• Re: Gravel bike - en kass kompromiss?

Av:
    desmo
    Så kontentan är att en cx är snabbare, roligare och bättre? Så länge man inte ska ha med packning?

Av:
    emmer
    desmo skrev:
    Så kontentan är att en cx är snabbare, roligare och bättre? Så länge man inte ska ha med packning?
    Kontentan är att en CX eller lite rejälare räcer är bättre hoj men att det är ett väl stort steg att ta om man har investerat sin cred på MTB...

—————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

Av:
    Jeppe_E
    desmo skrev:

Nej, alltså en CX kan man bara cykla på en gräsmatta/före-detta-gräsmatta i 60 minuter. En gravelbajk kan man cykla långt på, det går lite långsammare, men det är roligare och bättre än en CX. Eller nåt....

Man kan inte använda sig av media om man vill förstå världen. - Hans Rosling

Av:
    Sixten Fors
    Jeppe_E skrev:
    desmo skrev:
    Nej, alltså en CX kan man bara cykla på en gräsmatta/före-detta-gräsmatta i 60 minuter. En gravelbajk kan man cykla långt på, det går lite långsammare, men det är roligare och bättre än en CX. Eller nåt....
    Nej, en CX är en sorts ryggsäck med 33 mm däck som inte rymmer någon packning. Ibland kan man även ta av ryggsäcken och cykla en snutt på gräsmattor med den, om det inte lutar för mycket förstås.

Av:
    Fjärdebrunn
    En CX är en tävlingsutrustning enligt ett uråldrigt regelsystem. Den behöver inte alls alltid vara optimerad för det underlag och den bana den har utan utgår strikt från sina regler. Således, att den skulle ta bredare däck än 33 mm är bara larv utifrån syftet med cykeln.

En gravel är utformad för färd över grus, asfalterade småvägar och en andra material som den är något av en kompromiss för. Speciellt med de fetare däcken och anpassade styren, höjd på styrhuvudet mm för grus- och skogsvägar blir den såklart en smula sävligare än en racer på asfalt och sämre än en mtb när det stökar till sig och det ska gå fort på skogsvägar och stigar. Jag tycker min gravel, med ganska mycket slack racer över sig, är riktigt bra på tre saker.
    1. Raca grus där den låga slacka men aggressiva geometrin gör att jag trycka upp bra fart och hålla hårt genom kurvor och i utförslöpor. Lite tung uppför (stål) men med styv bakända klättrar den ok
    2. Vintercykling där den går tryggt genom snö och på isiga vägar med skärmar och dubbdäck
    3. Sitta länge på, t ex för randocykling när komfort slår vikt och aero för oss dödliga under 15-30 timmars cykling eller mer.

För allt annat är andra cyklar bättre.

Av:
    NickPick
    Dom där tre punkterna gör folk med bravur på cxar...

Några av de som cyklar mest på happy gör det ju tex på crossar.

Av:
    AlfaAlfa
    Fjärdebrunn skrev:
    En CX är en tävlingsutrustning enligt ett uråldrigt regelsystem. Den behöver inte alls alltid vara optimerad för det underlag och den bana den har utan utgår strikt från sina regler. Således, att den skulle ta bredare däck än 33 mm är bara larv utifrån syftet med cykeln.

En gravel är utformad för färd över grus, asfalterade småvägar och en andra material som den är något av en kompromiss för. Speciellt med de fetare däcken och anpassade styren, höjd på styrhuvudet mm för grus- och skogsvägar blir den såklart en smula sävligare än en racer på asfalt och sämre än en mtb när det stökar till sig och det ska gå fort på skogsvägar och stigar. Jag tycker min gravel, med ganska mycket slack racer över sig, är riktigt bra på tre saker.
    1. Raca grus där den låga slacka men aggressiva geometrin gör att jag trycka upp bra fart och hålla hårt genom kurvor och i utförslöpor. Lite tung uppför (stål) men med styv bakända klättrar den ok
    2. Vintercykling där den går tryggt genom snö och på isiga vägar med skärmar och dubbdäck
    3. Sitta länge på, t ex för randocykling när komfort slår vikt och aero för oss dödliga under 15-30 timmars cykling eller mer.

