• Tråden för efterblivna, analfabeter och poeter

Av:
    Makten
    Den här tråden handlade ursprungligen om de sociala och sportsliga aspekterna av att komma med elcykel till tisdagsrajden. Tyvärr har den övergått till något helt annat eftersom den dels bevistas av några användare som verkar ha som enda nöje att förstöra för andra, och dels för att de sista sidorna bara handlar om det jag tydligt skrev att tråden INTE handlar om, nämligen huruvida elcyklar sliter på stigarna och/eller är olagligt.

Välkomna!
    Redigerad 3 gång(er). Senaste ändring 2018-06-16 14:00 av Makten.

• Re: Elcyklar på tisdagsrajden är nu ett faktum

Av:
    Getabocken
    Sluta vara bajsnödig och lägg dig bakom personen med eldrift? Jag trodde mtb handlade om att ha kul i skogen.

Av:
    Crossmax
    Fredagstråd på en onsdag. Love it!

---------------------------------------------------

Av:
    marr
    Crossmax skrev:
    Fredagstråd på en onsdag. Love it!

Söndag.

Av:
    ooms
    Oj, en av elmtbs största försvarare har blivit kränkt av just en elmtb, det här är ju fantastiskt komiskt 😂😂😂

Av:
    Makten
    ooms skrev:
    Oj, en av elmtbs största försvarare har blivit kränkt av just en elmtb, det här är ju fantastiskt komiskt 😂😂😂

Jag är inte kränkt och jag är näppeligen en av de största försvararna av el-MTB. Men om man vill måla halmgubbar så kan man ju sänka sig till den dagisnivån.

Som sagt har jag inget emot elcyklar. Däremot har jag något emot att cykla med folk som använder elcyklar. Förstår du skillnaden?
    Lite som att man går en golfrunda och nån i sällskapet har med sig en slagapparat som träffar hole in one varje gång. Skulle du uppskatta det sällskapet? Gissningsvis inte.

Av:
    Klavikel
    På vilket sätt är tisdagsrajden oorganiserad? Har inte den varit ett faktum sedan måååånga år nu?
    Och varför skulle han veta att han var ensam med motor? och varför skulle han veta att alla där var elcykelhatare?

Fy fan va löjligt... Trampa och var glad i stället och skit i vad andra kör med för hoj.

Klavikel A.K.A Martin
    Jobbigt uppför? - Härligt utför!

Av:
    Makten
    Klavikel skrev:
    På vilket sätt är tisdagsrajden oorganiserad? Har inte den varit ett faktum sedan måååånga år nu?
    Och varför skulle han veta att han var ensam med motor? och varför skulle han veta att alla där var elcykelhatare?

Fy fan va löjligt... Trampa och var glad i stället och skit i vad andra kör med för hoj.

Det är endast tiden som är organiserad. Om det bara gick ut på att trampa och vara glad så skulle alla cykla själva, eller hur?

Av:
    johnny165
    När mitt knä (eller fotled) sätter stopp för att cykla på en vanlig cykel, så dyker jag upp på tisdagar på el-mtb!
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-06-06 12:27 av johnny165.

Av:
    Spaceballs
    Vem av er hade roligast? Skulle gissa på att ni alla hade lika roligt ute på stigarna? Jag kan tycka att det är själva poängen, att ha skoj där ute!

Av:
    Makten
    Spaceballs skrev:
    Vem av er hade roligast? Skulle gissa på att ni alla hade lika roligt ute på stigarna? Jag kan tycka att det är själva poängen, att ha skoj där ute!

Alla har sina egna preferenser förstås, men för min del handlar gruppcykling en hel del om att lära och inspireras av andra, och vice versa. Om då nån har dopat sig så blir det jättekonsigt.

Jag trodde jag skulle tycka precis som du skriver, men i praktiken kändes det extremt fel. Jag tror det är mycket bättre och roligare för samtliga om elcyklar håller sig i en egen grupp. Gissningsvis blir det så när tillräckligt många inte orkar trampa själva. Vi får se.

Edit: Det här handlar alltså inte ett skvatt om markslitage och dylikt (det bryr jag mig personligen inte om). Det är helt och hållet på ett socialt plan.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-06-06 12:32 av Makten.

