• Re: Race Across America 2018

Av:
    Åke H
    JLarsson skrev:
    Välkommen Åke! Alltid kul med input från folk som vet vad det handlar om till skillnad från oss internetföljare.

"Jag har länge gått vid er sida" men jag läser mer än jag skriver. Tack för välkomnandet.

Av:
    GoranS
    Pausen vid Wolf Creek Pass blev ca 2,5 timmar. TS17 passerades för 20 minuter sen. Nu på väg mot TS18.

Av:
    GoranS
    Åke H skrev:
    JLarsson skrev:
    Välkommen Åke! Alltid kul med input från folk som vet vad det handlar om till skillnad från oss internetföljare.

"Jag har länge gått vid er sida" men jag läser mer än jag skriver. Tack för välkomnandet.
    Håller med JLarsson, både vad det gäller välkomnande och att det är kul med input från de som verkligen vet något.

Av:
    GoranS
    Hogan, tredje och sista dam, verkar antingen ha ett väldigt långt stopp (11,5 timmar till nuvarande tidpunkt) eller så har hon helt enkelt lagt ner cyklandet. Andréasson har dock passerat henne och är därmed inte längre sist på vägen officiellt sett.

Av:
    GoranS
    Närmast framför sig har Andréasson:

Davies-Hughes, 38 miles
    Micolini, 42 miles
    Arap, 63 miles
    Zamboni, 71 miles

Det är en sträcka utan några våldsamma stigningar, så siffrorna bör vara hyggliga att jämföra med när de kommit över bergen och är nere på "plattmarken" igen för att se om han plockar eller tappar på de som ligger närmast framför.

Av:
    Åke H
    När jag kom över Wolf creek pass och ner på andra sidan blev jag förvånad över att det i stort sett var helt platt fram till nästa stigning. I den platt åkningen är Günter just nu, nästa stigning är snäll jämfört med Wolf creek men han skall ändå upp till nära 3000 m. En snabb utförskörning innan sista stigningen börjar ganska omgående, en "jobbig backe" upp till 3000 m för tredje gången.
    Förra året hade min Crew chief Christian i stort sett bara en uppgift till teamet under lördagen då jag tog Klippiga bergen, "se till så att Åke inte bonkar", det kommer att bli en utmaning för Günter att vara i tidsnöd och samtidigt inte gå så hårt att han kör huvudet i väggen.

Jag har aldrig cyklat med Günter så jag har ingen koll på hur han funkar men jag hade varit ganska sliten vid det här laget med tanke på 92 mils passet innan vilan och Klippiga bergen på det. Spännande kommer det att bli.

Av:
    GoranS
    Den ackumulerade stigningen som avverkats från starten i kombination med höjden måste ju göra att backar som om man vore pigg och på låglandet skulle vara "klart hanterbara" kan upplevas som väldigt slitiga.

Av:
    GoranS
    Blev en timmes stopp vid TS18 för Andréasson, men nu är han på väg mot TS19. På denna delsträcka avklaras den första av backarna Åke nämnde.

Av:
    GoranS
    GoranS skrev:
    Mauerhofer har 21 miles fram till Diseviscourt på andra plats. Till landsmannen i täten är det 260 miles.
    Strasser drygar förvisso ut lite, men inte våldsamt mycket. Nu har han 280 miles på Diseviscourt, 321 miles på Mauerhofer och Reist 340 miles. Samtliga dessa är inne på loppets andra halva medan resten har kvar att nå halvvägs-punkten.

Av:
    Åke H
    Günters team skriver inte mycket på FB, åtminstone inte så att jag hittar det, men för någon timme sedan skrev "race Across America med Ronny" att "det går bra för oss nu! Vi är med i matchen" så dom är hoppfulla. Fortsätter de så här så är jag benägen att hålla med dem, dock måste tempot upp. Håller de samma totalsnitt som de gjort hittills så kommer dom ha ca 18 mil kvar till Mississippi när repet dras. Tempot kommer förmodligen att gå upp när de närmar sig Trinidad och sedan är det platt, 3000 h/m på 100 mil om jag minns rätt.

Av:
    GoranS
    Verkar som han tog en paus på ca 40 minuter uppe vid passet men nu är på väg ner mot TS19.

Av:
    Åke H
    Günter skriver att kroppen känns bättre nu men att sömnbristen gör sig påmind och att de tar små powerbrakes när det behövs.
    Har väl varit igång ca 21,5 timmar nu sedan Durango, tagit sig ytterligare 34 mil och 3400 h/m närmare Annapolis.

