• Nya hjul till Camber?

Av:
    PSJ
    Hej alla glada.
    Har en Spacialized Camber Comp som jag tänkte byta hjuluppsättning på som en liten fin present till mig själv.
    När jag började kolla på vad som kan vara vettigt verkar det landa på Roval Traverse 29 som är ganska bra allround. Den går inte sönder i skogen och verkar vara stabil.
    Det finns ju lättare hjul men kanske inte passar superbra i singeltrack?

Vad har ni för erfarenheter? Vilka hjul skulle ni tittat närmare på?
  • Re: Nya hjul till Camber?

Av:
    Jimel
    Hope såklart.

_________
    Maglia nera
    lovenborn.se

Av:
    Madzor
    Roval Traverse 29 är väl standardhjulen på en camber comp/carbon comp
    De är väl helt ok men lite tunga och brukar ge med sig om man är fullvuxen, själv kompletterade jag med ett par Roval Carbon och ett par DT350/XM481.

Av:
    PSJ
    Nja det är någon form av Traverse som ingår men de är både tyngre och klenare än dessa (enligt säljare).

https://rovalcomponents.com

Av:
    NickPick
    Det är väl inte "fattie" som ingår. De som satt på min 2016 vägde runt 2.1kg vill jag minnas!

Av:
    Sixten Fors
    Det verkar oklart vad du har för hjul och vilka Rovalhjul du tittar på att köpa, samt vad de nya hjulen består av, väger och kostar.

Hjulen du länkar till ovan är inte så tunga. Beroende på att de har få och klena ekrar, DT Revolution 2.0/1.5, 24 st fram och 28 st bak. Naven är DT360. Vilket är ungefär samma sak som DT370, alltså ett 3-pawl nav och inte Star Ratchet som de finare DT350 och DT240s naven.

Alltså: Trista nav. Få och tunna ekrar för att hålla nere katalogvikten. Säkert helt ok 29 mm aluminiumfälgar. Runt 6000 kr. Sådär va?

Jag hade hellre köpt originalet för samma eller färre pengar. DT Swiss Star Ratchet nav som DT240s SP IS eller DT350 SP IS, DT XM481 30 mm fälgar, ekrar efter vikt på cyklist (t.ex. DT Comp Race 2.0/1.6 för lättare cyklist eller DT Comp 2.0/1.8 för tyngre cyklist).
    http://www.wheelproject.com
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-05-17 17:40 av Sixten Fors.

Av:
    PSJ
    Tack för mycket bra svar Sixten!

I dagsläget sitter alltså "medskickshjul" á ca 2,1 kg.
    Det hjulet jag länkade till är den jag är sugen på och undrar om det är rätt val.

Sixtens hjul ser däremot väldigt trevliga ut! ska titta lite närmare på dom. Finns det någon snabb och enkel förklaring på skillnaden förutom det uppenbara, namn och utseende?

Av:
    Sixten Fors
    PSJ skrev:
    Sixtens hjul ser däremot väldigt trevliga ut! ska titta lite närmare på dom. Finns det någon snabb och enkel förklaring på skillnaden förutom det uppenbara, namn och utseende?
    Förklaring av vad?

Frågor:
    Vilka axlar har du fram och bak?
    xD eller HG body?
    Vad väger du?
    Hur cyklar du, alltså användningsområde?
    Vilka däck tänkte du använda, bredd och typ (xc-racedäck, stigdäck, downhilldäck)?

Av:
    PSJ
    Jomen är inte lika insatt som dig så vet inte skillnaden mellan 350 nav och 240 nav.

Jag har 100/142 nav.
    Har Sram 11-del så borde vara HG-body
    väger 88kg
    Det blir främst singeltrack men även lite xc ibland, främst när man ställer upp i något motionslopp men vill fokusera mer på skog.
    Jag väljer specialized fasttrack fram och renegade bak när det är tort och man har kört lite lättare pass, men brukar byta till maxxis HR II när det förväntas bli lite tuffare. Kör slanglöst.

Av:
    marr
    PSJ skrev:
    Jomen är inte lika insatt som dig så vet inte skillnaden mellan 350 nav och 240 nav.

Jag har 100/142 nav.
    väger 88kg
    Det blir främst singeltrack men även lite xc ibland, främst när man ställer upp i något motionslopp men vill fokusera mer på skog.
    Jag väljer specialized fasttrack fram och renegade bak när det är tort och man har kört lite lättare pass, men brukar byta till maxxis HR II när det förväntas bli lite tuffare. Kör slanglöst.

Sram 11delat är troligen men inte garanterar xd body.