Av:
    Oskar
    Klavikel skrev:

Den har ju t.o.m. en egen hemsida: http://www.tisdagsrajd.se

5DD71BBC-A169-483B-8EA3-91232C2ACAE8.png

Den verkar vara ungefär lika organiserad som Sveriges nationalsång, d.v.s. det finns inget formellt beslut bakom den eftersom det inte behövs...

Av:
    itisasitis
    Gissningsvis lär han inte vara den enda som kommer med el-mtb framöver och då lär det som du säger blir en el-grupp.

Ibland reagerar man instinktivt inte alls som man trodde man skulle :)

Av:
    emmer
    Makten skrev:
    Hur hanterar man det här?
    Dra raiden genom ett surhål så man blir av med alla med hojar över fjorton kilo...

—————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

Av:
    emmer
    Makten skrev:
    Tipsar en representant för naturvårdsverket som tar med sig en konstapel så att det blir slut på lagöverträdelserna.

—————

Av:
    emmer
    Makten skrev:
    Gör raiden så pass lång att batteriet tar slut och elMTBn förvandlas till något riktigt tråkigt...

—————

Av:
    ooms
    Makten skrev:
    ooms skrev:

Jag är inte kränkt och jag är näppeligen en av de största försvararna av el-MTB. Men om man vill måla halmgubbar så kan man ju sänka sig till den dagisnivån.

Som sagt har jag inget emot elcyklar. Däremot har jag något emot att cykla med folk som använder elcyklar. Förstår du skillnaden?
    Lite som att man går en golfrunda och nån i sällskapet har med sig en slagapparat som träffar hole in one varje gång. Skulle du uppskatta det sällskapet? Gissningsvis inte.
    Handlade det inte om att ha kul? Det är väl jättebra att en person som kanske inte orkat hänga med er annars nu kunde göra det, så fick denne också ha lite kul. Så ja, du ger intryck av att vara kränkt eftersom du hade nån bakom dig som behövde anstränga sig mindre, dvs samma sak som om du haft en vältränad person bakom dig som orkat trycka 250W mer än dig... Hade du varit lika kränkt då?

Jag har inte heller nåt emot elcyklar, så länge de är lagliga och framförs på väg. Om de däremot är trimmade och/eller framförs i terräng så är det ett lagbrott. Så det är snarare det som är problemet med den som hängde mer er igår, inte att du kände dig kränkt för att nån behövde anstränga sig mindre än dig.

Av:
    Makten
    emmer skrev:
    Gör raiden så pass lång att batteriet tar slut och elMTBn förvandlas till något riktigt tråkigt...

Hehe! Tål att funderas på:-)) Gissar att ett batteri räcker längre än vad jag gör, dock.
    Några konstaplar vill jag inte ha i skogen. Det är inte elcyklar jag är emot, för fjuttonde gången.

Av:
    Klavikel
    Hade förstått om nån elcyklar förbi dig i uppförsbackarn och sen fegkör och bromsar upp när det blir stök utför men detta verkar ju enbart handla om avundsjuka och svårighet att hantera att nån är snabb =)

Elcyklar är här för att stanna, jag ser bara fördelar med att fler kommer ut.
    Sådana som har fysiska förutsättningar mot sig, folk som inte kan träna lika mkt pga. skador, arbetstid, familjeförhållanden, transportsträcka till/från stigen, sådana som kanske vill ge sig ut även på "vilodagar" eller sådana som bara vill utöka sin träningsform men inte satsa helhjärtat...
    Fattar verkligen inte vad det gör om någon ligger bak och hetsar så länge som man inte sabbar för de som är framför/bakom.

Klavikel A.K.A Martin

Av:
    Makten
    ooms skrev:
    Makten skrev:
    ooms skrev:

Handlade det inte om att ha kul? Det är väl jättebra att en person som kanske inte orkat hänga med er annars nu kunde göra det, så fick denne också ha lite kul. Så ja, du ger intryck av att vara kränkt eftersom du hade nån bakom dig som behövde anstränga sig mindre, dvs samma sak som om du haft en vältränad person bakom dig som orkat trycka 250W mer än dig... Hade du varit lika kränkt då?

