• Vaxa kedjan ?? ?

Av:
    Montana78
    Alla ni som vaxar era kedjor..
    Vart köper ni vaxen och hur vaxar ni in eran kedja?
    ???
  • Re: Vaxa kedjan ?? ?

Av:
    Atlas
    Jag har aldrig träffat någon (inklusive mig själv) som gjort annat än prövat och sedan förkastat vax för kedjan. Vaxet försvinner där det slits bort och stannar där det inte slits. Så man får en kedja som är torr där den skall vara smord och tvärtom.

Men det kanske finns någon magisk metod som jag inte känner till? Men som sagt.... jag vet heller ingen annan som har magiska kunskaper i ämnet mer än de som precis har börjat prova och som vet att vax, det är fan bäst i hela världen :)

-------------------------------------------------------

För övrigt anser jag att Karthago bör förgöras

Av:
    Raggamuffin
    Beror nog på om man menar gamla sättet att vaxa eller de nya "vaxen" som t ex https://www.mantel.com

// Muffin

Av:
    scottmtb
    Paraffinvax funkar fantastiskt bra så länge det är hyfsat torrt , annars en hel del jobb att förnya vaxet

/s

Av:
    ooms
    Raggamuffin skrev:
    Beror nog på om man menar gamla sättet att vaxa eller de nya "vaxen" som t ex https://www.mantel.com
    +1
    Jag har börjat köra Squirt i år, och denna kanontorra vår har det funkat jättebra. Drivlinan är renare och tyst. Har lagt på nytt var 30e mil ungefär.

Av:
    fhloston
    ooms skrev:
    Raggamuffin skrev:
    +1
    Jag har börjat köra Squirt i år, och denna kanontorra vår har det funkat jättebra. Drivlinan är renare och tyst. Har lagt på nytt var 30e mil ungefär.

+1

Jag har kört Squirt på alla cyklar i knappt två år. Även om det är ett smörjmedel för torra förhållanden, så tycker jag att det funkar hyfsat även på pendlarcykeln på vintern. Då kör jag tills det låter, och droppar på två varv.

----------------------------------------------------------------------
    It's rainy weather, whether the wether likes it or not.

Av:
    Börne
    Squirt här också fungerar kanon!

Av:
    Cykeln00ben
    Hur rengör ni 'modern-vaxare' kedjan?

Av:
    ooms
    Cykeln00ben skrev:
    Själva grejen är att det behövs oftast inte! Det fastnar ingen skit i vaxet!
    Men jag brukar torka av med trasa innan jag lägger på nytt.

Av:
    Jensen
    Cykeln00ben skrev:

Varmt vatten?

===I Speed kills, but you get there faster I===

Av:
    NickPick
    Är det bara jag som tycker Squirt är "ok"? Jag vet att dom pushar hårt med sponsring / exponering i Sverige, men på mina mtb håller kedjan sig tyst max 8 mil grus / asfalt. Vid blött väder är den såklart inte bäst.

Svårt vad man ska ha.

Ska tilläggas att jag hatar att åka med missljud I drivlinan, det gör andra så bra :D

Av:
    Rattnalle
    Efter att drivlinan fått några smällar är den ändå aldrig tyst igen..

Jag har kört squirt sen 2014. Blir wet lube de blötaste månaderna om året och på pendlaren men att bara cykla en stund i regn är inget problem med squirt tycker jag.

Innehåll: åsikter.
    Inlägget kan innehålla spår av fakta.

Av:
    Klavikel
    Att folk aldrig kan lära sig.

Denna är det enda ni behöver använda (året runt)
    Byt till den och var nöjda resten av cykellivet. Har själv kört med den i säkert 7-8 år, troligen mer.

FLGW.jpg

Klavikel A.K.A Martin
    Jobbigt uppför? - Härligt utför!

Av:
    Oskar
    Klavikel skrev:
    Att folk aldrig kan lära sig.

Denna är det enda ni behöver använda (året runt)
    Byt till den och var nöjda resten av cykellivet. Har själv kört med den i säkert 7-8 år, troligen mer.

