• Re: Race Across America 2018

Av:
    kitzblitz
    Min gissning är att om det lutar åt 8:02 så cyklar han lite snabbare :-)

Av:
    GoranS
    kitzblitz skrev:
    Hur mkt då?

Av:
    GoranS
    Jag säger 8:01:53. Motbud?

Av:
    WSMC
    7:23:56

Uppför. Gärna brant uppför...

Av:
    kitzblitz
    GoranS skrev:
    kitzblitz skrev:
    Hur mkt då?

Lite :-)

Nä, jag vet förstås ingenting, men han verkar lite(!) målmedveten denna Strasser, så jag tänker mig att han inte släpper sub 8 i första taget.

Av:
    GoranS
    Vi får se. Hade det varit så att ingen varit under 8 timmar tidigare så tror jag det hade varit större chans för en sub-8-tid. Nu har han ju varit under själv ett par gånger och någon ny rekordtid är i praktiken omöjlig i detta läge. Då tror jag kanske att det någonstans kanske inte är samma drivkraft med sub-8 som annars.

Av:
    GoranS
    Liten uppdatering på Andréasson. Han har nu passerat TS28 och har kommit 1662 miles. Repet är vid TS35 efter 2098 miles så han har 436 miles kvar och om jag räknar rätt har han nu varit ute i ganska precis en vecka. Då reptiden i herrar 60-69 är på 206 timmar, d.v.s. 8 dygn och 14 timmar innebär det att han har 38 timmar på sig att avverka 436 miles, d.v.s. det krävs 11,5 mph totalsnitt.

Om man kikar på avståndet från TS20 till TS28 är det 453 miles, d.v.s. 17 miles mer än det avstånd vi har att göra med här. På den biten tog han 42:01 på sig.

Av:
    electricbum
    Efter 15 h tystnad kom äntligen en uppdatering från Mauerhofers team: precis nu opereras han på halskotorna. Det är oklart hur pass skadad han är, men hans team skriver att "han behöver oss mer än nånsin".

Det där låter inte bra... :-(

Av:
    Azog
    electricbum skrev:
    Efter 15 h tystnad kom äntligen en uppdatering från Mauerhofers team: precis nu opereras han på halskotorna. Det är oklart hur pass skadad han är, men hans team skriver att "han behöver oss mer än nånsin".

Det där låter inte bra... :-(

:'(

Av:
    GoranS
    Får verkligen hoppas att han repar sig och inte får några bestående men.

Av:
    GoranS
    Strasser befinner sig mellan TS47 och TS48 och har nu 243 miles kvar. Han hade för en stund sen ett entimmesstopp. Frågan är om han tänker sig att köra in i mål nu eller om det blir ngt mer "längre" stopp.

Om man jämför med fjolåret så tog han åtta minuter längre tid på sig mellan TS46 och TS47 nu än då.

Av:
    GoranS
    Andréasson har nu 298 miles kvar till TS35 och enligt mina beräkningar 26 timmar på sig dit, d.v.s. han har sedan uppdateringen vid tiosnåret i går kväll hållit precis rätt fart för det är fortfarande 11,5 mph som krävs i totalsnitt för att han ska hinna före repet. Han har dock varit igång i 20 timmar nu, så jag gissar att det snart kommer att vara dags för en paus.

Han är fortfarande sist av solo-RAAM:arna men har nu Arap 7-8 miles framför sig på vägen.

Av:
    GoranS
    Ledande lag i 8-mannaklassen har passerat TS36 och hade dit ett snitt på 25,2 mph. Rekordet för hela sträckan är på 5:03:45 från 2013, vilket svarar mot 24,2 mph då banan det året var ca 100 miles kortare än i år. Känns kanske inte så troligt att rekordtiden slås, men snittfarten kan ev. ligga lite pyrt till.

Av:
    GoranS
    Strasser har passerat TS50 på 7:15:50. Ska han slå rekordet har han 6 minuter på sig att avverka 131 miles. I rekordeloppet hade han från TS50 till mål att göra i 9:43, så med den farten på sista delen skulle sluttiden bli 8:01:33.

Av:
    kitzblitz
    GoranS skrev:
    Ska han slå rekordet har han 6 minuter på sig att avverka 131 miles.

Det klarar han!

Av:
    GoranS
    Strasser har 93 miles till mål och har ca 5.20 på sig om han ska greja 8 dygn.

Av:
    kitzblitz
    Typ 150 km på drygt 5 timmar. Inte helt omöjligt.

När man är pigg och osliten och vaken...

