• Re: Gravel bike - en kass kompromiss?

Av:
    fyrbåk
    cola skrev:
    fyrbåk skrev:
    cola skrev:
    Jag har en Fatbike och en ren racer men vill ha en cykel mittemellan, har även en fulcross men vill kunna ta dubbdäck och även lite bredare än de 35mm som fulcrossen har. Köpt en skivspecifikkolfiberram med plats för lite mer däck men ff hygglig racergeo och planerar att slänge på ett styre med flare och lättare utväxling. Målet är inte att kunna köra snabbast på asfalt men att kunna svälja mil och sedan helt på infall ta traktorstigen som kom. En sådan cykel blir bekvämare än en 29” xc på asfalt och helt ok på lättare stig. Ett sätt att variera träningen- gött! Och den fyller absolut ett tomrum.

Beskrivningen av behovet du gör överensstämmer ganska exakt med vad jag själv sökte. Men det blev för tråkigt. Det är inte kul vare sig på asfalt eller på grus/stig. Kanske hade jag för höga förväntningar. Kanske kör jag på för bra specifika cyklar (racer och FS-XC) för att palla något som aldrig kommer bli annat än en kompromiss. Möjligen har ambitionen att få hyggliga egenskaper på asfalt gjort att jag har höjt utväxlingen för mycket. Jag kör på oval 46 och 10/42 nu men ska kanske sänka utväxlingen genom att sätta på originalets 42T fram och ge det en chans till. Möjligen ska jag också testa ett annat hjulpar med 38 mm 700c-däck istället för 650b med 49 mm däck och se om det händer underverk.

Däremot har jag svårt att vänja mig vid flarestyret och förstår inte riktigt poängen. Styret har ganska måttligt med flare, men eftersom jag (liksom de flesta andra icke-elitcyklister) kör mest med händerna på hoodsen så känns det en smula apart och ger inget. Funderar allvarligt på att byta ut det mot ett vanligt 44cm-styre.

(Edit: Om styret)

Ja jag vet då inte om jag kommer att hamna rätt och antar att mycket handlar om var man bor. Jag bor lantligt och hoppas att jag kommer att upptäcka ännu mer traktorstigar, grusvägar mm som ligger utanför fatbikens räckvidd. Inser också av denna diskussion att jag ska göra min gravel så rejsig som möjligt, gillar ju den känslan från racern :-) Sedan har jag den mentala biten, inställningen till gravelpassen måste vara en annan än den till racer eller mtb- passen. Hoppas att jag kan finna det lugnet..

En grundläggande tanke bakom min önskan att hitta en do-it-all-hoj var just landet. Jag har en sommarstuga i en annan landsände än där jag bor. Med en sån hoj så kan jag åka till stugan med bara en cykel på taket istället för 2 eller 3 vindfång, eller kanske parkera hojen permanent vid stugan. Stugan ligger ca 4 km från närmaste asfalterade väg. I princip så kan man åka åt ena hållet med racer och plåga sig genom de 4 kilometrarna och sen ha hur mycket asfalt som helst att tillgå, framför allt lantliga vägar med mycket lite trafik (jag har aldrig någonsin blivit prejad, sprejad eller vrålad åt på dessa vägar till skillnad från i Stockholmsområdet där bilkörande människor verkligen kan bete sig som svin). Om jag istället kör åt andra hållet så finns det hur mycket grusvägar som helst istället och med lite planering kan man klara sig att bara korsa någon asfalterad väg för att komma vidare på gruset. Traktorstigar o dyl finns naturligtvis oändligt av också. En gravelhoj skulle alltså funka på allt och jag skulle slippa välja inriktning utan bara kunna köra. Detsamma gäller att kanske nå ett annat område med grusvägar där jag aldrig har varit tidigare. Precis som du tänker.

Problemet är bara att gravelhojen är inte tillräckligt bra för att ge lugnet. För att komma till de där grusvägarna så måste man genomlida X antal aptrista mil på asfalt där det går tungt. När man kommer till de mysiga grusvägarna så är det heller inte kul och dessutom börjar jag bli trött och behöver påfyllning av kolhydrater. Sen ska man hem på sega trista asfaltsmil också (om jag inte har varit smart och lockat frun med fika på något trevligt ställe dit hon kan komma med bilen och möta upp).

