• Gravel bike - en kass kompromiss? Eller är det egentligen ganska bra och snabbt?

Av:
    fyrbåk
    Det verkade så bra. En snabb och rapp hoj som går lika bra på grusväg (+ enkla stigar) som på asfalt. Breda däck är det nya svarta, de rullar lika lätt på asfalt som smala racerdäck, trummade marknadsföringskrafterna ut. Med en ram som sväljer jättefeta däck så skulle vi cyklister nå nirvana och kunna bränna både asfalt och grus med samma underverk till cykel. Men riktigt så var det inte. Fysikens lagar går inte riktigt att helt övervinnas.

För det går inte så bra på asfalt. De feta däcken rullar segare än 23-28 mm racerdäck och den rappa känslan uteblir helt och kvar blir bara något ganska trist. Ett jaha. Landsvägsracern kör helt enkelt åttor kring gravelhojen.

Och det går heller inte så bra på grus. Visst, det rullar bättre än landsvägsracern som inte är toppen på det underlaget, men här kör istället XC-raketen åttor runt gravelhojen. Frånsett att de feta däcken rullar hyggligt så är i princip allt annat sämre än XC-raketen. Det är trist att köra på grus med gravelhojen (precis som på asfalt), även om det går att hålla hygglig fart. Men kör man ner i potthålen så gör det ont. Och på stigar är det ännu värre. Dessutom har jag kunnat konstatera att gravelhojen knappt är snabbare än XC-raketen på asfalt. Och där börjar det kännas riktigt pinsamt.

Gravel bike är helt enkelt en kompromiss som inte är bra på något, förutom att fylla cykelfabrikaternas fickor med pengar.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-08-07 23:42 av fyrbåk.

• Re: Gravel bike - en kass kompromiss?

Av:
    Aron
    Så du köpte en VW Tiguan och nu är du lite irriterad över att den inte är en rallykittad Subaru Impreza eller en BMW M3?

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Följ min jakt på Sveriges bästa MTB-cykling
    --> Ny helt omarbetad och mycket fetare version av guideboken "Mountainbike kring Stockholm" finns ute nu.
    No bike does anything until someone gets on it to ride.

Av:
    fyrbåk
    Aron skrev:
    Så du köpte en VW Tiguan och nu är du lite irriterad över att den inte är en rallykittad Subaru Impreza eller en BMW M3?

Nope. Hade bara förväntat mig bättre mot bakgrund av lovorden i marknadsföringen. En kompromiss - ok, men en kass kompromiss var lite oväntat. BMW finns redan i garaget så någon Tiguan är inte aktuell.

Av:
    fyrbåk
    fyrbåk skrev:
    Aron skrev:

Nope. Hade bara förväntat mig bättre mot bakgrund av lovorden i marknadsföringen. En kompromiss - ok, men en kass kompromiss var lite oväntat. BMW finns redan i garaget så någon Tiguan är inte aktuell.

Eller jo, du har nog rätt. Jag är lite irriterad.

Av:
    ForesterGuy
    Det är märkligt hur många specialcyklar det finns nuförtiden...

Av:
    Henrik_E
    Kan ju ändå inte vara möjligt att 28:or rullar lättare än breda däck. Det om något har man ju lärt sig här. Eller för den delen att slackare vinklar leder till trögare känsla.

Av:
    cerro
    skillnad på gravelhoj och gravelhoj med.

Jag bytte ut min racer emot en gravel så ingen extra cykel som tillverkarna tjänar ännu mer på.

.......................................................
    Den viktiga bloggen http://cerrol.wordpress.com

Av:
    fyrbåk
    cerro skrev:

Jag bytte ut min racer emot en gravel så ingen extra cykel som tillverkarna tjänar ännu mer på.

Att ersätta racern med gravelhojen fanns tidigare med i ekvationen, men ter sig ganska osannolikt nu.

Av:
    Örjan Lax
    fyrbåk skrev:
    cerro skrev:

Att ersätta racern med gravelhojen fanns tidigare med i ekvationen, men ter sig ganska osannolikt nu.
    Byt till en finslipad XC-hoj då? ;)

Av:
    LucasNilsson
    Skulle vara intrrssant att veta vilka cyklar och specar det är du jämför med varandra.

Av:
    emmer
    Är väl ganska självklart att en gravel inte är en racer - touringhoj och racer utvecklades ju åt olika håll och graveln är en touringhoj - och det är väl ganska självklart att en gravel inte är en XC-raket - MTB och ATB utvecklades ju åt olika håll och graveln är en ATB.
    Tulipanarosor blir sällan annat än tulipanarosor...