Jag har inte heller nåt emot elcyklar, så länge de är lagliga och framförs på väg. Om de däremot är trimmade och/eller framförs i terräng så är det ett lagbrott. Så det är snarare det som är problemet med den som hängde mer er igår, inte att du kände dig kränkt för att nån behövde anstränga sig mindre än dig.

Du har inte cyklat nån tisdagsrajd va? Man väljer en långsammare grupp om man är långsam.
    Och nej, jag är inte kränkt för att du inte kan läsa vad jag skriver.

Av:
    AX3L
    Just den killen på blå Merida elhoj som jag antar det handlade om körde jag med för några veckor sedan. Delar din åsikt egentligen, men han var en genuint trevlig prick och jag tycker han visade god hänsyn (försökte inte köra om osv). Jag tycker att jag ofta gav honom en match och det var sjukt inspirerande!

Av:
    Makten
    Klavikel skrev:
    Hade förstått om nån elcyklar förbi dig i uppförsbackarn och sen fegkör och bromsar upp när det blir stök utför men detta verkar ju enbart handla om avundsjuka och svårighet att hantera att nån är snabb =)

Varför skulle jag vara avundsjuk på nån som har så dålig kondis att den inte orkar cykla själv? Det var en väldigt konstig slutsats.
    Det hade varit betydligt BÄTTRE om herrn ifråga hade cyklat om mig så jag slapp höra skiten.

skrev:
    Elcyklar är här för att stanna, jag ser bara fördelar med att fler kommer ut.
    Sådana som har fysiska förutsättningar mot sig, folk som inte kan träna lika mkt pga. skador, arbetstid, familjeförhållanden, transportsträcka till/från stigen, sådana som kanske vill ge sig ut även på "vilodagar" eller sådana som bara vill utöka sin träningsform men inte satsa helhjärtat...
    Fattar verkligen inte vad det gör om någon ligger bak och hetsar så länge som man inte sabbar för de som är framför/bakom.

Jag tror du skulle tycka annorlunda från samma sekund som du upplevde saken själv.

Av:
    Makten
    AX3L skrev:
    Just den killen på blå Merida elhoj som jag antar det handlade om körde jag med för några veckor sedan. Delar din åsikt egentligen, men han var en genuint trevlig prick och jag tycker han visade god hänsyn (försökte inte köra om osv). Jag tycker att jag ofta gav honom en match och det var sjukt inspirerande!

Det var ju faktiskt ett utmärkt sätt att hantera saken. Alltså att se om man kan bräcka en elcykel. Så får jag försöka se det nästa gång det händer:-)

Av:
    itisasitis
    En annan grej jag tycker är roligt med, och en av anledningarna till, att cykla är att jag känner vilket jäkla flås jag får, särskilt av att cykla i skogen. Det kan ingen elcyklist någonsin ta ifrån mig eller dig, glöm inte det när du svettas och benen bränner :)

EDIT: som ni skrev ovan har ju en (laglig) elcykel ett "tak" och även om det väl inte alltid slås i när man cyklar i skogen är ju en mycket bra utmaning för sig själv att se om man kan hänga med en "dopad" cykel. Lite som att jaga Froome ;)
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2018-06-06 12:52 av itisasitis.

Av:
    Klavikel
    Makten skrev:
    Klavikel skrev:

Varför skulle jag vara avundsjuk på nån som har så dålig kondis att den inte orkar cykla själv? Det var en väldigt konstig slutsats.
    Det hade varit betydligt BÄTTRE om herrn ifråga hade cyklat om mig så jag slapp höra skiten.

Han kanske låg bakom dig för att han uppfattade dig som en duktig cyklist och ville följa dina linjer och lära sig att tackla de stigarna på bästa sätt..
    Sen kanske han kände att det var fel att blåsa om bara för att han hade motor, ville kanske visa dig hänsyn och hålla sin plats.

Klavikel A.K.A Martin
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-06-06 12:51 av Klavikel.

Av:
    ooms
    Haha, snacka om NIMBY-tråd, alltså
    "Jag har inget emot el-mtb, alla ska få ha kul, osv, .... But not in my backyard"
    😂😂😂

Av:
    Makten
    ooms skrev:
    Haha, snacka om NIMBY-tråd, alltså
    "Jag har inget emot el-mtb, alla ska få ha kul, osv, .... But not in my backyard"
    😂😂😂

Men snälla nån, lär dig läsa eller sluta skriva i tråden. Du tillför ju absolut ingenting och har inte förstått ett ord av vad som skrivits.