Av:
    GoranS
    Hur tusan resonerar man kring sömnbiten i en sån situation? Man vet att det är viktigt med lite tid av cykeln, men å andra sidan finns det ju dels en säkerhetsaspekt och en del i att i något läge så måste ju prestationen gå ner om sömnen blir för åsidosatt. Och i något läge antar jag att man måste tillåta crewet att gå in och stoppa cyklisten om man upplever att denne inte kan framföra cykeln på ett säkert sätt.

Hur hade ni resonerat kring denna fråga innan ditt första resp. andra försök, Åke?

Av:
    GoranS
    Drygt 80 miles kvar för Strasser till Mississippifloden och TS35. Ledninngen fortsatt 280 miles till Diseviscourt. Luckorna är sedan 39 resp. 51 miles med Mauerhofer fortsatt på tredje plats och Reist på fjärde.

Av:
    GoranS
    Nytt rekord i konstig trackning. Hogan har följande spår:
    Skärmklipp.JPG

I sig är det ju lite konstigt med de enorma hoppen utan någon signal. Det som är riktigt udda är dock att den vänstra delen av spåret slutar för 21,5 timmar sedan mellan TS17 och TS18. Mellersta delen av spåret är inrapporterat för mellan 2.25 och 1.20 sedan. Den högra delen av spåret är inrapporterad från 1.04 sedan fram till nu.

Att hinna från mellersta till högra delen av spåret på 16 minuter är helt orimligt då det handlar om 269 miles, d.v.s. det skulle krävas en fart av Mach 1,3.

Om man spekulerar i att mellersta delen av spåret är felaktigt så är det ändå konstigt. Från vänstra till högra delen av spåret är det 450 miles. Att hon skulle grejat det på 20,5 timmar är inte heller rimligt. Det skulle vara högre fart än Strasser hade inledningsvis i det extremt snabba rekordloppet.

Av:
    Åke H
    Inga lätta frågor, särskilt inte på plats i RAAM bubblan. Dom inser nog att det behövs sömn samtidigt inser dom att det inte finns tid till det. Teamet får vara observanta på om Günter börjar att vingla, då är det hög tid för en paus, Günter har ju såklart ett eget ansvar men man blir ding i huvudet av att inte sova...Dock tror jag att det egentligen är för tidigt i loppet för att hålla på och köra dygnet runt utan någon riktig sömn.

På mitt första försök bestämde jag att jag skulle sova i följebilen, det funkade dåligt så under nästa försök så bokade jag hotell i förväg. Skall man ha fyra timmar som nattstopp så måste i alla fall tre av dem vara kvalitetssömn i ett mörkt och svalt rum, det funkade avsevärt bättre, både för mig och teamet. Husbilen var på plats och checkade in flera timmar innan jag kom och de kunde då både duscha och sova i rummet. Vi kom in i en mycket bra lunk, köra milen som krävs, ett stopp på fyra timmar, köra milen osv. Sen att man har en kropp som går sönder och att planen spricker är ju en annan historia.

Av:
    GoranS
    Apropå ding i huvudet så undrar jag om inte den alltför tidigt bortgångne femfaldiga RAAM-segraren Jure Robic ligger bra till:

‘‘He pushes himself into madness,’’ says Tomaz Kovsca, a journalist for Slovene television. ‘‘He pushes too far.’’ Rajko Petek, a 35-year-old fellow soldier and friend who is on Robic’s support crew, says: ‘‘What Jure does is frightening. Sometimes during races he gets off his bike and walks toward us in the follow car, very angry.’’

What do you do then?

Petek glances carefully at Robic, standing a few yards off. ‘‘We lock the doors,’’ he whispers.

When he overhears, Robic heartily dismisses their unease. ‘‘They are joking!’’ he shouts. ‘‘Joking!’’ But in quieter moments, he acknowledges their concern, even empathizes with it — though he’s quick to assert that nothing can be done to fix the problem. Robic seems to regard his racetime bouts with mental instability as one might regard a beloved but unruly pet: awkward and embarrassing at times, but impossible to live without.

‘‘During race, I am going crazy, definitely,’’ he says, smiling in bemused despair. ‘‘I cannot explain why is that, but it is true.’’

The craziness is methodical, however, and Robic and his crew know its pattern by heart. Around Day 2 of a typical weeklong race, his speech goes staccato. By Day 3, he is belligerent and sometimes paranoid. His short-term memory vanishes, and he weeps uncontrollably. The last days are marked by hallucinations: bears, wolves and aliens prowl the roadside; asphalt cracks rearrange themselves into coded messages. Occasionally, Robic leaps from his bike to square off with shadowy figures that turn out to be mailboxes. In a 2004 race, he turned to see himself pursued by a howling band of black-bearded men on horseback.