—————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

Av:
    Fjärdebrunn
    Jag ser få gravelhojjar som är specade för speed jmft lvg/cx/xc-tävlingscyklar. Det är snarare komfort/äventyr/pendling som lyfts fram. Att mäta med klockan blir lite äpplen och päron.

Edit: Tvåa på bollen
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-04-23 07:37 av Fjärdebrunn.

Av:
    fyrbåk
    emmer skrev:
    Är väl ganska självklart att en gravel inte är en racer - touringhoj och racer utvecklades ju åt olika håll och graveln är en touringhoj - och det är väl ganska självklart att en gravel inte är en XC-raket - MTB och ATB utvecklades ju åt olika håll och graveln är en ATB.
    Tulipanarosor blir sällan annat än tulipanarosor...

Vad står ATB för?

Av:
    Jilster
    Duktiga cyklister är snabba på va skit som helst.......

Av:
    fyrbåk
    Fjärdebrunn skrev:
    Jag ser få gravelhojjar som är specade för speed jmft lvg/cx/xc-tävlingscyklar. Det är snarare komfort/äventyr/pendling som lyfts fram. Att mäta med klockan blir lite äpplen och päron.

Gravelhojen framställs i marknadsföringssammanhang som en ram med plats för bredare däck men med racergeometri vilket talar mot vad du skriver.

Även min gamla pendlings-CX på 12,5 kg känns underhållande i jämförelse.

Men i grunden ter det sig minst sagt märkligt att en touringhoj måste vara tråkig och långsam. Det borde inte vara någon naturlag.

Av:
    staine
    Fast nog är det väl redan konstaterat att det är cx och inget annat som är den optimala kompromissen till det mesta. Till allt, helt enkelt. :p
    Funkar ju till touring också.

(ATB= all terrain bike?)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-04-23 08:15 av staine.

Av:
    Lingon
    En tävlingscross är en bra gravelbike. Om man vill cykla fort.
    Pucktvåa.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-04-23 08:19 av Lingon.

Av:
    wukkaN
    #åsikt
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-04-23 08:34 av wukkaN.

Av:
    fyrbåk
    staine skrev:
    Fast nog är det väl redan konstaterat att det är cx och inget annat som är den optimala kompromissen till det mesta. Till allt, helt enkelt. :p
    Funkar ju till touring också.

(ATB= all terrain bike?)

Du har nog en poäng där.

Av:
    glitch
    fyrbåk skrev:
    Fjärdebrunn skrev:

Gravelhojen framställs i marknadsföringssammanhang som en ram med plats för bredare däck men med racergeometri vilket talar mot vad du skriver.

Även min gamla pendlings-CX på 12,5 kg känns underhållande i jämförelse.

Men i grunden ter det sig minst sagt märkligt att en touringhoj måste vara tråkig och långsam. Det borde inte vara någon naturlag.

Njaaaa, jag skulle säga en "endurance racer" framställs som racer med breda däck. Gravel är för mig mer touringorienterat / off road orienterat medan endurance racer typ synapse, canyon endurace mfl. är för snabbcykling men med bredare däck.

-= Evoc cykelväska uthyres, PMa=-

Av:
    Stumpy
    LucasNilsson skrev:
    Skulle vara intrrssant att veta vilka cyklar och specar det är du jämför med varandra.
    +1

Av:
    me.I.am
    Jag bryr mig inte så mycket om vilken typ tillverkaren anser att cykeln har. Jag går efter spec. och vad jag vill ha ut av cykeln. Ville ha en vinterträningscykel och som passar för cykelsemester, alltså alla möjliga och omöjliga fästen. Blev en Merida Trek. Kollade efter köpet, och jo, det var visst en gravelbike.

just a stranger on the bike trying to make my way home

Av:
    konscious
    Aldrig förstått tanken med en gravelbike.
    Helst ska man ha skägg flanellskjorta och fladdriga antilycrashorts med fickor.

Av:
    Sixten Fors
    Jag kan undra hur mycket långsammare en 150 gram tyngre cykel som Inflite CF SLX (ram 940 + gaffel 360 = 1300 g) är jmf med Endurace/Ultimate CF SLX DIsc (ram 825 + gaffel 325 = 1150 g). Hur mycket mindre aero är Inflite, bestyckad med samma styre, stolpe, hjul och 28 mm däck?

I storlek Large har Inflite och Ultimate samma stack/reach på 1,48 medan Endurace har 1,55.

Aeroad CF SLX Disc är mera aero än alla cyklarna ovan och alltid snabbare på asfalt. Aeroad tar väl 28 mm däck och är lika komfortabel som vilken racer som helst. Aerod CF SLX Disc väger lika mycket som Inflite.