Av:
    ForesterGuy
    Cykla i grupp? Förstår inte...

Senast jag var ute så blev jag omkörd av en snubbe som hade dubbla klingor på cykeln. Vilket as...

Av:
    itisasitis
    Vore ruskigt intressant (tycker jag) att fråga x antal el-mtbcyklister som faktiskt cyklar med den i skog varför dom valt just en elvariant. När vi surnar till så kommer ofta argumentet att dom är lata j*vlar som inte orkar trampa ordentligt, men många kanske dras med skador etc. Om man tittar på mtb-demografin så är det nog rätt jäkla många som kan tänkas dragits på sig diverse löparskador, dåliga knän från fotboll eller innebandy etc. Och nu är dom inte längre förpassade till landsväg ;)

Av:
    Atlas
    Hade ni tisdagsriden på cykelbanor och väg? Annars är det väl enkelt? EMTB får man ju inte cykla i skogen.

Det går säkert att få dispans om man har det son någon slags handikapphjälpmedel. Som sig bör.

EMTB kommer sätta pinnar i hjulen på all skogscykling annars. Utöver att stigarna kommer bli ännu tristare än nu när de anpassas för29” FS.

-------------------------------------------------------

ganska snäll

Av:
    Lars.E
    Vi har ett par med el-mtb som ibland hänger på våra turer. Trevliga gubbar båda två.

Av:
    Makten
    itisasitis skrev:
    Vore ruskigt intressant (tycker jag) att fråga x antal el-mtbcyklister som faktiskt cyklar med den i skog varför dom valt just en elvariant. När vi surnar till så kommer ofta argumentet att dom är lata j*vlar som inte orkar trampa ordentligt, men många kanske dras med skador etc. Om man tittar på mtb-demografin så är det nog rätt jäkla många som kan tänkas dragits på sig diverse löparskador, dåliga knän från fotboll eller innebandy etc. Och nu är dom inte längre förpassade till landsväg ;)

Jag tror tyvärr (?) att det är en försvinnande liten del som köper el-MTB för att de har krämpor eller handikapp. Har märkt att en hel del människor bland annat på jobbet – som aldrig cyklat i skogen – är sugna på just el-MTB. Jag antar att de tycker att tröskeln är för hög för att bygga den fysik som krävs. De verkar heller inte ha en tanke på att det kan vara förbjudet eller ogillas av andra.

Och visst får de göra det. Men jag förstår inte hur det kan kännas rimligt att cykla med andra som inte har motor; åtminstone inte om man inte ens känner personerna. Man kan göra hur många metaforer som helst, typ ha lasersikte på pilbågen när ingen annan har det. Varför vill man vara med i gemenskapen om man inte är det på samma villkor?

Atlas skrev:
    Hade ni tisdagsriden på cykelbanor och väg? Annars är det väl enkelt? EMTB får man ju inte cykla i skogen.

Det går säkert att få dispans om man har det son någon slags handikapphjälpmedel. Som sig bör.

EMTB kommer sätta pinnar i hjulen på all skogscykling annars. Utöver att stigarna kommer bli ännu tristare än nu när de anpassas för29” FS.

Tisdagsrajden är som sagt oorganiserad. Man träffas och cyklar i slumpmässiga grupper. Helt omöjligt att veta innan om nån på elcykel kommer haka på eller inte. Det går inte att i förväg försöka undvika en sån grupp heller för du vet inte vilka andra som är i gruppen förrän efter ett tag. Därav tråden och diskussionen.
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2018-06-06 13:03 av Makten.

Av:
    Tommi87
    Kan förstå viss frustration, man mäter sig lite med andra och deras prestationer.
    Köper argumentet med golfrundan och slagmaskin med.
    Känns som att man borde tagit upp det på plats när det utspelade sig.
    Så hade ingen behövt känna sig besvärad.

Samtidigt kul att elmtb finns!
    Det är ett alternativ för dem som kanske inte hade kommit ut på två hjul i skogen i vanliga fall.