Tycker att du glömmer en sak. Packning, en riktig gravelhoj har en jävla massa fästen för väskor, panniers etc.

Men jag tror en instegscyclocross och en instegsgravel är samma hoj, typ. Många tillverkare som hoppar på trender och kallar en landsvägshoj eller cyclocross för en gravelhoj. Men en tävlingscyclocross (t.ex canyon inflite) och en riktig gravelhoj ( t.ex canyon grail) är olika i min värld.

Men alla får ju så klart ha sin åsikt:)

Av:
    Örjan Lax
    AlfaAlfa skrev:
    Packning, en riktig gravelhoj har en jävla massa fästen för väskor, panniers etc.
    Typ en sån här: http://www.gooutdoors.co.uk

Rätt så frestande pris på bara ca 6600 sek

70040.jpg

Av:
    emmer
    Örjan Lax skrev:
    AlfaAlfa skrev:
    Packning, en riktig gravelhoj har en jävla massa fästen för väskor, panniers etc.
    Typ en sån här: http://www.gooutdoors.co.uk
    Rätt så frestande pris på bara ca 6600 sek
    Det var iofs ett lågt pris men det är ju oxå en hoj som är billig och som troligen passar bra som exempel på TS tes "Gravel bike är helt enkelt en kompromiss som inte är bra på något".

—————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

Av:
    cerro
    fyrbåk skrev:
    cerro skrev:
    toysc skrev:
    Vad är det för storlek på ramen ? ser liten ut

52cm.

fyrbåk: Från Specialized Concept Store i Stockholm och plockat ihop själv ja.typ 7,6kg som den står där då swatboxen med slang, pump och verktyg väger in på strax över 400g.

Intressant. Och du använder den mer eller mindre till allting med olika hjul? Med trådlös SRAM också. Funkar bra med 42 som störst bak (om jag ser rätt)?

Jupp, 50mm högprofil med tub just nu på ;) Funkar ok med 42t bak med Sram Wifli och Wolf tooth Road link men utmärkt med 11-36 som jag oftast kör.

Singular: har tänkt lite på bb-höjden men än så länge funkar det bra vad jag märkt, kör 170mm vevar med istället för 172,5mm som jag körde på min förra Tarmac.

.......................................................
    Den viktiga bloggen http://cerrol.wordpress.com

Av:
    Getabocken
    Jag säger som alltid - gravelbike är en bra lösning på ett påhittat problem.

Av:
    erik h
    fyrbåk skrev:
    Ett jaha. Landsvägsracern kör helt enkelt åttor kring gravelhojen.
    Gravel bike är helt enkelt en kompromiss som inte är bra på något

VA?! AVGÅ ALLA!

--- aut Caesar aut nihil! ---

Av:
    erik h
    Vill förresten tillägga att jag är väldigt förtjust i min Charge Grinduro. Nån sorts GRAVELBIKE med gott om plats för 40 mm mönstrade däck och ett par cm högre framände än pendlar-race-CXen. Kunde ta den några kilometer grus genom Sicklaskiftet på mornarna i höstas och det gjorde ju min dag varenda gång. Underbar cykling jämfört med nynäsvägens asfalt.

Men det är ju fortfarande cykling på grusväg. Det har sina begränsningar jämfört med andra discipliner såklart. Och sina styrkor.

Av:
    kontorsråttan
    Jag går väl mot strömmen. För mig känns min gravelbike som en grymt lyckad kompromiss. Ger mig 98% av vad den nu sålda racern gjorde men lägger till så mycket mer. Den används oftare i olika väder p g a skärmar och skivbromsar, används på fler vägar och till fler ändamål p g a bredare däck, bättre komfort och litet lägre utväxling. Det beror nog på användningsområde och förväntningar om man tycker att det är lyckat eller inte. För mig funkade det.