Jag har en granne (eller snarare närboende eftersom han bor precis där man kommer ut till närmaste asfalterade väg) som är bofast där. Förutom racer som han också pendlar typ 5-6 mil om dan på så har han en HT MTB och en holländsk beach racer som tar bisarrt feta däck och flare på styret som inte är av denna världen, en äkta monstergravel således. En enda gång har han kört monstergraveln när vi har varit ute, annars är det 100% MTBn som gäller på grus och den gången han tog graveln så var det på min direkta fråga om han inte skulle ta den istället. Jag börjar nu förstå varför han inte tar sin gravel.

Så jag börjar komma till insikt om att det bästa valet kanske ändå är XC-raketen. Milen på asfalten är inte kul, men de är inte värre än på gravelhojen, men däremot är det skitkul på grus- och skogsvägar samt även när stigarna börjar bli ganska stökiga där gravelhojen inte tar sig fram.

Av:
    Fjärdebrunn
    Min gravel (Genesis Croix de Fer -14, med lätta hjul och bra däck) är störtskön på asfalt. Jag har utan problem kört fulla randoserier med rappa 20- och 30-milare på den. Har inga problem att sitta med i snabba racerklungor på den. På långa sträckor (typ rando) matchar den min plastcykel (Cannondale Super6). På långa grussträckor går den som tåget.

Du måste IMHO på något sätt ha hamnat väldigt fel i ditt cykelval eller val av t ex hjul och däck.

EDIT: stavar som en kratta
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-04-23 15:46 av Fjärdebrunn.

Av:
    calleking
    Fattar inte vad som är så tråkigt med att köra asfalt på en gravelhoj? Sätt på vettiga däck och sitt aggressivt så går det nästan lika snabbt. Det är inte cykelns geometri som begränsar. Accelerationer är lite stummare men det är marginellt med motsvarande hjul/däck. Det är ju inte direkt så att man tävlar landsväg på gravelhoj och måste plocka in attacker. Däremot har jag tävlat CX på en Jamis Renegade och det var ingen enorm skillnad jämfört med en lättare Crux.

Av:
    Stumpy
    Stumpy skrev:
    LucasNilsson skrev:
    Skulle vara intrrssant att veta vilka cyklar och specar det är du jämför med varandra.
    +1
    Vad är det för cyklar som jämförs?
    Det enda vi fått veta är gravel bike, landsvägscykel och XC-raket. Om en 8.000:- gravel bike jämförs med en 80.000:- XC-hoj, så är det ju inte speciellt rättvisande.

Av:
    fyrbåk
    Stumpy skrev:
    Stumpy skrev:
    LucasNilsson skrev:
    Skulle vara intrrssant att veta vilka cyklar och specar det är du jämför med varandra.
    +1
    Vad är det för cyklar som jämförs?
    Det enda vi fått veta är gravel bike, landsvägscykel och XC-raket. Om en 8.000:- gravel bike jämförs med en 80.000:- XC-hoj, så är det ju inte speciellt rättvisande.

Jag är väldigt försiktig med info som jag lägger ut om mig själv och ägodelar i offentliga sammanhang. Men ingen av de beskrivna hojarna kan sägas vara lågbudget, snarare tvärtom, om än inte top of the line.

Av:
    fyrbåk
    Fjärdebrunn skrev:
    Min gravel (Genesis Croix de Fer -14, med lätta hjul och bra däck) är störtskön på asfalt. Jag har utan problem kört fulla randoserier med rappa 20- och 30-milare på den. Har inga problem att sitta med i snabba racerklungor på den. På långa sträckor (typ rando) matchar den min plastcykel (Cannondale Super6). På långa grussträckor går den som tåget.

Du måste IMHO på något sätt ha hamnat väldigt fel i ditt cykelval eller val av t ex hjul och däck.

