• [Byggtråd] Barn-MTB att växa med

Av:
    ceel
    Bakgrund:
    Äldsta dottern växer som ogräs och är nu 143 cm lång, smal som en sticka och börjar se lite för stor ut på sin Woom 5. Under julen började en plan växa fram på att skruva ihop en ny hoj åt henne som ett litet far/dotter projekt.
    Av erfarenhet vet jag att det inte blir billigt när man bygger själv, men efter att hon provsuttit frugans 16" Cube Access så tändes en liten lampa i huvudet på mig. Planen blev att bygga med behåll-nivå på utrustningen och släng-nivå på ramen, så att när hon växer ur den så behöver jag bara köpa en ny ram.

Spec:
    Ram: 13.5" Cube Access WLS SL
    Vevparti: SRAM NX 1x 155 mm
    Kassett: SLX M7000 11-42 Sunrace CSMX8 11-40
    Bakväxel/reglage: SLX M7000
    Bromsar: Magura MT4
    Hjul: Novatech Flowtrail 27,5
    Gaffel: Manitou Markhor 100 mm
    Stam: Radon Light 60 mm
    Styre: Procraft PRC RHB1 680 mm
    Sadelstolpe: Ritchey WCS Single-bolt 27.2x350 mm
    Sadel: Ergon SM Gel Sport Women
    Grepp: Ergon GE1 Slim BBB FoamGrip BHG-28

Planen:
    Hjulen spontaninhandlades på cykelmässan och 20 minuter senare var ramen beställd från B-D. Dottern ogillade, som väntat, korall-färgen och en omlackring i svart och guld är först på listan att göra. Mina tidigare erfarenheter av Spray.Bike gjorde att jag letade mig in till 116 bara för att upptäcka att svart färg var slut. Guld har de inte i sitt sortiment, men det ska bara användas till att skriva hennes namn på sidan av cykeln så det blir väl något spontaninköp från Biltema/K-rauta eller liknande. Beroende på om jag lyckas komma in till 116 lagom till nyleverans så kanske jag får köpa matt svart i "vanlig" spray-form också.

Allt utom gaffel, grepp, IS/PM-adapter och däck är redan beställt och förhoppningsvis orkar jag lägga upp lite bilder snart.

Budget:
    Strax över 8k.

Verkligt slutpris:
    Strax över det dubbla. Hur kunde jag vänta mig något annat? =)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-04-28 18:07 av ceel.

• Re: [Byggtråd] Barn-MTB att växa med

Av:
    Sixten Fors
    Låter bra :)
    Förmodar att du redan köpt alla delar. Jag hade annars försökt spara lite vikt på:
    RD-M786-GS är 65 gram lättare än RD-M7000-GS https://www.bike24.com
    Sunrace 11-42T är 104 gram lättare än SLX 11-42T https://www.bike24.com
    Skumgrepp är 90 gram lättare än Ergon https://www.bike24.com
    Summa: -260 gram

Förmodar att du kör Storm SL.2 skivor https://www.bike24.com eller Razor

Av:
    ceel
    Sixten Fors skrev:
    Låter bra :)
    Förmodar att du redan köpt alla delar. Jag hade annars försökt spara lite vikt på:
    RD-M786-GS är 65 gram lättare än RD-M7000-GS https://www.bike24.com
    Sunrace 11-42T är 104 gram lättare än SLX 11-42T https://www.bike24.com
    Skumgrepp är 90 gram lättare än Ergon https://www.bike24.com
    Summa: -260 gram

Förmodar att du kör Storm SL.2 skivor https://www.bike24.com eller Razor

SLX-delarna var i ett "Upgrade kit" som beställdes i all hast. Sunrace-kassetten minns jag ju att jag tittade på får någon månad sen så jag oberopar tillfällig sinnesförvirring och kanske rättar mitt misstag i nästa beställningsrunda. =) Derailleurn får vara kvar tills vidare (någon dag "måste" jag ju kanske uppgradera min HT från 1x10 till 1x11)
    Skumgrepp är intressant, men jag måste kolla så dom inte känns för tjocka för henne. Dock är de ju väldigt billiga så det kanske blir sådana så får hon testa helt enkelt.