‘‘Mujahedeen, shooting at me,’’ he explains. ‘‘So I ride faster.’’

His wife, a nurse, interjects: ‘‘The first time I went to a race, I was not prepared to see what happens to his mind. We nearly split up.’’

Källa: http://barefootfts.com

Av:
    Åke H
    Det finns helt klart olika grader i helvetet.

Av:
    Åke H
    Markören på hennes tracker och den säger att hon har 23 miles till TS 26, Pratt. Cyklisten som ligger strax för henne har 16 miles till TS 21. Något är knas.

Av:
    GoranS
    Om man spekulerar i att det av någon anledning blivit några falska registreringar bortåt TS26 men att hon faktiskt är på väg in till TS21 skulle det kunna vara s.a. hon faktiskt är med i loppet, har cyklat hela vägen och nu är på väg in till den stationen (TS21).

Av:
    GoranS
    Andréasson har nu nått sista toppen i de västliga bergen och fortsätter traditionen med stopp på topparna. Nu har han varit vid detta pass i närmare en timme.

Av:
    Dr Bike
    Det är Åke H:s Crew Chief som slänger in ett par ord. Har inte följt hela er konversation, men en del.
    ¤ Gällande sömn, så är det under min ledning SÄKERHET som gäller! Ofta är det personalen i följebilen, som först kan notera sömnighet hos The Racer. Efter något dygn var jag därför alltid med i följebilen i slutfasen av dygnspassen. Det kan vara svårt att skilja tecken på sömnighet hos cyklisten från andra hyss som denne håller på med. Har man själv varit sömnig på cykel upptäcker man det lättare. Det kan vara vinglig eller bredspårig cykling, alltså att använda en större del av vägbanan. Klumpiga växlingar, längre frihjulande, sluddrigt tal, knasiga svar på frågor etc. kan också vara tecken på sömnighet. Man kan då pröva att "störa" cyklisten med tillrop, dumma frågor, hälsningar hemifrån, något äckligt i nästa langade flaska, eller liknande. Men nästan alltid är det snart dags att göra halt. Man måste inse att sova är att vara medvetslös. Och svävar man ut och in ur medvetslöshet, så har man inget på en cykel att göra!
    Och att hallucinera och att bli personlighetsförändrad pga sömnbrist, då är det också mycket tveksamt om man skall vistas bland andra trafikanter. Eller köra utför i +50 km/tim.
    Jag minns inte att vi behövde plocka Åke av banan under RAAM pga sömnighet. Däremot hände det på våra träningshelger. Under RAAM klev han av själv några gånger, dels för power-naps, dels en gång 2016 för att bryta drygt 30 mil från Mississippi. Då bussade vi honom till ett hotell och startade om honom några timmar senare, för 30 mil på 12 tim. Eller var det 10 tim? En galen jakt blev det i alla fall! Vi missade cut off med 2 min, men fick köra vidare.

Sedan är det lika viktigt att följebilsförarna inte kör sömniga. Sov så fort du kommer åt, när du är ledig, var instruktionerna till The Crew. Kom utvilad till dina pass. Byt genast, när John Blund är i närheten!

¤ Vad gäller Seana Hogans tracker så kan den ligga i husbilen.

Av:
    PinHead
    Ibland saknar man verkligen en Gilla-knapp.

Av:
    GoranS
    Dr Bike skrev:
    Det är Åke H:s Crew Chief som slänger in ett par ord. Har inte följt hela er konversation, men en del.
    ¤ Gällande sömn, så är det under min ledning SÄKERHET som gäller! Ofta är det personalen i följebilen, som först kan notera sömnighet hos The Racer. Efter något dygn var jag därför alltid med i följebilen i slutfasen av dygnspassen. Det kan vara svårt att skilja tecken på sömnighet hos cyklisten från andra hyss som denne håller på med. Har man själv varit sömnig på cykel upptäcker man det lättare. Det kan vara vinglig eller bredspårig cykling, alltså att använda en större del av vägbanan. Klumpiga växlingar, längre frihjulande, sluddrigt tal, knasiga svar på frågor etc. kan också vara tecken på sömnighet. Man kan då pröva att "störa" cyklisten med tillrop, dumma frågor, hälsningar hemifrån, något äckligt i nästa langade flaska, eller liknande. Men nästan alltid är det snart dags att göra halt. Man måste inse att sova är att vara medvetslös. Och svävar man ut och in ur medvetslöshet, så har man inget på en cykel att göra!
    Och att hallucinera och att bli personlighetsförändrad pga sömnbrist, då är det också mycket tveksamt om man skall vistas bland andra trafikanter. Eller köra utför i +50 km/tim.
    Jag minns inte att vi behövde plocka Åke av banan under RAAM pga sömnighet. Däremot hände det på våra träningshelger. Under RAAM klev han av själv några gånger, dels för power-naps, dels en gång 2016 för att bryta drygt 30 mil från Mississippi. Då bussade vi honom till ett hotell och startade om honom några timmar senare, för 30 mil på 12 tim. Eller var det 10 tim? En galen jakt blev det i alla fall! Vi missade cut off med 2 min, men fick köra vidare.