Ja, det låter onekligen märkligt. Bytte till 42T klinga och 28 tums hjul med 38 mm däck för en stund sen men det var ingen förändring av egenskaperna. Kombon går på ett ut med mina 650b viktmässigt så det är samma totalvikt på hojen (8,7 kg körklar) Så det är mycket möjligt att jag har hamnat hamnat galet i geometrin. Skulle aldrig i helsicke fixa att sitta med i en snabb racerklunga med den.

Av:
    wukkaN
    fyrbåk skrev:
    Fjärdebrunn skrev:

Ja, det låter onekligen märkligt. Bytte till 42T klinga och 28 tums hjul med 38 mm däck för en stund sen men det var ingen förändring av egenskaperna. Kombon går på ett ut med mina 650b viktmässigt så det är samma totalvikt på hojen (8,7 kg körklar) Så det är mycket möjligt att jag har hamnat hamnat galet i geometrin. Skulle aldrig i helsicke fixa att sitta med i en snabb racerklunga med den.

Edit: läste fel
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-04-23 16:19 av wukkaN.

Av:
    Pfaff
    Inget problem, här är universalcykeln för alla underlag https://www.bikeradar.com

*sic*

D6E939A1-05A1-42EB-A713-03554C984F86.jpeg

-------------------------------------------------------------
    Långsam på korta sträckor!
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-04-23 18:08 av Pfaff.

Av:
    Johan A
    Jag har ägt en racer som vägde 6,5kg och har sen ett par år tillbaks även en gravelbike som säkert inte är så lätt men jag tycker att gravelhojen är sjukt mycket roligare än racern var. Däremot så var ju racern rappare och säkert snabbare oxå. Men den var ju bara kul på asfalt, min gravelhoj är faktiskt kul på asfalt oxå men aprolig på grus och lite halvstökiga partier.

Men som med allt i livet är det ju subjektivt.

Av:
    Bengt-re
    Lauf true grit?

Hyggligt lätt, dämpad gaffel med kort slag. Borde väl vara bra för jobbet?

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

ImageGen.jpeg

Av:
    cerro
    fyrbåk skrev:
    CW skrev:
    fyrbåk skrev:
    CW skrev:
    "En snabb och rapp hoj"

Alltså inte en grushoj. Eller ja, om du inte köper dig en löjlig 3T exploro, men för de pengarna är en CX bättre.

Ja, det är nog en dålig definition. Vad jag är ute efter är beskrivning av en grusracer som inte gör bort sig på asfalt. Det är där marknadsföringen av gravel landar, men stämmer överens dåligt med verkligheten, men snabb och rapp hoj är vad marknadsföringen lockar med.

Men det är kanske jag som har haft fullständigt fel förväntningar eftersom vad jag egentligen kanske är ute efter är en tävlings-CX som har plats för lite fetare svålar än 33mm. Det brukar ju vara lite trångt mellan kedjestagen på de mer extrema CX-hojarna.......

Jag skulle föreslå en Specialized Diverge i så fall. Snabb och rapp på asfalten och fullt duglig på gruset och stigarna, jag menar, den tar 42mm däck och om jag inte missminner mig så är den 650b kompatibel.

Hade nya Divergen som en kandidat. Den föll på att jag upplever fjädringen i styret som en aning för lätt/gungig samt priset kombinerat med komponeneterna tillsammans med den förhållandevis höga vikten även för kolfibervarianten. Specs speciallösning för hjulaxeln begränsar ytterligare vilka hjul som går att sätta på, vilket heller inte var någon fördel.

fjädringen märks inte av när man kör, speciellt inte om man byter till den hårdare fjädern. 997g för min ram. Ingen speciallösning på hjul, 12x142 bak och 12x100 fram så som Canyonen på bild lite längre upp. Körde min med 47mm 650b hjul imorse och 24mm Turbo Cotton ikväll, sjukt allsidig tycker jag. Så här för lvg:
    DSC_0091.JPG

.......................................................
    Den viktiga bloggen http://cerrol.wordpress.com

Av:
    Igino Cazzola
    Tack TS för att du bekräftade det jag redan visste (en kompromiss, så att ingen blir nöjd).