Kanske etablera en mixgrupp eller en ren elmtbgrupp? Det går ju i och för sig styra upp på plats om man bara pratar med varandra och säger vad man tycker.

🙂

Av:
    itisasitis
    Om tillräckligt många med el-mtb dyker upp lär det bli en grupp för dom - ett "problem" löst. Vad som ogillas är subjektivt. Problematiskt dock rörande den lagliga biten. Man kan tänka att en el-grupp får läsa på först.

Det där om att vara med i gemenskapen... Tänk att dessa cyklister är helt gröna i skogen. Finns nog en god chans att dom tittar på dig och andra som cyklat i många år och ser ruskigt starka och duktiga cyklister. Så om du ser dig själv som i underläge eftersom du måste trampa hårdare, tror jag att dom ser sig själva i underläge rent cykeltekniskt. Och teknik får man inte automatiskt av ett batteri.

Den som administrerar tisdagsrajd i kalendern här på happyride samt hemsidan bör överväga att lägga till information rörande vad som gäller rent lagligt för elcyklar i skogen.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-06-06 13:09 av itisasitis.

Av:
    Klavikel
    Jag väntar på den härliga dagen då en etablerad välkänd tisdagsrajdare köper en elmtb och kränker skiten ur alla sura & trötta ben =)
    Lätt att hacka på nån nybörjande outsider som inte känner alla coola cyklister som dyker upp ovetandes om konformt elcykelhat och bara vill vara med och ha lite kul på sitt sätt...

Blir inte lika lätt för er när Aron eller nån annan kommer med lite extra watt i ramen att leka hobbyhaters

Klavikel A.K.A Martin

Av:
    Atlas
    Bjud in en cykelpolis vetja.

ganska snäll

Av:
    Makten
    Atlas skrev:
    Bjud in en cykelpolis vetja.

Snacka om att ordna dålig stämning.

Av:
    Atlas
    Jag har inget emot cyklande poliser. Och så länge man inte Hr motor på sin cykel får man ju cykla I skogen.

ganska snäll

Av:
    itisasitis
    Angående lagligt/olagligt: var det någon som vänligt upplyste denna elcyklist att det faktiskt inte är lagligt att göra det han gjorde? Utgår ifrån att a) generella butiken som säljer el-mtb inte säger något om detta för då säljer dom sämre och b) det ligger nära till hands att utgå ifrån att en mtb är en mtb oavsett eldrift eller ej, och att det inte bör vara några problem att cykla i skogen.

Av:
    Makten
    Atlas skrev:
    Jag har inget emot cyklande poliser. Och så länge man inte Hr motor på sin cykel får man ju cykla I skogen.

Du måste ju fatta hur sjukt det skulle vara om nån släpade dit en polis? Ett avslappnat evenemang utan organisatör där man har roligt tillsammans, och så kommer det nån och ska läxa upp elcyklister? Skitbra idé hörrö.

För övrigt är det förbjudet att cykla i Nackareservatet på Stockholmssidan, så där bryter ALLA mot lagen när de cyklar tisdagsrajd. Detta handlar som sagt inte om lagen, utan om bristen på social begåvning hos den som väljer ett helt annat fordon på en cykeltur tillsammans med cyklister.

Av:
    Mayhem
    Cyklar (ännu) inte MTB men den dag någon dyker upp på en el-racer och tror att han skall med i landsvägsklungan lär han få höra både ett och annat av mig…

Av:
    itisasitis
    @Makten, var det någon som pratade med honom om det (potentiellt) olagliga i det han gjorde?

Av:
    Atlas
    Jag menar inte att någon skall släpa dit en polis i tjänst så klart.

ganska snäll

Av:
    itisasitis
    Men självutnämnd polis? ;)

Vi hade ju han som kommenterade i tråden om den stulna fatbiken, polis på riktigt, bjud in honom!
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-06-06 13:40 av itisasitis.

Av:
    Makten
    itisasitis skrev:
    @Makten, var det någon som pratade med honom om det (potentiellt) olagliga i det han gjorde?

Varför skulle nån göra det? Gissar att 99 av 100 cyklar på tisdagsrajden är lika olagliga eftersom de saknar ringklocka.
    Därtill lär ju inte stämningen bli bättre om man börjar tjafsa. Då är det ju tusen gånger bättre att cykla själv.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in