Av:
    izar
    Jag tycker att Gravelbike är en bättre pendlare samt grusvägscykel alla dagar i veckan jämfört med min förra CX.

Av:
    Nikk
    Låter som man kan få bra tips på cyklar här :)
    Har en LVG och en XC FS och är ute efter något mellan dessa. Har länge funderat på en CX eller gravel men har sista tiden varit mer inne på en XC HT med lite mindre feta däck...
    Mellanhojen ska uppfylla mycket, dels som blandvägscykel på en o samma tur dels som extracykel när tjejen är med (hon LVG jag på mellanhojen eller hon på FS och jag på mellanhojen på enklare stig)...

Tips på CX/gravel för max 20k? Helst vill jag hitta en schyst lätt begagnad för samma eller mindre pengar.
    Tips på XC HT för max 20k som bäst uppfyller det beskrivna? Samma här ang lätt beg vilket är lättare att hitta.

Av:
    Sixten Fors
    Nikk skrev:
    Tips på CX/gravel för max 20k? Helst vill jag hitta en schyst lätt begagnad för samma eller mindre pengar.
    Tips på XC HT för max 20k som bäst uppfyller det beskrivna? Samma här ang lätt beg vilket är lättare att hitta.
    Energie Carbon CRX http://vitusbikes.com och http://www.wiggle.se
    Rapide CR http://vitusbikes.com och http://www.wiggle.se
    Rapide CRX http://vitusbikes.com och http://www.wiggle.se

Hår långa är ni?
    Energie finns bara till max 185 cm cyklist, storlekstabellen stämmer bra.
    Rapide är väldigt kort i reach, storlekstabellen stämmer inte, rätt tabell är S=150-160 cm, M=160-170 cm, L=170-180 cm, XL=180-190 cm.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-05-03 09:19 av Sixten Fors.

Av:
    C-dale
    https://www.whyte.bike.
    https://youtu.be

Av:
    Jeppe_E
    Fjärdebrunn skrev:

+1

Ja, förutom då att jag har randocyklat på en aeroracer i +30h. Är jag odödlig då? :p

Man kan inte använda sig av media om man vill förstå världen. - Hans Rosling

Av:
    CW
    Argumentet "man kan göra det på en CX" är lite sådär va. Man kan göra det på en jäkla racer med för den delen men hur skönt och smidigt är det? Du kan ta en bil - en sedan - och köra den längs brötiga grus- och skogsvägar. Det kommer vara en förjävlig tur men går gör det ju. Du kan ta en racer eller CX med fastspända bikepacking-väskor för en långtur och köra längs brötiga grus- och skogsvägar. Det går men det kommer vara en förjävlig tur det med. Eller så kan man ta det som är "purposed built" för uppgiften, som en Jeep Wrangler, eller en Surly Ogre, och ha en mycket bättre upplevelse och få med sig allt det man behöver utan att behöva oroa sig för fästen och plats.

Jag har kört riktigt jävla gnetgrus med folk som dykt upp till rundan med en CX och som har gnällt på både ryggont och att däcken inte är breda nog. Själv så är man bekymmerslös med den långa hjulbasen och de feta 45c däcken...

Av:
    Leffe
    Min gravel racer (!) är min favoritcykel och jag saknar inte de vibrerande cyklarna med 23mm däck.
    Enligt tidigare inlägg är det dock ingen gravel bike då den inte har fästen. ”Warbird is our gravel race bike”😊
    Kör också på conti cx speed 👍🏻

Tråkigt att du inte vill säga vad du har för cyklar. Men då kanske det kommer fram nån detalj som förklarar irritationen...

Av:
    kontorsråttan
    Leffe skrev:
    Tråkigt att du inte vill säga vad du har för cyklar. Men då kanske det kommer fram nån detalj som förklarar irritationen...

