skrev:
    CosmicGirl skrev:
    ForesterGuy skrev:
    ceel skrev:

Tack! Hur gör man då?

Godast är nog att äta den. Coolast att röka den...

Av:
    ForesterGuy
    Djen skrev:
    Angående insektsmedel!
    Detta fungerar ganska bra, tycker jag: https://www.apotea.se. Dessutom med en rätt behaglig doft. Insekterna försvinner inte från luften ikring mig (och häst), men de går inte på huden för att bitas när jag använder detta.

(https://www.apotea.se/renons-mygg-och-fästing-i-sprayflaska-500-ml) har ett lägre literpris.

Av:
    sdx
    CosmicGirl skrev:
    sdx skrev:
    CosmicGirl skrev:
    ForesterGuy skrev:
    CosmicGirl skrev:
    ForesterGuy skrev:
    ceel skrev:

Tack! Hur gör man då?

Smörja in

Av:
    CosmicGirl
    ForesterGuy skrev:
    Djen skrev:
    Angående insektsmedel!

(https://www.apotea.se/renons-mygg-och-fästing-i-sprayflaska-500-ml) har ett lägre literpris.

Tack! Jag har nu lärt mig något nytt om insektsmedel och icardin, som är aktiva substansen i både centaura och renons. Kanske koncentrationen som skiljer?

http://en.m.wikipedia.org

Det finns massa produkter på apoteket som fortfarande innehåller DEET, man bör faktiskt undvika..

=)

Av:
    Djen
    CosmicGirl skrev:
    ForesterGuy skrev:
    Djen skrev:
    Angående insektsmedel!

Tack! Jag har nu lärt mig något nytt om insektsmedel och icardin, som är aktiva substansen i både centaura och renons. Kanske koncentrationen som skiljer?

http://en.m.wikipedia.org

Det finns massa produkter på apoteket som fortfarande innehåller DEET, man bör faktiskt undvika..

=)
    Hoppas det fungerar, vilket du än väljer! :) Jag föredrar Centaura på grund av spraymunstycket, men Renons (mygg och fästing) är också okej tycker jag!

Av:
    CosmicGirl
    Idag skulle jag vilja skifta fokus från det här:

20180714_215132.jpg

Till det här:

20180714_215523.jpg

Ja, min dotter kan cykla. Det hade jag berättat förut. Men nu visar det sig att hon faktiskt älskar att cykla. Och hon är en riktig adrenalin junkie som utmanar sig själv tills hon klarar av det hon har bestämt sig för.

20180714_111748.jpg

Hon har hittat sitt eget sätt att filtera bort allt som störde henne förut och spökade hennes cyklande (t.ex. linjer på marken, ojämnheter, kottar, insekter..)

Hon pratar med sig själv. Eller sjunger =)

Dagens tur(er) var på hemmaplan. Försöker även lära henne att lägga cykeln på " rätt " sidan :P Hon vägrar att använda cykelstöd förstås..

20180714_111314.jpg

Många pauser behövs för att orka cykla i den här värmen... och lite annat...

1) Vatten /festis paus

20180714_111255.jpg

2) Gymnastik

20180714_120904.jpg

Och så klart :

3) Läspaus!

20180714_114605.jpg

Vi tog en sväng till Cykloteket och studsade tillbaka till Decathlon inför dagens sista minitur. Svårt att hitta kläder i hennes storlek. Tips mottages gärna =)

20180714_174858.jpg

Lite mer skog blir nog nästa steg. Nya hjälmen med MIPS plus lite annat är beställt.

Tips om knä/armbågsskydd (som inte trillar av eller kliar för mycket)? Vi har testat allt från skateboard-typen, till mina egna armbågsskydd på hennes knän och voleyballskydd (inte optimallt, men bättre än ingenting)..

Av:
    Bengt-re
    CosmicGirl skrev:
    Idag skulle jag vilja skifta fokus från det här:

Till det här:

Ja, min dotter kan cykla. Det hade jag berättat förut. Men nu visar det sig att hon faktiskt älskar att cykla. Och hon är en riktig adrenalin junkie som utmanar sig själv tills hon klarar av det hon har bestämt sig för.

Hon har hittat sitt eget sätt att filtera bort allt som störde henne förut och spökade hennes cyklande (t.ex. linjer på marken, ojämnheter, kottar, insekter..)

Hon pratar med sig själv. Eller sjunger =)

Dagens tur(er) var på hemmaplan. Försöker även lära henne att lägga cykeln på " rätt " sidan :P Hon vägrar att använda cykelstöd förstås..

Många pauser behövs för att orka cykla i den här värmen... och lite annat...

1) Vatten /festis paus

2) Gymnastik

Och så klart :

3) Läspaus!

Vi tog en sväng till Cykloteket och studsade tillbaka till Decathlon inför dagens sista minitur. Svårt att hitta kläder i hennes storlek. Tips mottages gärna =)

Lite mer skog blir nog nästa steg. Nya hjälmen med MIPS plus lite annat är beställt.

Tips om knä/armbågsskydd (som inte trillar av eller kliar för mycket)? Vi har testat allt från skateboard-typen, till mina egna armbågsskydd på hennes knän och voleyballskydd (inte optimallt, men bättre än ingenting)..

dainese trail skins tycker jag fungerar bra. Lite varma kanske, men det är väl alla skydd.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in