• Re: Vaxa kedjan 👍👎 🤔

Av:
    marten_larsson
    Kan inte säga att jag är jätteimponerad över Squirt. Visst, kedjan är ren men jag kan inte cykla en långrunda innan kedjan börjar gnissla. Hade gärna haft något med lite längre hållbarhet mot ett lite högre smutspris. Rengör inte efter varje runda och vill inte behöva smörja kedjan heller (lvg).

Av:
    Fjärdebrunn
    Om vaxet bara funkar i 10 mil typ så är det inte så användbart för oss som ofta cyklar randolopp.

Jag kör med Zefals wet lube som funkar bra även när den drar på sig lite skit. En smörjning räcker nog minst 100 mil om det behövs tex på lite längre distanser.

Av:
    ooms
    För min del har det som sagt denna vår räckt att lägga på Squirt ca var 30 mil, och då har det ännu inte varit nåt gnissel utan mer jag som velat lägga på lite extra såhär i början.

Av:
    Jannis
    Inga diskussioner om effektförluster i drivlinan beroende på smörjning, är det verkligen happy jag är inne på?

Av:
    Jocke77
    Jag har också kört Squirt sedan förra våren och jag tycker det är den bästa "oljan" jag haft...och då har jag kört ett antal olika modeller och märken sedan jag började cykla 1997.

Att Squirt inte skulle hålla mer än max 10 mil håller jag inte med om, körde en 40 mils brevet från Västerås 5 maj och kedjan var perfekt hela vägen.

Av:
    Atlas
    Jannis skrev:
    Inga diskussioner om effektförluster i drivlinan beroende på smörjning, är det verkligen happy jag är inne på?

Äh, de som inte internetcyklar är ute och cyklar och kör FL Green eller Pedros. Som vanligt. :)

-------------------------------------------------------

ganska snäll

Av:
    Henrik_E
    Om man inte får vaxet att räcka mer än 10 mil har man nog haft väldig otur med handhavandet vid påläggning.

Av:
    marten_larsson
    Har rengjort kedjan innan första påläggning och använt rikligt. Efter några dagars normal cykling (1-2,5h/dag) börjar det gnissla. Inte så det är helt slut men så pass att man känner att man vill lägga på nytt men inte riktigt orkar. Efter en vecka börjar det bli halvakut. Då har jag hunnit cykla ~35 mil.

Av:
    NickPick
    Henrik_E skrev:
    Om man inte får vaxet att räcka mer än 10 mil har man nog haft väldig otur med handhavandet vid påläggning.

Vad kan man göra fel?

Av:
    Henrik_E
    Missa kedjan

Av:
    Jimel
    Henrik_E skrev:
    Missa kedjan

Hahahaa

Av:
    Mr B
    Har kvar en gammal flaska Finish Line från mitten / slutet av 90-talet, som kladdat så mycket att etiketten flutit bort. Försöker ni säga att vax i dag är sämre än det jag hade då? Cykeln med det här på står fortfarande på balkongen, med snö, regn, sol, och vind, året runt, och har så gjort de senaste 15 åren, med korta avbrott för när jag velat cykla någonstans där jag inte litat på att få behålla cykeln. Ett par hundra mil kanske den har rullat sedan senaste smörjningen. Fortfarande inte ett ljud från kedjan, däremot ser den lite tråkig ut, så eftersom ni uppmärksammade mig på det, ska jag nu ut och skvätta på lite mer. goja, så klarar den sig i 15 år till...

Lite på skoj är det allt, men ovanstående stämmer i allt. Sen är det ju viss skillnad på slö-cykling till och från stan, och att faktiskt låta grejerna få arbeta lite. Fincykeln står i hallen och samlar damm, jag borde göra något åt det...

Av:
    Jensen
    Finishline grön, smörjer ju bra. Men så kommer man hem efter första turen i skogen med en kolsvart kedja och ett hekto sand :-) må ha varit bra när det begav sig. Men idag finns det så många bra alternativ

===I Speed kills, but you get there faster I===
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-06-02 08:24 av Jensen.