Jag skulle välja mellan Aerod och Inflite. Asfalt = Aeroad. Mer än bara asfalt = Inflite. Cyklar som Ultimate och Endurace känns obsolete.

Av:
    BLEKINGE BAD ASS
    "gravelbike" är ju väldigt brett som begrepp beroende på vilken cykel man pratar om. Vissa tillverkare har cyklar som väger 12-14kg och kallar dessa för gravelcyklar. Andra tillverkare har cyklar som väger runt 8kg som dom kallar för gravel och givetvis är det milsvid skillnad på dessa cyklar. Att det skulle vara en dålig kompromiss tycker jag inte, tunga/tröga dåligt specade cyklar finns det däremot gott om i alla olika kategorier cyklar.

Av:
    janolle
    Om tio år ska man tillbaka till 19mm däck igen. Skillnaden mellan mtb & racer på platt asfalt väg
    är minimal kanske 20-30 sekunder på en mil. Så länge det är platt el utför så är tyngre bättre än
    lättare.

Av:
    CW
    "En snabb och rapp hoj"

Alltså inte en grushoj. Eller ja, om du inte köper dig en löjlig 3T exploro, men för de pengarna är en CX bättre.

Av:
    fyrbåk
    CW skrev:
    "En snabb och rapp hoj"

Alltså inte en grushoj. Eller ja, om du inte köper dig en löjlig 3T exploro, men för de pengarna är en CX bättre.

Ja, det är nog en dålig definition. Vad jag är ute efter är beskrivning av en grusracer som inte gör bort sig på asfalt. Det är där marknadsföringen av gravel landar, men stämmer överens dåligt med verkligheten, men snabb och rapp hoj är vad marknadsföringen lockar med.

Men det är kanske jag som har haft fullständigt fel förväntningar eftersom vad jag egentligen kanske är ute efter är en tävlings-CX som har plats för lite fetare svålar än 33mm. Det brukar ju vara lite trångt mellan kedjestagen på de mer extrema CX-hojarna.......

Av:
    CW
    fyrbåk skrev:
    CW skrev:
    "En snabb och rapp hoj"

Ja, det är nog en dålig definition. Vad jag är ute efter är beskrivning av en grusracer som inte gör bort sig på asfalt. Det är där marknadsföringen av gravel landar, men stämmer överens dåligt med verkligheten, men snabb och rapp hoj är vad marknadsföringen lockar med.

Men det är kanske jag som har haft fullständigt fel förväntningar eftersom vad jag egentligen kanske är ute efter är en tävlings-CX som har plats för lite fetare svålar än 33mm. Det brukar ju vara lite trångt mellan kedjestagen på de mer extrema CX-hojarna.......

Jag skulle föreslå en Specialized Diverge i så fall. Snabb och rapp på asfalten och fullt duglig på gruset och stigarna, jag menar, den tar 42mm däck och om jag inte missminner mig så är den 650b kompatibel.

Av:
    Sixten Fors
    fyrbåk skrev:
    Inflite CF SLX som är en ok cx även för tävling på rimlig nivå tar bredare däck än 622x33 mm. Kanske tom. 50 mm däck?

https://happyride.se

Av:
    Sixten Fors
    CW skrev:
    Jag skulle föreslå en Specialized Diverge i så fall. Snabb och rapp på asfalten och fullt duglig på gruset och stigarna, jag menar, den tar 42mm däck och om jag inte missminner mig så är den 650b kompatibel.

Det går att sätta mindre hjul på ALLA cyklar även om det inte framgår av den glansiga broschyren :)

Av:
    calleking
    Sixten Fors skrev:
    fyrbåk skrev:
    Inflite CF SLX som är en ok cx även för tävling på rimlig nivå tar bredare däck än 622x33 mm. Kanske tom. 50 mm däck?

https://happyride.se

Skulle nog vilja påstå att Infliten räcker till mer än tävling på bara rimlig nivå:
    https://www.bikerumor.com

Av:
    eketjall
    Sixten Fors skrev:
    CW skrev:

Det går att sätta mindre hjul på ALLA cyklar även om det inte framgår av den glansiga broschyren :)
    Ja, om det är skivbroms och man inte nödvändigtvis vill ha 650b för att kunna ha bredare däck.
    Men det är ju oftast det som är grejen, att kunna sätta på ett bar feta 650b däck. Men är inte gaffel och baktriangel tillräckligt bred går det ju inte iaf.