Av:
    toysc
    Vad är det för storlek på ramen ? ser liten ut

Av:
    HåkanC
    Bengt-re skrev:
    Lauf true grit?

Hyggligt lätt, dämpad gaffel med kort slag. Borde väl vara bra för jobbet?
    Dämpad? Är det inte endast fjädring?

/Håkan

Av:
    fyrbåk
    cerro skrev:
    fyrbåk skrev:
    CW skrev:
    fyrbåk skrev:
    CW skrev:
    "En snabb och rapp hoj"

Alltså inte en grushoj. Eller ja, om du inte köper dig en löjlig 3T exploro, men för de pengarna är en CX bättre.

Ja, det är nog en dålig definition. Vad jag är ute efter är beskrivning av en grusracer som inte gör bort sig på asfalt. Det är där marknadsföringen av gravel landar, men stämmer överens dåligt med verkligheten, men snabb och rapp hoj är vad marknadsföringen lockar med.

Men det är kanske jag som har haft fullständigt fel förväntningar eftersom vad jag egentligen kanske är ute efter är en tävlings-CX som har plats för lite fetare svålar än 33mm. Det brukar ju vara lite trångt mellan kedjestagen på de mer extrema CX-hojarna.......

Jag skulle föreslå en Specialized Diverge i så fall. Snabb och rapp på asfalten och fullt duglig på gruset och stigarna, jag menar, den tar 42mm däck och om jag inte missminner mig så är den 650b kompatibel.

Hade nya Divergen som en kandidat. Den föll på att jag upplever fjädringen i styret som en aning för lätt/gungig samt priset kombinerat med komponeneterna tillsammans med den förhållandevis höga vikten även för kolfibervarianten. Specs speciallösning för hjulaxeln begränsar ytterligare vilka hjul som går att sätta på, vilket heller inte var någon fördel.

fjädringen märks inte av när man kör, speciellt inte om man byter till den hårdare fjädern. 997g för min ram. Ingen speciallösning på hjul, 12x142 bak och 12x100 fram så som Canyonen på bild lite längre upp. Körde min med 47mm 650b hjul imorse och 24mm Turbo Cotton ikväll, sjukt allsidig tycker jag. Så här för lvg:

Snygg. Antar att du har plockat ihop den själv om du inte har köpt den från något annat land. Vad landar totalvikten på som den står?

Av:
    cerro
    toysc skrev:

52cm.

fyrbåk: Från Specialized Concept Store i Stockholm och plockat ihop själv ja.typ 7,6kg som den står där då swatboxen med slang, pump och verktyg väger in på strax över 400g.

.......................................................
    Den viktiga bloggen http://cerrol.wordpress.com

Av:
    fyrbåk
    cerro skrev:
    toysc skrev:

52cm.

fyrbåk: Från Specialized Concept Store i Stockholm och plockat ihop själv ja.typ 7,6kg som den står där då swatboxen med slang, pump och verktyg väger in på strax över 400g.

Intressant. Och du använder den mer eller mindre till allting med olika hjul? Med trådlös SRAM också. Funkar bra med 42 som störst bak (om jag ser rätt)?

Av:
    Jeppe_E
    Nej, alltså en gravelbike är en gravelbike och en XC är en XC. Det är helt olika användningsområden. Empirisk bevisning pekar på att en gravelbike är snabbare på en grusväg än en XC. Däremot är en XC snabbare på stigen, men eftersom en gravelbike inte skall cyklas på stig så ger det sig själv. Enkelt va? En gravelbike är av precis samma orsaker långsammare på asfalt, eftersom man inte ska cykla på asfalt med en gravelbike. En XC är ju långsammare än en LVG på asfalt, precis som en LVG är långsammare på både grus och stig.

