• Re: Gravel bike - en kass kompromiss?

Av:
    ForesterGuy
    Peth skrev:
    iddqd skrev:
    Forum? Vad är det för fel på den lokala anslagstavlan på torget, funkade ypperligt på min tid!

Sköts inte sådant bäst via insändarsidan i lokalpressen?

Infaxat, givetvis.

Av:
    ForesterGuy
    Stumpy skrev:
    Ungdomarna som inte var med i USENET-gruppen swnet.sport.cykel har ingen rätt att uttala sig om något cykelrelaterat.

Mina äldsta Usenetinlägg är från 1994...

Av:
    Pfaff
    ForesterGuy skrev:
    Stumpy skrev:
    Ungdomarna som inte var med i USENET-gruppen swnet.sport.cykel har ingen rätt att uttala sig om något cykelrelaterat.

Mina äldsta Usenetinlägg är från 1994...

Ah! Nu fattar jag. För gammal redan då.

-------------------------------------------------------------
    Långsam på korta sträckor!

Av:
    PKJoacim
    Jag gillar min gravelbike.
    Bakgrund: jag köpte en Nishiki Hybrid pro år 2002 för att träna upp lite kondition efter att ha jobbat på kontor i fyra år. Det slutade med vätternrundan 2003. Och ett pajat knä. Cykeln blev stående under rehab och sedan använd lite då och då i fruktlösa försök att komma igång med cyklingen igen. Varje gång som jag har försökt komna igång med cyklingen så har den kännts obekväm, alla ojämnheter känns i både händer och bak. Sadel och handskar med gel hjälper föga. Numera är man ju dessutom bortskämd med komforten som trailbikennerbjuder. I maj körde jag min vanliga runda på 1h och 23 minuter och led med domnande händer och ömmande bakdel. Igår fick jag äntligen ta premiärturen på min nya gravelbike, en Specialized Diverge. Körde 5 minuter snabbare än med hybriden utan att ta i mer! Men framför allt, så skön komfort. Maxtryck i däcken och knappt kännbara vibrationer i baken och händerna. Både Cob Gobblern och Furure Shocken fungerar över förväntan.
    Så för mej är en gravelbike i riktigt lyckad kompromiss. Visst, hade säker kört ytterligare lite snabbare på en räser, men det är inte mitt intresse. Komfort och tillräckligt rapp är vad jag sökte och det är vad jag fick.

PKJoacim, en medelålders gubbe, nu på stigätare.
    "Wet roots are the Russian roulette of trail obstacles — you never know which direction your bike is going to go after hitting those shiny snakes of doom."

Av:
    cerro
    PKJoacim: Varför kör du maxtryck i däcken? går ju inte snabbare, studsar bara mer.

.......................................................
    Den viktiga bloggen http://cerrol.wordpress.com

Av:
    PKJoacim
    cerro skrev:
    PKJoacim: Varför kör du maxtryck i däcken? går ju inte snabbare, studsar bara mer.
    Jag är tung och vägarna dåliga så jag är rädd för genomslagspunka. Det var första turen och jag tog det säkra före det osäkra. Jag kommer säkerligen att experementera med olika tryck och kanske tublessa om jag orkar. Märkte ingen studs.

Intressant att det var just det från min text som du kommenterade.

"Wet roots are the Russian roulette of trail obstacles — you never know which direction your bike is going to go after hitting those shiny snakes of doom."

Av:
    NickPick
    PKJoacim skrev:
    cerro skrev:
    Jag är tung och vägarna dåliga så jag är rädd för genomslagspunka. Det var första turen och jag tog det säkra före det osäkra. Jag kommer säkerligen att experementera med olika tryck och kanske tublessa om jag orkar. Märkte ingen studs.

Undrar du inte hur ditt däck mår på MAX-tryck på dåliga vägar med en tung cyklist på...?
    Det var nog citerat för att grejen med gravöl är ju breda däck så man kan ha lägre tryck för att göra det mer bekvämt.

Själv köpte jag en CX.