Ja, det blir lite som när barnen är sura och inte vill säga varför. Då sorteras det in under "allmänt gnäll" och ges inte riktigt samma prio som "riktiga" problem :-)

Av:
    c.o.h.j
    Ja har kört ca 1000 mil med diverge carbon -15 modell. Sthlm pendling brevet 200k 300k 20 mils grusvägs runda på finnskog. Gotland runt med lowriders å väskor 50 mil med tält. Så har provat det mesta.

Den funkar till allt detta. Dock körde jag 300k brevet enbart pga problem med mina stål rando den gången. Och divergen är rätt olidlig på 30 mil landsväg

Annars en slitvarg som tål massa stryk

Av:
    kimkimano
    håller inte med, gillar min gravel fett mycket

https://www.youtube.com

Av:
    erik h
    Tog SS-Pluggen med sina 40 mm ut till erstavik på gruset häromkvällen. Petade in några luriga stigpartier med riktig skog också. Satan vilken kul upptäcktsfärdscykel det är alltså. Just nu den cykel jag tycker är roligast.

Av:
    PKL
    Ägde en GT Grade innan. Älskade den hojen. Snabb på landsväg och sjukt kul på grus och annan grövre terräng. Såld till en vän men jag kommer köpa en igen. Hade aluminiumversionen köper kolfiber när jag slår till på en

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Köp en lämplig ram och bygg det du vill ha.

Av:
    Shadyboy
    fyrbåk skrev:
    cola skrev:
    Jag har en Fatbike och en ren racer men vill ha en cykel mittemellan, har även en fulcross men vill kunna ta dubbdäck och även lite bredare än de 35mm som fulcrossen har. Köpt en skivspecifikkolfiberram med plats för lite mer däck men ff hygglig racergeo och planerar att slänge på ett styre med flare och lättare utväxling. Målet är inte att kunna köra snabbast på asfalt men att kunna svälja mil och sedan helt på infall ta traktorstigen som kom. En sådan cykel blir bekvämare än en 29” xc på asfalt och helt ok på lättare stig. Ett sätt att variera träningen- gött! Och den fyller absolut ett tomrum.

Beskrivningen av behovet du gör överensstämmer ganska exakt med vad jag själv sökte. Men det blev för tråkigt. Det är inte kul vare sig på asfalt eller på grus/stig. Kanske hade jag för höga förväntningar. Kanske kör jag på för bra specifika cyklar (racer och FS-XC) för att palla något som aldrig kommer bli annat än en kompromiss. Möjligen har ambitionen att få hyggliga egenskaper på asfalt gjort att jag har höjt utväxlingen för mycket. Jag kör på oval 46 och 10/42 nu men ska kanske sänka utväxlingen genom att sätta på originalets 42T fram och ge det en chans till. Möjligen ska jag också testa ett annat hjulpar med 38 mm 700c-däck istället för 650b med 49 mm däck och se om det händer underverk.

Däremot har jag svårt att vänja mig vid flarestyret och förstår inte riktigt poängen. Styret har ganska måttligt med flare, men eftersom jag (liksom de flesta andra icke-elitcyklister) kör mest med händerna på hoodsen så känns det en smula apart och ger inget. Funderar allvarligt på att byta ut det mot ett vanligt 44cm-styre.

(Edit: Om styret)
    Det där låter ju som mitt ”problem” exakt! Blev det något skifte av hjul? Har själv 650b och 47:or på men överväger att kliva upp i hjulstorlek till 700c (el 29” MTB) och sikta på ca 38 mm däck eller liknande. Men frågan är om det är rätt väg att gå?

Av:
    Shadyboy
    cerro skrev:
    fyrbåk skrev:
    CW skrev:
    fyrbåk skrev:
    CW skrev:
    "En snabb och rapp hoj"

Alltså inte en grushoj. Eller ja, om du inte köper dig en löjlig 3T exploro, men för de pengarna är en CX bättre.