Av:
    Fjärdebrunn
    Handlar det om att cykla fort på grus handlar det nog även inte så lite om vad du har tränat på. Har du kört mycket hård grusträning på din XC kommer du vara snabb på den. Du känner dig lugn och säker så du kan smälla på i både stök och kurvor. Jag som är trygg på min stålgravel kan stå på rätt hårt med den. På blandade grusvägar och slingor tror jag det är jämnt skägg mellan en CX/gravel och en xc. Det handlar om den starkaste cyklisten.

Av:
    cola
    Jag har en Fatbike och en ren racer men vill ha en cykel mittemellan, har även en fulcross men vill kunna ta dubbdäck och även lite bredare än de 35mm som fulcrossen har. Köpt en skivspecifikkolfiberram med plats för lite mer däck men ff hygglig racergeo och planerar att slänge på ett styre med flare och lättare utväxling. Målet är inte att kunna köra snabbast på asfalt men att kunna svälja mil och sedan helt på infall ta traktorstigen som kom. En sådan cykel blir bekvämare än en 29” xc på asfalt och helt ok på lättare stig. Ett sätt att variera träningen- gött! Och den fyller absolut ett tomrum.

Av:
    fyrbåk
    Fjärdebrunn skrev:
    Handlar det om att cykla fort på grus handlar det nog även inte så lite om vad du har tränat på. Har du kört mycket hård grusträning på din XC kommer du vara snabb på den. Du känner dig lugn och säker så du kan smälla på i både stök och kurvor. Jag som är trygg på min stålgravel kan stå på rätt hårt med den. På blandade grusvägar och slingor tror jag det är jämnt skägg mellan en CX/gravel och en xc. Det handlar om den starkaste cyklisten.

Intressant iakttagelse. Jo, så är det förstås. XC'n har fått gå hårt på många mil grusväg och tekniken skiljer sig rejält mellan en heldämpad XC där man kan smälla på maximalt i de flesta situationer och en stel grushoj där kroppen måste agera dämpning.

Av:
    Sixten Fors
    calleking skrev:
    Sixten Fors skrev:
    fyrbåk skrev:
    Inflite CF SLX som är en ok cx även för tävling på rimlig nivå tar bredare däck än 622x33 mm. Kanske tom. 50 mm däck? https://happyride.se
    Skulle nog vilja påstå att Infliten räcker till mer än tävling på bara rimlig nivå: https://www.bikerumor.com
    Precis min poäng :) sjukt snygg cykel för övrigt.
    inmate.jpg

Av:
    fyrbåk
    cola skrev:
    Jag har en Fatbike och en ren racer men vill ha en cykel mittemellan, har även en fulcross men vill kunna ta dubbdäck och även lite bredare än de 35mm som fulcrossen har. Köpt en skivspecifikkolfiberram med plats för lite mer däck men ff hygglig racergeo och planerar att slänge på ett styre med flare och lättare utväxling. Målet är inte att kunna köra snabbast på asfalt men att kunna svälja mil och sedan helt på infall ta traktorstigen som kom. En sådan cykel blir bekvämare än en 29” xc på asfalt och helt ok på lättare stig. Ett sätt att variera träningen- gött! Och den fyller absolut ett tomrum.

Beskrivningen av behovet du gör överensstämmer ganska exakt med vad jag själv sökte. Men det blev för tråkigt. Det är inte kul vare sig på asfalt eller på grus/stig. Kanske hade jag för höga förväntningar. Kanske kör jag på för bra specifika cyklar (racer och FS-XC) för att palla något som aldrig kommer bli annat än en kompromiss. Möjligen har ambitionen att få hyggliga egenskaper på asfalt gjort att jag har höjt utväxlingen för mycket. Jag kör på oval 46 och 10/42 nu men ska kanske sänka utväxlingen genom att sätta på originalets 42T fram och ge det en chans till. Möjligen ska jag också testa ett annat hjulpar med 38 mm 700c-däck istället för 650b med 49 mm däck och se om det händer underverk.

Däremot har jag svårt att vänja mig vid flarestyret och förstår inte riktigt poängen. Styret har ganska måttligt med flare, men eftersom jag (liksom de flesta andra icke-elitcyklister) kör mest med händerna på hoodsen så känns det en smula apart och ger inget. Funderar allvarligt på att byta ut det mot ett vanligt 44cm-styre.

(Edit: Om styret)
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2018-04-23 12:26 av fyrbåk.

Av:
    fyrbåk
    CW skrev:
    fyrbåk skrev:
    CW skrev:
    "En snabb och rapp hoj"

Hade nya Divergen som en kandidat. Den föll på att jag upplever fjädringen i styret som en aning för lätt/gungig samt priset kombinerat med komponeneterna tillsammans med den förhållandevis höga vikten även för kolfibervarianten. Specs speciallösning för hjulaxeln begränsar ytterligare vilka hjul som går att sätta på, vilket heller inte var någon fördel.