Razorskivor och MT4-bromsarna valdes faktiskt efter en av dina eminenta sammanställningar. Planerade initialt MT2 men de föll bort på att de inte hade reach-justering.

Stort tack för att du länkade allt från Bike24 då det är den butiken jag har kvar på beställningslistan (de har gaffeln).

Edit: Glömde ange att M7000-delarna jag köpt är för 11 speed, så viktbesparingen på SunRace-kassetten hade "bara" blivit 90 gram, och en M8000-deraillure väger "bara" 52 gram mindre än M7000. =)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-04-25 17:42 av ceel.

Av:
    Svnprssn
    Ska du skriva hennes namn på cykeln så
    Kan du beställa egna dekaler, det gjorde jag för några år sedan.

https://rover.ebay.com

Av:
    ceel
    Svnprssn skrev:
    Ska du skriva hennes namn på cykeln så
    Kan du beställa egna dekaler, det gjorde jag för några år sedan.

https://rover.ebay.com

Tack för tipset! Jag hade den tanken ett tag då jag beställt från Slik Graphics tidigare, men ingen av deras stilar passade rakt av. Det här såg mer ut som vad hon är ute efter.

Av:
    Sixten Fors
    ceel skrev:
    Edit: Glömde ange att M7000-delarna jag köpt är för 11 speed, så viktbesparingen på SunRace-kassetten hade "bara" blivit 90 gram, och en M8000-deraillure väger "bara" 52 gram mindre än M7000. =)
    Jag fattade att det var slx 11. Som jag bytte till xt/sunrace 10 för att de väger mindre och antalet vxl nog räcker. Funkar fortfarande med nx 11 vevar. :)
    Egon.jpg
    Skum.jpg

Av:
    ceel
    Sixten Fors skrev:
    ceel skrev:
    Jag fattade att det var slx 11. Som jag bytte till xt/sunrace 10 för att de väger mindre och antalet vxl nog räcker. Funkar fortfarande med nx 11 vevar. :)

Ah, I see. Men då underskattar du min 8-åring. 11 växlar ger ungefär 40% mer cred i kompiskretsen jämfört med 10 växlar. Hade jag haft lite mer curling-gener i mig så hade jag byggt en 3x12 å sen hade hon vart coolast i kvarteret ända fram till tonåren. :)

1x10 är ju något för oss som vet bättre.

Edit: stavning
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-04-25 19:13 av ceel.

Av:
    kogoyo
    Min 9-årige son, på sin 20" med 10 växlar (han e kort men stark), cyklar ifrån sin nästan dubbelt så stora klasskompis, på sin 24" med 24 växlar. Credden sitter i utövandet/benen. Klasskompisen blev så lack att han inte ville cykla på sin längre utan tog sin mammas hoj.

Ceel: haru nån aning om va hojen kommer att väga?

Av:
    ceel
    kogoyo skrev:
    Min 9-årige son, på sin 20" med 10 växlar (han e kort men stark), cyklar ifrån sin nästan dubbelt så stora klasskompis, på sin 24" med 24 växlar. Credden sitter i utövandet/benen. Klasskompisen blev så lack att han inte ville cykla på sin längre utan tog sin mammas hoj.

Ceel: haru nån aning om va hojen kommer att väga?

Fast det är lite fusk i det här fallet för dottern är huvudet längre än sin näst längsta kompis, och typ 80% ben :) cykla snabbast vann hon för längesen. :)

Nej jag vet faktiskt inte än. När det blir dags för foto-session ska jag plocka fram vågen också. Ramen är tung dock, troligen runt 1900 gram.

Av:
    ceel
    Redigerade spec-listan efter att ha lagt sista beställningen.

Det blev en SunRace-kassett, men 11-40 istället för 11-42. Det är en 32-taggare fram så lättaste växeln blir ändå lättare än vad dottern kommer behöva.
    Fyndade oxå ett par däck (Nobby Nic 2.35") på Happy Yardsale idag som får duga tills jag hittar något prisvärt som är avsevärt lättare.

Nu är det bara att vänta på DHL/PostMord. De senare har redan gjort ett fejkat leveransförsök igår. :)

Å visst f-n, färgen måste ju fortfarande införskaffas.. :)

Av:
    kogoyo
    Mina pojkar har 11-42t på sina 20". Först hade jag 32t fram (för det satt fast i vevpartiet), men bytte till 38t (o nytt vevparti) för den lättaste växeln de använde var 3an. Jag borde gått till 40t men fegade lite.