Tänk om det kommit nya bättre grejer de senaste 7-8 åren...

Av:
    Klavikel
    Yeah right.
    Kanske ett Über-nano-keramiskt-laser-super-vax utvecklat av hemliga forskare i ett topphemligt underground-space-lab i Tyskland

Klavikel A.K.A Martin

Av:
    Oskar
    Tanken svindlar... :-)

Av:
    MickeMud
    Kör med rak 50 olja mixat med rejäl skvätt förtunning i en gammal cykelkedjeburk med sprutpip.
    Den blir tunnt som vatten, tränger in bra och när förtunningen dunstat blir det kvar en relativt tjock kletig olja där den behövs.

Av:
    Henrik_E
    Klavikels tips är toppen för folk som gillar smutsig drivlina.

Av:
    Mycketvillhamer
    Kör squirt nu och kan hålla med om att nu när det är torrt är det super. Körde muc-offs wet innan och har aldrig varit med om maken till skitsamlare. Körde innan dess Finsih line wet enligt Klavinkelmetod (året runt/alla cyklar) men det samlar rätt mycket gegga och är svårt att få rent, dock inte alls på samma nivå som muc-off.

Av:
    Klavikel
    Henrik, har du ens använt Finish Line Wet??
    Känner inte igen det du talar om, däremot är den toppen för folk som vill ha en drivlina som mår bra och bara funkar.

Håller med om att Muc-Off Wet är en katastrof, det satt alltså stora kakor med smuts kring jockey wheels och kedjeringen... Kommer aldrig att använda det igen.

Klavikel A.K.A Martin

Av:
    eketjall
    Var är bilderna på alla blänkande drivlinor med information om smörj och förhållanden och cyklade kilometer sedan rengöring?

Av:
    Klavikel
    Ok, det jag gillar med Finish Line Wet.

* Håller bra, smörjer iofs efter "varje" runda. Citationstecken eftersom man någon gång slavar, men då har den hållt bra.
    * Funkar året runt, torrt, dammigt, varmt, kallt, regnigt, snöslask, pudersnö etc. spelar ingen roll
    * Lagom tjockt, du kan lägga en droppe på varje länk utan, att det som med många andra oljor, rinner av (bra om man har cykeln i lägenheten)
    * Billigare än många andra oljor
    * Infärgad så man ser var man lade sista droppen när man bakåtvevar för att applicera
    * Tyst drivlina

Jag håller inte riktigt med om att den är samlar så värst mkt smuts eller gegga.
    Och då gör jag ändå bara ren min drivlina kanske 3-4 ggr./år eller så. Använder avfettning kanske 1-2 gånger varje år om jag får för mig att ta av kassett för att kanske rikta hjul eller kanske byter nåt i drivlinan.
    Enda jag gör normalt sett är att jag spolar av hojen med trädgårdsslangen och sedan så får den stå och torkat till 1 timma sen på med oljan.

Smutsig? Näe
    Kan man få olja o smuts på fingrarna eller finskjortan? Ja.

Men det får man ju ändå av allt som kan sägas ha en smöjande effekt. Så säg den oljan som funkar "bättre"

Klavikel A.K.A Martin

Av:
    Mycketvillhamer
    Klavikel skrev:

* Håller bra, smörjer iofs efter "varje" runda. Citationstecken eftersom man någon gång slavar, men då har den hållt bra.
    * Funkar året runt, torrt, dammigt, varmt, kallt, regnigt, snöslask, pudersnö etc. spelar ingen roll
    * Lagom tjockt, du kan lägga en droppe på varje länk utan, att det som med många andra oljor, rinner av (bra om man har cykeln i lägenheten)
    * Infärgad så man ser var man lade sista droppen när man bakåtvevar för att applicera
    * Tyst drivlina

Jag håller inte riktigt med om att den är samlar så värst mkt smuts eller gegga.
    Och då gör jag ändå bara ren min drivlina kanske 3-4 ggr./år eller så. Använder avfettning kanske 1-2 gånger varje år om jag får för mig att ta av kassett för att kanske rikta hjul eller kanske byter nåt i drivlinan.
    Enda jag gör normalt sett är att jag spolar av hojen med trädgårdsslangen och sedan så får den stå och torkat till 1 timma sen på med oljan.