Sedan är det lika viktigt att följebilsförarna inte kör sömniga. Sov så fort du kommer åt, när du är ledig, var instruktionerna till The Crew. Kom utvilad till dina pass. Byt genast, när John Blund är i närheten!

¤ Vad gäller Seana Hogans tracker så kan den ligga i husbilen.
    Tack för infon. I min värld är det kloka resonemang. Sen är jag inte säker på att alla RAAM:are/RAAM-crew har samma inställning när det kommer till skarpt läge.

Även om den ligger i husbilen så stämmer det inte helt. Om trackingspåret vore helt sant hade husbilen i ett skede behövt färdas i över 1500 km/h.

Av:
    GoranS
    Strasser drygar ut lite och har nu 305 miles ner till Diseviscourt som i sin tur har 36 miles till Mauerhofer och 89 miles till Reist.

Av:
    GoranS
    För Andréasson blev det ca 1.15 i stopp vid sista västliga passet. Blev sen ca en timmes stopp vid TS20 som lämnades för knappt 4 timmar sen och ett 20-minuterstopp för två timmar sen. Ev. kan det ha varit ett femminutersstopp för en halvtimme sen också.

Av:
    GoranS
    GoranS skrev:
    Närmast framför sig har Andréasson:

Davies-Hughes, 38 miles
    Micolini, 42 miles
    Arap, 63 miles
    Zamboni, 71 miles

Det är en sträcka utan några våldsamma stigningar, så siffrorna bör vara hyggliga att jämföra med när de kommit över bergen och är nere på "plattmarken" igen för att se om han plockar eller tappar på de som ligger närmast framför.
    Om man tittar på avstånden till framförvarnade så har han till

Davies-Hughes tappat 35 miles
    Arap tagit in 40 miles
    Zamboni tagit in 19 miles

jämfört med ovanstående läge.

Micolini har brutit så där finns inget att jämföra med.

Av:
    GoranS
    Om jag ser rätt hade Åke från TS20 till TS35 85,5 timmar i fjol. Med Andréassons passering på 5:04:22 vid TS20 skulle samma fart som Åke till TS35 innebära runt 8:18:00. Cutoffen är på 206 timmar eller 8:14:00. Han behöver alltså köra 4 timmar snabbare mellan TS20 och TS35 än vad Åke gjorde i fjol för att han inte ska fastna på repet.

Av:
    GoranS
    Om man ska tro yr.no är vinden framöver lite växlande, men huvudsakligen antingen nordlig eller sydlig vilket bör göra att det blir mycket sidvind.

Av:
    GoranS
    816 miles till mål för Strasser. Ledningen är 303 miles.

Andréasson hade en paus på äver 3,5 timmar som slutade för 40 minuter sen. Han har tappat en hel del på framförvarande och har nu 65 miles till Davies-Hughes som är näst sist.

Av:
    GoranS
    Ledningen nu 330 miles. Mauerhofer tar in på Diseviscourt och är nu bara 23 miles bakom. Reist 57 miles efter österrikaren.

Någon som vet vad bästa totalplacering av en dam i RAAM är? Reist känns ju nu som ganska gjuten topp-4. Har någon lyckats med det tidigare?

Av:
    GoranS
    Andréasson förbi TS22 på gissningsvis runt 5:17:30. Av någon anledning är resultattavlan inte uppdaterad utan säger fortfarande TS20. Senaste timmen har det rullat på rätt bra med ett antal delsträckor mellan registreringarna med fart över 20 mph.

Av:
    GoranS
    Diseviscourt har utökat till 25 miles bak till Mauerhofer, men det verkar som holländaren har en paus sedan en dryg halvtimme vid TS34 så det kanske krymper.

Av:
    GoranS
    F.ö. har Mauerhofer precis passerat 2000 miles (=320 mil) på i runda slängar 5 dygn och 22 timmar.

Av:
    GoranS
    GoranS skrev:
    Diseviscourt har utökat till 25 miles bak till Mauerhofer, men det verkar som holländaren har en paus sedan en dryg halvtimme vid TS34 så det kanske krymper.
    Nja, holländaren är uppe på cykeln igen så det blev inte mkt av det minskandet.

