• Re: Köpråd Gravel/pendling

Av:
    Stumpy
    Har vajerdragna skivbromsar på crossen jag pendlar på och det funkar hur bra som helst. Det är dock lite skönare känsla i de hydrauliska som jag har på min andra cross. Att byta går loss på några tusen. https://www.bike24.com
  • Re: Köpråd Gravel/pendling.....Blev en lvg

Av:
    JockeS
    kört med vajerdraget alla vintrar på mina crossar jag haft och det har funkat bra på de flesta.
    En av hojjarna hade jag mer strul med, men löste det med Jagwire Elite Sealed brake kit... Efter det var problemet bortblåst.

Ofta är ju problemet att fukt/smuts tar sig in i höljet på bakbromsen.. Men ofta löser man det enkelt med en gummitätning (som ofta saknas på billigare modeller) som förhindrar att det ska komma in i höljet.

Kör just nu med TRPs semihyrauliska bromsar och det fungerar kalasbra med standardhölje/vajer.

Av:
    Lejon
    Ja, vajer funkar men känslan är sämre och justerandet mer frekvent än med hydrauliska (men när något pajar är det iofs mer lättmekat om man inte har vana vid att meka med hydrauliska bromsar).
    7500kr på cykeln du länkar till verkar riktigt bra, och hydrauliskt utrustad cx för den slanten lär du inte hitta. Tiagra -10 känns vettigt.

Av:
    Bonzo
    Det låter som om jag skulle kunna överleva med vajerbromsar alltså.
    Nu är bara frågan om den enda storleken som finns på lager skulle funka för mig? Jag är 186cm lång med någorlunda normala (nåja) proportioner. Enligt vissa guider ska jag ha 58cm, medans vissa andra säger 60cm. Vad blir egentligen effekten av en vägcykel som är på gränsen till att vara en storlek för liten? Att jag inte kommer ner i tempoställning ser jag som ett ickeproblem då jag endast tänkt använda cykeln till pendling i stadsmiljö. Jag ser det dessutom som en fördel om jag får en lite mer upprätt sittställning då jag till och från har lite problem med axlar och nacke.

Av:
    larsaw
    Nu är jag ingen ”lgv”-snubbe men lika lång som du, varav lite längre ben än normalt. Den Ridley CX jag hojade runt på var stl 58 och den var på snudd på för lång för mig, dock är Ridley kända för att vara ”stora i storleken”.
    Enl dina behov skulle jag helt klart gått på 58!

// Larsa

Av:
    mkallstrom
    En effekt av en mindre cykel att styret hamnar lägre, alltså tvärtemot vad du är ute efter. Nu såg ju iofs stack ut att vara rätt hög på den där modellen så det är kanske inget problem.

Av:
    Bonzo
    mkallstrom skrev:
    En effekt av en mindre cykel att styret hamnar lägre, alltså tvärtemot vad du är ute efter. Nu såg ju iofs stack ut att vara rätt hög på den där modellen så det är kanske inget problem.

Precis som du skriver såg jag att stacken var rätt hög. Jämför man t.ex. med Vitus Energie i samma strlk Nukeproof Digger i XL (59 cm) så har den 17mm resp. 14mm högre stack.

Fan också, nu fick jag syn på Kona Sutra till ungefär samma pengar. https://www.bikester.se

Plötsligt kändes Serious'en inte riktigt lika klockren, men Kona'n fanns inte i rätt storlek så jag kanske måste tvinga mig själv att glömma den. Man skulle ha en av varje så man slapp välja, men jag har redan 6 cyklar i garaget och vi är bara två i hushållet så jag behöver nog lägga band på mig.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-01-10 15:41 av Bonzo.

Av:
    Bonzo
    Fuck it. Nu är en Serious Grafix beställd. 7800:- inkl skärmar måste ändå anses vara rätt prisvärt.

Av:
    bluetail
    Kapar tillbaks den här tråden lite...

Nästan ett år senare är det EN grej jag inte riktigt gillar med min Vitus Zenium. Det är bockstyret.

Tycker jag kommer för långt ner när jag ska ner i bocken där jag är typ max 10% av tiden. Om det är för korta armar eller stor mage vet jag inte men tänkte om man kunde köra med bullhorns istället, utan att knasa upp cykelns egenskaper.

Eller, bara vända på styrstammen kanske?

Vad tror happy?