Ja, det är nog en dålig definition. Vad jag är ute efter är beskrivning av en grusracer som inte gör bort sig på asfalt. Det är där marknadsföringen av gravel landar, men stämmer överens dåligt med verkligheten, men snabb och rapp hoj är vad marknadsföringen lockar med.

Men det är kanske jag som har haft fullständigt fel förväntningar eftersom vad jag egentligen kanske är ute efter är en tävlings-CX som har plats för lite fetare svålar än 33mm. Det brukar ju vara lite trångt mellan kedjestagen på de mer extrema CX-hojarna.......

Jag skulle föreslå en Specialized Diverge i så fall. Snabb och rapp på asfalten och fullt duglig på gruset och stigarna, jag menar, den tar 42mm däck och om jag inte missminner mig så är den 650b kompatibel.

Hade nya Divergen som en kandidat. Den föll på att jag upplever fjädringen i styret som en aning för lätt/gungig samt priset kombinerat med komponeneterna tillsammans med den förhållandevis höga vikten även för kolfibervarianten. Specs speciallösning för hjulaxeln begränsar ytterligare vilka hjul som går att sätta på, vilket heller inte var någon fördel.

fjädringen märks inte av när man kör, speciellt inte om man byter till den hårdare fjädern. 997g för min ram. Ingen speciallösning på hjul, 12x142 bak och 12x100 fram så som Canyonen på bild lite längre upp. Körde min med 47mm 650b hjul imorse och 24mm Turbo Cotton ikväll, sjukt allsidig tycker jag. Så här för lvg:

En fråga... när du kör divergent med 650b, vad har du för däck då? Typ WTB Byway eller Horizon eller nåt? Hur annorlunda blir hojen med 700c och landsvägssulor? Har en gravel med 47 mm gravel plus (WTB horizon) men funderar på om man ska byta till typ 700c med 38:or eller nåt. Men vill ju gärna att hojen ska piggna till lite...

Av:
    fyrbåk
    Shadyboy skrev:
    fyrbåk skrev:
    cola skrev:
    Jag har en Fatbike och en ren racer men vill ha en cykel mittemellan, har även en fulcross men vill kunna ta dubbdäck och även lite bredare än de 35mm som fulcrossen har. Köpt en skivspecifikkolfiberram med plats för lite mer däck men ff hygglig racergeo och planerar att slänge på ett styre med flare och lättare utväxling. Målet är inte att kunna köra snabbast på asfalt men att kunna svälja mil och sedan helt på infall ta traktorstigen som kom. En sådan cykel blir bekvämare än en 29” xc på asfalt och helt ok på lättare stig. Ett sätt att variera träningen- gött! Och den fyller absolut ett tomrum.

Beskrivningen av behovet du gör överensstämmer ganska exakt med vad jag själv sökte. Men det blev för tråkigt. Det är inte kul vare sig på asfalt eller på grus/stig. Kanske hade jag för höga förväntningar. Kanske kör jag på för bra specifika cyklar (racer och FS-XC) för att palla något som aldrig kommer bli annat än en kompromiss. Möjligen har ambitionen att få hyggliga egenskaper på asfalt gjort att jag har höjt utväxlingen för mycket. Jag kör på oval 46 och 10/42 nu men ska kanske sänka utväxlingen genom att sätta på originalets 42T fram och ge det en chans till. Möjligen ska jag också testa ett annat hjulpar med 38 mm 700c-däck istället för 650b med 49 mm däck och se om det händer underverk.

Däremot har jag svårt att vänja mig vid flarestyret och förstår inte riktigt poängen. Styret har ganska måttligt med flare, men eftersom jag (liksom de flesta andra icke-elitcyklister) kör mest med händerna på hoodsen så känns det en smula apart och ger inget. Funderar allvarligt på att byta ut det mot ett vanligt 44cm-styre.