Av:
    johan44
    Haha, word :)
    Jilster skrev:
    Duktiga cyklister är snabba på va skit som helst.......

Av:
    zodah
    Testade och sålde vidare min On-One Bish Bash. Inget som helst fel på cykeln, specen är grym med tanke på priset. Men den upprätta "avslappnade" sittställningen blev jag aldrig vän med.
    En vinter och allväderspendlare behöver jag dock fortfarande och tittar nu på CX (eller i alla fall CX -geometri) med plats för 40 mm (helst) och riktiga fästen för stänkskärmar. Skivbromsar behöver jag väl inte ens nämna är ett absolut måste.
    Så ja, gravel är en kompromiss som vid första försöket blev dålig för min del. Kanske testade jag bara fel cykel...

-------------------------------------------------

THE MAXIMUM SMOOTHNESS

Av:
    calleking
    Sixten Fors skrev:
    Precis min poäng :) sjukt snygg cykel för övrigt.

Du menar så! Då är vi överens :)

Av:
    cola
    fyrbåk skrev:
    cola skrev:

Beskrivningen av behovet du gör överensstämmer ganska exakt med vad jag själv sökte. Men det blev för tråkigt. Det är inte kul vare sig på asfalt eller på grus/stig. Kanske hade jag för höga förväntningar. Kanske kör jag på för bra specifika cyklar (racer och FS-XC) för att palla något som aldrig kommer bli annat än en kompromiss. Möjligen har ambitionen att få hyggliga egenskaper på asfalt gjort att jag har höjt utväxlingen för mycket. Jag kör på oval 46 och 10/42 nu men ska kanske sänka utväxlingen genom att sätta på originalets 42T fram och ge det en chans till. Möjligen ska jag också testa ett annat hjulpar med 38 mm 700c-däck istället för 650b med 49 mm däck och se om det händer underverk.

Däremot har jag svårt att vänja mig vid flarestyret och förstår inte riktigt poängen. Styret har ganska måttligt med flare, men eftersom jag (liksom de flesta andra icke-elitcyklister) kör mest med händerna på hoodsen så känns det en smula apart och ger inget. Funderar allvarligt på att byta ut det mot ett vanligt 44cm-styre.

Ja jag vet då inte om jag kommer att hamna rätt och antar att mycket handlar om var man bor. Jag bor lantligt och hoppas att jag kommer att upptäcka ännu mer traktorstigar, grusvägar mm som ligger utanför fatbikens räckvidd. Inser också av denna diskussion att jag ska göra min gravel så rejsig som möjligt, gillar ju den känslan från racern :-) Sedan har jag den mentala biten, inställningen till gravelpassen måste vara en annan än den till racer eller mtb- passen. Hoppas att jag kan finna det lugnet..

Av:
    Fjärdebrunn
    cola skrev:
    fyrbåk skrev:
    cola skrev:

Ja jag vet då inte om jag kommer att hamna rätt och antar att mycket handlar om var man bor. Jag bor lantligt och hoppas att jag kommer att upptäcka ännu mer traktorstigar, grusvägar mm som ligger utanför fatbikens räckvidd. Inser också av denna diskussion att jag ska göra min gravel så rejsig som möjligt, gillar ju den känslan från racern :-) Sedan har jag den mentala biten, inställningen till gravelpassen måste vara en annan än den till racer eller mtb- passen. Hoppas att jag kan finna det lugnet..

Ska du ut och leta nya vägar, små traktorvägspärlor och kanske stigsnuttar, är det kanske andra kvalitéer än just rejsighet du ska vrida ur din gravel? Jag har en 4 år gammal plåtgalge som är magiskt skön på sådana rundor. Tar bar 35 mm däck i ramen men vågar man köra dem lite softare funkar det strålande. Sedan går det utmärkt att köra naturliga intervaller på grusväg. Se upp vid möten bara.

Av:
    Aron
    fyrbåk skrev:

Tanken med flare är att få ett bredare styre i tekniska partier. Det kom först på cyklar som mer påminde om en hardtail. De hade ganska högt styre så då blev det inte totalknasigt att byta handgrepp till något med lite dropp. På cyklar med CX-stuk är det nog mest att betrakta som en del i stylingen.

Följ min jakt på Sveriges bästa MTB-cykling
    --> Ny helt omarbetad och mycket fetare version av guideboken "Mountainbike kring Stockholm" finns ute nu.
    No bike does anything until someone gets on it to ride.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