Det är därför det står 5 cyklar i mitt garage ;)

Man kan inte använda sig av media om man vill förstå världen. - Hans Rosling

Av:
    ceel
    Jeppe_E skrev:
    Nej, alltså en gravelbike är en gravelbike och en XC är en XC. Det är helt olika användningsområden. Empirisk bevisning pekar på att en gravelbike är snabbare på en grusväg än en XC. Däremot är en XC snabbare på stigen, men eftersom en gravelbike inte skall cyklas på stig så ger det sig själv. Enkelt va? En gravelbike är av precis samma orsaker långsammare på asfalt, eftersom man inte ska cykla på asfalt med en gravelbike. En XC är ju långsammare än en LVG på asfalt, precis som en LVG är långsammare på både grus och stig.

Med en sån här kan du alltid ha det OPTIMALA för varje underlag :)

Av:
    castrello
    cerro skrev:
    skillnad på gravelhoj och gravelhoj med.

Jag bytte ut min racer emot en gravel så ingen extra cykel som tillverkarna tjänar ännu mer på.

Vänta nu...tog tillverkaren tillbaka din racer?

Av:
    fyrbåk
    Jeppe_E skrev:

Empirisk bevisning. Ett uttryck som oftast används istället för ”jag tycker att....”. Men det låter bättre :-)

Av:
    Henrik_E
    Min gravelhoj.
    B41C75F6-5B9D-4BF2-BE0F-C15DE3A428FA.jpeg

Av:
    emmer
    fyrbåk skrev:
    Jeppe_E skrev:
    Empirisk bevisning pekar på...
    Empirisk bevisning. Ett uttryck som oftast används istället för ”jag tycker att....”.
    Är nog 'empirisk bevisning' som i "...det finns en video från GCN på youtube..."

—————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

Av:
    NickPick
    Henrik_E skrev:
    Min gravelhoj.

Är det raphas nya cargoskjorta? Såg när dom fotade den på e4 norrgående och jag beställde en. Snyggt i motljus.

Cyklar är aldrig så snyggt som det ser ut på bild, glöm inte det :)

Av:
    Stumpy
    castrello skrev:
    cerro skrev:
    skillnad på gravelhoj och gravelhoj med.

Jag bytte ut min racer emot en gravel så ingen extra cykel som tillverkarna tjänar ännu mer på.

Vänta nu...tog tillverkaren tillbaka din racer?

De är snälla på SCS.

Av:
    Singular
    cerro skrev:

Min gamla vanliga fundering på Divergen rör ju vevlagerhöjden. Som på bilden står cykeln bedömt 12-13mm lägre med vevlager/pedaler än en ny Tarmac, vilket känns rysligt lågt och som gjort för att dra pedalerna i backen i skarpa kurvor. Något du märkt av?

http://www.singularstraps.se

"Feel the burn. Feel the pain. Feel the pride. Why have 3, 12, 18 or 27 speeds when one works so well? No chain slap and derailleur crunch means your ears are free to listen to your natural surroundings: the wind in the trees, the creaking of your knees, your friends whining as you crush them on the climbs. And when you reach the top, with your legs screaming and your heart pounding, you can honestly say that, yes, life is good."

Av:
    fyrbåk
    calleking skrev:
    Fattar inte vad som är så tråkigt med att köra asfalt på en gravelhoj? Sätt på vettiga däck och sitt aggressivt så går det nästan lika snabbt. Det är inte cykelns geometri som begränsar. Accelerationer är lite stummare men det är marginellt med motsvarande hjul/däck. Det är ju inte direkt så att man tävlar landsväg på gravelhoj och måste plocka in attacker. Däremot har jag tävlat CX på en Jamis Renegade och det var ingen enorm skillnad jämfört med en lättare Crux.

Visst. Ett hjulpar med 25 eller 23 mm vettiga racerdäck för asfalt skulle gå alldeles utmärkt. Men varför köra gravelhoj med racerdäck? Då väljer jag racern alla dar i veckan. Syftet måste ju ändå vara do-it-all, inte att släpa med och byta hjul för varje underlag som rundan bjuder på.
    Men jag fattar poängen och eftersom det finns andra här som säger att de kör lika snabbt på sina gravelhojar som på racer så är det mycket möjligt att mitt val av ram är knas och inte passar mig alls. Vilket leder mig till att fundera ytterligare ett varv. Vem vet, det kanske blir n+1 i garaget till frun stora glädje.

