• Knack ljud från rockshox recon?

Av:
    Diezeldanx
    Hej, har en rockshox recon silver rl. Efter gårdagens runda så märkte jag idag att det hörs ett knackljud när man når en viss punkt i fjäderlängden (kanske 30%). Min cykel är relativt ny, endast 1-2 månader gammal så det är inte att något är slitet. Prestandan påverkas inte förutom att man känner av knacket.
    Ska jag bara köra på eller riskerar jag att förstöra något? Försvinner det med tiden?
    Skulle gärna vilja veta om någon har upplevt detta förut.

Ha det bra!
  • Re: Knack ljud från rockshox recon?

Av:
    Sixten Fors
    Inget jag känner igen. Kan du lokalisera ljudet? Krona, axel, höger eller vänster ben? Det kommer inte från bromsok eller en bromsskiva som inte är adekvat årdragen? Styrlager? Ibland kommer ljud från ställen som man inte omedelbart tänkte på.

Av:
    Diezeldanx
    Ok, Har uteslutit nav och headset genom att ta av hjulet, sätta gaffeln på en bit mjuk plast och trycka ner på kronan. Så det är inte något sånt det handlar om. Det finns inga skador på innerbenen, så det kanske är någon ventil det är fel på? Skulle inte tro att det är dämparbenet utan jag satsar på att det är fjäderbenet det kommer ifrån, eftersom att det inte ändras om jag ändrar på compression vredet.
    Är det normalt att hoppet från ett snäpp i compression vredet är stort och dämparen nästan låses helt medans snäppen innan och efter det snäppet inte ändras mycket alls?

Av:
    Sixten Fors
    Diezeldanx skrev:
    Ok, Har uteslutit nav och headset genom att ta av hjulet, sätta gaffeln på en bit mjuk plast och trycka ner på kronan. Så det är inte något sånt det handlar om. Det finns inga skador på innerbenen, så det kanske är någon ventil det är fel på? Skulle inte tro att det är dämparbenet utan jag satsar på att det är fjäderbenet det kommer ifrån, eftersom att det inte ändras om jag ändrar på compression vredet.
    Är det normalt att hoppet från ett snäpp i compression vredet är stort och dämparen nästan låses helt medans snäppen innan och efter det snäppet inte ändras mycket alls?

Bra att du isolerat ljudet. Vet inte om det kan ha något att göra med utjämning av luft mellan positiv och negativ del av luftkammaren, har hört att den del nya gafflar kan ha för mycket fett som kleggat igen mekanismen, eller något i den stilen (minns inte riktigt). Det är enkelt att plocka ner fjäderbenet utan att det blir stökigt. All jobbig olja finns i höger dämparkrets och den behöver du inte röra. Oljan i underbenen och smörjning av luftdämparen är enklare att hantera. Att plocka isär gaffeln (underben + vänster övre ben), göra rent och smörja upp är en bra idé som du ändå måste lära dig att hantera, service som bör göras ett par ggr per år. Finns bra manualer att ladda ner från Sram/RS.

Ang dämpning, verkar som att det är 2 lägen av kompressionsdämpning i ditt vred: öppet - nästan låst. Så är det även på mina Recon Gold RL och Reba RL med remote. Andra gafflar kan ha annan funktion. Min Pike t.ex. har tre lägen och dessutom finjustering av LSC i öppna läget.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KALENDER