Av:
    PKJoacim
    NickPick skrev:
    PKJoacim skrev:
    cerro skrev:

Undrar du inte hur ditt däck mår på MAX-tryck på dåliga vägar med en tung cyklist på...?
    Det var nog citerat för att grejen med gravöl är ju breda däck så man kan ha lägre tryck för att göra det mer bekvämt.

Själv köpte jag en CX.

Gravöl? Nu hänger jag inte med. Och med maxtryck menar jag ca 5.5 bar. Absolut max är 6 bar enligt texten på däcksidan.
    Jag är mer oroad för att det är för smala fälgar och omodern geometri så att cykeln blir osäljbar begagnad enligt lex Sixten.

Av:
    Trinovid
    Riktigt så utopiskt har inte jag uppfattat Gravel-konceptet. Sen är det ju rätt stor skillnad mellan olika hojar som alla kallas gravel bikes. Geometri, ram-material, däck, hjul, vikt, typ av "dämpning" etc. Och alla hojar är ju egentligen en form av kompromiss i något avseende, det gäller ju inte bara gravel bikes. Beror ju helt på vilka prioriteringar man har.

Skall man cykla från A till B snabbast och det är en stor del grus men även mycket asfalt och det handlar om längre sträckor, så kan en "gravel" vara ett alternativ. För vissa kan säkert en gravel bike lösa n+1 problemet, men knappast för alla.

Vad är det för gravel-hojar du provat och inte varit nöjd med?

fyrbåk skrev:
    Det verkade så bra. En snabb och rapp hoj som går lika bra på grusväg (+ enkla stigar) som på asfalt. Breda däck är det nya svarta, de rullar lika lätt på asfalt som smala racerdäck, trummade marknadsföringskrafterna ut. Med en ram som sväljer jättefeta däck så skulle vi cyklister nå nirvana och kunna bränna både asfalt och grus med samma underverk till cykel. Men riktigt så var det inte. Fysikens lagar går inte riktigt att helt övervinnas.

För det går inte så bra på asfalt. De feta däcken rullar segare än 23-28 mm racerdäck och den rappa känslan uteblir helt och kvar blir bara något ganska trist. Ett jaha. Landsvägsracern kör helt enkelt åttor kring gravelhojen.
    Och det går heller inte så bra på grus. Visst, det rullar bättre än landsvägsracern som inte är toppen på det underlaget, men här kör istället XC-raketen åttor runt gravelhojen. Frånsett att de feta däcken rullar hyggligt så är i princip allt annat sämre än XC-raketen. Det är trist att köra på grus med gravelhojen (precis som på asfalt), även om det går att hålla hygglig fart. Men kör man ner i potthålen så gör det ont. Och på stigar är det ännu värre. Dessutom har jag kunnat konstatera att gravelhojen knappt är snabbare än XC-raketen på asfalt. Och där börjar det kännas riktigt pinsamt.

Gravel bike är helt enkelt en kompromiss som inte är bra på något, förutom att fylla cykelfabrikaternas fickor med pengar.
    Redigerad 5 gång(er). Senaste ändring 2018-07-27 15:41 av Trinovid.

Av:
    Spacekitty
    Jag tror inte fyrbåk provat på det här själv med feta däck.

Här är två lika gjorda asfaltrundor, jag försökte få effekten så lika som möjligt när jag körde senaste runda nu i morse. Räknar jag rätt ska effektskillnaden göra max 0,6 km/h skillnad allt annat lika.

#1 är kolfiberräser 7,5 kilo, med Happykorrekta Continental 4000s II 25mm och rundan är körd kanske 95% på tempopinnarna.
    #2 är Hipster deluxe av titan och väger in på 9,6 kilo med Jan Heinekorrekta Babyshoe 42mm, inga tempopinnar.

Det går ju verkligen inte att säga att hipstercykeln skulle vara nån slags asfaltsnigel med sina fetdäck.