Av:
    Sixten Fors
    Min 10-åring har XT 40/28T fram och 11-36T bak med 26" hjul.

Av:
    xzbatt
    kogoyo skrev:
    Mina pojkar har 11-42t på sina 20". Först hade jag 32t fram (för det satt fast i vevpartiet), men bytte till 38t (o nytt vevparti) för den lättaste växeln de använde var 3an. Jag borde gått till 40t men fegade lite.

Det kan ju inte vara mycket till markfrigång med 20" och 42t kassett?
    Det måste ju vara bättre att köra en 11-36 med 32-36 klinga istället, eller ligger ni ofta och marchar 35-40km/h på 20" cyklar?

Med 32t klinga har du 30km/h på högsta växeln och 100rpm kadens, finns behovet för högre fart när det kommer till barn som cyklar 20"?

Av:
    kogoyo
    xzbatt skrev:
    kogoyo skrev:

Det kan ju inte vara mycket till markfrigång med 20" och 42t kassett?
    Det måste ju vara bättre att köra en 11-36 med 32-36 klinga istället, eller ligger ni ofta och marchar 35-40km/h på 20" cyklar?

Med 32t klinga har du 30km/h på högsta växeln och 100rpm kadens, finns behovet för högre fart när det kommer till barn som cyklar 20"?

Zee med radr. Bättre markfrigång än standard bv. Jepp, dom kan komma upp i 40 kmh (nerför) samtidigt som dom klarar allt i skog. D e inte heller en fråga om behov utan kapacitet.
    Marsch-hastighet ligger runt 25 på platten. Sammantaget bidrar d till fina utflykter utan att behöva tänka på distans. En dagsutflykt kan bli 30 km utan att någon blir trött. Eller bara 5 km.

Av:
    ceel
    Efter ännu ett framgångslöst besök till ett-ett-sex så kröp jag till korset och beställde färgen direkt från spray.bike.

Vad jag inte förstår är varför jag inte gjorde så direkt från början?
    Kanske var det så att sist jag kollade så levererade dom inte hit? Eller kan jag ha blivit avskräckt från att betala dubbelt så mycket för frakten som för färgen?

Nu blev det en rejäl beställning, så frakten var "obetydlig" i sammanhanget. :)
    Det går nästan alltid att kasta pengar på problem...

Av:
    jjjj
    Kollade också på att beställa direkt från spray.bike men frakten avskräckte, så blev en beställning av Montana spray i stället. Intrycket är att deras gold spray är riktigt bra, täcker otroligt bra, rinner inte och ger en bra yta. Finns också i över 200 färger.

https://hlstore.com

Av:
    ceel
    jjjj skrev:
    Kollade också på att beställa direkt från spray.bike men frakten avskräckte, så blev en beställning av Montana spray i stället. Intrycket är att deras gold spray är riktigt bra, täcker otroligt bra, rinner inte och ger en bra yta. Finns också i över 200 färger.

Intressant. Avsevärt billigare färg också. :)

Av:
    AlfaAlfa
    ceel skrev:
    jjjj skrev:

Intressant. Avsevärt billigare färg också. :)

Vill ni att färgen ska stanna kvar på ramen så kör ett lager 2k klarlack på slutet!

Då får ni en yta som motstår repor och rengöringsmedel!

Av:
    ceel
    Idag kom en till leverans och nu gick det (med lånesadel och pedaler) att sätta ihop den tillräckligt för att hon skulle kunna provsitta den.

Jag tycker den är rätt frän i sin "korall"-färg men det är ju inte jag som ska ha den.

IMG_20180505_164647.jpg

Bling bling!
    IMG_20180505_131951.jpg

Har även vägt en hög med saker så vikter kommer snart.

På måndag kommer troligtvis sista delarna så till veckan blir det lite test-cykling innan allt monteras ner igen för lackering så fort färgen kommer.

Edit: stavning
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-05-08 19:00 av ceel.

Av:
    jjjj
    Mycket snyggt! Ser ju mer signalorange ut än korall i färgen.

Snyggt baknav och kassett.