Av:
    GoranS
    kitzblitz skrev:
    Typ 150 km på drygt 5 timmar. Inte helt omöjligt.

När man är pigg och osliten och vaken...
    Men då så, då bör det ju inte finnas några problem.

Av:
    GoranS
    Nu 62 miles kvar för Strasser och 3.20 på klockan om det ska bli sub-8.

Ledningen har utökats till 465 miles till Diseviscourt som i sin tur har 69 miles till Reist.

Av:
    GoranS
    1916 miles avklarade för Andréasson. Innebär att han behöver göra 182 miles på 15,5 timmar. Innebär att han tappat lite och att det nu är 11,7 mph som krävs för att greja repet. Börjar fundera på om det ingår i anmälningsvillkoren för svenskar som vill köra RAAM att de måste ligga på gränsen till att klara repet vid TS35!?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-06-20 19:26 av GoranS.

Av:
    WSMC
    WSMC skrev:
    7:23:56
    Nja, ser tufft ut om han inte går a bloc sista biten...
    Får man ändra sig...:)

Av:
    GoranS
    Nä, nä, lagt kort ligger!

Av:
    GoranS
    Är väl ganska precis nu som det gått åtta dygn sen Strasser startade. Han missade därmed den gränsen med ca 16 miles.

Av:
    Åke H
    Günter är ju helt klart en seg gubbe. Jag trodde att han skulle vara några timmar sen till Mississippi men att han skulle få fortsätta racet men nu ser det ut som om han kommer att klara repet på egen hand. Jag är imponerad.

Av:
    GoranS
    Strasser kom i mål på 8:03:26.

Diseviscourt har passerat TS45 och var dit 1:08:23 långsammare än Strasser.

Reist var vid passage TS43 1:17:36 långsammare än Strasser.

Av:
    GoranS
    Uppdatering kring Mauerhofer på FB: https://m.facebook.com

Av:
    GoranS
    Vid passage av TS50 hade Team Bemer ett totalsnitt på 24,97 mph och en passertid på 4:22:09. Det är från TS50 till mål 131 miles. Rekordet på RAAM är 5:03:45. Om de lyckas hålla snittet kommer de att slå rekordtiden med en knapp halvtimme. Den gången var banan kortare och rullsnittet ”bara” 24,19 mph. Så den siffran kommer med all sannolikhet att bättras ganska ordentligt.

Av:
    WSMC
    GoranS skrev:
    Nä, nä, lagt kort ligger!

Jag viker ner mig...:)

Av:
    GoranS
    GoranS skrev:
    Vid passage av TS50 hade Team Bemer ett totalsnitt på 24,97 mph och en passertid på 4:22:09. Det är från TS50 till mål 131 miles. Rekordet på RAAM är 5:03:45. Om de lyckas hålla snittet kommer de att slå rekordtiden med en knapp halvtimme. Den gången var banan kortare och rullsnittet ”bara” 24,19 mph. Så den siffran kommer med all sannolikhet att bättras ganska ordentligt.
    Blev riktigt tajt till slut tydligen, men de grejade rekordtiden med 2 minuter!

Av:
    NLC
    GoranS skrev:
    GoranS skrev:
    Blev riktigt tajt till slut tydligen, men de grejade rekordtiden med 2 minuter!

Galet. Både till marginal och prestation.

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    GoranS
    Diseviscourt i mål som tvåa, slagen av Strasser med 1:11:10. Reist bör vata nästa solocyklist att komma in till mål. Hon har passerat TS50. Som det ser ut nu kommer hon att missa sub10 med några få timmar.

Av:
    GoranS
    Reist har 46 miles kvar. Hon måste ha avslutat rätt starkt. Tror dock att den sträckan på 2.20 kan bli svårt, så hin grejar nog inte riktigt sub-10.

Av:
    GoranS
    Andréasson passerade TS39 på 9:18:59, vilket gör att han bör ha 2:21:01 på sig till repet vid TS52 då maxtiden dit är 304 timmar, dvs 12:16:00. Avståndet mellan TS39 och TS52 är 679 miles. Om man tittar på Gunnars lopp 2012 hade han 2:17:31. Sen ser det ut som detta avsnitt i år är 7 miles längre åren 2012.

Av:
    GoranS
    Andréasson passerade TS41 på 10:07:06. Gunnar hade från TS41 till TS52 att göra i 2:07:16. Ska Andréasson greja repet vid TS52 krävs att han klarar sträckan på 2:08:54. Det är sannerligen inga stora mariginaler han har.