Av:
    PSJ
    marr skrev:
    PSJ skrev:

Jag har 100/142 nav.
    väger 88kg

Sram 11delat är troligen men inte garanterar xd body.

Kollade och du har helt rätt, det är xd!

Av:
    Sixten Fors
    PSJ skrev:
    En uppsättning DT 240s nav är 30-35 gram lättare än DT350 och ca 1500 kr dyrare. Helt oförsvarbar prisskillnad. DT350 SP IS med xD body är skitbra köp.
    171203_Nav100.jpg
    171203_Nav142.jpg
    Hjul9.png

Av:
    PSJ
    Aha, förstår.
    Vad tror ni om denna kombo? Stark nog trotts aningen smalare fälg?

Av:
    Sixten Fors
    PSJ skrev:
    Aha, förstår.
    Vad tror ni om denna kombo? Stark nog trotts aningen smalare fälg?
    Om 25 mm fälg skulle jag absolut välja XR391 framför XM421. Se vikter ovan.
    Styrkan på fälgen är inget större problem mellan 25 och 30 mm. Skillnaden är att däcken blir "snyggare" och 1,5-2 mm bredare på en 30 mm fälg, alltså större volym och bättre grepp/komfort.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-05-17 21:25 av Sixten Fors.

Av:
    PSJ
    Super!
    Riktigt sugen på den här uppsättningen.

Låter lite som att 25mm är något mellanting som är ganska vettigt.

Är det något annat som man måste tänka på?

Av:
    Jimel
    PSJ skrev:
    Super!

25mm är nog lägsta man ska ha.

_________
    Maglia nera
    lovenborn.se

Av:
    NickPick
    Bytte från 29 till 23 på min camber utan att känna skillnad. Originalhjulen fick jag för övrigt rikta efter 4 mil :x

Av:
    wenna
    Kan vara värt att kolla upp vad det är för bredd bak?
    142, 142+ eller boost 148

Bara döda fiskar som flyter med strömmen!

Av:
    PSJ
    wenna skrev:

Mätte befintligt nav och den är 142.
    Vad innebär 142+?

Av:
    wenna
    PSJ skrev:
    wenna skrev:

Mätte befintligt nav och den är 142.
    Vad innebär 142+?

Något Specialized pysslade med några år

Bara döda fiskar som flyter med strömmen!

142+.gif

Av:
    PSJ
    FRONT HUB Specialized disc, alloy, sealed cartridge bearings,15x100mm thru-axle, 24h
    REAR HUB Specialized disc, alloy, sealed cartridge bearings,12x142mm thru-axle, 28h

inget + där inte :)

Däremot är original 29mm innerbredd.

FRONT HUB Specialized disc, alloy, sealed cartridge bearings,15x100mm thru-axle, 24h
    REAR HUB Specialized disc, alloy, sealed cartridge bearings,12x142mm thru-axle, 28h
    SPOKES DT Swiss Industry, stainless, 3x, 2.0""
    RIMS Roval Traverse 29, hookless alloy, 29mm inner width, 24/28h, tubeless ready
    FRONT TIRE Purgatory, Control casing, 29x2.3"", 60TPI, Aramid folding bead, 2Bliss Ready
    REAR TIRE Ground Control, Control casing, 29x2.3"", 60TPI, Aramid folding bead, 2Bliss Ready

Av:
    PSJ
    NickPick skrev:
    Bytte från 29 till 23 på min camber utan att känna skillnad. Originalhjulen fick jag för övrigt rikta efter 4 mil :x

Vad kör du för typ av cykling? cx?
    Vilka hjul valde du?

Av:
    Sixten Fors
    PSJ skrev:
    Super!
    25 mm är som sagt ingen mellanting, det är det absolut smalaste man får köpa till en MTB år 2018 :)

XR391 25 mm är ju betydligt lättare än XM481 30 mm, skiljer 170 gram på ett hjulset. Funkar bra för XC race med 2,2-2,25" däck. Mindre bra med 25 mm om det är stigåka med 2,35-2,5" däck, då hade jag valt 30 mm utan att tveka en sekund.

I övrigt är det svinbra hjul och rätt pris.

Ekrar. Jag skulle välja Sapim D-Light 2,0/1,65 mm, smartaste alternativet av de som finns att välja i listan. DT Revo 2,0/1,5 mm känns lite mesigt klent i sammanhanget.

Av:
    ejma
    Från 2016 har väl både Camber och Stumpjumper IB 29 mm som standard?

Av:
    PSJ
    Tack för all hjälp. Nya hjul är på ingång.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in