(Edit: Om styret)
    Det där låter ju som mitt ”problem” exakt! Blev det något skifte av hjul? Har själv 650b och 47:or på men överväger att kliva upp i hjulstorlek till 700c (el 29” MTB) och sikta på ca 38 mm däck eller liknande. Men frågan är om det är rätt väg att gå?

Njae. Testade, men det var ingen märkbar skillnad (vikt ungefär samma), bara stötigare. Nu gjorde jag ingen längre test eftersom jag inte fick bakdäcket tätt och pallade inte att stå och krångla med gucka och tejp för ett test. Tiden det höll luften räckte ändå för att utvärdera. Har gått tillbaka till 650b och WTB 47mm.

Jobbar på att komma överens med hojen ändå. Så sent som idag gjorde jag en del justeringar för att göra sittställningen ännu mer aggressiv och mer lik räsern. Folk här är ganska eniga om att gravel är en kompromiss och att just det är hela grejen. Och det är kanske där jag behöver tänka om. Och jag måste erkänna att det är rätt kul att ligga och bränna asfalt och sen kasta mig in på en grusväg och det går lika bra. Men så klart, den kommer aldrig bli lika kvick på asfalten som räsern och jag kommer nog aldrig bli nöjd. Men jag jobbar på saken. Känner mig gnällig.

Av:
    CW
    Haha. Har den här tråden gått från en gnälltråd till tips och tricks tråd för grushojar? Starta en ny tråd isf, folk kommer ju inte klicka in sig här om de vill snacka grus med likasinnade.

Av:
    izar
    CW skrev:
    Haha. Har den här tråden gått från en gnälltråd till tips och tricks tråd för grushojar? Starta en ny tråd isf, folk kommer ju inte klicka in sig här om de vill snacka grus med likasinnade.

Äh, gör inte alla trådar det på Happy? Antingen går dom från tips och tricks till gnäll eller vice versa.

Av:
    fyrbåk
    CW skrev:

Tja, inte helt säker på det. Någon nyfrälst graveljunkie går säkert i spin över rubben som baktalar nya Messias men möts av bra tips. Funkar nog rätt bra.

Av:
    cerro
    Shadyboy skrev:
    cerro skrev:
    fyrbåk skrev:
    CW skrev:
    fyrbåk skrev:
    CW skrev:
    "En snabb och rapp hoj"

Alltså inte en grushoj. Eller ja, om du inte köper dig en löjlig 3T exploro, men för de pengarna är en CX bättre.

Ja, det är nog en dålig definition. Vad jag är ute efter är beskrivning av en grusracer som inte gör bort sig på asfalt. Det är där marknadsföringen av gravel landar, men stämmer överens dåligt med verkligheten, men snabb och rapp hoj är vad marknadsföringen lockar med.

Men det är kanske jag som har haft fullständigt fel förväntningar eftersom vad jag egentligen kanske är ute efter är en tävlings-CX som har plats för lite fetare svålar än 33mm. Det brukar ju vara lite trångt mellan kedjestagen på de mer extrema CX-hojarna.......

Jag skulle föreslå en Specialized Diverge i så fall. Snabb och rapp på asfalten och fullt duglig på gruset och stigarna, jag menar, den tar 42mm däck och om jag inte missminner mig så är den 650b kompatibel.

Hade nya Divergen som en kandidat. Den föll på att jag upplever fjädringen i styret som en aning för lätt/gungig samt priset kombinerat med komponeneterna tillsammans med den förhållandevis höga vikten även för kolfibervarianten. Specs speciallösning för hjulaxeln begränsar ytterligare vilka hjul som går att sätta på, vilket heller inte var någon fördel.

fjädringen märks inte av när man kör, speciellt inte om man byter till den hårdare fjädern. 997g för min ram. Ingen speciallösning på hjul, 12x142 bak och 12x100 fram så som Canyonen på bild lite längre upp. Körde min med 47mm 650b hjul imorse och 24mm Turbo Cotton ikväll, sjukt allsidig tycker jag. Så här för lvg:

En fråga... när du kör divergent med 650b, vad har du för däck då? Typ WTB Byway eller Horizon eller nåt? Hur annorlunda blir hojen med 700c och landsvägssulor? Har en gravel med 47 mm gravel plus (WTB horizon) men funderar på om man ska byta till typ 700c med 38:or eller nåt. Men vill ju gärna att hojen ska piggna till lite...