Av:
    Mycketvillhamer
    Jag kör en GT Grade carbon 105 som pendlare, sitter 32mm däck (de som kom med) på och om den är långsammare än min Canyon-racer så är det inte mycket i alla fall. Jag bor i Skåne så jag använder bockstyret på daglig basis.

Av:
    42Hz
    Roligast är alla som verkar tro att racern exploderar om man kör på grusvägar!

Annars:

//HaRR! - Fat tires save lives!

Av:
    Foss
    fyrbåk skrev:
    CW skrev:
    fyrbåk skrev:
    CW skrev:
    "En snabb och rapp hoj"

Har dom gått tillbaka till speciallösning på hjulaxeln igen? Angående dämpningen så förstod jag det som att man kunde byta mellan olika dämpkuddar beroende på vikt, tycke och smak.

Av:
    calleking
    fyrbåk skrev:
    calleking skrev:

Visst. Ett hjulpar med 25 eller 23 mm vettiga racerdäck för asfalt skulle gå alldeles utmärkt. Men varför köra gravelhoj med racerdäck? Då väljer jag racern alla dar i veckan. Syftet måste ju ändå vara do-it-all, inte att släpa med och byta hjul för varje underlag som rundan bjuder på.
    Men jag fattar poängen och eftersom det finns andra här som säger att de kör lika snabbt på sina gravelhojar som på racer så är det mycket möjligt att mitt val av ram är knas och inte passar mig alls. Vilket leder mig till att fundera ytterligare ett varv. Vem vet, det kanske blir n+1 i garaget till frun stora glädje.

Smalare däck betyder inte bättre rullmotstånd. Finns bra däck som klarar grus och rullar snabbt på asfalt. Schwalbe G-One, Xplor USH, Challenge Gravel Grinder mfl. Jag körde på 35mm USH och det gick undan. Jag bytte aldrig hjul eller däck och kunde köra i princip all terräng förutom väldigt tekniska stigar. Gravelhojen jag hade var inte bäst på något, möjligtvis lättare grusvägar, men mest allround :)

Av:
    fyrbåk
    Foss skrev:
    fyrbåk skrev:
    CW skrev:
    fyrbåk skrev:
    CW skrev:
    "En snabb och rapp hoj"

Har dom gått tillbaka till speciallösning på hjulaxeln igen? Angående dämpningen så förstod jag det som att man kunde byta mellan olika dämpkuddar beroende på vikt, tycke och smak.

Nej, uppenbarligen har de gått från den. Kollade på den nya Divergen innan den hade börjat levereras förra året och då var den specad med speciallösningen. Den finns inte längre med i specen så man har lämnat den (vilket inte var en dag för tidigt).

Av:
    Johan A
    42Hz skrev:
    Roligast är alla som verkar tro att racern exploderar om man kör på grusvägar!

Det sämsta med racer på grusvägar tycker jag är att det är rätt tajt mellan däck och ram/gaffel. Annars funkar det ju såklart hur bra som helst. Punka kan man ju få oavsett bredden på däck.

Åas hojade jag Paris - Roubaix med 24mm's däck på min racer med aluram. Det var slitigt men funkade. Kommer dock inte göra om det med 24mm's 😁

Av:
    Foss
    fyrbåk skrev:
    Foss skrev:
    fyrbåk skrev:
    CW skrev:
    fyrbåk skrev:
    CW skrev:
    "En snabb och rapp hoj"

Nej, uppenbarligen har de gått från den. Kollade på den nya Divergen innan den hade börjat levereras förra året och då var den specad med speciallösningen. Den finns inte längre med i specen så man har lämnat den (vilket inte var en dag för tidigt).