Smutsig? Näe

Men det får man ju ändå av allt som kan sägas ha en smöjande effekt. Så säg den oljan som funkar "bättre"

På räsern funkar det fint, visst blir det en liten sorgekant på klingan och efterhand lite gegg på jockeytrissorna, men det är klart hanterbart, som sagt inte alls samma kakor som med muc-off. Men när man kör med MTB eller gravel på torra grusvägar eller stigar sätter det sig sand/fint grus i klegget som ger lite knastrande. Det har jag faktiskt sluppit helt med Squirt. Ska ju finnas någon Squirt för våta förhållanden med, men den har jag inte testat och hittar inget om den på Squirts sida.

Av:
    rillesvanberg
    Jag kör både Mtb, räser, cx, tempo allt med Vaxade kedjor.
    Jag köper Blockljus med 100% parrafin på Ica Maxi och kokar i.
    Har provat med olja i också men bara negativa resultat av detta.

Kokade kedjan på mtb i Oktober. Nästa gång i Januari. Nästa gång i mars.
    Och jag har då använt den några ggr i veckan. Tvättar Inte med tvättmedel utan bara vatten.

Jag tvättar kedjorna i Ultraljudstvätt så att dom är kliniskt rena mellan varje gång jag kokar dom och sedan får dom ligga en timme i Vaxet.

Mina kedjor/trissor/Drev är rena och fina. Inga avlagringar som man får när man har olja i. Då försvinner iden med torrt smörjmedel.

Av:
    Mycketvillhamer
    Mycketvillhamer skrev:
    Klavikel skrev:

* Tyst drivlina

Smutsig? Näe

På räsern funkar det fint, visst blir det en liten sorgekant på klingan och efterhand lite gegg på jockeytrissorna, men det är klart hanterbart, som sagt inte alls samma kakor som med muc-off. Men när man kör med MTB eller gravel på torra grusvägar eller stigar sätter det sig sand/fint grus i klegget som ger lite knastrande. Det har jag faktiskt sluppit helt med Squirt. Ska ju finnas någon Squirt för våta förhållanden med, men den har jag inte testat och hittar inget om den på Squirts sida.

Blandade ihop det med att det finns en low temp version...

http://squirtlube.com.dedi603.jnb1.host-h.net

Av:
    NickPick
    Dem går lika bra på sommaren som vintern iaf :) säkert tvärt om också...

Finish line gröna verkar vara poppis hos ultracyklister.

Av:
    pointern
    http://rexskiwax.com
    Klart bästa som jag provat.

Av:
    Wiciman
    pointern skrev:

Intressant, var handlar du denna billigast ifrån?

Av:
    Rattnalle
    pointern skrev:
    Högfluorerad lät ju sådär kul iofs.

Av:
    ooms
    Rattnalle skrev:
    pointern skrev:
    Högfluorerad lät ju sådär kul iofs.
    Ska man ha högflour-paraffin på kedjan nu också? Snart dags för fluorpulver också?

Av:
    Tommi87
    Har ingen favorit kedjesmörja, kör med det jag kommer över så länge det inte är klisterolja.
    Satsar mer på att hålla kedjan fri från smuts, smörjer innan varje tur och torkar därefter med en trasa.
    Spelar ju ingen roll vad man har på kedjan om den ser ut som en gummisnodd med grus...

Av:
    qma
    Jag gillar Muc Off Bio Dry - deras vaxbaserade dry lube utan PTFE. Torka + smörj + torka med trasa innan varje tur så blir inget skitigt, men det gäller nog de flesta dry lube. Pluspoäng för galen godisdoft. Funkar även några timmar i skogen när det regnar.

Av:
    Bengt-re
    pointern skrev:

Du kan ju för tusan inte köra med PTFE på kedjan!? Kör du med DDT för att jaga mygg och eternitplattor på taket?

PTFE är inte ok.