När jag kör 650b kör jag Specialized Sawtooth 47mm. Enorm skillnad med lvghjul. 650b känns mest som mysigt eller när man ska köra stökigare. Helt klart rappare med 700c oavsett om jag kör 38or eller 28or.

.......................................................
    Den viktiga bloggen http://cerrol.wordpress.com

Av:
    CW
    izar skrev:
    CW skrev:

Äh, gör inte alla trådar det på Happy? Antingen går dom från tips och tricks till gnäll eller vice versa.

Antagligen för att det kryllar med 50 plussare här som inte hajar hur forum fungerar.

Av:
    AlfaAlfa
    Bra artikel som går lite mer på djupet vad skillnaden mellan en cyclocross och en gravelhoj är.

http://road.cc

Av:
    erik h
    CW skrev:
    izar skrev:
    CW skrev:

Antagligen för att det kryllar med 50 plussare här som inte hajar hur forum fungerar.

Måste man inte snarare vara femtiplus snart för att ens haja vad forum är? Sjukt retro internet med forum.

Av:
    PKJoacim
    Hm, man kanske ska överväga att köpa en gravel istället för den komf-räser som jag har spanat in.

PKJoacim, en medelålders gubbe, nu på stigätare.
    "Wet roots are the Russian roulette of trail obstacles — you never know which direction your bike is going to go after hitting those shiny snakes of doom."

Av:
    Peth
    PKJoacim skrev:
    Hm, man kanske ska överväga att köpa en gravel istället för den komf-räser som jag har spanat in.

Vad menar du med ”i stället för”?

Av:
    NickPick
    Peth skrev:
    PKJoacim skrev:

Vad menar du med ”i stället för”?

Haha! :D

Läste lite om 650b på grävöl på något forum nyligen. Tydligen var det många som bytte tillbaks till vanliga hjul permanent.

Av:
    AlfaAlfa
    [/quote]

Antagligen för att det kryllar med 50 plussare här som inte hajar hur forum fungerar.[/quote]

Kan ändå gilla tanken på en "50 plus" tråd. Där kan man rasa mot gravelcyklar, elcyklar, egentlig all nya trender och ny teknik inom cykling. Väldigt sverigecentrerad och allmänt inskränkt.
    Ulf Brunnberg som moderator?

Jag är 35, men tiden går fort och jag vill gärna ha en tråd där jag mjukt kan landa in i gubbgnället.:)

Av:
    iddqd
    Forum? Vad är det för fel på den lokala anslagstavlan på torget, funkade ypperligt på min tid!

Av:
    Peth
    iddqd skrev:
    Forum? Vad är det för fel på den lokala anslagstavlan på torget, funkade ypperligt på min tid!

Sköts inte sådant bäst via insändarsidan i lokalpressen?

Av:
    Stumpy
    Ungdomarna som inte var med i USENET-gruppen swnet.sport.cykel har ingen rätt att uttala sig om något cykelrelaterat.

Av:
    PKJoacim
    Stumpy skrev:
    Ungdomarna som inte var med i USENET-gruppen swnet.sport.cykel har ingen rätt att uttala sig om något cykelrelaterat.
    Var det där som Spike Bike publicerades?

PKJoacim, en medelålders gubbe, nu på stigätare.
    "Wet roots are the Russian roulette of trail obstacles — you never know which direction your bike is going to go after hitting those shiny snakes of doom."

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in