Jag har en 2017, den har inte heller någon speciallösning. Men hur kunde du bedöma fjädringen om du tittade på den innan leverans? ;)

Jag suktar efter en 2018, gillar 2017 skarpt men det är lockande med dämpning, genomgående axlar både fram och bak och utrymme för fetare däck. Det jag uppskattar mest är geometrin. Den känns trygg på grus till skillnad mot min racer. Det kanske är som du säger, tryggheten på grus står i motsatsförhållande till kvickheten man får på en ren landsvägscykel.

Av:
    fyrbåk
    Foss skrev:
    fyrbåk skrev:
    Foss skrev:
    fyrbåk skrev:
    CW skrev:
    fyrbåk skrev:
    CW skrev:
    "En snabb och rapp hoj"

Jag har en 2017, den har inte heller någon speciallösning. Men hur kunde du bedöma fjädringen om du tittade på den innan leverans? ;)

Jag suktar efter en 2018, gillar 2017 skarpt men det är lockande med dämpning, genomgående axlar både fram och bak och utrymme för fetare däck. Det jag uppskattar mest är geometrin. Den känns trygg på grus till skillnad mot min racer. Det kanske är som du säger, tryggheten på grus står i motsatsförhållande till kvickheten man får på en ren landsvägscykel.

Testkörde det enda demoexet som hade kommit till Sverige och som turnerade runt hos specializedbutikerna. Jättetrevlig hoj, men det kändes som att styret försvann under en när man ställde sig upp och bröt. Då fanns heller ingen alternativ hårdare fjädring, utan man trodde att det skulle komma - vilket det uppenbarligen också gjorde. Nu tror jag för all del att fjädringen i styret är en vanesak och det var en av huvudanledningarna till att jag var (och fortfarande är) intresserad av hojen.

Av:
    mugge
    fyrbåk skrev:
    Det verkade så bra. En snabb och rapp hoj som går lika bra på grusväg (+ enkla stigar) som på asfalt. Breda däck är det nya svarta, de rullar lika lätt på asfalt som smala racerdäck, trummade marknadsföringskrafterna ut. Med en ram som sväljer jättefeta däck så skulle vi cyklister nå nirvana och kunna bränna både asfalt och grus med samma underverk till cykel. Men riktigt så var det inte. Fysikens lagar går inte riktigt att helt övervinnas.

Har väldigt svårt att känna igen mig i din återgivning av marknadsföringen. Trist om du fått den bilden och förletts att tro att gruscykeln skulle bli din frälsare. Själv kan jag känna att jag tog del av en mycket mer ärlig presentation av gruscykel och jag är mer än nöjd med hur det sedan också föll ut. Jag tycker det är två saker som sticker ut hos min gruscykel och det är dels en hög lägstanivå i fråga om hur den gör sig på olika underlag. Och dels komforten där den är riktigt bra på att svälja skakningar och vibrationer.

Av:
    Fredrik Z
    Cyklar jag terräng som på bilden så kör jag såklart hellre mtb. Den lägre vevlagerhöjden märks ju såklart på stigar, de få gånger jag försökt leka mtb med den. Annars rullar den fint på grus och dåliga asfaltsvägar med 42mm däck.
    Hjulen hade väl kanske kunnat vara lättare, men har betällt ett annat hjulpar som det ska sitta lite snabbare däck på, så man slipper skifta däck mellan turerna.

Nu köpte jag cykeln för att slippa cykla asfalt. Där jag bor är bilister och lastbilschauförer rätt närgångna ibland, och jag vill gärna komma hem både hel och glad. Därför funkade gravel bäst i mitt fall.
    B4E19CEF-AF9C-4871-98DC-797992034323.jpeg

Av:
    NickPick
    Verkar som att de flesta klarar sig bra med cx och så breda däck som möjligt.

Läste lite om gravel för typ en månad sedan och flugan med 650b verkade vara rätt utdöende enligt forumposter. Många körde rätt storlek hela tiden istället.

Diverge verkar trevlig, men den är för låg så jag köper nog en CX istället.

Skapa något nytt så folk ha delar. Gört bara!