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    Luktapåblommorna
    Bengt-re skrev:
    pointern skrev:

Du kan ju för tusan inte köra med PTFE på kedjan!? Kör du med DDT för att jaga mygg och eternitplattor på taket?

PTFE är inte ok.

Fast måste vara bättre att ha det på kedjan än under skidorna...

Av:
    Bengt-re
    Luktapåblommorna skrev:
    Bengt-re skrev:
    pointern skrev:

PTFE är inte ok.

Fast måste vara bättre att ha det på kedjan än under skidorna...

Ja. Det är förbjudet (har ett slutdatum iaf) på skidor. Tack och lov. Snart nog blir det nog förbjudet även som smörjmedel.

http://greensciencepolicy.org

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    ForesterGuy
    Bengt-re skrev:
    pointern skrev:

PTFE är inte ok.

Jag har faktiskt eternitplattor på två av mina tak, mot myggen använder jag permethrin.

Av:
    Kristoffer
    Kört Squirt de senaste åren enligt modellen rengör, vaxa, cykla lite, vaxa igen, cykla mycket.
    Kör så på alla cyklar (nästan) inklusive pendlaren.
    Har i år gått mot Smoove som verkar vara ännu bättre..

Allt är på riktigt.

Av:
    DRQ96
    Muc-Off Ceramic Dry Lube funkar bra.

Muc-Off Wet lube är kass

Av:
    ForesterGuy
    Old school:
    https://www.putoline.com
    70051.png

Av:
    Rattnalle
    Bengt-re skrev:
    pointern skrev:

PTFE är inte ok.
    Befintlig eternit som ligger stilla på taket är väl inget större problem? Det är väl först när man börjar riva i det problem uppstår.

Av:
    Henrik_E
    Klavikel skrev:
    Känner inte igen det du talar om, däremot är den toppen för folk som vill ha en drivlina som mår bra och bara funkar.

Håller med om att Muc-Off Wet är en katastrof, det satt alltså stora kakor med smuts kring jockey wheels och kedjeringen... Kommer aldrig att använda det igen.
    Självklart har jag använt det, kör med det vintertid på pendlaren och det är en smutsmagnet jämfört med de vaxade kedjorna jag kör med på mina fincyklar.

Av:
    Fjärdebrunn
    Ser en brist i system där kedjan måste tas av för smörjning.

Av:
    ooms
    Fjärdebrunn skrev:
    Ser en brist i system där kedjan måste tas av för smörjning.
    Det är väl just det problemet som Squirt och andra moderna vaxbaserade smörjmedel löst.

Av:
    NickPick
    Henrik_E skrev:
    Klavikel skrev:

Självklart har jag använt det, kör med det vintertid på pendlaren och det är en smutsmagnet jämfört med de vaxade kedjorna jag kör med på mina fincyklar.
    Varför kör du inte Squirt på fincyklarna då?
    Asfaltscykling till och från jobbet i torrt så går det strax över 10 mil innan jag får dra på en sträng igen.
    Det är hatkärlek. Väldigt enkelt att hålla på med men jag menar ju själv att det har sina brister.
    Ganska billigt också.

Av:
    JockeS
    Jag körde med Squirt på mina kedjor förra året, funkade OK men var inte helt nöjd med vad jag upptäckte efter första turen i våras efter att plockat fram hojjen ur vinterdvalan.
    Tyckte att växlarna inte riktigt lirade som dom skulle och något gick lite trögt.
    Och när jag kom tillbaka till garaget och började skruva så märkte jag att kedjan var lite väl klistrig.

Tog kontakt med Squirt som även fick bilden, och dom hade aldrig varit med om något liknande.
    Detta skulle enbart kunna hända om cykeln förvarats i väldigt kalla miljöer eller om man blandat den med någon annan kedjevax/olja.
    Så dom kliar sig lite i huvudet. :)

image1.jpeg

Notis: Kedjan rengjordes med bensin när jag fick den för att få bort all tänkbar smörja från fabrik, så den var helt ren när jag applicerade Squirten för första gången på kedjan.
    Kedjan har gått ca 50 mil i skog, och rengjord efter varje tur.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-05-31 08:48 av JockeS.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