Av:
    Pfaff
    Kanske ett mer kompakt bockstyre och en kortare styrstam kan göra susen. Styren kommer i ganska många olika konfigurationer, vad sitter på nu?
    Byte till annan typ bli dyrt, du får då även byta broms-växelhandtag. Om du hittar nåt med samma vajerdrag som de befintliga handtagen...

-------------------------------------------------------------
    Långsam på korta sträckor!

Av:
    ooms
    Jag har aldrig förstått syftet med bullhornstyre, den positionen finns ju redan på ett bockstyre (hoodsen). Och bockstyret har ju dessutom fler positioner, så att byta till bullhornstyre känns som att byta ner sig; man blir bara av med saker men får inget i gengäld.

Av:
    Berk
    ooms skrev:
    Jag har aldrig förstått syftet med bullhornstyre, den positionen finns ju redan på ett bockstyre (hoodsen). Och bockstyret har ju dessutom fler positioner, så att byta till bullhornstyre känns som att byta ner sig; man blir bara av med saker men får inget i gengäld.

Man far ju looks i gengäld! Och kanske en promille mindre luftmotstånd av delarna som inte finns kvar.

Av:
    Salabaladala
    Pfaff skrev:
    Kanske ett mer kompakt bockstyre och en kortare styrstam kan göra susen. Styren kommer i ganska många olika konfigurationer, vad sitter på nu?
    Byte till annan typ bli dyrt, du får då även byta broms-växelhandtag. Om du hittar nåt med samma vajerdrag som de befintliga handtagen...

+1. Även en styrstam med större vinkel (vänd uppåt) skulle kunna vara nåt.

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Svårt att få vänner att träna med ifall det finns ett tjurhorn med i bilden.

Av:
    bluetail
    Tack för vettiga svar.

Looks är ju en spännande parameter i ekvationen när det gäller prylar. Har man det inte själv så köper man det på sina grejer :)

Hoodsen på nuvarande styret är ju min kompis så visst funkar det som det är. Tänkte nog mer om det fanns någon fördel med hornen, tex att man kom högre upp eller så.

Tror jag börjar med att kolla på en något kortare styrstam med större vinkel och utgår därifrån. Man vill ju inte riskera att skrämma bort eventuella träningsvänner heller.

Edit: Länk till hojen det handlar om...
    http://vitusbikes.com

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-03 10:48 av bluetail.

Av:
    d_anders
    Använder man nästan bara hoodsen så kan man hellre ha bullhornstyre:)
    Jag tycker personligen att man kan få till ett skönt grepp genom att linda hornen och det är svårt att sitta lika behagligt på hoodsen. Numera vill jag dock kunna byta position mellan hoods och bock och kör därför bockstyre.

Av:
    bluetail
    hmm...har cyklat lite till och nåt säger mig att testa en kortare styrstam när jag nu ändå lurar på att skaffa en med större vinkel uppåt... Har 110 mm idag och funderar på att gå ner till 70 mm och i värsta fall gå upp något om det behövs... Vad tror ni om det?

Tittar på denna:
    https://www.chainreactioncycles.com

vitus.jpg

Av:
    Salabaladala
    bluetail skrev:
    hmm...har cyklat lite till och nåt säger mig att testa en kortare styrstam när jag nu ändå lurar på att skaffa en med större vinkel uppåt... Har 110 mm idag och funderar på att gå ner till 70 mm och i värsta fall gå upp något om det behövs... Vad tror ni om det?

Tittar på denna:
    https://www.chainreactioncycles.com

Låter som ett ganska stort hopp, men bara du själv vet ju i slutändan vad som är skönt för dig. Kan tipsa om ringklocka och vit reflex fram eftersom det är lag på det.

Av:
    Rut-66
    Saxat från Transportstyrelsen:

"Belysning och reflexer krävs bara vid färd under mörker. Cykel som leds av gående eller vid färd dagtid omfattas inte av kraven."

Jag trodde själv att det var lag nuförtiden, men nu har jag plockat bort alla reflexer och cyklar ändå bara när det är ljust. :)
    Ringklocka måste däremot på.
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-05-16 15:53 av Rut-66.

Av:
    Stumpy
    Svårt att se på bilden, men du kanske kan vinkla upp styret en del för en bekvämare position både på reglagen och i bocken. Sittställningen är mycket en vane-/styrkesak också. Var beredd på att justera lite allt eftersom.

Av:
    bluetail
    Tack för input!
    Hör vad ni säger om ringklockan. Sätter väl dit den då... Men där går gränsen! :)

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in