Av:
    GoranS
    Strasser har nu 540 miles kvar och hans ledning har växt till 350 miles. Diseviscourt i sin tur har utökat marginalen till bakomvarande och har nu 76 miles till en sedan drygt tre timmar tillbaka stillastående Mauerhofer (om det nu inte är trackingen som strular) och 88 miles till Reist. Om Mauerhofers data är korrekta är Reist alltså på väg att cykla ikapp österrikaren och ta sig upp på tredje plats.

Av:
    GoranS
    Andréasson verkar pusha på nu och har sedan det senaste längre stoppet för 18 timmar sen bara haft ett lite längre stopp, ca 1h vid TS24. Han befinner sig f.n. mellan TS25 och TS26 och har avverkat 1526 miles. Till TS35 och repet är det 572 miles. Om jag räknat rätt har han 2:3:30 på sig att avverka denna sträcka, d.v.s. det krävs en total snittfart på 11,1 mph. Om man spekulerar i att han tar 4h per dygn i tid av cykeln och ignorerar de sista 3,5 timmarna så är det alltså åtta timmar av cykeln vilket skulle ge att han behöver ett rullsnitt på 13,1 mph. Kommer inte att bli lätt.

Där han befinner just nu verkar det, om man ska tro klart.se, vara ganska rakt sydliga vindar vilket innebär rak sidvind. Om något så kommer det framöver att vrida lite mer mot sydvästliga vindar. Då ruttet från TS31 börjar dra sig lite norrut bör vindarna kunna ge honom lite hjälp.

Av:
    GoranS
    Mauerhofer har tydligen blivit påkörd av en bil och befinner sig på sjukhus. https://www.facebook.com

Av:
    GoranS
    Andréasson stillastående vid TS26 sedan 1,5 timmar tillbaka.

Av:
    GoranS
    Efter en 23-timmarsstint har Strasser tagit en paus sen en timme och en kvart tillbaka. Han har nu 483 miles kvar till mål.

Av:
    GoranS
    Andréasson åter cyklandes efter ett drygt 4 timmar långt stopp vid TS26. Har nu 536 miles kvar till TS35 och har ca 45 timmar på sig att avverka dessa så det krävs nu ett totalsnitt på 11,9 mph om han ska klara repet. Han har f.ö. nu passerats av första laget i lagtävlingen, ett åttamannalag som hittills snittat ganska precis 40 km/h. Om, och det är nog ett ganska stort om, informationen på resultattavlan stämmer så snittade de över 54 km/h mellan TS1 och TS2. Medvind?

Av:
    GoranS
    Ser ut som Andréasson hade en mindre felkörning för några timmar sen:
    Capture.PNG

Av:
    GoranS
    Rätt tajt kring platser 5-7 med bara sex miles mellan Christensen, Iriberri och Hanle.

Av:
    GoranS
    Strasser befinner sig mellan TS45 och TS46 och har 352 miles kvar till målet. Ska han greja sub-8 har han 26 timmar på sig. Kommande 200 miles är också de med de längsta klättringarna i Appalacherna och även den delsträcka som har mest höjdmeter i förhållande till sin längd (den mellan TS48 och TS49), så det kan bli tufft att hålla 13,5 mph i totalsnitt in till mål.

I fjol hade han 25:24 från TS46 till målet och rekordåret. Han har just nu 31 miles kvar till TS46. Så han kommer att behöva avsluta fortare än i fjol om det ska bli sub-8. Dock verkar det vara 6 miles kortare sträckan mellan TS46 och mål än ifjol.

2014 hade han 24:31 från TS46 till mål och det verkar som att det i stort sett var lika långt då som nu.

Min gissning är att han kommer att komma in på runt 8.02.

Av:
    GoranS
    En liten jämförelse mellan fart-som-funktion-av-tid-graferna för de tre i toppen

Strasser:
    Skärmklipp.JPG

Diseviscourt:
    Skärmklipp.JPG

Reist:
    Skärmklipp.JPG

Tyvärr blev skalningen på y-axeln lite annrolunda för Reist, men jag tycker ändå att man ser en ganska tydlig skillnad på Strassers graf och graferna för de två andra, nämligen att det är betydligt färre korta dippar ner under 10 mph för Strasser än de andra. Känns som att Strasser är bättre på att hålla uppe tempot när han väl är igång och trampar. För Reist känns det som hon började mer Strasserlikt första dygnet men att hon sen tappat det efter hand även om hon inte har lycka mkt "fladder" som Diseviscourt.

Har inte detaljkollat om dipparna är korta perioder med lägre fart eller korta stopp.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in