Skärmavbild 2018-07-28 kl. 08.43.42.png

Skärmavbild 2018-07-28 kl. 08.43.14.png

=^.^=

Av:
    Spacekitty
    Jag får ett par Jan Heinekorrekta Switchback Hill 48mm i veckan som kommer, kanske försöker köra samma runda igen då. Så får vi la se vad som händer.

=^.^=

Av:
    Henrik_E
    Hur mycket fräst asfalt var det på de där rundorna?

Av:
    Spacekitty
    Henrik_E skrev:
    Hur mycket fräst asfalt var det på de där rundorna?

Ingen. Bara vanlig halvsliten asfalt som den är utanför städerna.

Tillägg: skillanden på underlag sedan rundan i juni var att 800 meter är helt nybelagd asfalt på Skabersjövägen nu.

=^.^=
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-07-28 11:46 av Spacekitty.

Av:
    NickPick
    Har du pulsjämförelse också? 50 mindre kalorier med grävöl såg jag.
    Kanske olönt med tempopinnar, tvådelat och däck smalare än 30mm?😎

Av:
    Pfaff
    NickPick skrev:
    Har du pulsjämförelse också? 50 mindre kalorier med grävöl såg jag.
    Kanske olönt med tempopinnar, tvådelat och däck smalare än 30mm?😎

Det blåser ju lite olika men alltid, i Skåne :-)

-------------------------------------------------------------
    Långsam på korta sträckor!

Av:
    Spacekitty
    Ingen puls. Kanske någon bugg i Stravas kalorihantering. Garmin Connect säger 865 kcal på räsern och 916 kcal på grävölen. Pinnar är trevliga i motvinden.

=^.^=
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-07-28 16:22 av Spacekitty.

Av:
    fyrbåk
    Spacekitty skrev:
    Jag tror inte fyrbåk provat på det här själv med feta däck.

Jodå. WTB Byway (650b, 47mm) sitter på. Så nog har han provat feta däck.

Av:
    Spacekitty
    Kör några rundor med olika däck och visa oss effektsiffror. Att det känns långsammare pga mindre vibrationer är ju inte samma som att det verkligen går långsammare.

=^.^=

Av:
    Trinovid
    Clint Gibbs har jämfört hardtail med gravel, rätt korta sträckor iofs,
    graveln vinnare både i tid och energieffektivitet.

https://www.youtube.com;
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-07-30 10:31 av Trinovid.

Av:
    HåkanC
    Spacekitty skrev:
    Att det känns långsammare pga mindre vibrationer är ju inte samma som att det verkligen går långsammare.
    +1

/Håkan

• Re: Gravel bike - en kass kompromiss? Eller är det egentligen ganska bra och snabbt?

Av:
    fyrbåk
    OK. Sanningens minut. Har denna sommar lämnat räsern hemma och bara tagit med gravelhojen och MTBn till landet där jag tillbringat de senaste tre veckorna och har därför gnässat en hel del asfalt med graveln. Och banne mig om den faktiskt är så bra som jag hoppades på. Det skiljer inte så förbannat mycket i tiderna på asfalten och jag har slagit en hel del Strava-PR som tidigare satts med räsern och som jag inte trodde att jag skulle rå på överhuvudtaget. Visst, man får kämpa lite hårdare, men det är bra träning och 1X11 med 10-42 i kassetten är lite glest för att vara optimalt på asfalt till skillnad från 2X11 med 11-25. Det känns inte lika snabbt att köra 47mm 650b aluhjul på asfalt som 25mm högprofil kolfiberhjul, men det går ändå snabbt. Lite som det där med humlor och konsten att flyga.

Så jag tar tillbaka att det är en kass kompromiss. Det är fortfarande en kompromiss, men den är ändå ganska bra och på grus är det grymt att köra gravelhoj.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-08-08 00:09 av fyrbåk.

• Re: Gravel bike - en kass kompromiss? Eller är det egentligen ganska bra och snabbt?

Av:
    wukkaN
    Yaay!

Av:
    KalleAlex
    Sen ska man ju cykla på dem också, sitta rätt för att få ut rätt kraft osv. Jag skulle gissa att Endurance är den snabbaste cykeln för många...

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