Av:
    GoranS
    Reist i mål och enligt resultatsidan ska hon ha grejat sub-10 med tre minuters marginal. Dock är det något som inte riktigt stämmer då det står att hon passerade TS53 på 1:00:11 och TS54 på 1:00:44. Om man tittar på Strasser så hade han vid dessa 8:00:11 resp. 8:00:57 och han hade i mål 8:01:23 så där är måltiden inte uppenbart inkonsistent med tiderna vid TS53 och TS54 såsom är fallet för Reist.

Av:
    GoranS
    Andréasson förbi TS43 på 10:20:07. Han har därmed 1:19:53 på sig till repet vid TS52. Gunnar hade på den delsträckan 1:19:41, så han måste väsentligen matcha Gunnars framfart 2012. Verkar som det är 7 miles längre i år än 2012.

Av:
    GoranS
    Gunnar hade från TS44 till TS52-repet 1:15:14. Andréasson är en mile från TS44, vilket om jag räknar rätt innebär att han bör få en tid på lite under 11 dygn och en timme, dvs han kommer att behöva åka minst lika fort som Gunnar gjorde fram till repet.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-06-23 23:31 av GoranS.

Av:
    GoranS
    Officiell tid blev 11:00:41 vid TS44 för Andréasson, så det som krävs är alltså att TS44-TS52 avverkas på max 1:15:19. Kan bli en riktigt spännande kamp hela vägen.

Av:
    xyz-saft
    Löjligt spännande! Hoppas verkligen att han löser det!

n+1

Av:
    GoranS
    Trean och fyran i herrklassen är i mål, spanjoren Iriberri och amerikanen Conti. Deras tider blev 11:03:56 resp. 11:05:59.

Av:
    GoranS
    Från TS45 till repet hade Gunnar 1:08:37. Om jag räknar rätt dras repet för Andréasson strax efter kl 14 imorgon svenska tid. Han är f.n. fortfarande knappt 5 miles från TS45, vilket innebär att det nu verkligen börjar osa katt. Han kommer att behöva köra mer än 1,5h snabbare än Gunnar. Dock är TS45 flyttad jämfört med 2012 så Gunnar hade 12 miles längre sträcka från den TSen till repet jämfört med vad som är fallet nu. Det innebär att det i praktiken kanske snarare handlar om tre kvart som han behöver ta in på Gunnar.

Av:
    GoranS
    Tittar man på TS46 så hade Gunnar därifrån att göra i 1:02:55 för att nå TS52. Ska Andréasson ha lila mkt tid på sig behöver han vara vid TS46 strax efter klockan 11 svensk tid. Detta är inte rimligt att han grejar då hans senaste registrering är vid TS45 för 18 minuter sedan och då det tog Strasser 2.48 att ta sig mellan de två tidsstationerna.

Av:
    GoranS
    Fortfarande 20 miles, dvs troligen åtminstone 1,5h, kvar till TS46 och han är redan över 2h sen för att ligga på ”Gunnar-schema”. Börjar se smått besvärligt ut.

Av:
    Åke H
    Kanske lite missvisande beroende på var han har sina pauser men om man kollar på totalsnitt sedan start och jämför med vad han behöver ha för snitt för att klara repet respektive maxtiden i mål så ligger han lite efter. För att komma till TS 52, 3015 miles, på 304 timmar krävs ett snitt på 9,91 m/h, Günter har vid senaste TS 9,76. Håller han samma tempo så kommer han att ha 45 miles kvar när tiden är ute. För att klara maxtiden i Annapolis krävs det 9,97 m/h i totalsnitt. Hoppas att han hittar något sätt att öka snittet, att hålla farten uppe genom att inte stanna och sova går ju inte hur länge som helst.

Att förlora mot Tyskland på övertid är surt men ingenting mot att missa målet med så lite som Günter ser ut att göra, inte efter den kampen som han haft mot klockan ganska länge nu, vet att inte någon av oss fattar vad han gått i genom, han har ju pannben som en riktigt tjurskallig noshörning.

Av:
    GoranS
    Han befinner sig just nu 15 miles från TS47. 2012 hade Gunnar 18.43 från TS47 till TS52. I år hade Strasser 14.42. Om man spekulerar i att Andréasson skulle komma till TS47 om 1,5h skulle han då ha ca 16.45 på sig för att komma därifrån till TS52.

Och som Åke skriver, även om han grejar TS52-repet är det inte säkert att han klarar maxtiden vid målet.

Bara att hoppas att han kan vända på steken en gång till. Han har ju redan varit halvt uträknad ett par gånger men kommit tillbaka.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in