• RR - Västerås 400km BRM (lång?)

Av:
    Jocke77
    Årets första brevet och min andra i livet fick bli Västerås 400km. Anledningen till att valet föll på den var att jag dels ville göra "kvalet" till UTU så tidigt som möjligt om något skulle strula och dels att jag, petert och chripers haft kontakt i förväg för att köra något ihop och petert föreslog sitt hemmalopp :-) Jag och chripers anlände på fredagen för en gemensam middag och på lördag morgon rullade vi till start ihop, tyvärr hade petert fått kasta in handduken redan innan start men det fanns två andra på plats så det fanns hopp om att kunna bli ett litet gäng. De andra var Rasmus och Anders, båda Västeråsare hemmahörande i CK Distans.

Vädret var strålande med stor sol och klarblå himmel när vi rullade iväg kl 06:15. Rasmus tog täten eftersom han hittade och vi rullade ut genom stan på cykelvägar, strax var vi ute på fantastiskt fina småvägar som skulle ta oss norrut till första stoppet i Österfärnebo. Rasmus tog täten och la ribban för dagen direkt med att hålla 35-40 km/h, det tog inte många minuter innan Anders hade släppt och strax efter det undrade chripers om vi inte skulle sänka tempot lite. Jag höll med om att det inte verkade som en rimlig fart för 400km och vi slog av...
    Efter 20 min fick jag punktering och vi tre stannade när jag lagade, Anders hann ikapp och förbi under den tiden. När punkan var lagad fortsatte vi i ett skönt tempo och hann snart upp Anders, vi slog av lite så han kunde lägga sig på rulle och så fortsatte vi beta av mil efter mil i ett skönt tempo. Efter ca 80km behövdes det ett stopp för uträttande av behov och Anders sa då att han skulle fortsätta ensam då han hela tiden låg lite över vad som var bekvämt för honom, vi sa lycka till och skildes åt för resten av turen.

Milen rullade på och vi betade av stoppen Österfärnebo 112km, Sandviken 155km snabbt men utan stress. Efter Sandviken var det en lite längre sträcka till St Skedvi 230km, bitvis på lite större väg och mestadels i motvind. Här hade jag en rejäl svacka men som tur var hade vi Rasmus som ångade på som ett godståg, när han drog gick det alltid 2-3 km/h snabbare än när jag och chripers var framme och dragjobbet fördelades så att Rasmus tog 50% och vi andra 25% var. Något alla verkade nöjda med :-) Väl framme i St Skedvi intogs lunch i solskenet och vi passade på att torka lite kläder och ladda gps:er.

Efter St Skedvi började det kännas betydligt bättre för min del och då vi vände söderut fick vi också medvind. Farten var ganska hög men väldigt behaglig och vi passerade Norberg 280km, Ramnäs 320km och sista stoppet i Köping 362km. Precis som innan var det ren cykelpropaganda, strålande väder på superfina vägar. Det enda smolket i bägaren var att mitt (troligtvis) växelreglage gick sönder tvärt efter 290km och jag kunde inte växla bak. Justerade in kedjan på en växel som passade bra för ca 35km/h och sedan blev det den växeln resten av rundan, kunde iaf växla fram så jag hade två växlar :-) Som tur var det inga större backar så det påverkade inte så mycket.

Sista stoppet i Köping gjordes på Max där vi också köpte lite fika, jag tog en chokladshake som var ett välkommet avbrott mot det som intagits tidigare under rundan. Sista biten hem var med råge snabbaste sträckan för dagen, fikat, hemlängtan, lätt medvind och en fantastisk skymning hjälpte nog till...och så Rasmus :-) Vi sladdade in Shell Rocklunda 21:16...15:01h efter starten, cyklad tid landade på ca 12:40h. 2:20h i stopptid är rätt långt men det var aldrig en ambition att hålla ner den. Summa summarum en galet bra dag i sadeln och en av de bättre rundorna jag gjort i Sverige. Får tacka chripers och Rasmus som hjälpte till att göra den så bra, hade inte varit lika roligt att cykla den själv. Hoppas att Anders hade lika kul som vi, är djupt imponerad av att han gjorde rundan ensam.