Av:
    Sambal Oelek
    Jag köpte en tävlings-CX, kolram, 32mm CX-däck (max 38), vanlig bock. Bytte till flare-bock och snabba 35mm semislicks lite mer optimerat för långa asfaltsrundor med inslag av grus och lättare stig. Den går som tåget på asfalt måste jag säga. Grusväg rullar den fint på också, stig är sådär kul men det är det jag vill å andra sidan. Den är dock så lätt att bära så det är inga problem att klättra uppför en stenkista för att komma till nästa grusparti :) tycker den är perfekt till det jag använder den till. Bytte nyligen till ett par lättare hjul så nu väger den ungefär lika mycket som min racer som hade samma utrustningsnivå (105 fast mek istf hyd). Tror vättern skulle gå typ lika snabbt på denna, kanske t om snabbare pga att jag blir mindre trött eftersom den går så mjukt.

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers

Av:
    fyrbåk
    Sambal Oelek skrev:
    Jag köpte en tävlings-CX, kolram, 32mm CX-däck (max 38), vanlig bock. Bytte till flare-bock och snabba 35mm semislicks lite mer optimerat för långa asfaltsrundor med inslag av grus och lättare stig. Den går som tåget på asfalt måste jag säga. Grusväg rullar den fint på också, stig är sådär kul men det är det jag vill å andra sidan. Den är dock så lätt att bära så det är inga problem att klättra uppför en stenkista för att komma till nästa grusparti :) tycker den är perfekt till det jag använder den till. Bytte nyligen till ett par lättare hjul så nu väger den ungefär lika mycket som min racer som hade samma utrustningsnivå (105 fast mek istf hyd). Tror vättern skulle gå typ lika snabbt på denna, kanske t om snabbare pga att jag blir mindre trött eftersom den går så mjukt.

Och det du beskriver var nästan exakt vad jag sökte i en gravelhoj. Var inne på en vass CX först, men riktade sen blicken mot gravelsegmentet för möjligheten att klämma in fetare däck.

Av:
    Fjärdebrunn
    I tilläg är jag extremt nöjd med Conti CX speed 35 mm som jag har kört med i 4 år. För mig magiskt sköna och snabba allrounddäck för gravel, pendling +ANNAT, typ seriösa grusrace (LePeloton grus, Emils grus 8:a mm) som sätter däcken på hårt prov. De är lättare än mycket annat och kräver slang. Jag kör Spez 20-28 mm i deäcken. Samma sulor har gått på flera 20-milare där jag inte har haft några problem att sitta med i klungan. Beroende på vad jag ska göra har jag 2,5-6 bar i däcken.

Vet, de är lågprisade skitdäck som slits snabbt och har dåligt punkaskydd. Rullar snabbt som attan under en gravel de gör.

Bra däck gör under för en gravelbike. De ska ofta klara många olika underlag. Jag kör dagligen grus, skogsstig och asfalt på väg till jobbet.

Av:
    cola
    med stor risk för att tråden glider iväg, vad sägs om snikdäcket https://www.planetx.co.uk ? Najs prajs iaf..

Av:
    Fjärdebrunn
    cola skrev:
    med stor risk för att tråden glider iväg, vad sägs om snikdäcket https://www.planetx.co.uk ? Najs prajs iaf..

Skit, wire säger det mesta.

Av:
    Jeppe_E
    emmer skrev:
    fyrbåk skrev:
    Jeppe_E skrev:
    Empirisk bevisning pekar på...
    Empirisk bevisning. Ett uttryck som oftast används istället för ”jag tycker att....”.
    Är nog 'empirisk bevisning' som i "...det finns en video från GCN på youtube..."

Nä, alltså till skillnad mot er internetcyklister så cyklar jag... på riktigt... med olika cyklar. Men inte samtidigt.
    Om jag hade orkat, så kunde jag flytta runt effektpedalerna mellan cyklarna för att presentera skillnaderna mellan olika cyklar på olika underlag i ett Sixten-diagram.

Man kan inte använda sig av media om man vill förstå världen. - Hans Rosling

Av:
    cola
    Fjärdebrunn skrev:
    cola skrev:

Skit, wire säger det mesta.

Bättre? https://www.planetx.co.uk

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in