Här blir det den 12 delade Sunrace-kassetten, Gx eagle och samma Nx vevar som på eran. Frågan är dock om inte den 11 delade kassetten är snyggare än tolvan, mycket lättare i alla fall.

quote=ceel]
    Idag kom en till leverans och nu gick det (med lånesadel och pedaler) att sätta ihop den tillräckligt för att hon skulle kunna provsitta den.

Jag tycker den är rätt från i sin "korall"-färg men det är ju inte jag som ska ha den.

Bling bling!

Har även vägt en hög med saker så vikter kommer snart.

På måndag kommer troligtvis sista delarna så till veckan blir det lite test-cykling innan allt monteras ner igen för lackering så fort färgen kommer.[/quote]

Av:
    ceel
    De utlovade 24-grams greppen lämnade lite att önska.

Det började bra:
    IMG_20180505_120003.jpg

Men sen gick det utför:
    IMG_20180505_120038.jpg

För balansens skull så hamnar det tyngre greppet på vänster sida, som motvikt till växelreglaget. :)

Styret var trevligt nog lättare än de utlovade 200 grammen:
    IMG_20180505_120856.jpg
    (ber om ursäkt för rotationen)

Stammen skulle väga 100g i 80mm-utförande. Denna är 60mm:
    IMG_20180505_122100.jpg

Av:
    ceel
    Sunrace-kassetten vägde 11 gram mer än utlovat:
    IMG_20180505_121206.jpg

Och ja, jag nollställde vågen med plaströret på först. :)

Av:
    ceel
    Prime anger 1610g för hjulen:
    IMG_20180505_122241.jpg

IMG_20180505_122407.jpg

Dessa väger 1684g, men då ingår också tejp och adaptrar för 9/10mm axel.

Av:
    ceel
    Hjulaxlar:
    IMG_20180505_122450.jpg

Vanliga Conti-slangar:
    IMG_20180505_123318.jpg

Schwalbe är som vanligt konsekventa med vikten:
    IMG_20180505_122635.jpg

IMG_20180505_122652.jpg

Blir det lättaste fram. Båda är Nobby Nic 2.35" Evo, TL-ready, Snakeskin, Pacestar, och Cube-edition. Vad det sista gör för skillnad vete f-n, men dom ska ju sitta på en Cube nu så det blir väl "rätt" då. :)

Edit: dubbelbild
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-05-08 19:03 av ceel.

Av:
    ceel
    Ramen var angiven till 1820g:
    IMG_20180505_122901-01.jpeg

1885g inkl derailleur hanger är väl ändå inom felmarginalen.

Gaffeln var 11 gram lättare än tillverkarens angivna vikt:
    IMG_20180505_120557-01.jpeg

När röret kapas sen så sparas ju några gram till.

Ritchey påstod 195 gram:
    IMG_20180505_121856-01.jpeg

Jag har visserligen glömt att ta ur de små metallrören som agerar sadelrails under frakt, men jag tvivlar på att de väger 37g.

Av:
    ceel
    SRAM NX 155mm inkl 32-taggare sägs väga 680g:
    IMG_20180505_121621-01.jpeg

Men här hade dom rätt iaf (90g uppgett):
    IMG_20180505_121427-01.jpeg

Nej nu får det vara nog med viktnörderi för idag. :)

Av:
    ceel
    En rörkap fick mig närmare utlovad vikt:
    IMG_20180506_155858-01.jpeg

Av:
    ceel
    Gaffeln fick också möta rörkapen idag:
    IMG_20180506_162129-01.jpeg

Detta är inkl. crown race som inte satt på igår, men de som bankat på ett någon gång förstår nog också varför jag inte tog av den igen bara för att väga gaffeln :)

Av:
    ceel
    Ok, idag kom de sista delarna... trodde jag. Men jag kommer behöva beställa ett bleed kit ifall inte något av mina andra (tektro/shimano) passar. Den var väldig skillnad på bromsarna även om båda kom med lika lång slang.

Testbygget är nu klart iaf så nu får det testköras i veckan.

IMG_20180507_231620-01.jpeg

Med pedaler, tunga däck, slangar å en redig bromsslanghärva: 10.8 kg. Jag är väldigt nöjd. :)

Bonusbild på slanghärvan fram:
    IMG_20180507_231633-01.jpeg

Av:
    SalkinL
    Det är ändå ett gäng med kilo lättare än de flesta färdigbyggda cyklarna för barn :)

Av:
    rejser
    Tycker hon ska köra med slangarna så.