IMG_5247.JPG
    IMG_5251.JPG
    IMG_5257.JPG
    IMG_5270.JPG
    IMG_5276.JPG
    IMG_5279.JPG
    IMG_5282.JPG
    IMG_5289.JPG
    IMG_5294.JPG
    IMG_5299.JPG
    Redigerad 3 gång(er). Senaste ändring 2018-05-06 21:07 av Jocke77.

• Re: RR - Västerås 400km BRM (lång?)

Av:
    Hasse#7
    Vad kul! Bra skrivet och bra cyklat. Ruggig fart.

Av:
    JLarsson
    Hoppsan! Vilken fart, snyggt jobbat.

_______
    aliekatapult

Av:
    chripers
    En bra skriven RR Jocke!
    Det här var min första brevet och det gick lite snabbare än vad jag förväntat mig.
    Hade en kanondag i sadeln förutom mellan km320-360 där jag inte gjorde så stor nytta i dragjobbet.
    Men Rasmus och Jocke lät mig snällt stå över några förningar.
    Efter stoppet i Köping så vaknade benen igen och jag kunde avsluta med en positiv känsla.

Nu när kvalet till UTU är klart så ser jag med respekt fram emot 21 juli.

Tack till Jocke, Rasmus, Anders och CK Distans för en fin runda!

61EFBCBE-24CB-446A-BDB2-C10ECB9C6301.jpeg
    94121AD3-9E2C-497F-890B-A5623D5908B6.jpeg

Christian Persson

0F4D6969-4133-46A7-8BE3-605407F7BD85.jpeg

Av:
    Jeppe_E
    Härligt trampat. 15h är inte fy skam. Fina bilder, rycker lite i benen :)

Man kan inte använda sig av media om man vill förstå världen. - Hans Rosling

Av:
    Fjärdebrunn
    Bra jobbat!
    Håller med 15 timmar är bra.

Lycka till på UTU

Av:
    IngvarW
    Bra snitt, ses på UTU!

Av:
    NickPick
    Hatten av. Vilka maskiner!

Av:
    desmo
    Bra kört!
    Jag har kört några breveter med Rasmus och han är monster-stark!

Av:
    Kupa
    Rasmus är ett monster! Jag känner honom i världen utanför happy (finns han ens här?).

Av:
    Jocke77
    Tack alla...är ju i princip helt i rando-världen så har inget att jämföra med vad det gäller tider. Kul var det iaf :-D

Kupa - Frågade inte Rasmus rakt ut om han finns på Happy men det verkade inte så när jag och chripers pratade om olika trådar.

Av:
    jonas-ni
    Att ni haft en kalasrunda var lätt att se, ni verkade piggare i mål än vid starten, inte helt vanligt på 40-milare.

Av:
    Petert
    Jättefin RR och en avundsvärd dag i sadeln.
    Jag tycker det verkar som att UTU kan bli en fest, kanske rentav en fartfest.

Av:
    spiken67
    Tack för draghjälpen den lilla det blev.
    Bra skrivet, kan bara hålla med, det var en underbar dag, visst kan det vara motigt ibland, jag fick energitorsk före St:skedvi så det var några tuffa km, den vanliga missen att äta för mycket så man inte kommer igång på en stund, när ska jag lära mig?
    Jag satte upp ett mål att köra på 20 timmar och det klarades med 7 minuters marginal.
    Jag ska jobba på det där med farten till UTU men jag prioriterar upplevelsen där ute före tid.
    En kul länk https://labs.strava.com
    20180505_202037.jpg
    20180505_213856.jpg
    20180506_024300.jpg
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-05-08 09:56 av spiken67.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KALENDER