Av:
    Ordbajskorv
    Så här ser kassett och kedja ut på min grusvägshoj enbart smord med Squirt, blir liksom en seg kaka av vax som inte går bort i första taget. Är dock betydligt renare än t ex muc-off hydrodynamic eller C3 som drar till sig massor av smuts i jämförelse. Använder Squirt även på landsvägscykeln och där blir kedjan alldeles stel och seg om cykeln stått ett tag, men det försvinner så fort jag använder den igen. Märker även att har man inte på generösa mängder Squirt så gnisslar det eller så rostar kedjan efter tvätt/blött väglag. Tänker i alla fall fortsätta med Squirt ett tag till få se vad det blir sen, svindyr UFO kanske?
    2018-06-01 16.20.15.jpg

Av:
    HåkanC
    När jag bytte från vanlig olja, typ FinishLine gröna, till Squirt Lube fick jag en mkt renare "drivlina".

När jag sedan bytte från Squirt till ProGold Prolink Xtreme fick jag bättre funktion (blev av med "chainsuck" på en cykel tex) och även längre intervaller mellan smörjningar, detta utan märkbar ökning av nedskitningen av "drivlinan".

Här finns en recension: http://biketestreviews.com
    "Really does repel dirt and other road grit. Used regularly, ProLink makes the chain last an incredibly LONG time."

Redigerat
    Det finns de här på Happy som har provat hemkokta kedjevaxningar,
    Tex denna med riskokare, oljeljus och paraffinolja; https://happyride.se
    Kolla även Youtube, tex: https://www.youtube.com

/Håkan

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-06-02 15:25 av HåkanC.

Av:
    NickPick
    Henrik_E skrev:
    Missa kedjan

Större risk att gubbzwiftande har förstört hörseln isåfall.

Cyklade 14 mil med finish line ceramic idag. Började aldrig gnissla men mycket kedjeljud.

Av:
    skier
    HåkanC skrev:
    När jag bytte från vanlig olja, typ FinishLine gröna, till Squirt Lube fick jag en mkt renare "drivlina".

När jag sedan bytte från Squirt till ProGold Prolink Xtreme fick jag bättre funktion (blev av med "chainsuck" på en cykel tex) och även längre intervaller mellan smörjningar, detta utan märkbar ökning av nedskitningen av "drivlinan".

Här finns en recension: http://biketestreviews.com
    "Really does repel dirt and other road grit. Used regularly, ProLink makes the chain last an incredibly LONG time."

/Håkan

Jag har varit väldigt nöjd med progold xtreme, tyvärr hade de slutat sälja den på XXL nu när min flaska tog slut. Var kan man hitta den i europeiska webshopar?

Av:
    Stervelo
    Min olja jag skrev om håller kedjan ren och fin, i jämförelse med annat. Min mtbkedja håller sig ren, landsväg är värre faktiskt. När du cyklar landsväg i regn blir kedjan värre än mtb i skog när det är blött. Den skiten man får i skogen sköljs ju bort med vatten, det som fastnar på lvg sitter fast på ett helt annat sätt. Men, cyklar jag inte i regn så håller sig kedjan ren och fin på racern också.

Sen, friktionen i den är superlåg, när jag jämför med finishline dry till exempel. Samlar på sig mindre skit, smörjer bättre. Grymt nöjd. Kommer inte att köpa något annat. I ett svagt ögonblick köpte jag någon miljövänlig smörja men nu vågar jag inte skita ner kedjan med den. ;)

Det du inte dör av blir du starkare av, men det du dör av blir din mamma starkare av.

Av:
    Pfaff
    Bengt-re skrev:
    pointern skrev:
    http://rexskiwax.com
    Klart bästa som jag provat.

Du kan ju för tusan inte köra med PTFE på kedjan!? Kör du med DDT för att jaga mygg och eternitplattor på taket?

PTFE är inte ok.