Av:
    ceel
    SalkinL skrev:
    Det är ändå ett gäng med kilo lättare än de flesta färdigbyggda cyklarna för barn :)

Mm, och med lättare däck och gucka ist för slang så finns det lite till att spara också.

En 26" från Trailcraft med XT-grupp väger ca 9.8 kg så det här känns faktiskt rätt bra för en 27,5" med tung ram.

Av:
    REO
    Nu skall ju jag inte ha cykeln men, det ser ut lite högt ut med "riser"styre, lite chopperstuk. Annars väldigt fin.

Av:
    ceel
    REO skrev:
    Nu skall ju jag inte ha cykeln men, det ser ut lite högt ut med "riser"styre, lite chopperstuk. Annars väldigt fin.

Det ser värre ut på helbilden än i verkligheten. Mobilkamera å perspektiv du vet. :)

Det är 20mm rise på styret och ser helt ok ut. Men visst, den är ju ingen landsvägsracer direkt. :)

Jag har 5-7mm som jag kan sänka styret med en annan top cap. Men då behöver jag mer spacers ovanpå för jag vill inte kapa gaffelröret mer (det ska ju passa på nästa ram också).

Av:
    ceel
    rejser skrev:
    Tycker hon ska köra med slangarna så.

Du har såklart rätt till din åsikt, även om den är fel. :)
    IMG_20180508_130720-01.jpeg

Av:
    ceel
    Magura hade samma luftnipplar som mitt Tektro-kit, så nu tar båda bromsarna lika bra, med samma reach och bite point.

Det var ganska mycket glädje under första provkörningen:
    IMG_20180508_170716-01.jpeg

Ikväll blir det skogstur...

Av:
    REO
    Cool!

Av:
    ceel
    Tiden går och går. Nu är den iaf lackad och dekalerna har kommit på.

IMG_20180605_210729-01.jpeg

Nu ska det på ett par lager med klarlack och sen blir det äntligen slutmontering. :)

Av:
    matt1as
    Det där köket och den där dottern känner jag ju igen

Av:
    ceel
    Lite mer blänk efter andra omgången klarlack...

IMG_20180606_205811-01.jpeg

Nu ska den få torka minst ett dygn innan slutmontering.

Av:
    kimkimano
    Kul tråd, har själv ett snarlikt bygge på gång med cube ram, dock till min fru som vill ha en kolfiber hoj.
    Hon är 156 lång,jag satsar också på en 13,5" Att dömma av ditt resultat så känns det som att det bör funka.

Av:
    ceel
    kimkimano skrev:
    Kul tråd, har själv ett snarlikt bygge på gång med cube ram, dock till min fru som vill ha en kolfiber hoj.
    Hon är 156 lång,jag satsar också på en 13,5" Att dömma av ditt resultat så känns det som att det bör funka.

Tack! Är det Access WLS GTC SL du tänkt bygga på då? Den ser ju ut att vara lite längre i framtriangeln så den blir nog perfekt för din fru. Ser fram emot din byggtråd!

Av:
    kimkimano
    Det är en Access WLS GTC Pro, den har ju inte den där böjen i framtrianglen.
    Jagar delar just nu för fullt, fått tag på en marzocchi gaffel än så länge.

Vill bygga med lite mindre main stream prylar :D

ceel skrev:
    kimkimano skrev:

Tack! Är det Access WLS GTC SL du tänkt bygga på då? Den ser ju ut att vara lite längre i framtriangeln så den blir nog perfekt för din fru. Ser fram emot din byggtråd!

Av:
    ceel
    kimkimano skrev:
    ceel skrev:
    kimkimano skrev:

Aha, ja SL å Pro verkar ju ha samma geometri.

Av:
    kimkimano
    ceel skrev:
    kimkimano skrev:
    ceel skrev:
    kimkimano skrev:

Aha, ja SL å Pro verkar ju ha samma geometri.

Ja så är det nog, främst färgen som skilljer. Fick tag på en billig donations hoj igår, så bygget börjar när som helst :)

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in