Jag har eternitplattor på taket. Ja alltså på huset. Nån la dit dom på tretti-förtitalet sådär. Hoppas det är OK att låta dom ligga kvar. ;-)

Som kedjesmörj har jag en Mucoff som är grön och luktar syntetiska päron. Verkar rätt bra och drar inte åt sig särskilt mycket vägdamm om kedjan är avfettat från början.

-------------------------------------------------------------
    Långsam på korta sträckor!

Av:
    Nito
    Lånar tråden lite:
    Inhandlade en flaska Squirt lube för några månader sedan och nu har jag äntligen fått tummen ur röven och tänkt konvertera till vax. Undrar dock hur man ska göra med derailleurn när cykeln ska rengöras? Är det bara att skrubba rent och vara glad eller behöver den smörjas nu när ingen kedjeolja smörjer in den? Känns konstigt om man ska smörja den när man gör allt i sin makt för att inte kontaminera kedjan med olja?

Av:
    Rattnalle
    Nito skrev:
    Lånar tråden lite:
    Inhandlade en flaska Squirt lube för några månader sedan och nu har jag äntligen fått tummen ur röven och tänkt konvertera till vax. Undrar dock hur man ska göra med derailleurn när cykeln ska rengöras? Är det bara att skrubba rent och vara glad eller behöver den smörjas nu när ingen kedjeolja smörjer in den? Känns konstigt om man ska smörja den när man gör allt i sin makt för att inte kontaminera kedjan med olja?
    Bakväxeln smörjs inte av kedjeoljan. Den blir möjligtvis kladdig av den. Du gör alltså ingenting mer än att ta bort rester av gammal olja från trissorna.

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    Kennetw
    Bästa är ju Molten speed wax som man kokar kedjan i. Provade squirt lube men dels kladdade den ned trissor o klinga och kedjan börja gnissla lite väl fort. Dom problemen slipper jag nu. Min kasett och klinga ser fortfarande nya ut och behöver inte rengöras. Kör LV ska tilläggas.

Av:
    slackie
    Atlas skrev:
    Jag har aldrig träffat någon (inklusive mig själv) som gjort annat än prövat och sedan förkastat vax för kedjan. Vaxet försvinner där det slits bort och stannar där det inte slits. Så man får en kedja som är torr där den skall vara smord och tvärtom.

Men det kanske finns någon magisk metod som jag inte känner till? Men som sagt.... jag vet heller ingen annan som har magiska kunskaper i ämnet mer än de som precis har börjat prova och som vet att vax, det är fan bäst i hela världen :)

Jag kör med det på familjens pendlarcyklar och de håller länge och bra. Kör en egen blandning av Biltema gravljus + paraffinolja som jag kokat ihop i en billig riskokare.

Trixet enligt mig är: plocka loss kedjan och tvätta noga innan (jag kör i bad av lösningsmedel och blåser rent med tryckluft). Låt kedjan ligga och mättas av vax (luftbubblor tränger upp från samtliga kaviteter). Ta ur kedjan och häng på tork några minuter och torka av med trasa innan det stelnat för mkt.

Svärmors cykel vaxas var sjätte månad och hon plöjer 4 mil ToR på cykel alla dagar om året. Det funkar kanon.

--
    You never know who is going to be your boss!

Av:
    slackie
    Jag föredrar vax för att det kladdar minst och ändå sitter i relativt länge. Självklart finns det billigare och bättre alternativ men vill man hålla "glansen i kransen" så är det ju torra oljor eller vax.

--

Av:
    Pqz
    Ni som kokar ljus: funkar det även med gamla stearinljusstumpar, eller måste det vara paraffin?

Av:
    slackie
    Pqz skrev:
    Ni som kokar ljus: funkar det även med gamla stearinljusstumpar, eller måste det vara paraffin?

Jag har aldrig provat. Men tror inte det stannar kvar på kedjan och det är ju mer temperaturkänsligt än paraffin tänker jag.

--

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